Vraag

Upload hoger dan geadverteerd (Bizz Flex Fiber Premium)

  • 27 April 2022
  • 5 reacties
  • 91 Bekeken

Hoi iedereen,

 

In tegenstelling tot veel andere berichten is mijn uploadsnelheid hoger dan geadverteerd.

Even schetsen:

Wij zijn sinds kort in Hasselt aan te sluiten op het fibernetwerk. Ik vroeg een Fullfiber aan; aangezien deze de hoogste uploadsnelheid heeft (200mbps - belangrijk voor mijn werk daar ik grote bestanden verwerk).

De medewerker meldde me dat ik best geen fullfiber neem, maar Bizz Flex Fiber Premium met de boost optie. Dan zou ik tot wel 350mbps upload halen. Ik was overtuigd en zegde toe.

Op alle contracten staat weliswaar vermeld: 1gbps/150mbps. Ook contact via de chat bevestigde dit.

Bon, zodra de fiber geplaatst werd, ging ik wel even bellen om om te zetten naar Fullfiber, dan heb ik toch tenminste die 200mbps.

 

Tot mijn grote verbazing merkte ik dat ik wel degelijk 1gbps down en 350mbps up haal.

Enkele kanttekeningen. Ik ben waarschijnlijk een van de eerste in de straat met fiber. Hoewel GPON een shared medium is, zou het niet mogen uitmaken wat mijn buren gebruiken (timeslots etc). Correct?

Is dit misschien de nieuwe, nog niet geadverteerde snelheid?

Heeft er iemand ervaring met FullFiber? Misschien ligt de snelheid dan nog hoger dan de 350mbps?

 

Bedankt

 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@yvesilknievil Hoe heeft u deze metingen gedaan ? Volgens mijn gegevens hier is 350mbps uw downstreamsnelheid, en 50mbps upstream. 

Iedere klant heeft zijn eigen glasvezelverbinding waardoor het inderdaad niet uitmaakt voor uw snelheid hoe druk het is op ons netwerk. De snelheid kan wel afhangen van de servers waarop u uw info gaat halen. 

Simpele Speedtest op mijn router

 

let wel dat door de professionele context, ik verschillende fiber aansluitingen op verschillende adressen heb

Badge +4

Had ik maar uw upload als download speed :)

En had ik maar een download speed als zijn upload speed ;-) 

Als ik zie dat de concurrentie via het fiberklaar netwerk 1gbps symmetrisch kan aanbieden aan 50 per maand, vraag ik me af of Proximus dit ook niet zou kunnen. Technologie (GPON) laat het namelijk toe. 

Ik ben bereid hiervoor meer te betalen (hogere snelheid betekend meer werk kunnen verzetten). Een andere optie zou dedicated fiber zijn, maar dat kost me 1700 euro per maand en 10.000 euro aan graafwerken. Dat is iets te veel van het goede.

 

 

 

 

 

Reageer