Beantwoord

Verhoging snelheid internet

  • 1 December 2021
  • 36 reacties
  • 475 Bekeken

Beste,

 

Volgens de Proximus lijntest (https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen-voor-iedereen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html?#/speedResult)

kan ik een minimum download speed verwachten van 11.2Mbps (zelfs 18 volgens Sagem tool) . Dat is nu 7.2 Mbps.

Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   8 000 kbps
Upstream current bit rate:     1 997 kbps

Downstream max bit rate:       18 944 kbps
Upstream max bit rate:         4 769 kbps

Downstream attenuation:        39,1 dB

Downstream noise margin:       12,4 dB
Upstream noise margin:         12,3 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            1438 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
 

Is het mogelijk mijn lijn na te kijken? 

Alvast bedankt voor de opvolging.

icon

Beste antwoord door M_016 1 December 2021, 15:51

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik kan dit jammer genoeg niet manueel aanpassen. Dit zal automatisch aangepast worden na automatische evaluatie van de kwaliteit van je lijn.

@AntonellaD  Ik heb contact gehad met een Bizz Expert, een tweede lijn is absoluut geen optie.

Blijkbaar zijn er dus geen oplossingen voorhanden. We zouden echter al dankbaar zijn als de upload terug naar 2Mbps of meer kan gezet worden zoals voorheen. 

Reputatie 7
Badge +3

@sl9999 Je zal worden gecontacteerd door een Bizz Expert die dit verder met jou zal bespreken. Groetjes, Antonella

Onze upload is nog steeds de helft sinds de aanpassing (van 2 naar 1). Dit is echt niet werkbaar voor ons bedrijf.

Ik zie in de Sagemtool dat de download idd op 11 is gezet (in werkelijkheid 8,5) maar de upload is verlaagd van 2 naar 1,5

Kan er echt niets gedaan worden aan die upload snelheid aub, al is het maar de oorspronkelijke waarde.

 

 

Het is eigenlijk de looplengte van de distributiekabel waar de verschillende klanten op aftakken die bepalend is voor de snelheid die haalbaar is en ook de stabiele verzekerde basissnelheid is, en het is dankzij de DLM dat er soms nog hogere snelheden mogelijk zijn. 

Badge +4

Zou dat niet lukken voor PX om de mensen te laten syncen aan de snelheid die haalbaar is ? ipv steeds met die profielen met DLM …. zoals het geval vd topic starter (max bitrate 18 Mbps) maar krijgt maar 8 Mbps.

Zo kunnen anderen ook die een mindere snelheid hebben dan 100 bvb syncen op 95 of 90 Mbps ipv op een 85 profiel te zitten….

Want het verschil wordt steeds maar groter met Fiber en anderen op Vdsl.

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 Dit zou inderdaad wel betalend zijn. 

@AntonellaD Kan jij eventueel met hen eens bekijken wat dit zou kosten ? 

Is dit een extra betalend voorstel? Wij betalen nu al de maximale prijs voor onze lijn.

Wij beschikken over een channel bonding router dus dit kan een oplossing zijn.

 

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 Ik heb even overlegd met mijn collega, maar er is niet echt een optimale oplossing voor dit probleem.

Je zou eventueel een tweede lijn met dezelfde snelheid kunnen aanvragen zodat het aantal gebruikers over de 2 lijnen verdeeld kan worden. 

Heel veel dank voor jullie inspanningen 👍

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 In de programmatie van je lijnsnelheid is er voor de upload niets veranderd, maar de snelheid kan nog wel opnieuw wat verhogen na controle van de lijn door DLM. Ik heb je lijn nu even op 11Mbps gezet zodat de download iets stabieler is. Voor de upload laten we de lijn nu best even met rust zodat die terug verhoogd kan worden door DLM als de lijnkwaliteit hiervoor goed genoeg is. 

Een extra 4G-modem lijkt me geen goede oplossing in uw geval, vermits je op 1 december zelf schreef dat je daar geen goede 4G-dekking hebt.  

Ik zal bij de collega’s van de administratieve dienst eens navragen of ze eventueel nog een andere oplossing kunnnen aanbieden. 

 

download en upload wordt apart door DLM verwerkt mss dat door de instelling op een hoger snelheid de DLM weer eerst zal de lijn eerst analyseren.

Alle hulp is welkom.

Upload is met de laatste aanpassing dus gehalveerd. Indien mogelijk liever de vorige instelling.

Er zou ook best eens nagetrokken worden door Proximus of een xdsl&4G (Tessares) oplossing, om hogere internetsnelheid (< 40 Mbps download) aan te bieden, mogelijk is op uw locatie !!!

Alvast bedankt!

Download is van 7.5 naar 8.5 maar upload van 2 naar 1 en dat is helaas juist de bottleneck.

Als 1 persoon een foto upload valt het netwerk volledig plat.

Kan de upload nog verhoogd worden?

 

Many thanks

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 Ik heb nog eens alles grondig nagekeken. Volgens onze gegevens zou je lijn nu op 12Mbps mogen staan. Als de woning ver van de straat staat vb kan het wel zijn dat  deze snelheid moeilijk gehalld wordt. Ik heb je lijn nu op 12 Mbps gezet, maar de kwaliteit ziet er van hier uit niet optimaal uit. Kan je even uittesten of het zo toch stabiel en sneller werkt ? Als dat niet het geval is denk ik dat we de selheid toch beter terug iets verlagen en eventueel iemand ter plaatse sturen om te controleren of die snelheid toch behaald kan worden. 

Beste Geert,

 

Heeft de opvolging al iets opgeleverd na 4 maanden?

 

 

 

Bedankt iedereen voor jullie input en meedenken.

Elk idee is welkom. 

Dit weekend hadden we alweer een aantal business klanten die erg ontevreden waren over ONZE internet accommodatie...

Reputatie 7
Badge +3

@sl9999 

we hebben nogmaals een aantal testen gedaan, maar we krijgen momenteel je snelheid niet hoger dan 8MBTS met vectoring 

We volgen het verder op voor jou.

 

Groeten

Geert

je valt precies in vectoring zone 7 ! (± 2,2 km)
maar alleen zal iemand van de proximus specialisten ter zake kunnen natrekken hoe dit komt ?

Ik heb een DLM aangevraagd maar DLM profile blijft ‘unknown’.


Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   8 000 kbps
Upstream current bit rate:     1 997 kbps

Downstream max bit rate:       19 457 kbps
Upstream max bit rate:         4 725 kbps

Downstream attenuation:        39,0 dB

Downstream noise margin:       12,7 dB
Upstream noise margin:         12,2 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            1434 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
[/code]
 

Inderdaad zoals ik ook aangehaald heb in mijn bericht juist boven uw bericht.

&

Als de de DLM al actief staat / lijn analyseert,  zal het zeker geen 10 dagen duren om een nieuwe beslissing te nemen, je kunt er alleen mogelijks maar baat bij hebben.
Bij aansluiting van een nieuwe Modem kan dit wel zeker een 10 dagen duren.

Maar frequent dit uitvoeren heeft natuurlijk ook geen zin als de DLM geen mogelijkheid ziet tot verhoging zal dit zo maar niet op korte termijn veranderen en trouwens als die actief staat zal hij toch van tijd analyse doen alleen zal de frequentie van die analyse verminderen, omdat dit ook geen zin heeft om dit om de haverklap te doen.

&

“witte zones” = deze waar geen enkele telecomoperator een minimum 30 Mbps download aanbod heeft

Ik zou dit eerder zwarte zones noemen :relaxed:

&

@sl9999 heb je al eens gekeken met het sagemtool of lijnwaarden al veranderd zijn?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

Op basis van bovenstaande betreft het een vdsl2 vectorised lijn

&

@sl9999 

in bijlage de door het BIPT in ontwerp voorgestelde “witte zones” (=deze waar geen enkele telecomoperator een minimum 30 Mbps download aanbod heeft)

indien uw locatie er niet in opgenomen zou zijn, lijkt het mij aangewezen het BIPT schriftelijk in een reactie hierop te wijzen 

Raadpleging betreffende het ontwerp van besluit betreffende de zones van het grondgebied waar de vermindering van het bedrag van de jaarlijkse gebruiksrechten voor de straalverbindingen van toepassing is | BIPT

Lijst van de sectoren met de NIS-code | BIPT

&

indien een nieuwe analyse Bboxtool  na 10 dagen geen hogere snelheid (vorige 8/2 Mbps) zou detecteren, lijkt mij de kans miniem dat een TBF naar een beter resultaat zou leiden

 

Nee eens je op VDSL staat zal deze lijntest je niet op ADSL kunnen zetten.

Zonder DLM zal het wel niet geweest zijn maar zonder Vectoring zou het eerder kunnen geweest zijn, maar uit de uitlezing van je lijn hierboven, sta je op een vectoring lijn.

Wat er wel mee bedoeld wordt is dat de DLM nog geen verhoging van je lijn toegekend heeft zie ook uitleg in mijn vorige post

Op lange lijnen zal er een 8b toegekend worden voor 17a moet je op een kortere lijn zitten heeft met de mogelijke bandbreedte te maken.

Thx Martin,

 

Een technieker heeft een aantal maanden geleden mijn lijn manueel omgezet van ADSL naar VDSL 8b zonder DLM. Bestaat de kans dat ik terugval op ADSL (of lager profiel) na analyse, of maak ik beter geen slapende honden wakker.

 

 

Reageer