Beantwoord

Verhoging snelheid internet

  • 1 December 2021
  • 47 reacties
  • 1134 Bekeken


Toon eerste bericht

47 reacties

Beste,

In het proces om mee te helpen betere snelheden te verkrijgen heb ik een Teltonika router geplaats met buitenantennes en ik behaal snelheden van 15 up en 10 down.

De upload is dus 15 maal sneller dan mijn VDSL lijn.

Ik ben ook in het bezit van een router met load balance.

Alle mogelijkheden zijn er, ik hoop dat er nu een oplossing kan komen, eventueel met een sim kaart om in mijn 4G router te plaatsen.

 

Alvast bedankt voor de opvolging.

Beste Geert,

 

Heeft de opvolging al iets opgeleverd na 4 maanden?

 

 

 

Reputatie 1

Beste @sl9999,

het enige eerlijke antwoord is dat men niet onmiddellijk veel aan je situatie kan veranderen. Ik zat zelf de vorige 7 jaren nog op ADSL aan een snelheid van 6Mbps DL / 0,8Mbps UL thuis, inderdaad onmogelijk om maar te videochatten of dergelijke. Ik begrijp perfect uw frustratie en machteloosheid. Gelukkig heeft Proximus (na 7 jaren zagen maar dit terzijde) onze kast toch gemoderniseerd en kunnen wij sinds begin deze maand op VDSL2, meer dan 20Mbps upload nu. Een wereld van verschil, moet ik toegeven!!

Bij ons bestond het probleem erin dat de kast nog verbonden was via koper met de centrale, dat verloopt normaal via glasvezel nu maar bij ons is dat een straalverbinding geworden. Ook zitten wij maar 300m van de kast verwijderd dus dat laatste stukje vormde bij ons nooit het probleem. Jij zit aan het einde van een lange koperkabel naar de kast. Er moet dus óf een kast worden bijgeplaatst dichter bij jullie (kans schat ik zéér klein in tenzij er vlakbij ergens een nieuwe verkaveling komt) óf glasvezel tussen de kast en jullie locatie worden aangelegd. Ook die kans is zeer klein gezien je waarschijnlijk niet in één van de drukst bevolkte gebieden woont en ze daar zelfs in die gebieden nog even een hele tijd zoet mee zullen zijn. Zolang er geen andere communicatietechnologie beschikbaar komt die uit een koperpaar meer Mbps weet te persen over die lange afstand, zal er bij jou niks veranderen.

 

Nu, ik vind dat Proximus wel op zijn minst de 4G optie kan uitproberen. Bij ons hebben ze dat ook geprobeerd en wij hadden ook heel slechte ontvangst (1 of geen streepje binnen) maar als je die 4G modem een beetje strategisch kan plaatsen kan het weldegelijk enkele Mbps verschil opleveren, zeker upload. En in jouw geval is dat blijkbaar heel belangrijk. 

Ook een 2e lijn aan een serieuze korting kan toch niet onoverkomelijk zijn?

De enige ‘echte’ oplossing om bij jou internet 100Mbps te krijgen is volgens mij Starlink. Ik ga daar niet te veel reclame mee maken gezien het sowieso prijzig is en we hier op een Proximus-forum zitten (en ik Proximus net na hun inspanning toch ook niet op stang wil jagen) maar die kunnen normaal gezien wel overal in België internet aanbieden aan >300Mbps download en 40Mbps UL. Weliswaar €100/maand denk ik maar als je veel klanten verliest nu zal dat snel terugverdiend zijn.

Ook voor Proximus toch maar volgende bedenking: Als er verschillende dergelijke klanten zijn rond een bepaalde kast die uiteindelijk naar Starlink overschakelen en dus €100/maand willen betalen voor een snellere internetaansluiting, is dan echt niets meer mogelijk qua investeringen? Je zou die mensen op zijn minst toch een optie moeten kunnen geven?

Groeten en succes nog, 

 

Steven Vhb

ik denk dat je ook rekening moet houden dat er veel naar proximus komen omdat zij juist niet van de duurste zijn, dit was bij ons toch het geval, zo heeft mijn pa voor PX gekozen (hangt natuurlijk ook af van de samenstelling van je pakket enz..). Natuurlijk als je maar adsl snelheden meer haalt dat je dan uit kijkt naar een ander en zelf iets meer wilt geven, dat is begrijpelijk, enfin ieder moet natuurlijk zijn eigen rekening maken.

Kan een manuele DLM opstarten iets helpen of heb ik de kans dat ik een lager profiel krijg?

Elke Kbyte (idd KILObyte (anno 2021)) helpt.

De DLM analyseert automatisch je lijn (lijnen) maar je kan hem wel eens triggeren als je dit wilt, als volgt:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart.
    - Negeer de ganse boodschap die je te horen krijgt, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.
  • Als uit de DLM evaluatie blijkt dat de lijnkwaliteit, stabiliteit en prestaties goed zijn, blijft de lijn zoals hij is en wordt een nieuwe evaluatie gepland. Zolang de lijnkwaliteit goed blijft, zal de lijn niet opnieuw worden geconfigureerd en zal een nieuwe evaluatie worden gepland. Wanneer er geen configuratiewijzigingen plaatsvinden, kan de periode tussen twee evaluaties toenemen.

    Belangrijk: er is geen garantie dat de nieuwe verbeterde snelheid die eenmaal is toegekend door het DLM-proces op een VDSL2-lijn altijd zal blijven: als het lijnenspectrum zou veranderen, in het geval van bijvoorbeeld overspraak of interferenties die aangrenzende lijnen beïnvloeden, zou het DLM-proces kunnen beslissen om de lijn terug te brengen naar het oorspronkelijke lijnprofiel. DLM is een volledig geautomatiseerd proces

Thx Martin,

 

Een technieker heeft een aantal maanden geleden mijn lijn manueel omgezet van ADSL naar VDSL 8b zonder DLM. Bestaat de kans dat ik terugval op ADSL (of lager profiel) na analyse, of maak ik beter geen slapende honden wakker.

 

 

Nee eens je op VDSL staat zal deze lijntest je niet op ADSL kunnen zetten.

Zonder DLM zal het wel niet geweest zijn maar zonder Vectoring zou het eerder kunnen geweest zijn, maar uit de uitlezing van je lijn hierboven, sta je op een vectoring lijn.

Wat er wel mee bedoeld wordt is dat de DLM nog geen verhoging van je lijn toegekend heeft zie ook uitleg in mijn vorige post

Op lange lijnen zal er een 8b toegekend worden voor 17a moet je op een kortere lijn zitten heeft met de mogelijke bandbreedte te maken.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

Op basis van bovenstaande betreft het een vdsl2 vectorised lijn

&

@sl9999 

in bijlage de door het BIPT in ontwerp voorgestelde “witte zones” (=deze waar geen enkele telecomoperator een minimum 30 Mbps download aanbod heeft)

indien uw locatie er niet in opgenomen zou zijn, lijkt het mij aangewezen het BIPT schriftelijk in een reactie hierop te wijzen 

Raadpleging betreffende het ontwerp van besluit betreffende de zones van het grondgebied waar de vermindering van het bedrag van de jaarlijkse gebruiksrechten voor de straalverbindingen van toepassing is | BIPT

Lijst van de sectoren met de NIS-code | BIPT

&

indien een nieuwe analyse Bboxtool  na 10 dagen geen hogere snelheid (vorige 8/2 Mbps) zou detecteren, lijkt mij de kans miniem dat een TBF naar een beter resultaat zou leiden

 

Inderdaad zoals ik ook aangehaald heb in mijn bericht juist boven uw bericht.

&

Als de de DLM al actief staat / lijn analyseert,  zal het zeker geen 10 dagen duren om een nieuwe beslissing te nemen, je kunt er alleen mogelijks maar baat bij hebben.
Bij aansluiting van een nieuwe Modem kan dit wel zeker een 10 dagen duren.

Maar frequent dit uitvoeren heeft natuurlijk ook geen zin als de DLM geen mogelijkheid ziet tot verhoging zal dit zo maar niet op korte termijn veranderen en trouwens als die actief staat zal hij toch van tijd analyse doen alleen zal de frequentie van die analyse verminderen, omdat dit ook geen zin heeft om dit om de haverklap te doen.

&

“witte zones” = deze waar geen enkele telecomoperator een minimum 30 Mbps download aanbod heeft

Ik zou dit eerder zwarte zones noemen :relaxed:

&

@sl9999 heb je al eens gekeken met het sagemtool of lijnwaarden al veranderd zijn?

Reputatie 7
Badge +4

Ik kan dit jammer genoeg niet manueel aanpassen. Dit zal automatisch aangepast worden na automatische evaluatie van de kwaliteit van je lijn.

Niemand een antwoord op mijn bovenstaande vraag?

Kan iemand mij helpen met bovenstaande vraag?

 

Vielen dank

Ter info: ik denk dat de bezetting bij PX vandaag laag is, er is nog maar één antwoord gekomen vandaag van een PX moderator en tijdens het weekend komen de PX moderatoren niet langs op het forum.

Kan iemand mij helpen met bovenstaande vraag?

 

Vielen dank

 

Alvast bedankt!

Download is van 7.5 naar 8.5 maar upload van 2 naar 1 en dat is helaas juist de bottleneck.

Als 1 persoon een foto upload valt het netwerk volledig plat.

Kan de upload nog verhoogd worden?

 

Many thanks

Alle hulp is welkom.

Upload is met de laatste aanpassing dus gehalveerd. Indien mogelijk liever de vorige instelling.

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 Jammer genoeg kunnen we je op dit ogenblik nog geen hogere snelheden aanbieden. Het probleem is dat je redelijk ver van de straatkast woont waarop je aangesloten bent.

Er zijn op de moment ook nog geen vooruitzichten voor de aanleg van glasvezel in uw buurt. Als je ondertussen een betere 4G-dekking zou hebben kunnen we proberen met een 4G-modem, maar voor zover ik het kan zien in de metingen is dat nog niet het geval, tenzij je zelf iets anders ervaart. 

download en upload wordt apart door DLM verwerkt mss dat door de instelling op een hoger snelheid de DLM weer eerst zal de lijn eerst analyseren.

Heel veel dank voor jullie inspanningen 👍

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 Ik heb even overlegd met mijn collega, maar er is niet echt een optimale oplossing voor dit probleem.

Je zou eventueel een tweede lijn met dezelfde snelheid kunnen aanvragen zodat het aantal gebruikers over de 2 lijnen verdeeld kan worden. 

Is dit een extra betalend voorstel? Wij betalen nu al de maximale prijs voor onze lijn.

Wij beschikken over een channel bonding router dus dit kan een oplossing zijn.

 

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 Dit zou inderdaad wel betalend zijn. 

@AntonellaD Kan jij eventueel met hen eens bekijken wat dit zou kosten ? 

Reageer