Beantwoord

traag internet met fiber

  • 15 January 2020
  • 38 reacties
  • 2232 Bekeken

Heb reeds een tijdje fiber. maar de snelheid is echt veel te laag. wanneer ik download 40Mbps haal is dat al veel. ver van de 200Mbps dus. Kan een wifi-booster helpen?

icon

Beste antwoord door familievandesype 16 January 2020, 22:26

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@pruserketro 

heb je overal traag internet of zijn er bepaalde kamers waar het internet sneller gaat?

 

Geert

Woon op een appartement. Modem staat ongeveer 5meter van laptop. Wifi op badkamer, slaapkamer met mobiel is er wel. Alleen geen snelheid die de naam fiber waardig is. Wanneer ik de helpdesk belde kreeg ik steeds hetzelfde antwoord. Wij meten 200 Mbps tot aan uw modem. Heb dat bellen en chat opgegeven.

Reputatie 7
Badge +3

Heb je de bbox3 al eens herstart?

 

Indien je dit al gedaan mocht hebben, kan je ook altijd de home optimizer app installeren en zo je Wifi signaal optimaliseren

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_app/particulieren/support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/verbeter-uw-wifi-met-de-home-optimizer-app.html

 

Geert

bbox3 al verschillende malen herstart. Home optimizer ook in gebruik. Brengt geen zoden aan de dijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kan er dan ‘t best dan eens een technicus langskomen:

Via deze link kan je een gratis interventie aanvragen ikv ‘Happy House’

 

https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_happyhouse/particulieren/blog/news/service/gratis-analyse-internet-tv-telefonie.html

 

Geert

 

 

Zal mss het beste zijn. bedankt .

Reputatie 6
Badge +3

Het hangt ook af van de Wi-Fi chip die zich bevind in je smartphone,tablet,laptop,desktop welke download en upload snelheden je haalt. Als je het merk en type kan geven van je apparaten kan ik zien welk maximale snelheden ze aankunnen. Als eerste test zou je ook een speedtest kunnen uitvoeren wanneer je heel dichtbij de B-Box 3 bent.De Wi-Fi booster gaat enkel maar de sterkte van het draadloos netwerksignaal versterken, wanneer de Wi-Fi chip geen hogere snelheid aankan, ga je geen hogere draadloze snelheid halen.

als je met verschillende toestellen meet op wifi-5.0 en dicht bij je bbox3 en dan ook bv eens met met je laptop rechtstreeks verbonden met een utp kabel aan de bbox3 en je haalt maar 40 Mbps, dan kun je wel bijna met 100% zeggen dat het niet in de toestellen moet gezocht worden. maar richting proximus toestellen. al je toestellen een heropstarten en niet alleen de bbox3

herstart van je toestellen voor internet... > klik hier

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Niet wanneer de ingebouwde Wi-Fi chip maar 54 Mbps aankan bruto snelheid. Dat is de bepalende factor. In niet veel smartphones zit een Wi-Fi AC chip in, enkel in de duurdere klasse dat geldt ook voor de 5 Ghz band.

hangt natuurlijk ae wat je duur noemt hé (dan heb ik toch een dure :wink: )

Laptop verbonden met utp kabel aan bbox3, dan zou je toch meer moeten halen,  een ethernet kaart in een laptop zal er toch 100 Mbps ondersteunen !

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Het gaat hier toch om de draadloze snelheid. Anders is het zinloos om een Wi-Fi booster aan te schaffen, de topic starter haalde dit aan. Natuurlijk zit er al een 1000 Mbps in laptops of computer netwerkkaart en iedere netwerkkaart kan 100 Mbps aan. Natuurlijk is duur een relatief begrip, maar ik spreek dan over smartphones die < 130 EUR kosten.

ik bedoel alleen maar als hij via laptop ook geen hoge snelheid haalt dat een booster ook totaal geen zin heeft, dat het dan elders zou moeten gezocht worden.

Nu eerlijk gezegd zou ik toch denken dat er niet veel zo veel goedkope smartphones meer gekocht worden, maar enfin daar kan de auteur dan beter op antwoorden en trouwens zou hij ook met de laptop dicht bij de bbox3 eens op wifi 5.0 eens kunnen meten want dit behoord ook tot wat ik voorstelde met verschillende toestellen eens meten, enfin we horen het wel van topic starter wat hij te vertellen heeft 

TBI: prestaties van smartphones > klik hier

Reputatie 6
Badge +2

Snelheid blijft toch een raar punt. Ik heb gewoon een abonnement en proximus belooft een downloadsnelheid van  maximum 100 Mbps.  Ik vermoed toch dat er daar een stuk publiciteit in zit. Volgens MyProximus waar ze denk ik rekening houden met het adres waar je woont staat er 72.5 Mbps. Met kabeltje  rechtstreeks verbonden met de bbox3 kom ik aan bijna 70 Mbps. Draadloos op 1 meter van de bbox kom ik aan ongeveer 45 Mbps. Met draadloos doorheen wat muren en deuren kom ik nog aan hoogstens 5, maar met een repeater van 30 euro kom ik op 15 Mbps, wel op de 5 Mhz band. En het was wat zoeken om aan de beste stekkerdoos voor mijn repeater te komen : in de keuken mag het niet van mijn vrouw, in de hall lukt het ook wel een beetje, waar mijn zetel staat in de living krijg ik dan uiteindelijk een redelijk goed resultaat. 

Met de Proximus Optimiser kun je eigenlijk niet veel doen om je draadloze verbinding te verbeteren, enkel kun je daar wel mee de snelheid meten op enkel plaatsen en nog een paar dingen, maar of je dat optimaliseren moet noemen is voor mij een vraag.

Op Android staan er talrijke zogezegde wondermiddeltjes om je draadloos internet te verbeteren, vergeet het, dat geeft niets. Allemaal zo goed als waardeloos. 

Eigenlijk is mijn beste signaal zonder repeater in de living nog deze van mijn buren, dat moet maar door één muur. Maar mijn vrouw heeft waarschijnlijk liever dat ik niet bij de buurvrouw ga. :grinning:

dit van de snelheid dat je abonnement belooft is iets dat al altijd voor misverstanden gezorgd heeft.

Het komt er eigenlijk op neer dat je abonnement een snelheid toelaat tot 100 Mbps en moest je lijn bv meer dan 100Mbps toelaten (wat voor koperlijnen nu wel nog niet het geval is) dan zou je bbox toch maar synchroniseren op 100Mbps ttz je pppoe snelheid/internetsnelheid wordt sowieso gekapt op 100Mbps. (Dit is dan ook het geval voor je uploadsnelheid bv ik wordt door mijn abo gekapt op 6Mbps ipv 35Mbps die mijn lijn toelaat)
Dit alles zul je wel ergens terugvinden op de proximus site onder de voorwaarden.
Maar dan is je werkelijke snelheid dan weer wat lager omdat er overhead op zit (bitjes die dienen voor error correctie enz ….. zodat je dan in realiteit maar max aan bv 94 Mbps zult geraken.

Wat voor een snelheid je lijn aankan is dan weer in eerste instantie afhankelijk van de afstand / verzwakking van je lijn tot de ROP straatkast waar je op aangesloten bent (uitgedrukt in zones).
Dan kan dit bv voor zone 1 = 100Mbps zijn ttz een “vectorised vdsl basis profiel” van 70Mbps+ een DLM verhoging van max 30Mbps bovenop je basis vectorised VDSL basisprofiel wat dus het totaal maakt van het aangegeven mogelijk 100Mbps.

De DLM kan dit alleen tot 30 Mbps optrekken indien alle lijnen die zich in de zelfde distributiekabel bevinden (waar jij ook met een lijn bijzit) stabiel blijven.
Zelf al kan dit een tijd mogelijk zijn kan het zijn dat na een tijd de DLM moet gas terugnemen wegens onstabiliteit en je lijn bv op 85 Mbps zet ipv 100Mbps.

Nu voor fiber is dit natuurlijk gelukkig allemaal wat eenvoudiger :relaxed:

Nu moet je ook met die wifi analyser ook niet altijd denken dat je het beste resultaat gaat bereiken deze zet bv dikwijls op K6 en toch haal ik beter resultaten op k11 kan ik ook gemakkelijk uit de verschillende speedtest op verschillende tijdstippen afleiden, als ook met de gratis wifi analyser app op mijn smartphone zie ik duidelijk dat ik meer gestoord ben op k6 dan k11 wat dus ook rechtstreeks overeenkomt op mijn speedtest resultaten, zelf nog straffer op k6 verlies ik soms verbinding en nog niet voorgehad als ik op k11 sta ik kan zelf afleiden als de bbox mij op k1 of k6 teruggezet heeft doordat ik dan mijn verbinding af en toe verlies en ga kijken op de UI van de bbox stel ik inderdaad vast dat ik inderdaad niet meer op k11 sta, enfin ieder heeft zo zijn manier of tools om tot het beste resultaat te komen zeker...

Reputatie 6
Badge +2

Dat is een goede uitleg, maar eigenlijk houd ik niet zo van misverstanden. Ik verkies een heldere en eerlijke communicatie. Dat gaat verder dan een juridisch correcte communicatie.

misverstanden komen doordat er te veel informatie moet doorgenomen worden vooraleer je alle details kent (het bos door de bomen ziet :slight_smile: ) en dat is natuurlijk niet alleen bij Proximus het geval.

Onlangs nog mij kriek gelachen bij het aanschaffen van een nieuwe wagen daar kreeg ik het aankoop document dat 5 pagina’s telde recto verso (zelfs heel kleine letters) met alle bijkomende voorwaarden enz… 
Niet tekenen wil zeggen geen nieuwe wagen > op het ander gaan en weer het zelfde meemaken > dan toch maar teken zeker :thinking:  of anders te voet gaan :relaxed:

Reputatie 7
Badge +4

@ Martin

auto:

tja, soms kan het toch aangewezen zijn bepaalde bepalingen niet zomaar te accepteren en/of te (laten) schrappen (bv. m.b.t. overschrijden levertermijn), maar inderdaad kan/zal functie zijn van merk en dealer (en ja door de concentratiebeweging kan/zal het moeilijker worden

@Cvanloon

ik vermoed dat uw MyPx u een debiet van +/- 70 Mbps weergeeft

sinds enkele jaren is het verplicht (cfr. BIPT website) in de contracten bv. o.a. “de normaal te verwachten snelheid” te vermelden, vermoedelijk is een verwijzing naar een website m.b.t. “ de minimaal gegarandeerde snelheid” evenwel hiervoor voldoende 

in principe zou men kunnen stellen dat een lage WiFi-snelheid “geen Proximus probleem” indien de snelheid op de modem ok is, vermits we evenwel de  facto verplicht zijn gebruik te maken van door Px (en andere) geleverde modem/routers zoals Bbox met ingebouwde WiFi is de door Px hierboven voorgestelde controle/ondersteuning door een “happy house” technieker een mijns inziens noodzakelijke dienstverlening 

dat u met een debiet van 70 Mbps slechts 45 Mbps haalt op 1 meter (open veld) van de modem lijkt mij niet direct normaal (tenzij u gebruik maakt van WiFi 2.4 ,  er andere WiFi netwerken in uw buurt storingen veroorzaken, …. ), dus misschien kan ook voor u een gratis “happy house” technieker hulp bieden (indien gewenst) of inderdaad waarom niet gebruik maken van uw public wifi mogelijkheden op de aansluiting van uw buurvrouw

 

P.S.

Eigen ervaringen :

BBox3v+ en Bbox 3 (Sagem/technicolor) hebben/hadden blijkbaar ietwat verschillende stralingspatronen (eigen aan merk/type/toestel?)

ook 2 HGW  Telenet zelfde type gedragen/gedroegen with qua WiFi straling ietwat verschillend (1e droeg blijkbaar toch iets verder)

 

Ter info: wat je  gegarandeerde snelheid is dat proximus verzekerd op je lijn, kun je zelf opvragen

> http://proximus.be/internetsnelheid  op adres of op Telefoonnummer

 

NB: public wifi mogelijkheden op de aansluiting van uw buurvrouw dat zal toch ook geen zon hoge snelheid zijn waarschijnlijk zo’n 20/4 denk ik

Reputatie 6
Badge +2

Ik vind het fijn als er mensen zijn die willen helpen om mijn internetsnelheid willen verhogen.

In MyProximus staat er effectief 72.5 Mbps en mijn draadloze meting op 1 m afstand is inderdaad op 2.4 MHz en met veel verkeer in de buurt.

Happy House is wel al twee keer geweest, heeft de modem en de decoder vervangen, en vastgesteld dat de snelheid ongeveer 70 Mbps was. En hij zuchtte eens. Veel meer kan die man ook niet doen hé, hij leek echt van goede wil. Public Wifi van Proximus is hoogst waarschijnlijk van mijn buren op hetzelfde verdiep. Ze hebben een bbox3 en er staat één muur tussen hun bbox en mijn zetel. Maar dat ding is gewoon veel te traag. 

Uiteindelijk voor het ogenblik is mijn 15 Mbps in mijn luie zetel wel voldoende om draadloos te mailen, te surfen en mijn dagblad te downloaden en te lezen. Sorry, twee dagbladen sinds de cadeau van Proximus. Maar ik denk wel aan een tweede tv. Eigenlijk is die er al, maar hij is aangesloten op de kabel van telenet met een digibox. En dat is eigenlijk heel goed, maar mijn methode is uiteraard te duur hé. Maar ik vrees toch een beetje voor de bedrijfszekerheid van een TV waar het signaal draadloos via een repeater moet komen. Bij mijn zoon doen ze dat en de kleindochters ergeren zich rot voor de regelmatige onderbrekingen van hun favoriete programma.

heb je ook een toestel dat op wifi-5.0 kan werken om dan eens je speedtest te doen als je met dit toestel op 1 m afstand staat.

Bij mij is de bbox lijnsnelheid :

en de snelheid aangegeven op MyProximus :

 

Reputatie 7
Badge +4

@Cvanloon blijkbaar hebben we hier al eens over gehad…. ik herinner mij die luie zetel ...

https://nl.forum.proximus.be/internet-10/wi-fi-48828

15 Mbps “stabliel” is inderdaad voorlopig zeker voldoende om uw krant te lezen

voor een 2e TV misschien toch eens uitkijken naar een andere bedrijfszekere oplossing (die indien nodig misschien wel terug te vinden is op basis van PLC & UTP)

P.S. Is public WiFi werkelijk “zo traag” (zelf zit ik in een Px hotspotarme omgeving)?

 

als ik test rechtstreeks op public wifi van de bbox3 zelf dan haal ik ±20bps op een 5m afstand.

Reputatie 6
Badge +2

Ja, ik heb dat al eens vermeld. Mijn luie zetel hé. Op dezelfde nagel kloppen helpt soms hé, uiteindelijk gaat die nagel er in. 

Ik zal morgen nog eens wat testen,  oa de snelheid op 1 m afstand op 5.0 Mhz, en de snelheid van de public WiFi, maar ik ben nooit in een hotspotarme omgeving. 

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat veel problemen bij Proximus toch voortkomen uit het feit dat ze veel dingen willen duwen door heel dunne koperen draadjes hé. Langzaam maar hopelijk zeker gaan ze naar fiber, maar ik durf bijna niet meer op hun kaart kijken. En dan gaat het hier bij ons nog redelijk goed. Ik ken een plaats waar we al eens op vakantie gaan niet ver van Namen en Durbuy waar er gewoon niks is van ontvangst hé, niks GSM en niks TV, en dat staat wel op groen op hun kaartje hé. Honderd meter verder bij de koeien gaat het een beetje daar heb ik al één streepje. De koeien hebben daar beter ontvangst dan de mensen! Je kunt er mee lachen maar alle buren in die straat hebben Telenet hé. 

En ook de communicatie gaat toch niet echt goed. Als je belt moet je minstens een half uur wachten, ik bel dus niet meer hé. Moest de communicatie met het gemeentebestuur van bvb Antwerpen zo moeilijk zijn dan stond er overmorgen een dubbele pagina over in de krant. Alle dagen op het forum staan er hier allerlei problemen van dingen die besteld of beloofd zijn en die niet geleverd worden of niet uitgevoerd zoals het hoort. De nieuwe software pickx lijkt mij een echte ramp. En we zien hier nog maar een klein percentage van de problemen, alleen mensen die het forum kennen. En dat zijn dan nog mensen die iets van computers weten. Zie je mijn moeder dat al doen? Een decoder herstarten, ze weet niet eens welk bakje dat dat is.  Ik ben soms beschaamd in de plaats van proximusmmedewerkers. 

@familievandesype . Realtek RTL8723BE 802.11 bgn Wi-Fi Adapter. Dit is mijn wifi chip. Maar met de snelheden van de chips is het ook een kluwen. Ik haal 40 tot 45Mbps (wifi). Een kennis van mij heeft dezelfde chip, ook fiber en haalt een snelheid van 130 tot 150Mbps op wifi. Begrijpe wie begrijpe kan.

Reputatie 6
Badge +2

Ondertussen heb ik mijn tablet eens opnieuw opgestart en dat geeft op vraag van Martin:

  • draadloos op 5.0 MHz : ping 8 download 70 Mbps upload 17.0 Mbps
  • op de public WiFi waarschijnlijk van mijn buren : ping 8 download 9 Mbps upload 3.75 Mbps. 

Reageer