Beantwoord

Verminderde Down/Up load snelheid

  • 22 August 2020
  • 20 reacties
  • 353 Bekeken

Bij het van thuis uit werken mag er een beetje snelheid op een internet verbinding zitten.

Dat was aanvaardbaar in mei-juni met down/up snelheden van 35/9 Mbit

Sinds begin juli is dat gestaag beginnen zakken van 26/8 naar circa  20/3.

Sinds begin augustus is dat nog nauwelijks 18/2,5.

Cijfers gelden zowel voor wifi als kabel !

Ik heb de bbox3 al gereset, herstart, ssid 1 id aangezet/afgezet. Dat verandert niks aan de toestand.

De technische dienst bellen is ook al onbegonnen werk.

Iemand nog enig idee ?

icon

Beste antwoord door Martin 22 August 2020, 18:58

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Wat is de minimum gegarandeerde snelheid op uw adres als nieuwe klant?

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/input

Ik stel voor dat u tevens indien u over een Bbox3 type Sagem beschikt  gebruikt maakt van de Sagemtool om de situatie beter te kunnen inschatten (als user met user password op uw Bbox)

https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/qUcKvYwEe7?shareUid=b8de9055940b439cbac398cfd8c53753

belangrijkste parameters zijn

current/max bit rate down/up in Mbps

noise margin down/up in dB

profile name

DLM profiel yes/no

vectorised yes/no

 

ik vermoed dat er storingen zijn op en/of werken uitgevoerd zijn op de distributiekabel waaop u en uw buren aangesloten zijn en dat de DLM aanpassingen doorgevoerd heeft op bais van automatische testen om dit op te lossen 

de DLM kan deze snelheid terug verhogen wanneer de testresulaten dit toelaten

 

enkel bovenstaande info kan meer duidelijkheid verschaffen (min. snelheid & Sagemtool) in afwachting van een reactie Proximus medewerkers op dit publieke forum vanaf maandag

 

 

@GuBra

Best ook eens het volgende controleren:

  • via MyProximus > mijn producten > internet  actuele snelheid down/
  • Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
    om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
    Sagemtool downloaden > klik hier
    waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
    (speed=actuele/max snelheid, vectorised yes/no? DLM profile yes/no?, noise margin down/up > 10 dB, 
    repair y/n, ROP/modem compatible y/n…)

Best ook maandag eens je lijn laten testen op eventuele fouten door de proximus forummedewerkers als ze hier terug langskomen op het forum.

@GuBra wat je ook altijd eens kunt proberen is van een 

Automatische lijntest via het nummer 0800 22 424 te laten opstarten

Als volgt:

  • - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.
    - de  melding dat het resultaat zal te zien zijn dat mag je vergeten want dit wordt niet gedaan

M_016 en Martin,

Maximum en minimum gegarandeerde snelheden:

Maximumsnelheid beschikbaar voor 59% van de lijnen met jouw configuratie

45,6 Mbps download - 9,4 Mbps upload
Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

27,9 Mbps download - 9,4 Mbps upload

 

Die sagemtool had ik ook al geprobeerd maar het rare is dat ik daarin niet kan aanloggen op de bbox, noch via wifi noch via utp, ondanks dat ik het juiste paswoord gebruik - met dit paswoord kan ik wel rechtstreeks op 192.168.1.1 inloggen. Ik heb die tool vroeger wel gebruikt op mijn bbox2, wel een eerdere versie dan.

Maar aangezien eerder hogere snelheden gehaald werden lijkt dat wel in orde.

Via MyProximus krijg ik volgende actuele snelheden: 21,1 / 2,5

voer eens de automatische lijntest uit om te zien of je snelheid terug in order komt

Reputatie 7
Badge +4

Inderdaad misschien TBF 0800 22424 proberen 

Normaal zou uw snelheid niet onder 30/10 Mbps mogen zakken

Eventueel bellen 0800 22800 technische support (en geduld oefenen) of wachten op een reactie van Proximus medewerkers op dit publieke forum (vanaf maandag)

Is het toevallig geen BBOx3 type Technicolor?

@GuBra Als de helpdesk antwoord, zeker vragen dat ze een test doen op je lijn om te zien of er fouten te bespeuren zijn en als de automatische lijntest je niet terug op je basis profiel (30 Mbps) brengt en de helpdesk ook geen fouten ontdekt op je lijn, zou een bbox omruiling wel eens de oplossing kunnen zijn.

Heb 080022424  gebeld en test laten starten. Een beetje eigenaardig bericht aan het einde : resultaat zou te zien zijn op de TV. Maar ik heb geen Proximus TV. Maar goed, na de gemelde wachttijd van 20 minuten en het herstarten van de bbox, gaf speedtest.het volgend resultaat: down speed 26,36, up speed 8,79. Dat benadert al de 30/10 die M_016 vermeldde.

Toch is dat nog wel wat onder de 35/9,2  die 2 maanden geleden gehaald werd.

O ja, die bbox3tool gaf geen inlog fout, maar een ‘device not found’, terwijl de bbox wel degelijk werkte. Ik probeer nu uit te zoeken waarom die error.

speed 26,36, up speed 8,79. dat benadert al de 30/10 

@GuBra die 30/10 is je basis lijnprofiel vanwaar de DLM vertrekt en op regelmatige basis probeert je lijnsnelheid te verhogen: zie ook deze tabellen  hier → https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=51035&p=718658#p718658

die snelheid is waarop je bbox synchroniseert maar er komt ook overhead bij te pas bitjes die nodig zijn voor error correctie enz… daarom haal je dus nooit deze snelheid omdat het de netto bits zijn die overschieten na aftrek van de bits voor overhead.

als je wat uitleg wilt over de de DLM 

→ https://www.edpnet.be/nl/support/bestellen/internet/meer-informatie-over-dsl-technologie/wat-is-dlm-(dynamic-line-management).html

het komt er in het kort op neer dat je lijn maar kan verhogen als de stabiliteit van uw eigen lijn en die van andere klanten die in de zelfde distributiekabel met hun lijn zitten als uw telefoonlijn, niet in gedrang komen.
De D van DLM staat daarom ook voor dynamisch dus niet zeker zelfs als je een hogere snelheid haalt dat je die ook kan behouden.

Het best is dat maandag eens iemand van prox zelf de toestand van de evaluatie van de DLM bekijkt, want wij  kunnen alleen maar theorie verkopen en de oplossing als er een probleem is met je lijn die moet van Proximus komen en indien nodig opgespoord worden.

Badge +4

 

O ja, die bbox3tool gaf geen inlog fout, maar een ‘device not found’, terwijl de bbox wel degelijk werkte. Ik probeer nu uit te zoeken waarom die error.

Op de sticker die aan de bbox plakt kan je zien van welk type die is, ofwel Sagem ofwel Technicolor , bij die laatste werkt de tool niet, wel bij een sagem.

Inderdaad daarom dat ik het ook vermeld had in een vorige post → https://nl.forum.proximus.be/internet-10/verminderde-down-up-load-snelheid-51155?postid=661315#post661315

Badge +4

Omdat hij de melding krijgt ‘device not found’  vermoed ik dat het een technicolor is.

veronderstel ik ook en inderdaad goed dat je dit nog een speciaal gemeld hebt.

Bbox is idd een Technicolor.

Dan moet je niet verder meer proberen :wink: 
Het is aan Proximus om het verder op te volgen / oorzaak te vinden en mogelijks ook de oplossing te bieden indien het probleem zich herhaalt

Reputatie 7
Badge +4

@GuBra Ik heb je lijn nagekeken en er zit wel een fout op. Heb je recent iets gewijzigd aan je binnenbekabeling (extra telefoonstopcontact ingebruik genomen,…) ? Hier kan je meer uitleg vinden over die bekabeling. Als je de fout op die manier niet vindt zullen we iemand ter plaatse moeten sturen om dit op te lossen. 

HadewychT 

Er is niets gewijzigd aan de bekabeling. Ik heb geen digitale TV, geen bridge, geen extender. Wel een plc adapter van TP-Link, maar die zit er al jaren op, zonder problemen. Wordt enkel nog sporadisch gebruikt met de kabel sinds ik de wifi gebruik.  Dit zijn de speedtest metingen van vandaag:

08/24/2020
8:19 PM
9 26.11 8.82 ~ 50 DIEGEM Arcadiz + 3 more Proximus

 

Volgens M_016 zou 30/10 de norm zijn. Ik zit daar niet zover onder. Is er dan wel iets aan de hand?  Ik herinner mij wel dat ik vele jaren geleden nog eens een probleem had en toen bleek volgens de technische dienst mijn profiel op repair gesukkeld te zijn. Men heeft dat toen teruggezet en alles bleek weer normaal.

maar je haalt toch die 30/10  aangezien je praktisch met je speedtest 26.11/8.82 haalt zoals al uitgelegd hier → https://nl.forum.proximus.be/internet-10/verminderde-down-up-load-snelheid-51155?postid=661354#post661354

Maar proximus stelt fouten vast op je lijn en dan kan dit de reden zijn da t de DLM je snelheid niet meer verhoogt , mss moeten ze bij prox eens kijken in welke fase de DSLM juist zit.

zie ook eens je verbindingen na van je aansluitpunt VDSL aansluitdoos NTP2007 met VDSL filter TF2007 er op ingeplugd tot aan je bbox of je geen slechte contacten hebt .

Aansluitingen lijken me nu wel in orde. Wat wel gebeurd is, is dat in juli de stekker wel een paar uur uitgetrokken geweest is, wegens behangselwerken.

Maar goed, aangezien connectie onderbrekingen momenteel niet wenselijk zijn wegens thuiswerk van mijn vrouw, van maandag tot vrijdag van 09 tot 18u, en aangezien alles vrij normaal lijkt te draaien, stel ik voor dat we de zaak voorlopig een 2 weken laten rusten. Mogelijk doet die DLM zijn werk alsnog en wordt de snelheid toch nog wat verhoogd. Die automatische tussenkomst via 0800 22424 heeft toch wel geholpen denk ik. Waarvoor dank, Martin.

Ik houd de zaak wel verder in het oog.

Graag gedaan en houdt ons op de hoogte.

Reageer