Vraag

Traag internet bij nieuwbouw woning


Volledige nieuwe woning met bijgevolg volledig nieuwe aansluiting. Betreft een Flex/S met internet Maxi abonnement. Snelheid zou volgens Proximus minimum 18 M/bit download en 9 M/bit upload moeten zijn. Ik haal amper 8 à 9 download en 5 upload, zowel bekabeld als met Wifi. Omdat ik veel muziek stream via Qobuz in Hi-Res heb ik een stevige verbinding nodig. Ik heb al verschillende keren de modem gereboot alsook gereset, maar geen beterschap. Iemand die mij op korte termijn kan helpen de oorzaak te vinden?

Dit is wat ik krijg met de Sagemtool

code:

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   20,061 kbps
Upstream current bit rate:     6,063 kbps

Downstream max bit rate:       71,161 kbps
Upstream max bit rate:         52,393 kbps

Downstream attenuation:        14.3 dB

Downstream noise margin:       23.5 dB
Upstream noise margin:         41.6 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    no
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            335 m

Proximus profile name:         20/6
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       unknown

 


19 reacties

je haalt nochtans 20Mbps op je lijn

speedtest doen met enkel en alleen je toestel waarop de speedtest doet en al de rest mag geen verbinding maken met de bbox

je haalt nochtans 20Mbps op je lijn

speedtest doen met enkel en alleen je toestel waarop de speedtest doet en al de rest mag geen verbinding maken met de bbox

Heb ik op die manier gedaan.. 

met je toestel ( laptop/pc ) verbonden met een utp kabel aan de bbox

Ja op die manier dus. Ik vind het verschil frappant met mijn andere woning waar mijn dochter nu woont.. ik had dezelfde formule, maar de snelheid ligt ereen heel pak hoger, tot meer dan 50 mbps download. Mijn nieuwe woning staat amper 2 km verder en de centrale staat op 300 meter van de woning!

@JBeeckaert je kunt altijd zelf eens de automatisch lijntest initiëren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart.
    - Negeer de ganse boodschap dat je het resultaat kunt zien…., maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt die dan op zijn beurt zal proberen van je startsnelheid te verhogen.

Je hebt toch een bbox3 en geen oude witte bbox2

Als die lijntest niks oplevert zou ik toch eens bbox3 resetten = 20 sec het resetknopje ingedrukt blijven houden en pas loslaten als alleen nog de powerled blijft oplichten

Het sagemtool geeft ook aan dat je blijkbaar niet op een gevectoriseerde aansluiting zit.

als ik kan afgaan op het sagemtool zit je op 300 meter en dan zou de niet gevectoriseerde basis snelheid 30/10 moeten zijn en de DLM kan mogelijks dan je lijn verhogen tot 70/10 maar dat is bijlange niet zeker.
Maar langs de andere kant aan je lijnsnelheid te zien zit je precies verder dan 300 m 

en dan zou de niet gevectoriseerde basis snelheid 20/6  moeten zijn en de DLM kan mogelijks dan je lijn verhogen tot 50/10 maar dat is ook niet zeker.

@JBeeckaert je kunt altijd zelf eens de automatisch lijntest initiëren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart.
    - Negeer de ganse boodschap dat je het resultaat kunt zien…., maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt die dan op zijn beurt zal proberen van je startsnelheid te verhogen.

Je hebt toch een bbox3 en geen oude witte bbox2

Als die lijntest niks oplevert zou ik toch eens bbox3 resetten = 20 sec het resetknopje ingedrukt blijven houden en pas loslaten als alleen nog de powerled blijft oplichten

Het sagemtool geeft ook aan dat je blijkbaar niet op een gevectoriseerde aansluiting zit.

als ik kan afgaan op het sagemtool zit je op 300 meter en dan zou de niet gevectoriseerde basis snelheid 30/10 moeten zijn en de DLM kan mogelijks dan je lijn verhogen tot 70/10 maar dat is bijlange niet zeker.
Maar langs de andere kant aan je lijnsnelheid te zien zit je precies verder dan 300 m 

en dan zou de niet gevectoriseerde basis snelheid 20/6  moeten zijn en de DLM kan mogelijks dan je lijn verhogen tot 50/10 maar dat is ook niet zeker.

Ik vermoed dat je moet bellen met een vaste telefoon? Indien ja, die hebben wij niet.

Het is alleen het lijnnummer dat van belang is dat je moet opgeven, dit is een fictief lijnnummer dat je gekregen hebt, dat je kan terugvinden op http://myproximus.be 

Deze morgen was het beter, download was nu 24 en upload 9, beter maar nog niet goed genoeg..

blijkbaar zit je dan toch op een niet gevectoriseerde basis snelheid 20/6  met reeds een verhoging van de DLM zodat je nu al iets boven de basis snelheid zit.

Maar de proximus forummedewerkers kunnen maandag eens dit verder in detail bekijken.

Badge +4

Volgens de tool afstand 335m, dus zou je op uw lijn zeker 85 a 100 moeten halen.

ja dat klopt, mits vectoring maar het is wel een centrale in dit geval hier, maar onlangs hier nog zo’n geval gehad met het sagemtool waar je ook niet op die afstand kon afgaan !! Dan zou TS heel dicht van de centrale moeten zitten enfin alleen Proximus zelf kan weten hoe de vork in de steel steekt en hebben het er raden naar...

Men komt deze ochtend langs van Proximus.. ondertussen terug naar af.

 

ja dat klopt, maar onlangs hier nog zo’n geval gehad met het sagemtool waar je ook niet op die afstand kon afgaan !! Dan zou TS heel dicht van de centrale moeten zitten enfin alleen Proximus zelf kan weten hoe de vork in de steel steekt en hebben het er raden naar...

Ik zit inderdaad heel dicht bij de centrale, in vogelvlucht nog geen 200 meter..

Dan maar hopen dat ze het in orde krijgen als ze langskomen.

Een uurtje geleden is de beste man langs geweest.. de snelheid bedraagt 40 down en 10 up acceptabel voor nu.. de snelheid kan naar alle waarschijnlijkheid niet verder opgevoerd worden omdat ik vlakbij bij een oudere (isdn) centrale woon en er rechtstreeks ben op aangesloten, met kan geen vectoring toepassen. Het wordt wachten totdat de centrale een update krijgt of wachten op glasvezel, waarvoor alles klaarligt in mijn nieuwbouw woning. Voorlopig kan ik ermee.. 

bedankt forum voor het meedenken 

Proximus bedankt voor de snelle interventie, als het goed is mag het ook gezegd worden!

De DLM kan natuurlijk nog proberen om je te verhogen., maar of dat gaat lukken zal de tijd uitwijzen.

Reputatie 6
Badge +3

@JBeeckaert kan u uw lijnnummer of klantennummer ook toevoegen aan uw forumprofiel? Dan kunnen we het langs deze kant ook eens uittesten.

Badge +4

Een uurtje geleden is de beste man langs geweest.. de snelheid bedraagt 40 down en 10 up acceptabel voor nu.. de snelheid kan naar alle waarschijnlijkheid niet verder opgevoerd worden omdat ik vlakbij bij een oudere (isdn) centrale woon en er rechtstreeks ben op aangesloten, met kan geen vectoring toepassen. Het wordt wachten totdat de centrale een update krijgt of wachten op glasvezel, waarvoor alles klaarligt in mijn nieuwbouw woning. Voorlopig kan ik ermee.. 

bedankt forum voor het meedenken 

Proximus bedankt voor de snelle interventie, als het goed is mag het ook gezegd worden!

Normaal worden alle oude centrales uitgefaseerd en vervangen door de reeds gekende ROP’s 

Dus best hopen dat er zoiets bij komt….

Of hopen op glasvezel is nog beter :slight_smile:

Reageer