Vraag

Traag internet (LAN kabel)

  • 21 June 2022
  • 9 reacties
  • 249 Bekeken

Mijn speedtest toont een downloadsnelheid van 30 MB/s en uploadspeed van 8.5 Mb/s

In de realiteit, tijdens het downloaden van games haal ik maximum snelheden van 3,8 MB/s. (bekabeld internet met BBOX3)

Volgens Proximus komt dit omdat ik te ver van de verdeelkast woon.
Enige suggesties om dit toch te kunnen optimaliseren?

80 euro per maand voor zulke lage snelheden vind ik toch wat teleurstellend.

 


9 reacties

kijk eerst al eens wat Proximus aangeeft wat er mogelijk is op uw adres → Speedtest internet connectie | Proximus  kies als nieuwe klant en bkijk wat er opggeven wordt als resultaat voor 

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

 je kan ook het sagemtool downloaden en gebruiken om een beter beeld te krijgen wat je lijn aankan waarop je aangesloten bent.

kijk eerst al eens wat Proximus aangeeft wat er mogelijk is op uw adres → Speedtest internet connectie | Proximus

Hallo,

Zie onderstaande afbeelding (ik heb internet maxi):
 

 

Houdt dit in dat ik in theorie aan 27,9 MB/s games zou kunnen downloaden of…?

Dit geeft aan wat je basis lijnsnelheid is in functie van de lengte en kwaliteit van je lijn waarop je bbox aangesloten is. Maar er loopt daarboven op een automatisch meetsysteem (DLM) die je lijn en die van anderen in de gaten houdt om te zien of er eventueel een verhoging van snelheid mogelijk is  zonder de stabiliteit van uw lijn en die van anderen die in de zelfde distributiekabel zitten niet negatief te beïnvloeden.

je kan ook het sagemtool downloaden en gebruiken om een beter beeld te krijgen wat je lijn aankan waarop je aangesloten bent.

downloaden → Proximus Cloud - Gedeeld bestand: bbox3 Sagem Tool

inloggen als User en met het User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat.

NB: tool werkt allen voor bbox’en van het merk Sagemcom zoals bvb de bbox3V+

je kan ook het sagemtool downloaden en gebruiken om een beter beeld te krijgen wat je lijn aankan waarop je aangesloten bent.

downloaden → Proximus Cloud - Gedeeld bestand: bbox3 Sagem Tool

inloggen als User en met het User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat.

Hoi, 

 

Ik heb volgende info:

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   40.000 kbps
Upstream current bit rate:     10.000 kbps

Downstream max bit rate:       47.470 kbps
Upstream max bit rate:         10.224 kbps

Downstream attenuation:        20,4 dB

Downstream noise margin:       14,3 dB
Upstream noise margin:         7,6 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            641 m

Proximus profile name:         40/10
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
[/code]
 

Je zit blijkbaar op lijn met een lengte die overeen komt met zone 3

VDSL lijn vectored non-vectored
  profiel DLM profiel DLM
zone 3 30/10 60/15 16,5/2 30/4

zoals je ziet kan die snelheid verhoogt worden van 30/10 in stappen naar max 60/15 maar met het sagemtool kun je zien waar de DLM al zit.

dius je hebt al een verhoging gehad naar 40/10

maar de aanduiding : Downstream max bit rate:       47.470 kbps wilt al zeggen dat de DLM je al niet meer zal kunnen verhogen naar 50Mbps

met bvb een laptop verbonden met een internetkabel aan je bbox en voor de rest geen anderer toestellen die via lan of wifi down/uploaden zou je een →  speedtest moeten hebben van 40/10 op ± 10% na.

Reputatie 6
Badge +3

@alex.j kan u uw lijnnummer of klantennummer toevoegen aan uw forumprofiel, dan kunnen we het langs deze kant eens natesten.

Verder, haalt u die downloadsnelheid ook bij andere dingen?

De lagere snelheid kan ook liggen aan de server waarvan u de games downloadt. Als deze overbelast is of veel bezocht, kan het leiden tot lagere snelheden.

@alex.j kan u uw lijnnummer of klantennummer toevoegen aan uw forumprofiel, dan kunnen we het langs deze kant eens natesten.

Verder, haalt u die downloadsnelheid ook bij andere dingen?

De lagere snelheid kan ook liggen aan de server waarvan u de games downloadt. Als deze overbelast is of veel bezocht, kan het leiden tot lagere snelheden.

Hallo, lijnnummer is toegevoegd aan mijn profiel.
Ik heb deze downloadsnelheid bij elke download die ik uitvoer.
 

Reageer