Beantwoord

Trage snelheid van/naar NAS aangesloten op B-Box 3


Ik heb een Synology DS920+ en die is aangesloten op de B-Box 3 van Proximus. Als ik bestanden wil kopiëren van/naar die NAS vanaf mijn pc dan gaat dit supertraag namelijk aan max 7MB/s en dit zou zelfs meer dan 100 MB/s moeten zijn.

Ik heb alle netwerkkabels al vervangen (CAT5E) en ook alle settings goed gecheckt op de Synology NAS zelf maar met hulp van it-ers toch ontdekt dat het probleem aan die B-Box 3 moet liggen. Zijn er mensen die dit ook hebben en daar een oplossing voor hebben aub?

icon

Beste antwoord door Timmy_03 9 June 2022, 12:20

Bekijk origineel

21 reacties

heb je reeds de bbox herstart door zijn spanning 5 sec te onderbreken.

heb je reeds de bbox herstart door zijn spanning 5 sec te onderbreken.

Jah al geprobeerd en heb wel al ontdekt dat ik 3 poorten heb met 'oranje' lampjes .... Dat moet toch allemaal groen zijn voor Gigabit? Anders maar 100MBps he? Hoe fix ik dit? Die 'groene' is naar een decoder en die andere 'oranje' naar vaste pc en naar NAS en naar 2de verdieping ... Allemaal CAT5E kabels en zelfs allemaal vernieuwd maar ligt dus niet aan de kabels...

 

Ik heb de kabels eens verwisseld maar enkel die van de decoder blijft groen.... Kword er gek van.

 

Reputatie 7
Badge +4

7 MB = 56 Mb → 56 Mbps?

&

LAN LEDs | Proximus Forum

groen is blijkbaar 100 Mb poort

orange is blijkbaar 1 Gb poort

 

@Martin ?

7 MB = 56 Mb → 56 Mbps?

&

LAN LEDs | Proximus Forum

groen is blijkbaar 100 Mb poort

orange is blijkbaar 1 Gb poort

 

@Martin ?

Hmz dan is het toch heel raar dat ik superlage snelheden haal op die ‘oranje’ poorten? Zou de bbox 3 zelf dan kapot zijn ofzo?

Reputatie 7
Badge +4

7 MB/s = 56 Mbps

→ welke snelheid haalt u met enkel een laptop aangesloten op een LAN poort van de Bbox (andere apparaten niet verbonden in WiFi of kabel)?

 

7 MB/s = 56 Mbps

→ welke snelheid haalt u met enkel een laptop aangesloten op een LAN poort van de Bbox (andere apparaten niet verbonden in WiFi of kabel)?

 

Wel jah dat is nu al zo met mijn vaste pc aangesloten op de bbox … EN toch haal ik maar 7MB/s als ik wil kopiëren naar die nas … Zit er soms ergens een limiter op die bbox? Alles is oranje dus zou 1GBps moeten zijn en toch gaat het enorm traag

Reputatie 7
Badge +4

In afwachting van een reactie van een Proximus medewerker (moderator):

wat is de minimum gegarandeerde snelheid op uw adres cfr

Speedtest internet connectie | Proximus

&

indien u over een Bbox3(v+) type Sagem beschikt wat verteld u de Bboxtool/Sagemtool m.b.t. uw lijn

Met het Sagemtool kan je als User en met het User password (vind je terug op een sticker van je bbox) op uw Bbox inloggen, om de situatie meer in detail te bekijken, welke snelheid je lijn nu haalt, enz
 👉 Sagemtool downloaden

Uw snelheid kan (onder automatische supervisie van de DLM) variëren tussen de minimaal gegarandeerde en een maximum X  (<= 100 Mbps) teneinde andere lijnen/klanten met koperparen in dezelfde distributiekabel niet te storen 

 

P.S.voor alle duidelijkheid teneinde misverstanden te voorkomen

1 Byte (B) = 8 bit (b) 

 

In afwachting van een reactie van een Proximus medewerker (moderator):

wat is de minimum gegarandeerde snelheid op uw adres cfr

Speedtest internet connectie | Proximus

&

indien u over een Bbox3(v+) type Sagem beschikt wat verteld u de Bboxtool/Sagemtool m.b.t. uw lijn

Met het Sagemtool kan je als User en met het User password (vind je terug op een sticker van je bbox) op uw Bbox inloggen, om de situatie meer in detail te bekijken, welke snelheid je lijn nu haalt, enz
 👉 Sagemtool downloaden

Uw snelheid kan (onder automatische supervisie van de DLM) variëren tussen de minimaal gegarandeerde en een maximum X  (<= 100 Mbps) teneinde andere lijnen/klanten met koperparen in dezelfde distributiekabel niet te storen 

 

P.S.voor alle duidelijkheid teneinde misverstanden te voorkomen

1 Byte (B) = 8 bit (b) 

 

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 30 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 83% van de lijnen met jouw configuratie

86,3 Mbps download - 27,6 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

62,4 Mbps download - 18,7 Mbps upload

 

---------------
SAGEMTOOL:

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99.997 kbps
Upstream current bit rate:     35.000 kbps

Downstream max bit rate:       137.862 kbps
Upstream max bit rate:         40.152 kbps

Downstream attenuation:        7,6 dB

Downstream noise margin:       19,8 dB
Upstream noise margin:         8,3 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            121 m

Proximus profile name:         100/35
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
[/code]

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Op basis van de bovenstaande Bboxtool  data hebt u een profiel 100/35 Mbps (ingang Bbox)

Indien u met enkel  één (1) enkele laptop rechtstreeks aangesloten op een Bbox LAN poort (frequent) slechts 56 Mbps zou halen, lijkt het mij aangewezen dat Proximus medewerkers (moderatoren) dit probleem (vanaf morgen) eens van naderbij bekijken (Bbox vervangen?)

In 1e instantie zou u ondertussen eventueel een Bbox “hard reset” kunnen uitvoeren (=terug naar fabrieksinstellingen!) om te zien of dit al dan niet beterschap kan bieden

Succes

Net een Hard Reset gedaan maar snelheid blijft supertraag als ik iets wil kopiëren binnen eigen netwerk naar NAS of andere schijven in het netwerk

als je rechtstreeks van laptop over utp naar nas kopieert is de snelheid dan hoger

7 MB = 56 Mb → 56 Mbps?

&

LAN LEDs | Proximus Forum

groen is blijkbaar 100 Mb poort

orange is blijkbaar 1 Gb poort

 

@Martin ?

Inderdaad als ik de giga poort van laptop aansluit op bbox = oranje en decoder = groen

maar nochtans stond het vroeger als volgt aangegeven op de Prox forum voorde bbox3 !!!!:

  • LAN:
  • blauw knippert: het LAN-netwerk is geactiveerd en er vindt momenteel datatransmissie plaats
  • blauw blijft branden: minstens een LAN poort wordt gebruikt voor TV of Internet, maar er vindt momenteel geen datatransmissie plaats
  • rood blijft branden: er is een IP-conflict vastgesteld tussen (een aantal) apparaten op uw lokaal netwerk
  • Het lampje brandt niet: geen LAN-poort wordt gebruikt. Controleer de kabels 
  • Het lampje brandt Groen als je op 1 Gb/s zit en 
    Geel op 100 Mb/s verbinding.

Iemand al een idee wat het probleem nu zou zijn? Of zou het dan toch die bbox3 zelf zijn die dat probleem geeft van superlage snelheid binnen netwerk zelf?

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om bv met je laptop direct verbonden aan de nas om zo de overdrachtssnelheid te testen. 

Ik weet niet ook niet of er nu nog een proximus forummedewerker gaat reageren.

Ik heb geen laptop, enkel een macbook air zonder RJ45 aansluiting.

Mijn vaste pc is aangesloten met een Devolo powerline (maar ik betwijfel als dit het probleem is)

Deze heb ik: https://www.devolo.be/magic-2-lan zou 2400MBps moeten halen …


Morgen ga ik in de winkel om een lange 10m CAT5E netwerkkabel zodat ik mijn pc rechtstreeks op de bbox3 kan aansluiten om snelheid te testen.

Ik heb eens een LAN Speed Test gedaan vanaf mijn pc naar de NAS met een 200MB test bestand en dan krijg ik dit:

( https://totusoft.com/lanspeed )

 

Date:  2022-06-08 17:53:41
Folder or Server IP: V:\Test\
Packet Size:  200 MB to 200 MB
Packet Size Avg:  200.000.000 Bytes
Packets:  1
Total Test Time: 53.28747 sec
Throughput:  Average
Write:  40,5479 (39.459.465)
Read:  10,9767 (145.762.635)
Write Speed:  39,46 Mbps
Read Speed:  145,76 Mbps

Write Cache:  Enabled
Read Cache:  Disabled
Status:  Finished...

 


Lijkt me veel te weinig toch? De ‘Read’ is wel sneller maar moet volgens mij binnen het netwerk toch VEEL hoger zijn? Vooral die ‘Write’ is triestig he?

Ja maar houd er wel rekening mee dat je met PLC’s signalen verstuurt over het elektriciteitsnet en de snelheden die de fabrikanten aanhalen (2400Mbps) zijn  theoretische snelheden in ideale omstandigheden zo kan je in de realiteit maar een één tiende of zelfs minder halen, hangt allemaal van je elektriciteitsnet waar signaalvervuiling kan opzitten. 

OK

https://www.vandenborre.be/pc-printer-kabel/temium-rj45-networkcabl-10m-cat6

deze ga ik morgen probere

Ik laat het resultaat hier dan morgen weten… Spannend 😁

Of de proximus medewerkers kunnen ook eventueel beslissen om je bbox eens te vervangen natuurlijk.

ok rechtstreeks de netwerkkabel erin gestoken en nu krijg ik:

Date:  2022-06-09 12:17:52
Folder or Server IP: V:\Test\
Packet Size:  500 MB to 500 MB
Packet Size Avg:  500.000.000 Bytes
Packets:  1
Total Test Time: 12.94087 sec
Throughput:  Average
Write:  7,5624 (528.932.194)
Read:  4,7023 (850.642.128)
Write Speed:  528,93 Mbps
Read Speed:  850,64 Mbps
Write Cache:  Enabled
Read Cache:  Disabled
Status:  Finished...


Dus probleem ligt dus effectief aan de powerline ondanks dat die 2400Mbps zou moeten geven!

Dus dat word gaten boren in de muren zodat die netwerkkabel rechtstreeks in de router kan ipv met powerline!

Dus niks mis met de bbox3! Toch bedankt allemaal voor de hulp!!!

Graag gedaan en bedankt voor de feedback.
De powerlines heb ik inderdaad ook al lang buiten gegooid en vervangen door een netwerkkabel 😊

Reageer