Beantwoord

Verboden voor Fiber



Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb nu koper max 100 Mbps, en op mijn PC verbonden met een kabel heb ik 70 Mbps, dat vind ik ruimschoots voldoende. Al hun communicatie gaat eigenlijk wel over die fantastische snelheid.

Reputatie 6
Badge +3

@Cvanloon : Daar ga je verschillende prijsoffertes moeten vragen bij bekabelaars. Glasvezel is redelijk kostelijk om te plaatsen. Fiber kan heel handig zijn wanneer je heel grote bestanden moet verzenden en downloaden. Ik heb dit ook nog gevonden voor appartementen en glasvezel, wat er allemaal nodig voor is: https://www.proximus.be/wholesale/dam/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/sme/PXM-28670-Aansluiting%20van%20appartementsgebouwen-NL.PDF/PXM-28670-Aansluiting%20van%20appartementsgebouwen-NL.PDF.pdf

De installatie moet toch ook nog gebeuren in het huis? Dus enkel activeringskosten zou mij sterk lijken

het is inderdaad meer werk voor een alleenstaande woning die een eind van de stoep af staat dan een fiber die in rijwoningen (bv in stad) waar het eigenlijk meer neerkomt om een gat te boren en de optisch intro afsluiting te plaatsen in afwachting dat je later bv een fiber abo neemt bv om reden dat koper ophoudt te bestaan of of omdat je later zelf beslist ik ga maar een fiber abo nemen.

Voor een alleenstaande woning bv als bij ons ligt de buis ook waar de telefonie koperleiding al in ligt voor de VDSL aansluiting, dus zou die glasvezel gewoon via de zelfde buis kunnen binnenkomen en wat is er dan meer werk aan dan bij een nieuwbouw, toch niet veel? 
Het is tenslotte dan toch aan de klant om bvb de utp te voorzien van de fibermodem (waar de fiber intro ook staat) tot aan de bbox3v+ en meer is het toch niet voor een gewone woning.

Maar blijkbaar kan je niet alleen de installatie gratis laten binnen brengen tot in je appartement en later pas een fiberpack nemen, of versta ik het toch verkeerd!

Reputatie 6
Badge +3

Er zal altijd in de gemeenschappelijke delen gewerkt moeten worden. Toch wanneer fiberkabels getrokken moeten worden naar de appartementen. De syndicus of eigenaar van het appartement moet dit ook goedkeuren. Je kan altijd in een discussie gaan, maar je hebt altijd een meerderheid nodig van de mede-eigenaars. Want wanneer er werken in de gemeenschappelijke delen moeten gebeuren, moet iedereen een deel hiervan betalen of ze er nu al dan niet gebruik van willen maken.

inderdaad toch een  fiberkabel beneden en dan naar het (de)  appartement(en) met utp kabel(s)

En het is niet altijd eenvoudig om de meerderheid over de brug te krijgen of het echte nut ervan willen inzien.

Reputatie 6
Badge +2

Ik weet niet zeker of het hier zo zeer een kwestie is van betalen, ik dacht een brief van Proximus gezien te hebben waarin ik las (sorry als ik mij vergis, het was voor corona) ::

  • in een bepaalde periode wordt er in de straat een glasvezelkabel gelegd
  •  daarna krijgen alle inwoners  (ook die nu telenet hebben he) het bezoek van een Px medewerker met het aanbod om die kabel gratis tot in de appartenten te leggen
  • en dan alles aan te sluiten voor hen die een abonnement nemen (tel, tv, internet)
  • het leggen van die kabel is ondertussen met twee coronamaanden vertraagd, maar ligt  nu in de straat
  • ik wacht nu op een proximus aanbod : kost dat nu iets om die kabel binnen te brengen, hoeveel gaat een fiberabonnement kosten, …..
  • er is daarover in ons gebouw nog geen discussie geweest of een beslissing genomen, het enige wat ik vernam is dat Px de kabel via de trap wilde leggen, en de eigenaars via de bestaande schacht.
  • en ik lees ook altijd iets over een lelijke doos op de gevel?

Misschien kan iemand van Px er meer over vertellen maandag.

Reputatie 2
Badge +1

Bij ons is die fiber doos ingegraven in een put met een deksel van Proximus op.

ik had het inderdaad ook zo begrepen, zoals ik het hier al aangehaald heb,  dat als de Proximus fiber langskomt je u gratis kon laten de aansluiting, dus zou de utp kabel tot aan de modem inbegrepen zijn, maar zoals je zegt zouden ze van Proximus uit dit eens gederailleerd moeten uit de doeken doen. En als je dit pas later zou doen dat er dan wel aansluitingskosten zouden zijn.
Natuurlijk hangt het er dan weer vanaf welke packsamenstelling je hebt, want anders zal een fiberpack natuurlijk duurder uitvallen zeker voor klanten met een oud pack!

En wat in de 3 onderstaande punten uitgelegd wordt zal dit dan allemaal gratis zijn !!!!!!
(in de veronderstelling dat je direct (hoeveel tijd heb je om te beslissen) wilt aansluiten als de fiber langs komt)
Kortom wat zit er juist gratis inbegrepen en wat niet
En wat zal het kosten als je later dan toch nog wilt aansluiten buiten de “gratis” termijn periode.

=================================================================

We leggen eerst onze glasvezelkabel in je straat en brengen hem vervolgens binnen in je huis of gebouw. Een van onze technici installeert daarna een glasvezelaansluitpunt in je woning. Hieronder vind je de verschillende oplossingen afhankelijk van je technische situatie:

  • 1) Als er zich op je gevel of de gevel van je buur een installatie bevindt, zal de technicus fiber installeren vanaf de zwarte doos (zie de foto hieronder). Om die aan te sluiten op je binneninstallatie zal hij de fiberkabel van je gevel in je woning binnenbrengen. Vervolgens zal hij in je woning een fiberaansluitdoos installeren rekening houdend met de plaats waar je je b-box wenst. Om deze werken uit te voeren, zal hij een grote ladder of een lift gebruiken. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. Het materiaal dat door de technicus wordt gebruikt, zal zorgen voor een perfecte afdichting.
     
  • 2) Als je in een huis woont en er zich op je gevel geen installatie bevindt, zal de aansluiting gebeuren via de ondergrond. De technicus zal een aansluitdoos installeren in je kelder of garage en zal een sleuf graven om de aansluiting met de weg te verzekeren (indien er geen wachtbuis ligt). Afhankelijk van de plaats waar je je b-box wenst, zal de technicus zo nodig bijkomende kabels in je woning binnenbrengen en plaatsen. Hierbij zal hij de nodige zorg aan de dag leggen. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. Het materiaal dat door de technicus wordt gebruikt, zal zorgen voor een perfecte afdichting.
  • 3) Als je in een appartement woont en er zich op je gevel geen installatie bevindt, zal de aansluiting gebeuren via een kabel die vertrekt uit een doos die vooraf in de kelder van het gebouw (of op de verdieping van je appartement) werd geïnstalleerd. De technicus zal via de gemeenschappelijke delen gaan om je appartement aan te sluiten. Hij zal de kabel in je appartement binnenbrengen en plaatsen tot aan je b-box. Hierbij zal hij de nodige zorg aan de dag leggen. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. Het materiaal dat door de technicus wordt gebruikt, zal zorgen voor een perfecte afdichting.

https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_faq_brownfield/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning/-.html#/installproc

Reputatie 6
Badge +3

Proximus heeft nog altijd de goedkeuring nodig van de syndicus om die wijzigingen te doen. Wanneer die geweigerd wordt kan er niets gebeuren. Zoiets moet altijd gemeenschappelijk beslist worden. Wanneer je iets huurt dan moet de verhuurder ook akkoord zijn. Soms is het ook verboden om iets aan de buitenkant van een appartementsgebouw te plaatsen dat vind je terug in het algemeen reglement en de oprichtingsakte van het appartement. Zo gemakkelijk is het allemaal niet.

Mijn pa verhuurt ook en dat het niet gemakkelijk is dat is een feit dat vast staat, op de algemene vergaderingen overeen komen/tot zelfde conclusie komen,  tussen de verschillende eigenaars is geen sinecure !

Reputatie 6
Badge +3

 Het hangt ook een beetje af van de samenstelling van de eigenaars. Wanneer er veel mensen zijn die geen internet hebben gaan ze minder geneigd zijn om hier toch op in te gaan omdat ze meer moeten betalen en het toch niet gebruiken. Dat is altijd het twistpunt.

Dat is juist wat ik bedoel als het een punt is waarbij iedereen belang en interesse heeft haal je de meerderheid en natuurlijk als het om een pak centen draait wordt het ook vaak heel moeilijk.

Reputatie 6
Badge +2

Eigenlijk interesseert mij voornalelijk om te weten van Proximus  hoe lang de bestaande koperen kabel nog operationeel zal blijven.

Wat betreft de discussie op een AV van de VME zou ik elke eigenaar aanraden twee dokumenten te lezen:

1. De laatste versie van de wet op medeeigendom

2. De basisakte van het gebouw

 

En ik vraag mij af of ze dit nu al kunnen weten hoelang ze dit in stand zullen houden,  hangt dit niet in hoofdzaak af van het percentage dat wilt overstappen naar fiber of gaan ze dan een middel uitvinden om toch iedereen over de brug te trekken.

Een gelijkaardig voorbeeld heb je met oude en nieuwe packs, als iedereen moest uit zijn eigen overstappen naar nieuwe packs ja dan zouden er al lang geen oude packs meer bestaan.

Reputatie 6
Badge +2

Ik wens gewoon van iemand van Proximus te horen tot wanneer hun koperen netwerk deftig blijft werken. Is dat nog 1 jaar, of 5, of 10? 

Je bent zeker niet alleen die dit wenst te weten.
ik zou zelf nog persoonlijk ook willen weten wat er dan gebeurt als dit bv na 5jaar zou uit werking gezet worden, wat de klanten te wachten staat als ze nog op koper zitten, want dan hebben ze geen andere keuze dan een aansluiting te nemen op glasvezel en onder welke voorwaarden dan, bv de aansluitingskosten die ze normaal aan hun broek hebben zoals het nu voorzien is, en mogen ze dan hun zelfde pack behouden dat ze nu hebben of moeten ze een duurder fiberpack nemen indien hun koperpack minder duur uitvalt of zit er in dit geval niks anders op dan uit te kijken naar bv een andere concurrent.

Reputatie 6
Badge +2

Dus we willen eigenlijk gewoon weten wat hun fiberstrategie is, en de koperstrategie hiermee verbonden. Alvorens alle lasten mbt fiber bij mij thuis te ondergaan wil ik gewoon deze elementen kennen. Ook a!vorens de man van Px over de vloer te krijgen die mij een fiberabonnement wil laten tekenen. Die zal wel van de commerciele dienst zijn. En gewoon willen verkopen. 

 

ja dat is wat ik hierboven al gepost heb maar :

Hij zal de kabel in je appartement binnenbrengen en plaatsen tot aan je b-box. Hierbij zal hij de nodige zorg aan de dag leggen. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. .

mijn  vraag gaat over die kabel in je appartement tot aan je bbox (de stijglijn dus ) is dit ook gratis?

Reageer