Uitrol via (Telenet) kabel


Reputatie 1
Ik vraag me nochtans af wanneer en hoe er via de (Telenet) kabel wordt gestart... Het laatste wat ik erover gelezen heb was een persbericht in november 2014. Hoe gaan ze dit implementeren? 2 kabels? 2 modems? Dit geeft natuurlijk wat consequenties, en vooral, nieuwe mogelijkheden... 🙂 Hogere snelheden, multiple opnamemogelijkheden, sneller thuisnetwerk, ...


iemand een idee?


(dixit ZD-Net:


Telenet moet ook Proximus toegang geven tot kabel

Samenvatting:

Telenet wordt door de rechtbank verplicht om de kabel open te stellen voor alternatieve providers. Opvallend is dat ook Proximus volledige toegang moet krijgen.)


26 reacties

Daarmee zullen uw problemen niet kleiner worden hé Luc

het blijft dan toch altijd nog Proximus maar ipv hun signalen over koperdraad te versturen dan over coax !
Ik zou het nog anders kunnen uitdrukken stel dat het allemaal veel beter wordt dan het nu is via koper dan zou toch iedereen overschakelen via coax als ze bij Prox zitten, enfin dat is zoals ik het voor het ogenblik zie en daarover zijn er nog veel te weinig gegevens.

Uitgenomen natuurlijk waar er nog geen coax zou passeren.


Ik hoop dat Prox volledig overstapt naar fiber dan geraken ze van al dat complex gedoe af van DLM en Vectoring en DLM over vectoring, die het alleen maar op alle gebied moeilijker maakt om het feilloos draaiend te houden over koperdraad
Luc,

ik zou toch maar al beginnen met aan nieuw drukwerk te denken (LOL)

Ik weet het is stout van mij maar ik kon het niet laten en miserie moet je ook soms eens kunnen weglachen.
Is die kabel dan nog niet vrij gegeven?Dacht trouwens dat ik nu al met glasvezel zat want er hebben hier over een goede maand werken geweest;
@luc welke uitrol bedoel je in feite?
Reputatie 1
@Elsa: Toch niet echt problemen, enkel de snelheid. Voor de rest is alles hier wel stabiel momenteel... Fiber is natuurlijk prefereerbaar :)


@Ken: de mogelijkheid om een snellere verbinding te hebben, en tegelijk een sneller thuisnetwerk 🙂 Maar hier dus ook liever nog fiber :)


Dat begrijp ik Luc maar ik ik begrijp niet helemaal wat je zegt over toegang geven tot de kabel;Want dat is toch lang voorbij dacht ik?Hoe kan anders mobistar als het later in vlaanderen zijn diensten uitbouwd over de kabel te werk gaan.
Reputatie 1
@Ken: In november 2014 is er een uitspraak gedaan dat Telenet de kabel dient vrij te geven aan andere operatoren, zoals destijds Belgacom (Proximus) verplicht werd om de gsm netwerken vrij te geven. Dat resulteerde in het feit dat Proximus zijn monopolie verloor, en de rest hun netwerk konden uitbouwen zonder hiervoor extra masten te moeten plaatsen. Telenet had de kabeldistributie gekregen, en had hier een monopolie wat betreft het kabelgebruik... Dus vanaf november 2014 kon Mobistar hier dus van gebruik maken. Bij Proximus is het nog niet duidelijk wat hun strategie hiermee is... De vraag is echter wat de klanten willen (= graag zouden zien), en of daar rekening mee gehouden wordt... Momenteel is het appelen met peren vergelijken... De ene zijn voordelen/beperkingen zijn het omgekeerde van de andere... Vergeet niet dat het niet alleen over internet gaat, maar ook over tv, telefonie en gsm en mobiele data... er zijn meer problemen in het kleine België dan in de grote landen om ons heen... voor tv ben ik voorstander van een CI+ met cloud drive indien toepasselijk, maar momenteel ben ik meest tevreden over mijn apple TV, ook al is het aanbod vrij beperkt, zelfs al gebruik je Netflix... de snelheid echter van Netflix (laden, spelen) via apple TV is wel een stuk sneller en stabieler dan via Proximus TV... en dan heb je nog internet dingen zoals Stevie... Het is een groot bos geworden :)
lluc heb jij dan ergens beijizen dat telenet die kabel nog niet heeft vrijgegeven?Want bij mijn weten is dit al lang gebeurt.Hoz kan anders Mobistar anders nog eens met digitale tv beginnen in Vlaanderen binnenkort?
Reputatie 6
Badge +2
Telenet heeft niet Mobistar maar Base overgenomen maar die overname moet wel nog goedgekeurd worden en tot zover ik weet is dat vooralsnog niet gebeurd.


Telenet maakt voorlopig wel nog gebruik van het netwerk van Mobistar voor hun mobiele diensten.
Badge +4
Telenet heeft Base overgekocht en kan in principe maar vanaf 2017 op het Base netwerk als hun contract met Mobistar ten einde is.


Mobistar zou mogelijk rond oktober komen met een aanbod voor TV en internet op de kabel van Telenet.
't zal waarschijnlijk dezelfde miserie worden als nu met scarlet als er iets mankeert aan het systeem
Ja,dat kan zijn sinjoor.Zelfs dit wist ik nog niet,maar dat heeft er nog niets met te maken dat enkel voor mobistar die kabel is vrij gemaakt.Er is buiten mobistar ook niet enkel proximus?
@Redsfan, als jij zegt dat het op de kabel van telenet komt,lijkt het er op of telenet koopt mobistar op?Want ik blijf er bij dat telenet die kabel moest open stellen.
Dat was op schotel.Ik weet niet juist of het veel suxes heeft gehad,zo een lange tijd is het nog niet geleden.Via kabel bestaat het nu al terug enkel in walonië.Ik heb me een tijd geleden ingeschreven voor nieuws te krijgen als het op mijn adres beschikbaar is.Je weet nooit welke zenders.Ik zou dolgraag een schotel hebben maar kost ook geld.
Dan zal Proximus van gans dat complex systeem van VDSL met DLM en Vectoring af zijn dus volgens mij minder kans op problemen,


Dan stel ik mij de vraag of het da niet beter is van Prox via kabel binnen te pakken ipv via koper, of zal het duurder worden via coax frons
ik weet ook niet hoe het zit Elsa,jij weet het adres hé waar je het moet vragen;Maar ik weet al het antwoord en dat is gratis.knipoog




Reputatie 7
Badge +1
Is die coax ook geen koper (van straat naar binnen)? Persoonlijk heb ik met mijn profiel (70/10) geen behoefte aan internet via kabel.
Eigenlijk heb ik dit ook niet vandoen maar mensen die nu te ver van de ROP zitten zouden dan mss er baat bij hebben, alhoewel ze natuurlijk ook naar TN kunnen overstappen als het toch om de snelheid te doen is.
Badge +4
Vb internet via de kabel coax is gedeeltelijk koper van de node tot aan het huis, van de node naar het netwerk van telenet is fiber ....


maar die technologie van telenet is niet afstand gebonden zoals van proximus met hun xdsl, je krijgt bij de kabel altijd de snelheid waar je voor betaalt, is da nu 30, 60 , 100, of 200 Mbps abo je zal dat halen.

internet via de kabel coax is gedeeltelijk koper van de node tot aan het huis



je bedoelt toch coax en geen koper zoals bij Proximus.


Men spreekt bij VDSL van koper maar daar wordt wel koperdraad mee bedoelt en geen coax, die geschikt is voor veel hogere frequenties

snelheid waar je voor betaalt, is da nu 30, 60 , 100, of 200 Mbps abo je zal dat



als je niet op een druk bezette node zit, want ik hoor mijn gebuur daar soms over klagen, al is TN daar wel mee bezig met hun netwerk te verbeteren.
Badge +4
Ja ik bedoelde coax (geen gewone koper)


De meeste nodes zijn allang geupgrade zodat men geen vertragingen meer heeft, toen ik bij Telenet was nog vorig jaar had ik daar helemaal geen last van.... mja niet iedereen heeft 100 of 200 nodig, je betaalt er dan ook voor.


Ik betaal liever iets minder bij Proximus voor wat snelheid.


Btw: Proximus heeft blijkbaar nog niet beslist of het wil gebruik maken van de kabel voor internet of TV, voorlopig hebben ze er geen behoefte aan zeggen bij px die nog verder wil doen met hun VDSL en vectoring uitbreiding......
Eigenlijk zie ik dit ook niet zo goed zitten, maar ik ken natuurlijk ook niet genoeg details om daar echt een beeld van kunnen te vormen hoe dit in zijn werk zou gaan, enfin we zien wel wat het eventueel zal in de toekomst worden, hopelijk kiezen ze voor glasvezel (FTTH), maar dan zal het weer een probleem worden mss dat ze die ook zulle moeten open stellen voor andere providers !!!
Is het niet enkel vrijgave van de gewone kabel voor analogie tv? Waar uiteraard proximus geen boodschap aan heeft.


Ik geloof dat mobistar bezig is met uitrol van digitale tv over het telenet netwerk, maar ze moeten de prijzen nog afwachten voor wat betreft de huur ervan.

Reageer