Beantwoord

Traag internet via LAN en wegvallende WIFI

  • 8 August 2018
  • 6 reacties
  • 410 Bekeken

Reputatie 1
  • Practitioner
  • 40 reacties
Bij de wifi valt de internetverbinding soms weg voor 1 tot 5 minuten. De wifiverbinding is er wel, maar er is geen internet. Op hetzelfde moment is er wel internet via LAN. Dat internet is echter opvallend traag (17Mbps). Als ik boven via de powerline de LAN verbinding test, is er daar ook maar een 20Mbps te meten. Via wifi is er wel een snelheid van 50Mbps op de 2.4 band (wifi van de powerline). Beneden is er op de 2.4 band een snelheid van 10Mbps en op de 5.0 band 50Mbps (wifi van de BBOX3).
Ik heb al een harde reset gedaan van de BBOX3, maar dat heeft niets geholpen.
icon

Beste antwoord door Martin 8 August 2018, 20:24

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik heb je lijn uitgemeten en zie geen storingen, er komt een snelheid van 100 Mbps toe op je modem. Ik zie dat er vandaag wel een verbreking is geweest. Om een goed resultaat te krijgen is het belangrijk dat je op het moment van de meting geen andere toestellen verbonden staan met de modem en dat de proximus tv ook niet is ingeschakeld. Verder kan ik je alvast aanraden hier eens te kijken om te zien hoe je de wifi kwaliteit kan verbeteren: http://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_trouble/p...
eigenlijk zou je stap per stap moeten werken dwz :
wifi van de bbox3 uitzetten (knop wifi vooraan op bbox3) en alle lan verbindingen met de bbox3 even losleggen en dan een http://pxs.speedtestcustom.com uitvoeren
Reputatie 1
Heb net eens gedaan wat Martin voorstelde. LAN gaf weer maar 15Mbps aan. Ook wil de 2.4 van de BBOX3 nu niet meer verbinden wegens een fout paswoord en dat terwijl er niets veranderd is... De 5.0 gaat wel en daar haalt de pxs speedtest zowaar 60Mbps. Ook boven met de wifi powerline haal ik nu 50Mbps (daar werkt de 2.4 wel). Heb ook even een laptop direct met de BBOX3 verbonden en daar haalde ik 65Mbps.
Laptop dan ook even op de gewone LAN aansluiting in de woonkamer geprobeerd en daar ook 60Mbps. Met de browser op de PS4 haal ik op dezelfde kabel maar 15 Mbps. Blijkbaar lag daar het probleem van de trage LAN snelheid. Als ik dan in het menu van de PS4 de internetinstelling test, zegt de PS4 wel dat hij 55Mbps haalt. Vreemd...
Nu rest enkel nog het probleem van de 2.4 band op de BBOX3.
Inderdaad raar want op wifi-5.0 en wifi-2.4 zijn de wifi wachtwoorden de zelfde > https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_pwd/particulieren/welkom-bij-support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/wachtwoord-van-het-wifi-netwerk.html
PS: Of je had mss vroeger het wifi wachtwoord voor je wifi-2.4 zelf verander voor je reset uitgevoerd hebt van de bbox3 en nu met de reset staat die terug default zoals op de sticker van de bbox3 aangegeven staat.
Reputatie 1
Ja, die wachtwoorden heb ik terug moeten veranderen na de hard reset vorige week. Die werkten terug normaal, maar sinds gisteren ofzo begon de 2.4 vreemd te doen. Toen het internet op de wifiverbinding weer eens wegviel, heb ik zoals gewoonlijk even een disconnect gedaan van de 2.4, dan terug verbinden en dan vroeg hij terug het paswoord. Bij het ingeven gaf hij verkeerd paswoord aan. Dan maar even geprobeerd met het oorspronkelijke wifi paswoord van op de BBOX3, maar idem. Dan plots maakte hij terug connectie met de 2.4 met het gebruikelijke paswoord. Tot vandaag dus. 't Is heel vreemd allemaal. Ook merk ik dat de 5.0 wel meer bereik heeft dan vroeger. Toch nog een pluspunt 🙂
het is ook zo dat je nooit zeker bent van de instellingen die je zelf veranderd in de bbox want na verloop van tijd kunnen die wel eens overschreven worden bij bv een push van software update enz... en kun je de instellingen weer opnieuw invoeren, al valt dat nu wel gelukkig niet al te frequent voor.

Reageer