Verkoopspraatjes ... Fiber wordt kunstmatig lager gehouden dan geadverteerde snelheid.

  • 1 November 2020
  • 10 reacties
  • 460 Bekeken

Hallo!

 

Ik heb sinds vorige week de Fiber S (350/50). Super blij ben ik hier mee! 

 

Op zich werkt alles perfect, maar ik kreef steeds exact 330/30 binnen i.p.v. de geadverteerde 350/50 via de UTP kabel rechtstreeks aan de modem. Proximus doet mensen nog steeds geloven dat er ‘snelheidsverlies’ optreedt bij fiber. Aan iedereen, dit snelheidsverlies is praktisch verwaarloosbaar en er gaat niet ‘zomaar’ 20Mbps verloren in de lucht. 

 

Ik heb even met de klantendienst aan de lijn gehangen waar ze hebben moeten toegeven dat de snelheid kunstmatig iets lager wordt gehouden dan de geadverteerde snelheid. Toegegeven, ze doen legaal niets verkeerd. Staat gewoon in de kleine lettertjes. Maar ik hoop dat mensen begrijpen dat als uw buur op internet zit, dat dit geen tegenwoordig via fiber geen invloed meer heeft op uw snelheid.

 

Groeten.


10 reacties

in je Myproximus wordt de reële snelheid wel  opgegeven dacht ik toch?

Ja eerlijke reclame heb ik ook nog nergens gezien :slight_smile:

@Martin  Bedankt!

Dat lijkt me wél een logische uitleg i.p.v. hoe de klantendienst me uitlegde. Ik kan er niet bij dat er 20Mb per seconde zomaar 'verdwijnt' met fiber. Met VDSL kon de afstand tot de centrale nog steeds een invloed hebben dus ik dacht dat dat daaraan te wijten was. Dus een overhead percentage van 5% om die metadata te versturen/ontvangen is dan normaal?


Voor de internet verbinding via glasvezel wordt ook gebruik gemaakt van het PPPoE protocol. In tegenstelling tot gewoon DHCP, worden de ethernet pakketen “ingecapseld” in PPPoE paketten.

Hierdoor is de “PPPoE overhead” ca 6% en krijg je netto maximaal 94% van de geadverteerde snelheid. Vandaar dat je “maar” 330 Mbps ziet op de speedtest.

Hoewel dit een logische technische uitleg is, geef ik je volledig gelijk in verband met marketing praatjes en misleiding. Als Proximus weet dat er 6% overheid zit op de PPPoE encapsulating, dan moeten ze de PPPoE sessie cappen op 372 Mbps (technisch perfect mogelijk), zodat de klant netto 350 Mbps krijgt.

In Duitsland bijvoorbeeld wordt een VDSL lijn op 110 Mbps gezet bij klanten die betalen voor een 100 Mbsps lijn, omdat daar wèl rekening gehouden worden met de overhead.

Vergelijk het met de elctriciteit: ik betaal toch ook voor het netto verbruik die ik heb, en de verliezen onderweg tussen de centrale en mijn teller worden mij niet aangerekend (zelfs het minimale verbuik van de slimme meter komt niet doorgerekend).

Ik pleit er dus voor dat Proximus, zowel voor zijn fiber als voor zijn DSL klanten rekening houdt met de gekende overhead, en hun sync profielen in die zin aanpassen.

 

PS. Dat heeft niets te maken met de “kleine lettertjes” die ervoor waarschuwen dat de snelheid ook afhankelijk is van de kwaliteit van de lijn, de afstand tot de ROP, enz ...

 

Daar volg ik je helemaal in .... Het gaat mij er ook niet om dat ik 'maar' 330 Mbps binnen krijg. Het gaat er mij gewoon om dat Proximus (en ook andere providers) misleidend zijn naar hun klanten toe en zo vergelijkingen tussen providers moeilijk maakt. 

Als de infrastructuur de maximale snelheid niet toelaat maar je betaalt er wel voor, tjah dan begrijp ik het. Maar als de infrastructuur het toelaat en als je zelf in de meest ideale omstandigheden nog steeds niet krijgt wat er geadverteerd wordt, dan klopt er toch iets niet. 

Reputatie 6
Badge +2

@Martin  Bedankt!

Dat lijkt me wél een logische uitleg i.p.v. hoe de klantendienst me uitlegde. Ik kan er niet bij dat er 20Mb per seconde zomaar 'verdwijnt' met fiber. Met VDSL kon de afstand tot de centrale nog steeds een invloed hebben dus ik dacht dat dat daaraan te wijten was. Dus een overhead percentage van 5% om die metadata te versturen/ontvangen is dan normaal?


Voor de internet verbinding via glasvezel wordt ook gebruik gemaakt van het PPPoE protocol. In tegenstelling tot gewoon DHCP, worden de ethernet pakketten “ingecapseld” in PPPoE pakketten.

Hierdoor is de “PPPoE overhead” ca 6% en krijg je netto maximaal 94% van de geadverteerde snelheid. Vandaar dat je “maar” 330 Mbps ziet op de speedtest.

Hoewel dit een logische technische uitleg is, geef ik je volledig gelijk in verband met marketing praatjes en misleiding. Als Proximus weet dat er 6% overheid zit op de PPPoE encapsulating, dan moeten ze de PPPoE sessie cappen op 372 Mbps (technisch perfect mogelijk), zodat de klant netto 350 Mbps krijgt.

In Duitsland bijvoorbeeld wordt een VDSL lijn op 110 Mbps gezet bij klanten die betalen voor een 100 Mbsps lijn, omdat daar wèl rekening gehouden worden met de overhead.

Vergelijk het met de elektriciteit: ik betaal toch ook voor het netto verbruik die ik heb, en de verliezen onderweg tussen de centrale en mijn teller worden mij niet aangerekend (zelfs het minimale verbruik van de slimme meter wordt niet doorgerekend).

Ik pleit er dus voor dat Proximus, zowel voor zijn fiber als voor zijn DSL klanten rekening houdt met de gekende overhead, en hun sync profielen in die zin aanpassen.

 

PS. Dat heeft niets te maken met de “kleine lettertjes” die ervoor waarschuwen dat de snelheid ook afhankelijk is van de kwaliteit van de lijn, de afstand tot de ROP, de drukte op het internet, enz ...

± 6% mag je zeker verwachten 

@Martin  Bedankt!

Dat lijkt me wél een logische uitleg i.p.v. hoe de klantendienst me uitlegde. Ik kan er niet bij dat er 20Mb per seconde zomaar 'verdwijnt' met fiber. Met VDSL kon de afstand tot de centrale nog steeds een invloed hebben dus ik dacht dat dat daaraan te wijten was. Dus een overhead percentage van 5% om die metadata te versturen/ontvangen is dan normaal? 

 

 

@jornewittouck@hotmail.com dat noemt gewoon “overhead” 

dit zijn bits die eigeblijk geen deel uitmaken van de nuttige data maar noodzakelijk zijn voor een stabiele verbinding, als onderdeel van de headers, checsum, error correction…..

Dat heb je toch ook met het zelfde met een VDSL verbinding als je modem een lijnsnelheid haalt van bvb 100 Mbps, dan ga je in werkelijkheid ook maar ± 92Mbps halen.

Reputatie 7
Badge +4

Zonder de exacte situatie op uw locatie te kennen bv.

verschil bruto/netto = +/- 90% (overhead voor o;a. foutcorrectie)

‘s nachts zullen er nog altijd buren zijn die bv. Netflix UHDTV kijken 

….

 

En ja 500 Mbps en 1 Gbps zult u waarschijnlijk ook zelden of nooit halen (blijkbaar zijn de Proximus GPON-fibers nu van het type 1 Gbps voor x (64?)  klanten; mogelijkerwijze later van het type 2,5 Gbps 32 klanten)

http://www.gpon.com/how-gpon-works

 

 

Goed ...

Steldat mijn buren impact hebben op mijn internetsnelheid omdat we een shared medium hebben. Hoe verklaar je dan dat ik 's nachts, in de meest ideale omstandigheden, nog steeds exact 330Mpbs binnenkrijg en geen Mb hoger? Rechtstreeks op de modem aangesloten.

​​​​​​Of ga je nu beweren dat de ganse straat midden in de nacht 4k zit te streamen .…​​​​

Lijkt mij eerder erop te wijzen dat de 350Mbps die geadverteerd wordt nooit bereikt kan worden. Toch eerder een vorm van misleidende marketing omdat die 'maximale snelheid' zelf in de meest ideale omstandigheden niet gehaald kan worden? En vooral omdat die 350 absoluut wel gehaald kan worden met de huidige infrastructuur, aangezien de opties 500/1Gb bestaan. 

 

 

​​​​​​

 

 

 

​​​​​

 

 

zal hier ook wel aangegeven staan denk ik → https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen-voor-iedereen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html

en op 

www.Myproximus.be zal de snelheid ook wel aangegeven staan

GPON een TDMA indeling (time division multiple access) om een specifieke tijdslot (Het verdeelt de bandbreedte) toe te wijzen aan elke gebruiker. 

Reputatie 7
Badge +4

Als u buren op het internet zitten kan ook dit invloed hebben op uw fibersnelheid, GPON is een “shared medium”

https://en.wikipedia.org/wiki/Passive_optical_network

 

Voor zover mij bekend wordt er voor fiber een geadverteerde** snelheid (bv. 350/30) en een maximaal mogelijke** (bv.210/24) snelheid weergegeven

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen-voor-iedereen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/input

**:

toegegeven de geadverteerde zou misschien best als maximale en de maximale als normale snelheid vermeld worden (alhoewel er ook nog de opties Boost 500 Mbps/1 Gbps voorhanden zijn)

 

Reageer