Beantwoord

Verhoging snelheid internet

  • 1 December 2021
  • 36 reacties
  • 475 Bekeken

Beste,

 

Volgens de Proximus lijntest (https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen-voor-iedereen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html?#/speedResult)

kan ik een minimum download speed verwachten van 11.2Mbps (zelfs 18 volgens Sagem tool) . Dat is nu 7.2 Mbps.

Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   8 000 kbps
Upstream current bit rate:     1 997 kbps

Downstream max bit rate:       18 944 kbps
Upstream max bit rate:         4 769 kbps

Downstream attenuation:        39,1 dB

Downstream noise margin:       12,4 dB
Upstream noise margin:         12,3 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            1438 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
 

Is het mogelijk mijn lijn na te kijken? 

Alvast bedankt voor de opvolging.

icon

Beste antwoord door M_016 1 December 2021, 15:51

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@sl9999 Je zal worden gecontacteerd door een Bizz Expert die dit verder met jou zal bespreken. Groetjes, Antonella

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 In de programmatie van je lijnsnelheid is er voor de upload niets veranderd, maar de snelheid kan nog wel opnieuw wat verhogen na controle van de lijn door DLM. Ik heb je lijn nu even op 11Mbps gezet zodat de download iets stabieler is. Voor de upload laten we de lijn nu best even met rust zodat die terug verhoogd kan worden door DLM als de lijnkwaliteit hiervoor goed genoeg is. 

Een extra 4G-modem lijkt me geen goede oplossing in uw geval, vermits je op 1 december zelf schreef dat je daar geen goede 4G-dekking hebt.  

Ik zal bij de collega’s van de administratieve dienst eens navragen of ze eventueel nog een andere oplossing kunnnen aanbieden. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Nee, ultra.supervectoring 35b vectoring heeft enkel nut “op korte afstand” ( <= 350 m) van de straatkast (KVD/ROP) 

Hoe Proximus met ultra vectoring aan sneller internet werkt - ITdaily.

De omvorming van een dichterbijzijnde straatkast (KVD) naar KVD/ROP of plaatsing van een nieuwe dichterbij kan daarentegen wel een merkelijk hogere snelheid opleveren

Enkel Proximus medewerkers kunnen u inlichten m.b.t. de vooruitzichten op korte/middellange termijn ( <= 6 maanden) hieromtrent  

 

Reputatie 7
Badge +3

@sl9999 

we hebben nogmaals een aantal testen gedaan, maar we krijgen momenteel je snelheid niet hoger dan 8MBTS met vectoring 

We volgen het verder op voor jou.

 

Groeten

Geert

Bedankt iedereen voor jullie input en meedenken.

Elk idee is welkom. 

Dit weekend hadden we alweer een aantal business klanten die erg ontevreden waren over ONZE internet accommodatie...

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 Ik heb nog eens alles grondig nagekeken. Volgens onze gegevens zou je lijn nu op 12Mbps mogen staan. Als de woning ver van de straat staat vb kan het wel zijn dat  deze snelheid moeilijk gehalld wordt. Ik heb je lijn nu op 12 Mbps gezet, maar de kwaliteit ziet er van hier uit niet optimaal uit. Kan je even uittesten of het zo toch stabiel en sneller werkt ? Als dat niet het geval is denk ik dat we de selheid toch beter terug iets verlagen en eventueel iemand ter plaatse sturen om te controleren of die snelheid toch behaald kan worden. 

Er zou ook best eens nagetrokken worden door Proximus of een xdsl&4G (Tessares) oplossing, om hogere internetsnelheid (< 40 Mbps download) aan te bieden, mogelijk is op uw locatie !!!

Badge +4

Zou dat niet lukken voor PX om de mensen te laten syncen aan de snelheid die haalbaar is ? ipv steeds met die profielen met DLM …. zoals het geval vd topic starter (max bitrate 18 Mbps) maar krijgt maar 8 Mbps.

Zo kunnen anderen ook die een mindere snelheid hebben dan 100 bvb syncen op 95 of 90 Mbps ipv op een 85 profiel te zitten….

Want het verschil wordt steeds maar groter met Fiber en anderen op Vdsl.

Het is eigenlijk de looplengte van de distributiekabel waar de verschillende klanten op aftakken die bepalend is voor de snelheid die haalbaar is en ook de stabiele verzekerde basissnelheid is, en het is dankzij de DLM dat er soms nog hogere snelheden mogelijk zijn. 

Onze upload is nog steeds de helft sinds de aanpassing (van 2 naar 1). Dit is echt niet werkbaar voor ons bedrijf.

Ik zie in de Sagemtool dat de download idd op 11 is gezet (in werkelijkheid 8,5) maar de upload is verlaagd van 2 naar 1,5

Kan er echt niets gedaan worden aan die upload snelheid aub, al is het maar de oorspronkelijke waarde.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

In afwachting van een reactie van een Proximus-medewerker (moderator)

De Bbox/sagemtool geeft u een bruto snelheid van 8/2 Mbps down/up (netto = +/-- 90%)

Rekening houdende met de downstream attenuation (39 dB) & met de noise margin down/up (12 dB) lijkt een eventuele snelheidsverhoging mijns inziens weinig waarschijnlijk (en quasi zeker indien mogelijk zeer beperkt)

Voor een vdsl2 vectorised line met een lengte van 1400 m is de startsnelheid (minimum snelheid) normalerwijze 18/2 Mbps 

De kwaliteit van de kabel (diameter koperparen, gedane reparaties, verouderingsverschijnselen, .. ).kan evenwel hierop een negatieve impact hebben

Proximus dient er evenwel wel voor de zorgen dat de contractueel gegarandeerde minimumsnelheid op uw lijn gehaald wordt

 Speedtest internet connectie | Proximus

 

Bedankt voor uw deskundige uitleg. Kan ‘ultra vectoring’ iets verbeteren in deze situatie?

Reputatie 3
Badge +1

@sl9999 Ik heb u lijn nagekeken en er is geen fout op de lijn. Gezien de afstand van de centrale tot uw aansluiting haalt u de maximum snelheid die mogelijk is.

Bedankt Michael,

 

Bestaat er een mogelijkheid de situatie te verbeteren? Wij hebben een feestzaal/Bar/B&B/Meeting room en ontvangen tussen de 500 en 1000 mensen per week. Iedereen vraagt hier voor Wifi maar als we dat aan 2 mensen geven komen we al aan onze limieten.

 

Reputatie 7
Badge +4

Indien de 4G dekking goed is kan Proximus bv. eventueel nagaan of een xdsl&4G (Tessares) oplossing om hogere internetsnelheid (< 40 Mbps download) aan te bieden mogelijk is op uw locatie 

Ik vrees evenwel dat een “gelijktijdig” WiFi aanbod voor een “groot aantal mensen” een professionele (niet residentiële) oplossing vergt en dat uw vraag derhalve door Proximus medewerkers op dit publieke forum best doorgespeeld wordt aan “business” voor analyse en mogelijke oplossing/voorstel

4G dekking is hier helaas zeer slecht.

Onze Wifi installatie is hier al op professioneel niveau, echter met de down- en up speed kunnen er uiteraard maar een beperkt aantal mensen gelijktijdig hiervan gebruikmaken.

 

Het werd hier al aangehaald het is aan iemand van Proximus om een voorstel aan te beiden dat kan tot een eventuele oplossing leiden.

Met veel plezier kijken wij uit naar een oplossing. U moet maar eens proberen een meeting room te verhuren zonder fatsoenslijk internet, of een wachtrij die een poging doet te betalen met Payconiq, QR code menu aan tafel lukt hier al zeker niet en waar wens je nog een kamer te boeken zonder internet?

De krant staat vol met nieuwe technologie, de overheid legt maatregelen op, men wil 2&3G afschaffen maar wij hebben niet eens 4G...Femtocell wordt afgeschaft dus nu moet plots iedereen op onze wifi om te bellen (als men al een geschikt toestel heeft), maar met onze snelheden is dat onmogelijk.

 

 

 

@AntonellaD  Ik heb contact gehad met een Bizz Expert, een tweede lijn is absoluut geen optie.

Blijkbaar zijn er dus geen oplossingen voorhanden. We zouden echter al dankbaar zijn als de upload terug naar 2Mbps of meer kan gezet worden zoals voorheen. 

Ik heb een DLM aangevraagd maar DLM profile blijft ‘unknown’.


Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   8 000 kbps
Upstream current bit rate:     1 997 kbps

Downstream max bit rate:       19 457 kbps
Upstream max bit rate:         4 725 kbps

Downstream attenuation:        39,0 dB

Downstream noise margin:       12,7 dB
Upstream noise margin:         12,2 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            1434 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
[/code]
 

je valt precies in vectoring zone 7 ! (± 2,2 km)
maar alleen zal iemand van de proximus specialisten ter zake kunnen natrekken hoe dit komt ?

Beste Geert,

 

Heeft de opvolging al iets opgeleverd na 4 maanden?

 

 

 

Kan een manuele DLM opstarten iets helpen of heb ik de kans dat ik een lager profiel krijg?

Elke Kbyte (idd KILObyte (anno 2021)) helpt.

De DLM analyseert automatisch je lijn (lijnen) maar je kan hem wel eens triggeren als je dit wilt, als volgt:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart.
    - Negeer de ganse boodschap die je te horen krijgt, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.
  • Als uit de DLM evaluatie blijkt dat de lijnkwaliteit, stabiliteit en prestaties goed zijn, blijft de lijn zoals hij is en wordt een nieuwe evaluatie gepland. Zolang de lijnkwaliteit goed blijft, zal de lijn niet opnieuw worden geconfigureerd en zal een nieuwe evaluatie worden gepland. Wanneer er geen configuratiewijzigingen plaatsvinden, kan de periode tussen twee evaluaties toenemen.

    Belangrijk: er is geen garantie dat de nieuwe verbeterde snelheid die eenmaal is toegekend door het DLM-proces op een VDSL2-lijn altijd zal blijven: als het lijnenspectrum zou veranderen, in het geval van bijvoorbeeld overspraak of interferenties die aangrenzende lijnen beïnvloeden, zou het DLM-proces kunnen beslissen om de lijn terug te brengen naar het oorspronkelijke lijnprofiel. DLM is een volledig geautomatiseerd proces

Thx Martin,

 

Een technieker heeft een aantal maanden geleden mijn lijn manueel omgezet van ADSL naar VDSL 8b zonder DLM. Bestaat de kans dat ik terugval op ADSL (of lager profiel) na analyse, of maak ik beter geen slapende honden wakker.

 

 

Reageer