Vraag

Vervangen VDSL2 splitter

  • 4 July 2021
  • 9 reacties
  • 738 Bekeken

We hebben een installatie met een vaste telefoonlijn/internet/TV (bbox3) en geen recente wijzigingen aan de installatie.

 

Sinds enkele weken valt telkens het internet/TV uit als er gebeld wordt op de vaste telefoon én er wordt opgenomen.
Zolang we niet opnemen is er geen probleem met internet of TV. Maar dat is natuurlijk  geen houdbare situatie :-)

 

Ik heb een zeer groot vermoeden dat de VDSL2-splitter zijn werk niet meer behoorlijk doet.

 

Kan ik zo’n filter gewoon gaan afhalen bij een proximusshop of moet ik daarvoor eerst de helplijn van Proximus doorworstelen?
Dat laatste had ik graag vermeden. Ik begrijp dat die mensen hun lijstje moeten afvinken, maar dat vraagt altijd zoveel tijd. :-(

 


9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@evb15  je kan een splitter in principe wel bekomen via een shop
we kunnen ook iemand ter plaatse sturen om deze te vervangen, indien het probleem dan toch niet aan de splitter ligt kan de techieker ook meteen hiervoor verder kijken

@evb15 Vroeger kon je die bekomen in een Proximus shop maar ik heb een sterk vermoeden dat dit al een tijd niet meer mogelijk is. 
In ieder geval de Proximus forummedewerkers die morgen terug langskomen zullen je dit met zekerheid kunnen vertellen op welke manier je zo’n VDSL/TF splitter (NTP2007/TF2007) kunt bekomen. 

Je hebt toch toevallig je telefoon niet op een ander punt aangesloten.

Neen, er zijn geen recente wijzigingen geweest.
Alles werkt perfect, zolang ze niet bellen op de vaste telefoon. Als we die opnemen, dan valt TV en internet weg.

Vandaar mijn vermoeden dat de filter zijn werk niet meer behoorlijk doet.

Dit zou zeker het geval kunnen zijn, we zullen horen wat de Prox forummedewerkers voorstellen.

eventueel aan de vdsl filter oxidatie of slechte contacten aan de draden waar die vastgevezen zitten en zo de filterwerking negatief beïnvloeden.

Even een follow-up

Door het verlof een beetje uit het oog verloren, het ‘internet’ viel immers enkel maar uit als er gebeld werd op de vaste telefoon.

Maar deze week was er plots op een morgen geen internet meer. Het intern netwerk werkte, maar er was geen internet verbinding. Daar het juist mijn telewerkdag was, snel een test gedaan door de laptop direct na de b-box3 aan te sluiten (de blauwe leds gaven immers aan dat het allemaal in orde was?) en ja er was internet. Gelukkig had ik een lange netwerkkabel liggen, dus de rest van de dag zo gewerkt. :-)

Ondertussen wel naar Proximus gebeld en een afspraak vastgelegd voor de dag daarop.

 

‘s Avonds dan de tijd genomen om wat aan debugging te doen.
Achter de b-box3 heb ik een Zywall 110 als firewal-router en daarna een managed switch.
Ik zag dat de Zywal zijn pppoe verbinding goed kon leggen en dat hij een extern adres kreeg.
Maar geen internet verbinding. De Zywall zelf kon ook niet op internet. In de log zag ik de errors.

Veel gegoogeld en tenslotte de oplossing gevonden door te lezen dat Proximus trage DNS servers had, het was beter om die van Google te nemen : aan de lan zijde, de DHCP setting aangepast en als 1st DNS server 8.8.8.8 ingevuld en bam overal terug internet…

Al jaren stond op 1st DNS gewoon de Zywall zelf en als second en third DNS server de adressen van de DNS servers van Proximus zelf.
Waarom dit plots problemen gaf, kon de Proximus technieker de dag later ook niet verklaren…
Maar hij raadde inderdaad aan om de DNS server van Google te nemen, hun servers zijn veel sneller dan die van Proximus ;-)

 

De Proximus technieker, een bekwame kerel, had op voorhand al de logs van mijn lijn bekeken en gezien dat er veel onderbrekingen waren. Bij het bekijken van de installatie, zag hij direct één probleem, er zat een bliksembeveiliging op de lijn direct bij het binnenkomen.  En was akkoord dat de filter een probleem kon zijn.
Hij wist uit ervaring dat bliksembeveiligers storingen veroorzaken (DSL gebruikt hoge frequenties en die bliksembeveiligerss hebben daar problemen mee), beter was om de kabel bij het binnenkomen direct te splitsen naar de gewone vaste lijn, met de bliksembeveiliging en de DSL lijn direct naar de modem, zonder de bliksembeveiliging. Bij bliksem is de modem kapot (o.a. ;-) ), maar deze is gehuurd en wordt dus vervangen. Na de modem kan je een bliksembeveiliger steken op je netwerkkabel.
Bij mijn installatie zat daar, via de UPS voor de NAS,  al een beveiliging op, dus dat was in orde.

Na die wijziging en het vervangen van de filter, startte de lijn/modem terug op en was er geen storing meer te zien. De lijnsnelheid ging ook direct naar boven, in theorie kon deze naar de 100 Mbps zei hij. In praktijk zie ik nu een 65MBs, terwijl ik vroeger ten hoogste 35 Mbps zag.

 

Dus samengevat had ik 2 hardware problemen : de bliksembeveiliging direct bij het binnenkomen van de proximus lijn en zeer waarschijnlijk een filter die niet meer 100% was.

Zijn inderdaad wel bekende zaken bliksembeveiliging en DNS servers van google gebruik ik al jaren ipv die van Prox.

@jonathandr Een technieker zou het handigst zijn, maar ik ben zeer onregelmatig thuis. Daarom wil ik eerst via de shop proberen. Hebben ze dat op voorraad of hoe moet ik contact met de shop nemen?

je kunt wel een afspraak maken → Proximus winkel - Een Proximus Shop, verkooppunten of Partner vinden | Proximus 

Maar of je kunt te weten komen wat ze in stock hebben dat zal volgens mij een moeilijke worden, tenzij iemand van het proximus forumteam je morgen toch meer info zou kunnen geven.

Reputatie 7
Badge +4

je kunt wel een afspraak maken → Proximus winkel - Een Proximus Shop, verkooppunten of Partner vinden | Proximus 

Maar of je kunt te weten komen wat ze in stock hebben dat zal volgens mij een moeilijke worden, tenzij iemand van het proximus forumteam je morgen toch meer info zou kunnen geven.

ik heb jammer genoeg geen echt zicht op de stock van de winkel

Reageer