Beantwoord

Verhoging snelheid internet

  • 1 December 2021
  • 47 reacties
  • 1142 Bekeken

Beste,

 

Volgens de Proximus lijntest (https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen-voor-iedereen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html?#/speedResult)

kan ik een minimum download speed verwachten van 11.2Mbps (zelfs 18 volgens Sagem tool) . Dat is nu 7.2 Mbps.

Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   8 000 kbps
Upstream current bit rate:     1 997 kbps

Downstream max bit rate:       18 944 kbps
Upstream max bit rate:         4 769 kbps

Downstream attenuation:        39,1 dB

Downstream noise margin:       12,4 dB
Upstream noise margin:         12,3 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            1438 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
 

Is het mogelijk mijn lijn na te kijken? 

Alvast bedankt voor de opvolging.

icon

Beste antwoord door M_016 1 December 2021, 15:51

Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@sl9999 Je zal worden gecontacteerd door een Bizz Expert die dit verder met jou zal bespreken. Groetjes, Antonella

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 In de programmatie van je lijnsnelheid is er voor de upload niets veranderd, maar de snelheid kan nog wel opnieuw wat verhogen na controle van de lijn door DLM. Ik heb je lijn nu even op 11Mbps gezet zodat de download iets stabieler is. Voor de upload laten we de lijn nu best even met rust zodat die terug verhoogd kan worden door DLM als de lijnkwaliteit hiervoor goed genoeg is. 

Een extra 4G-modem lijkt me geen goede oplossing in uw geval, vermits je op 1 december zelf schreef dat je daar geen goede 4G-dekking hebt.  

Ik zal bij de collega’s van de administratieve dienst eens navragen of ze eventueel nog een andere oplossing kunnnen aanbieden. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Nee, ultra.supervectoring 35b vectoring heeft enkel nut “op korte afstand” ( <= 350 m) van de straatkast (KVD/ROP) 

Hoe Proximus met ultra vectoring aan sneller internet werkt - ITdaily.

De omvorming van een dichterbijzijnde straatkast (KVD) naar KVD/ROP of plaatsing van een nieuwe dichterbij kan daarentegen wel een merkelijk hogere snelheid opleveren

Enkel Proximus medewerkers kunnen u inlichten m.b.t. de vooruitzichten op korte/middellange termijn ( <= 6 maanden) hieromtrent  

 

Beste @sl9999,

het enige eerlijke antwoord is dat men niet onmiddellijk veel aan je situatie kan veranderen. Ik zat zelf de vorige 7 jaren nog op ADSL aan een snelheid van 6Mbps DL / 0,8Mbps UL thuis, inderdaad onmogelijk om maar te videochatten of dergelijke. Ik begrijp perfect uw frustratie en machteloosheid. Gelukkig heeft Proximus (na 7 jaren zagen maar dit terzijde) onze kast toch gemoderniseerd en kunnen wij sinds begin deze maand op VDSL2, meer dan 20Mbps upload nu. Een wereld van verschil, moet ik toegeven!!

Bij ons bestond het probleem erin dat de kast nog verbonden was via koper met de centrale, dat verloopt normaal via glasvezel nu maar bij ons is dat een straalverbinding geworden. Ook zitten wij maar 300m van de kast verwijderd dus dat laatste stukje vormde bij ons nooit het probleem. Jij zit aan het einde van een lange koperkabel naar de kast. Er moet dus óf een kast worden bijgeplaatst dichter bij jullie (kans schat ik zéér klein in tenzij er vlakbij ergens een nieuwe verkaveling komt) óf glasvezel tussen de kast en jullie locatie worden aangelegd. Ook die kans is zeer klein gezien je waarschijnlijk niet in één van de drukst bevolkte gebieden woont en ze daar zelfs in die gebieden nog even een hele tijd zoet mee zullen zijn. Zolang er geen andere communicatietechnologie beschikbaar komt die uit een koperpaar meer Mbps weet te persen over die lange afstand, zal er bij jou niks veranderen.

 

Nu, ik vind dat Proximus wel op zijn minst de 4G optie kan uitproberen. Bij ons hebben ze dat ook geprobeerd en wij hadden ook heel slechte ontvangst (1 of geen streepje binnen) maar als je die 4G modem een beetje strategisch kan plaatsen kan het weldegelijk enkele Mbps verschil opleveren, zeker upload. En in jouw geval is dat blijkbaar heel belangrijk. 

Ook een 2e lijn aan een serieuze korting kan toch niet onoverkomelijk zijn?

De enige ‘echte’ oplossing om bij jou internet 100Mbps te krijgen is volgens mij Starlink. Ik ga daar niet te veel reclame mee maken gezien het sowieso prijzig is en we hier op een Proximus-forum zitten (en ik Proximus net na hun inspanning toch ook niet op stang wil jagen) maar die kunnen normaal gezien wel overal in België internet aanbieden aan >300Mbps download en 40Mbps UL. Weliswaar €100/maand denk ik maar als je veel klanten verliest nu zal dat snel terugverdiend zijn.

Ook voor Proximus toch maar volgende bedenking: Als er verschillende dergelijke klanten zijn rond een bepaalde kast die uiteindelijk naar Starlink overschakelen en dus €100/maand willen betalen voor een snellere internetaansluiting, is dan echt niets meer mogelijk qua investeringen? Je zou die mensen op zijn minst toch een optie moeten kunnen geven?

Groeten en succes nog, 

 

Steven Vhb

Onze zaak ligt middenin een bos. Starlink is dus niet echt een optie wegens te weinig field of view.

De prijs is geen issue, we betalen nu ook 100€ per maand. We spenderen liever nog iets meer dan onze zakelijke klanten te verliezen.

Toch bedankt om mee te denken!

Reputatie 7
Badge +3

@sl9999 

we hebben nogmaals een aantal testen gedaan, maar we krijgen momenteel je snelheid niet hoger dan 8MBTS met vectoring 

We volgen het verder op voor jou.

 

Groeten

Geert

Bedankt iedereen voor jullie input en meedenken.

Elk idee is welkom. 

Dit weekend hadden we alweer een aantal business klanten die erg ontevreden waren over ONZE internet accommodatie...

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 Ik heb nog eens alles grondig nagekeken. Volgens onze gegevens zou je lijn nu op 12Mbps mogen staan. Als de woning ver van de straat staat vb kan het wel zijn dat  deze snelheid moeilijk gehalld wordt. Ik heb je lijn nu op 12 Mbps gezet, maar de kwaliteit ziet er van hier uit niet optimaal uit. Kan je even uittesten of het zo toch stabiel en sneller werkt ? Als dat niet het geval is denk ik dat we de selheid toch beter terug iets verlagen en eventueel iemand ter plaatse sturen om te controleren of die snelheid toch behaald kan worden. 

Er zou ook best eens nagetrokken worden door Proximus of een xdsl&4G (Tessares) oplossing, om hogere internetsnelheid (< 40 Mbps download) aan te bieden, mogelijk is op uw locatie !!!

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 Een simkaartje voor in een 4G-router kan u via onze winkel of klantendienst verkrijgen. Is de 4G-verbinding dan verbetert ondertussen ? 

Je kan een privé-router gebruiken om een betere ervaring te krijgen, maar wij geven daar geen ondersteuning op. 

HadewychT

De 4G verbinding is niet verbetert, maar met de juiste apparatuur komen we al een heel stuk verder.

Ik hoop dat die simkaart inbegrepen is in mijn abonnement. Ik betaal reeds de volle prijs voor 10Mb down en 1Mb up.

Badge +4

Zou dat niet lukken voor PX om de mensen te laten syncen aan de snelheid die haalbaar is ? ipv steeds met die profielen met DLM …. zoals het geval vd topic starter (max bitrate 18 Mbps) maar krijgt maar 8 Mbps.

Zo kunnen anderen ook die een mindere snelheid hebben dan 100 bvb syncen op 95 of 90 Mbps ipv op een 85 profiel te zitten….

Want het verschil wordt steeds maar groter met Fiber en anderen op Vdsl.

Het is eigenlijk de looplengte van de distributiekabel waar de verschillende klanten op aftakken die bepalend is voor de snelheid die haalbaar is en ook de stabiele verzekerde basissnelheid is, en het is dankzij de DLM dat er soms nog hogere snelheden mogelijk zijn. 

Onze upload is nog steeds de helft sinds de aanpassing (van 2 naar 1). Dit is echt niet werkbaar voor ons bedrijf.

Ik zie in de Sagemtool dat de download idd op 11 is gezet (in werkelijkheid 8,5) maar de upload is verlaagd van 2 naar 1,5

Kan er echt niets gedaan worden aan die upload snelheid aub, al is het maar de oorspronkelijke waarde.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

In afwachting van een reactie van een Proximus-medewerker (moderator)

De Bbox/sagemtool geeft u een bruto snelheid van 8/2 Mbps down/up (netto = +/-- 90%)

Rekening houdende met de downstream attenuation (39 dB) & met de noise margin down/up (12 dB) lijkt een eventuele snelheidsverhoging mijns inziens weinig waarschijnlijk (en quasi zeker indien mogelijk zeer beperkt)

Voor een vdsl2 vectorised line met een lengte van 1400 m is de startsnelheid (minimum snelheid) normalerwijze 18/2 Mbps 

De kwaliteit van de kabel (diameter koperparen, gedane reparaties, verouderingsverschijnselen, .. ).kan evenwel hierop een negatieve impact hebben

Proximus dient er evenwel wel voor de zorgen dat de contractueel gegarandeerde minimumsnelheid op uw lijn gehaald wordt

 Speedtest internet connectie | Proximus

 

Bedankt voor uw deskundige uitleg. Kan ‘ultra vectoring’ iets verbeteren in deze situatie?

Reputatie 5
Badge +2

@sl9999 Ik heb u lijn nagekeken en er is geen fout op de lijn. Gezien de afstand van de centrale tot uw aansluiting haalt u de maximum snelheid die mogelijk is.

Bedankt Michael,

 

Bestaat er een mogelijkheid de situatie te verbeteren? Wij hebben een feestzaal/Bar/B&B/Meeting room en ontvangen tussen de 500 en 1000 mensen per week. Iedereen vraagt hier voor Wifi maar als we dat aan 2 mensen geven komen we al aan onze limieten.

 

Reputatie 7
Badge +4

Indien de 4G dekking goed is kan Proximus bv. eventueel nagaan of een xdsl&4G (Tessares) oplossing om hogere internetsnelheid (< 40 Mbps download) aan te bieden mogelijk is op uw locatie 

Ik vrees evenwel dat een “gelijktijdig” WiFi aanbod voor een “groot aantal mensen” een professionele (niet residentiële) oplossing vergt en dat uw vraag derhalve door Proximus medewerkers op dit publieke forum best doorgespeeld wordt aan “business” voor analyse en mogelijke oplossing/voorstel

4G dekking is hier helaas zeer slecht.

Onze Wifi installatie is hier al op professioneel niveau, echter met de down- en up speed kunnen er uiteraard maar een beperkt aantal mensen gelijktijdig hiervan gebruikmaken.

 

Het werd hier al aangehaald het is aan iemand van Proximus om een voorstel aan te beiden dat kan tot een eventuele oplossing leiden.

Met veel plezier kijken wij uit naar een oplossing. U moet maar eens proberen een meeting room te verhuren zonder fatsoenslijk internet, of een wachtrij die een poging doet te betalen met Payconiq, QR code menu aan tafel lukt hier al zeker niet en waar wens je nog een kamer te boeken zonder internet?

De krant staat vol met nieuwe technologie, de overheid legt maatregelen op, men wil 2&3G afschaffen maar wij hebben niet eens 4G...Femtocell wordt afgeschaft dus nu moet plots iedereen op onze wifi om te bellen (als men al een geschikt toestel heeft), maar met onze snelheden is dat onmogelijk.

 

 

 

@AntonellaD  Ik heb contact gehad met een Bizz Expert, een tweede lijn is absoluut geen optie.

Blijkbaar zijn er dus geen oplossingen voorhanden. We zouden echter al dankbaar zijn als de upload terug naar 2Mbps of meer kan gezet worden zoals voorheen. 

Ik heb een DLM aangevraagd maar DLM profile blijft ‘unknown’.


Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   8 000 kbps
Upstream current bit rate:     1 997 kbps

Downstream max bit rate:       19 457 kbps
Upstream max bit rate:         4 725 kbps

Downstream attenuation:        39,0 dB

Downstream noise margin:       12,7 dB
Upstream noise margin:         12,2 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            1434 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
[/code]
 

Beste,

We zijn ondertussen weer een half jaartje verder. Kan er nogmaals gekeken worden voor een snelheidsverhoging? Ons bedrijf is niet meer werkbaar met 1Mbs upload en 10Mbs down.

Ik moet ons portal netwerk verdelen in Kilobytes anno 2022. Onze business klanten komen niet meer terug vanwege het internet!!

 

Alvast bedankt voor de nodige stappen.

je valt precies in vectoring zone 7 ! (± 2,2 km)
maar alleen zal iemand van de proximus specialisten ter zake kunnen natrekken hoe dit komt ?

Reageer