Vraag

TV-decoder probleem

  • 11 March 2018
  • 6 reacties
  • 1353 Bekeken

Reputatie 1
Ik heb een b-box 3V+ modem en twee TV-decoders V5 Compact (Technicolor). Met een van de decoders (de tweede) heb ik geen problemen, alles werkt normaal. De eerste is eens uitgevallen ('geen verbinding met netwerk') uitschakelen en weer inschakelen, resetten, enz hielp niets. Ook het resetten van de b-box bleef zonder resultaat en daarvoor is er gisteren uiteindelijk een technieker van Proximus naar mij thuis gekomen.
Na wat proberen en zoeken werkt deze decoder terug, maar niet 100% normaal. Een oorzaak van de panne heeft hij niet kunnen vinden.
Ook als ik inlog op m'n modem (b-box 3V+) met het IP nummer en de usercode zag ik de eerste 24 uur de decoder niet in de lijst onder 'Ethernet'. Pas sinds vandaag 11 uur staat deze weer in de lijst.
Op de b-box is ook een switch (D-Link, DES-1005D 10/100 fast ethernet switch) aangesloten (waarop mijn PC en Printer aangesloten zijn), een access point (Silvercrest Wifi Range Extender SWV 733 A2) en een PLC-adapter Wi-Fi extender van Proximus. Deze laatste is met de b-box verbonden met een UTP kabel en NIET via het electriciteitsnet (werkt dus eigenlijk als access point en niet als PLC). De tweede decoder is dan weer met deze PLC-adapter (deze heeft twee RJ 45 poorten) verbonden.
Pas nadat de technieker alles van de b-box had afgekoppeld, de b-box gereset en alles weer aangesloten had kreeg ik weer een signaal op de eerste decoder. Hij vermoedt dat de storing veroorzaakt werd door 'ergens' een onderdeel (switch, access point, ...) in het netwerk.
Alle kabels zijn UTP 5e, dus niet afgeschermd. Sommige kabels liggen in een kabelgoot samen met kabels van het huiselijk electriciteitsnet.
Weet iemand een mogelijke oorzaak voor deze storing?

Vriendelijke groeten.

Raf

6 reacties

Reputatie 6
Badge +4
Hoi,

De technieker die langs geweest is vermoedt ergens een communicatiefout tussen je toestellen. Ik zie dat de technieker de storing nog opvolgt en hij gaat je nog terug bellen.

Groeten,

Jean-Paul
je zou moeten stap na stap stukken kunnen isoleren zodat je kunt vinden als je stap per stap iets toevoegt op welk moment het probleem zich voordoet, bv al beginnen met een lange voorlopige losse ethernet kabel die je voorlopig trekt zodat de decoders al direct met de bbox verbonden zijn enz...
enfin dit is toch wat ik normaal doe om de oorzaak van de problemen te kunnen lokaliseren.
Reputatie 1
Hallo.
Met de decoder hebben we nog volgende problemen:
- veranderen van kanaal (zender) met behulp van de toets 'CH' (grijze toets) is niet mogelijk.
- een zender kiezen met het numeriek toetsenbord onderaan ( tien toetsen 1 tot 0) lukt ook niet.
- in 'TV guide' wordt naast sommige TV -zenders (4, 7, 8, ...) het logo van de zender niet weergegeven.
Via 'TV guide' kunnen we wel een zender kiezen. Ook opnemen en opgenomen programma's bekijken is mogelijk.
Als ik de afstandsbediening gebruik voor onze tweede decoder werkt alles wel normaal: zender keuze met 'CH' toets en numeriek toetsenbord.

Groeten.
Raf
eens proberen met nieuwe batterijen te steken en kun je de afstandsbediening eens resetten als dit niet help en terug universeel maken daarna
Reputatie 1
Batterijen zijn OK (getest). Resetten heb ik nog niet gedaan: de afstandsbediening werkt correct (zenderkeuze) bij de andere decoder. Wat bedoel je met 'terug universeel maken'?

Raf
Normaal bij zo'n problemen kun je proberen van het op te lossen op volgende manier.
1- decoder even stroomloos zetten, lukt het dan niet
2- afstandsbediening proberen door andere batterijen te steken, lukt het nog niet
3- afstandsbediening resetten
zie ----> https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_rc_reset_rc/particulieren/welkom-bij-support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-afstandsbediening-resetten.html
4- afstandsbediening universeel maken
zie ---> https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_rc_univ/particulieren/welkom-bij-support/televisie/proximus-tv-installeren/afstandsbediening/hoe-kunt-u-uw-afstandsbediening-universeel-maken.html

Reageer