Vraag

Traag internet slechts 20 mbps

  • 6 February 2021
  • 17 reacties
  • 382 Bekeken

sinds deze week eindelijk klant kunnen worden (na 2 jaar door kabelprobleem), echter had ik bij onze andere leverancier 120 mpbs (coax) en nu bij proximus maar 20 mbps. als ik ons adres in geef op de test zouden we minstens 45 mbps (en max 75) moeten kunnen hebben.

dit is toch geen snelheid meer voor het jaar 2021?

wat kan hier aan gedaan worden?

internet maxi

snelheden zijn nagekeken via wifi en rechtstreeks via kabel


17 reacties

Reputatie 7
Badge +1

sinds deze week eindelijk klant kunnen worden (na 2 jaar door kabelprobleem), echter had ik bij onze andere leverancier 120 mpbs (coax) en nu bij proximus maar 20 mbps. als ik ons adres in geef op de test zouden we minstens 45 mbps (en max 75) moeten kunnen hebben.

dit is toch geen snelheid meer voor het jaar 2021?

wat kan hier aan gedaan worden?

internet maxi

snelheden zijn nagekeken via wifi en rechtstreeks via kabel

Zeg altijd als je overschakelt naar een ander provider altijd checken dat je dezelfde snelheid blijft behouden. Behoudens fiber ligt PX nog achter de snelheid bij de coax kabel. En je hebt gelijk zo een snelheid is niet meer van deze tijd. Hier moet door PX echt Prio aan gegeven worden. Maar de Prio ligt op dit moment volgens de CEO in Wallonië 😷🤔

wel ik had zeker bij de coax willen blijven maar gezien wij net over de grens in Wallonië wonen zaten wij bij VOO en die hebben geen Nederlandstalige zenders (2maar, dus had er enkel een internet abonnement) dus daarom dat we dus bij proximus wouden geraken.:grinning:

@Davy7850

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) beter uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Het is de verzwakking van je lijn die bepaalt welke max snelheid die je kunt halen niet het type abo zoals maxi enz. , hoe langer je lijn waar je modem op aangesloten is, hoe meer verzwakking hoe kleiner je max snelheid wordt.

bovenop je basis snelheid kan dan het automatisch meetsysteem (DLM) proberen om die snelheid te verhogen als dit de stabiliteit van je lijn en die van de anderen die in de zelfde distributiekabel zitten niet in gedrang brengt. 

Wat is DLM (Dynamic Line Management)

Maar angezien je nog niet lang op de VDSL lijn aangesloten bent kan het nog te vroeg zijn voor de DLM om al een beslissing te nemen of je lijnsnelheid kan verhoogt worden zonder stabiliteit te verliezen.

@Davy7850

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) beter uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Het is de verzwakking van je lijn die bepaalt welke max snelheid die je kunt halen niet het type abo zoals maxi enz. , hoe langer je lijn waar je modem op aangesloten is, hoe meer verzwakking hoe kleiner je max snelheid wordt.

bovenop je basis snelheid kan dan het automatisch meetsysteem (DLM) proberen om die snelheid te verhogen als dit de stabiliteit van je lijn en die van de anderen die in de zelfde distributiekabel zitten niet in gedrang brengt. 

Wat is DLM (Dynamic Line Management)

Maar angezien je nog niet lang op de VDSL lijn aangesloten bent kan het nog te vroeg zijn voor de DLM om al een beslissing te nemen of je lijnsnelheid kan verhoogt worden zonder stabiliteit te verliezen.

Dag Martin, bedankt voor de info.

ik heb even jouw tool gebruikt, momenteel krijg ik via men laptop speedtest 27 binnen ( is soms af en toe in de dag maar meestal altijd 20...)

het is inderdaad nog maar van 02/02 dat we aangesloten zijn, maar de technieker hier zei dat de buren links op 50 zaten ingesteld en onze andere rechts op 40 waren ingesteld en dat hij ons daarom op 30 zou instellen. geen idee waarom dit minder als de rest moet zijn, technieker zei wel dat we ver zaten van cabine.

 

 

je zit inderdaad op een lijn waar geen vectoring toegepast wordt (centrale) 

no vectoring basis snelheid

20 down/6 up (Mbps)

no vectoring Maximu 

DLM snelheid 50/10

 

Maar de proximus medewerkers kunnen maandag altijd een zien of de DLM actief staat op je lijn en wat de evaluatie toestand is.

Badge +4

sinds deze week eindelijk klant kunnen worden (na 2 jaar door kabelprobleem), echter had ik bij onze andere leverancier 120 mpbs (coax) en nu bij proximus maar 20 mbps. als ik ons adres in geef op de test zouden we minstens 45 mbps (en max 75) moeten kunnen hebben.

dit is toch geen snelheid meer voor het jaar 2021?

wat kan hier aan gedaan worden?

internet maxi

snelheden zijn nagekeken via wifi en rechtstreeks via kabel

Zeg altijd als je overschakelt naar een ander provider altijd checken dat je dezelfde snelheid blijft behouden. Behoudens fiber ligt PX nog achter de snelheid bij de coax kabel. En je hebt gelijk zo een snelheid is niet meer van deze tijd. Hier moet door PX echt Prio aan gegeven worden. Maar de Prio ligt op dit moment volgens de CEO in Wallonië 😷🤔

Het zou mooi zijn moest PX toch nog Super vectoring activeren in afwachting van Fiber, wat op veel plaatsen nog jaren kan duren vooraleer iedereen kan surfen op glasvezel.

Maar voor de klanten die nu op een lage snelheid zitten, dus op een lange kabel (/centrale) zal dit niet veel helpen is alleen maar voor deze die nu al betere snelheden halen dat het nog beter gaat worden!

Reputatie 7
Badge +5

@Davy7850 Excuses voor het late antwoord. Kan je je gegevens eens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het even na.

@Davy7850 Excuses voor het late antwoord. Kan je je gegevens eens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het even na.

klantnummer > ******

bedankt

mvg

@Davy7850 Best nooit privégegevens (zoals klantnummer enz..) posten op een openbaar forum waar iedereen alles kan lezen, maar in je forumprofiel, zoveel mogelijk in de passende met privé" aangeduide tekstvelden, deze kunnen enkel door proximus medewerkers gelezen worden. → Forum Profiel gegevens invullen/aanvullen ( in het vak "Ticket (Privé)" kun je bvb nog bijkomende informatie zetten als dit wilt).

@Davy7850 Best nooit privégegevens (zoals klantnummer enz..) posten op een openbaar forum waar iedereen alles kan lezen, maar in je forumprofiel, zoveel mogelijk in de passende met privé" aangeduide tekstvelden, deze kunnen enkel door proximus medewerkers gelezen worden. → Forum Profiel gegevens invullen/aanvullen ( in het vak "Ticket (Privé)" kun je bvb nog bijkomende informatie zetten als dit wilt).

bedankt heb het nu gedaan maar kan het bericht niet meer wissen

 

mvg

dat kan iemand van het prox team doen als ze hier langkomen 

Reputatie 6
Badge +3

Excuses voor het late antwoord. Ik heb uw klantennummer uit de vorige post gewist zodat het niet meer publiek staat.

Verder heb ik uw lijn even nagetest, ondertussen zou Vectoring toegepast zijn en zou u rond 40mbps downloadsnelheid hebben.

Het klopt sinds enkele dagen hebben we gemiddeld 10 mbps meer , dat is al iets maar nog steeds laag? We zitte tussen de 29 en 35

 

 

De DLM kan natuurlijk maar proberen om je lijn op een max waarde te krijgen ifv de lijnlengte/verzwakking waarop je aangesloten bent en zoals je ziet op het sagem tool zal nog moeilijk verhoging inzitten!.

enig idee hoe het komt dat de bbox 40mpbs aangeeft en op mijn laptop via de kabel er maar tussen 29 en 36mbps op komt? ( in de dag max 36) s’avonds 29-30)

 

Die lijnsnelheid 40Mbps is de lijnsnelheid dwz zonder rekening te houden met overhead, foutcorrectie incapsulation enz dus mag je er zeker al 6% van aftrekken en dan moet je ook de test doen als er niks anders contact maakt met je box dus wifi uitschakelen op de bbox (knopje wifi op bbox) en ook eventuele aangesloten utp kabels losleggen op de bbox dus enkel de utp kabel van je laptop en dn moet je nog opletten dat er op je laptop niks in de achtergrond draait die die voor data transport bijdraagt over het internet.

Reageer