Vraag

Vervangen GPON / Bbox3

  • 14 November 2018
  • 7 reacties
  • 2492 Bekeken

Beste proximussen,

Ik heb een technisch vraagje waar de helpdesk moeite mee heeft, wellicht dat jullie meer weten.

Situatie
Ik heb een fiber aansluitpunt van proximus in mijn appartement met daar aan een GPON om de glasvezel om te zetten naar RJ45 koper. Hierachter zit de standaard BBox3.

Vraag
Ik heb de BBox3 router direct de deur uit gedaan en mijn eigen Ubiquiti USG-3 router in PPPoE mode geplaatst.

Nu wil ik graag de GPON ook vervangen, enkel weet ik neit of dit mogelijk is. De "eigendom van Proximus" stickers op de GPON beloven niet veel goeds iig en doet vermoeden dat dit onderdeel dient te blijven van de proximus setup.

7 reacties

Ter info: Het probleem is volgens mij dat je nog geen whitelisted gaat vinden
net zoals je vroeger op VDSL koperlijnen je die ook niet vond (ondertussen wel al als vb Fritz!box …)
Bijkomende Tip: stel in parallel ook mss eens je vraag op userbase.be/forum
Reputatie 7
Badge +6
Dag KEHRYPY, de GPON kan je niet vervangen want dit is niet iets dat fysiek aanwezig is bij jou.

Hetgeen je bedoelt is de ONT (Optical Network Terminal). Deze vertaalt het inkomend fiber signaal en emuleert als het ware een DSL signaal. Deze echter kan je ook niet vervangen. (Ik vraag me wel af, waarom je dit zou willen?)
We raden het ten zeerste af, aan de fiberconnectoren te komen.

De b-box zou je inderdaad kunnen vervangen. In tegenstelling tot bij een koperlijn, fungeert de b-box enkel als router (en niet als modem) en is er weinig impact als je deze vervangt. We raden het echter wel niet aan. Het spreekt ook voor zich dat wanneer je deze vervangt, en er zijn later problemen, er geen ondersteuning is van de Proximus helpdesk. Het eerste dat ze zullen vragen is om de b-box terug te plaatsen en in deze opstelling te testen. 🙂
Dag KEHRYPY, de GPON kan je niet vervangen want dit is niet iets dat fysiek aanwezig is bij jou.

Hetgeen je bedoelt is de ONT (Optical Network Terminal). Deze vertaalt het inkomend fiber signaal en emuleert als het ware een DSL signaal. Deze echter kan je ook niet vervangen. (Ik vraag me wel af, waarom je dit zou willen?)
We raden het ten zeerste af, aan de fiberconnectoren te komen.

De b-box zou je inderdaad kunnen vervangen. In tegenstelling tot bij een koperlijn, fungeert de b-box enkel als router (en niet als modem) en is er weinig impact als je deze vervangt. We raden het echter wel niet aan. Het spreekt ook voor zich dat wanneer je deze vervangt, en er zijn later problemen zijn, er geen ondersteuning is van de Proximus helpdesk. Het eerste dat ze zullen vragen is om de b-box terug te plaatsen en in deze opstelling te testen. :)

Bedankt voor de uitleg, ik bedoel inderdaad de GPON-ONT.
Het heeft idd niet echt een nut om de ONT te vervangen , wellicht enkel voor een Router met ingebouwde ONT (zeldzaam). Of in mijn geval een POE ONT. Dit gewoon voor de leuk aangezien Ubiquiti nu ook ONT,s levert.

De Bbox heb ik er al tussenuit. Ik heb een Ubiquiti USG draaien met een multi site VPN setup en de (grote, onhandige) Bbox zorgt enkel maar voor een extra NAT, lan segment en stroomverbruik. Dingen als DDNS etc is ook allemaal lastiger.
Als bijkomende info:
na de ont mag je inderdaad een router gebruiken naar keus (maar dan is er ook geen ondersteuning door Proximus) wat niet altijd het geval is met vdsl over koperlijn want dan heb je maar weinig keus uit andere modems dan de bbox3, bvb fritz modems kun je wel in de plaats zetten en dan nog zijn er mogelijks problemen dat je toch eerst de bbox er voor moet zetten en daar de fritz moet op aansluiten een vb is als je decoders aansluit die dan enkel werken als je die op de bbox aansluit zoals de v6 decoders en blijkbaar ook bi sommige v5-c werd dit ook al gemeld.
/color
PS: "Dit gewoon voor de leuk aangezien Ubiquiti nu ook ONT,s levert."
wordt dit dan wel toegelaten door Prox moeten die dan ook niet eerst whitelisted zijn (net zoals een vervanger van bbox-modem moet whitelisted zijn, anders kom je op fallback!)
Reputatie 7
Badge +6
Zonder in detail te gaan, is er voor de ONT een configuratie nodig op ons netwerk. Zelfs wanneer er door een Proximus technicus een nieuwe ONT wordt geplaatst, is deze configuratie noodzakelijk. Het vervangen van de ONT door een door 3de geleverde ONT, zal dus niet werken.
Misschien nog een bijkomende korte schets voor diegenen die minder op de hoogte zijn van GPON glasvezel aansluiting:

Proximus-fiber--->ONTP--opc--> ONT---epc-->WAN-Bbox3(v/v+) (bbox enkel als router gebruikt)
Terminologie:
ONTP = Optical Network Termination Point
opc = Optical patch cord
ONT = Optical Network Terminal glasvezelmodem (optical > Ethernet)
epc = Ethernet patch cord
Die terminologie is inderdaad wat verwarrend.
Dank voor de informatie.

Voor mij is het duidelijk dat de ONT onderdeel is van het Proximus netwerk en dus niet vervangen kan worden door de eindklant. Dan houd ik het bij de USG 🙂

Reageer