Vraag

Trage download en upload snelheid

  • 9 December 2020
  • 11 reacties
  • 333 Bekeken

Goedenavond,

 

De laatste maanden is mij opgevallen dat onze download (en upload) snelheid laag is. Initieel dacht ik dat het kwam omdat we momenteel met twee thuiswerken en dus gewoon meer bandbreedte nodig hebben. Echter na wat meer onderzoek blijkt dat onze snelheid wel erg laag is.

 

Ik heb de speedtest uitgevoerd:

Dit zijn dezelfde waarden die ik zie als ik inlog op MyProximus en kijk naar “snelheid” bij het internet abonnement.

Anderzijds als ik via http://www.proximus.be/internetsnelheid opzoek wat de snelheid voor ons adres is dan zie ik:

  • Minimale snelheid: 45.3 download en 14 upload

Zowel onze download en upload zitten hier nog een stuk onder.

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

 

Alvast bedankt,

Seppe


11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Seppe De Clercq  Super om te horen van deze verbetering! Veel plezier ermee! :-) Groetjes, Antonella

Dat Proximus maar goed verder overal glasvezel legt dat het gedaan is met die ADSL en VDSL op lage snelheid!

Reputatie 4
Badge +1

Top, meteen van ADSL naar Fiber.
Het komt inderdaad (gelukkig uitzonderlijk) voor dat ADSL klanten geen weet hadden van VDSL beschikbaarheid.

Nog een kleine update:

  • We hebben een nieuwe modem gekregen
  • Tegelijk hebben ze ook de fiber geïnstalleerd
  • We hebben nu totaal geen problemen meer met de snelheid
Reputatie 7
Badge +3

@Seppe De Clercq  Een upgrade van ADSL naar VDSL werd ingeleid in onze systemen. Hiervoor is een technische interventie nodig waarbij onder andere de modem zal worden vervangen. Je krijgt hierover ook een aparte bevestigingsmail. Groetjes, Antonella

Reputatie 4
Badge +1

sorry, 080022800

Reputatie 4
Badge +1

Upgrade van ADSL naar VDSL was in’t verleden altijd gratis. Ik meen nog steeds geldig.
Gewoon via 080022800 vragen dat u HDTV wenst te kijken en/of hogere Internetsnelheid wenst.

Via’t forum werd ooit voorgesteld dat Proximus spontaan zijn ±10 % ADSL klanten zou upgraden van zodra VDSL (HDTV) beschikbaar kwam n.a.v. extra ROP,  VDSL Long Reach etc. doch dit heeft het blijkbaar niet gehaald.  

@Seppe De Clercq  je moet inderdaad van de proximus forummedewerkers te weten komen waarom (om welke reden je) je volgens de  http://www.proximus.be/internetsnelheid  op VDSL zou kunnen en in de realiteit dat je nog op ADSL staat 

Reputatie 7
Badge +4

Normalerwijze zult u zeker niet op fiber tot bij uw huis moeten wachten

U hebt op basis van bovenstaande inderdaad nog een actieve adsl-aansluiting 

Op basis van de hierboven minimaal gegarandeerde snelheid zou evenwel op uw adres ook vdsl2 (al dan niet vectorised) moeten beschikbaar zijn

Zelf zou ik bovenstaande door een Proximus-medewerker voor een oplossing eens nader laten bekijken 

→ 

foute info/documentatie m.b.t. beschikbaarheid?

straatkast (voorlopig) vol en geen vdsl-poorten alddar (voorlopig) meer beschikbaar ?

vermits de afstand 3,2 km bedraagt bent u mogelijks niet op de dichtstbijzijnde straatkast aangesloten….

 

dag Martin,

 

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb de testen uitgevoerd en dit zijn de resultaten:

 

Gegarandeerde maximale snelheid via http://www.proximus.be/internetsnelheid:

  • als klant: 45,3 Mbps download - 14 Mbps upload
  • als niet klant: 45,3 Mbps download - 14 Mbps upload
  • dus allebei hetzelfde

Via de Sagemtool kreeg ik de volgende waardes:

 

Tenslotte ook naar het nummer gebeld voor een lijntest, en dit bracht geen verandering.

Op basis van de output van de Sagemtool weet ik nu wel dat we nog een ADSL lijn hebben. Waarschijnlijk wordt het wachten tot wanneer de fiberkabel is doorgetrokken tot ons huis.

als je via http://www.proximus.be/internetsnelheid zowel via klant als niet klant opvraagt welke waarden lees je dan af max gegarandeerde snelheid zou je moeten kunnen halen

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Zelf eens de lijntest (TBF) initiëren: (automatische lijntest)

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel (50/15?), waarna DLM terug opgestart wordt.

Wat is de DLM :
https://superuser.com/questions/1002193/what-is-dynamic-line-managment

Indien dit geen verbetering geeft, dan is het best dat de prox medewerkers morgen eens je lijntesten.

Reageer