Vraag

Verlies internet snelheid (100Mbps -> 5Mbps)

  • 21 January 2021
  • 33 reacties
  • 646 Bekeken

Ik heb constant drops. Testen met kabel geeft goede snelheden, zodra ik de modem gereset heb krijg ik drops van snelheid, regelmatig tot 5Mbps in plaats van 100Mbps, natuurlijk zodra er nagekeken wordt is alles in orde.

Ik werk van thuis uit zoals zovelen en moet een vaste connectie hebben om mijn werk te kunnen doen, door de drops is dit niet meer mogelijk! 

Heb via chat geprobeerd om hulp te krijgen maar wacht al 12 uur op een medewerker die “binnen de 15 minuten” zou komen… Nu dat ik eindelijk iemand op de chat heb kan ik niets terugschrijven! Wat een goede service! als je geen klacht of probleem kunt doorgeven dan gaat er niets fout! 

Wat zijn de regels over het aankopen van een zelfgekozen router en modem? Om maar van jullie slechte apparatuur af te geraken en hopelijk zo een oplossing te vinden, Proximus is niet geïnteresseer in een oplossing aanbieden dus dit is de enige oplossing die ik kan vinden.


33 reacties

Is meteen nagekeken en niet mogelijk bij mij in de buurt. Dus geen keuze behalve de Bbox

TUI: Is fiber bij mij thuis beschikbaar? | Proximus

Morgen komt technieker langs, blijkbaar is er nog geen fiber bij mij in de buurt (anders zat ik zoiezo al bij Telenet) maar we zullen wel zien wat er gezegd wordt.

We zijn nu tot het punt gekomen dat we een oplossing willen van Proximus. Gisteravond terwijl ik aan het slapen was heeft mijn echtgenote nog op Imgur gezeten en zelfs dat lukte niet! Duurde 5 - 10 minuten om een post te laden! Met maar 1 GSM die gebruik maakt van de WIFI!

Stop met testen, stop met me te zeggen dat “alles in orde is als we het testen”, GEEF MIJ EEN OPLOSSING! 

Het testen is voorbij, ik begin problemen te krijgen op mijn werk omdat het enige dat Proximus “doet” is testen en zeggen dat alles in orde is!

WAT IS DE OPLOSSING? Moet ik fiber installeren? moet ik meer geld ertegenaan gooien om attentie van Proximus te krijgen  met een oplossing? 

ALS IK NOG 1 KEER HOOR DAT HET TIJDENS HET TESTEN GOED WERK SPRING IK UIT MIJN VEL! 

Het ergste is dat ik nergens anders heen kan! dus ik hang volledig van een onvolledige service af! 

IK MOET VANDAAG EEN OPLOSSING KRIJGEN!

hebben ze van Proximus al eens een andere bbox gezet?

Nee, dat nog niet, dan wil ik liever iets beters dan hetzelfde ding, als het het niet eens 2 jaar uithoudt.

Proximus levert natuurlijk tot nu niks anders dan bboxen

Het zal wel makkelijker zijn om te besparen. Repareren kost minder dan nieuw moeten geven

hebben ze van Proximus al eens een andere bbox gezet?

Nee, dat nog niet, dan wil ik liever iets beters dan hetzelfde ding, als het het niet eens 2 jaar uithoudt.

Proximus levert natuurlijk tot nu niks anders dan bboxen

Bedoel je nu met dit antwoord dat het geen zin heeft dat Proximus de bbox omruilt, of begrijp ik het verkeerd?

Edit: nu zie ik dat je vorig antwoord  geen antwoord was op mijn vvraag of ze de bbox al omgeruild hadden :relaxed:

Ik weet natuurlijk ook niet of Proximus je  drops ook kan vaststellen als ze je lijn testen/loggen

Ik zou toch denken van wel.

hebben ze van Proximus al eens een andere bbox gezet?

Nee, dat nog niet, dan wil ik liever iets beters dan hetzelfde ding, als het het niet eens 2 jaar uithoudt.

Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen, natuurlijk is er een daling op de bandbreedte met meer apparaten. Het is een probleem als tijdens een gewone dag opeens, zomaar, zonder duidelijke reden, zowat de hele bandbreedte wegvalt.

Wij zitten thuis, zoals gewoonlijk, niets speciaals aan het doen en opeens valt de bandbreedte naar beneden, het is ook niet alleen op WiFi, mijn werklaptop is met kabel verbonden en daar gebeurt hetzelfde. 

We zitten normaal gezien rond de 70-80Mbps, de hele dag en nacht door. Dat is vrij stabiel en dat weet ik omdat ik na slechte ervaringen daar automatisch regelmatig een oog op hou.

 

hebben ze van Proximus al eens een andere bbox gezet?

@Martin natuurlijk heb ik tests gedaan zonder eender iets, het punt is dat er op momenten een enorme daling is, het heeft dus geen zin om te zeggen "haal alles eraf" want het is tijdens gebruik, zelfs als er maar 1 laptop aanstaat en letterlijk gebruik maakt van de wifi en 1 gsm. Zelf al zitten er 2 laptops en 2 gsm's maakt nog niets uit! De connectie is niet stabiel, tuurlijk werkt alles als er niks mee gedaan wordt! Het gaat er juist om dat zodra er gebruik van gemaakt wordt, zoals iedereen gebruik maakt van een thuisnetwerk, er drops zijn. 

Het gaat er om dat het tijdens normaal gebruik opeens fout gaat, als er geen normaal gebruik van gemaakt wordt (I.e. alles loskoppelen) dan is er geen probleem omdat er geen gebruik van gemaakt wordt!

@Martin laten we ook logisch blijven, heeft geen zin dat het goed werkt als er niks op aangesloten is natuurlijk. 

 

Dat zou ik ook wel graag hebben dat ze op de andere apparaten mogen aan volonté downloaden/streamen enz... en het geen effect zou hebben als ik een speedtest doe op mijn laptop, maar soit het is natuurlijk ook bijlange niet zeker dat dit de oorzaak is.

Maar als je wilt uitsluiten van waar de oorzaak komt is het altijd best van bij nul te beginnen en dit is één apparaat aansluiten om de test te doen en als deze goed is verder apparaten in stappen uitbreiden tot het minder goed wordt, om zo te detecteren of er eventueel een dader gevonden wordt.
En natuurlijk kan de fout ook van richting Proximus komen maar het is juist om dit uit te vissen dat er best in stappen getest wordt

@DaisyS als de modem synchroniseert voor een totaal van 100Mbps en hij dropt 95Mbps, volgens mij is er dan een probleem. Maar natuurlijk ziet alles er goed uit als er niets op aangesloten is! 

Zo kan het ook! Ik zal voortaan enkel 4G gebruiken thuis zodat m'n arme, zielige Bboxje niet te hard moet werken om een gewone verbinding te behouden, dan gebruik ik niet meer de wifi (want dat maakt hem toch alleen maar langzamer) en heb ik de BBox als één of andere bizarre trofee aan technologie.

Nog andere "oplossingen"? Ik kan ook postduiven beginnen trainen of rooksignalen? Als ik nou eens heel hard op de vloer stamp, denkt u dat de trillingen tot in de VS komen? 

 

 

@Martin laten we ook logisch blijven, heeft geen zin dat het goed werkt als er niks op aangesloten is natuurlijk. 

 

er draait toch niks op de achtergrond (streamen / backuppen enz)  op je laptop of op andere toestellen die via wifi of via een netwerkkabel verbonden zijn met de bbox terwijl je die speedtesten doe, efin ik probeer maar een mogelijke oorzaak te vinden!

Van beiden krijg ik verschillende gegevens vergeleken met elkaar. constant varieerende snelheden meestal onder 40Mbps.

Tip: best ook altijd de speedtest met de zelfde uitvoeren 

Speedtest Custom - Test your internet speeds

want anders kan het te veel beïnvloed worden door de weg die door de servers afgelegd worden

Speedtest van Proximus: Tips: test zelf je internetsnelheid | Proximus

Reputatie 7
Badge +5

@JesseK Deze speedtests zijn die elke keer via de kabel of via de wifi? Je modem synchroniseert namelijk op 100mbps.

Als ik ga kijken naar de resultaten van de meting op de beide wifi kanalen zie ik dat op het kanaal waar de toestellen nu mee verbonden zijn, zijnde de 5.0, geen enkel probleem aanwezig is. 

Dat begrijp ik volledig, ondertussen zouden jullie al iets moeten kunnen zien omdat na mijn eerdere bericht de snelheid op één site naar 130Mbps sprong, op speedtest.net de ene keer naar 85.12Mbps, dan weer naar 9Mbps en op de speedtest via google kom ik op 29Mbps. 

Ik neem aan dat 0.43Mbps een probleem is?

Ik “bekijk” dit ook al de voorbije week (7 dagen)

Ik moet hier snel een oplossing voor vinden aangezien ik, net als iedereen, van thuis uit werk en ik dus een constante, STABIELE verbinding nodig heb. 

Reputatie 7
Badge +5

@JesseK Je zal dit even over langere termijn moeten bekijken. Dat wilt zeggen dat je dit toch een zeker een dag moet geven om te bekijken of het een probleem is dat terug voorkomt. Indien je toch met een eigen router achter onze bbox wenst te werken kan je dit altijd doen zoals @Martin heeft uitgelegd. We zijn hier om je te helpen en om mee naar een oplossing te zoeken maar we moeten ook de tijd nemen om bepaalde dingen te bekijken zodat we een gepaste oplossing kunnen vinden voor het probleem. 

Zoals verwacht zijn er nu normale snelheden waardoor jullie gaan zeggen dat er geen probleem is... Dan doet het zich weer voor, begint het hele verhaal opnieuw and komen we nergens... Kunnen we gewoon verder naar het gedeelte waar u een oplossing aanbiedt? 

 

Reputatie 7
Badge +5

@JesseK Nu zou je een tijdje moeten bekijken of de reset een verbetering geeft. Indien dit niet zo is moeten we verder kijken.

Modem is gereset, gelieve snel te werken aangezien ik ook bezig ben aan mijn werkdag en dus internet nodig heb.

Reputatie 7
Badge +5

@JesseK Ik zie dat je de wifi op je modem hebt aangepast. Kan je de modem eens resetten? Dan komt hij uiteraard wel terug op fabrieksinstelling te staan maar dit is een stap die we moeten nemen om te kunnen bekijken waar die drops vandaan komen. 

In deze video wordt uitgelegd hoe je dit moet doen.

dan wordt van de bbox het modem gedeelte gebruikt om het VDSL signaal te demoduleren naar een ethernet signaal.

Reageer