Momenteel haal ik een snelheid bekabeld rechtstreeks achter de modem van 20.8Mbps down en 8.4Mbps up. De Sagem B-box tool geeft volgend profiel 30/10 weer en dit zijn de waarde van de test:
DSL standard: VDSL2 Annex B DSL profile: 8b Estimated distance: 659 m
Proximus profile name: 30/10 Proximus DLM profile: no Proximus repair profile: no
Zijn er nog zaken die toegepast kunnen worden om mijn snelheid te verhogen ? DLM ? Hoger Profiel ?
Bladzijde 1 / 1
Vermits u een profiel 30/10 hebt zou u op een PC rechtstreeks verbonden op de Bbox met utp/ethernet-kabel en alle andere toestellen uitgeschakeld bv. decoders, meestal/normaal /frequent +/- 3*90% = 27 Mbps moeten halen
DLM = no u bent verbonden op het startprofiel
DLM = yes het Dynamic Line Management systeem heeft op basis van automatisch lopende testen uw snelheid aangepast (boven startprofiel) tot een lijnprofiel X
vermits de noise margin down 17.4 dB bedraagt is het niet uitgesloten dat het volgende lijnprofiel 40/10 zou kunnen gehaald worden (er is geen profiel type 35/10 bij mijn weten)
de maximaal haalbare snelheid X wordt bepaald door de lengte van de Proximus distributiekabel, de kwaliteit van deze kabel (diameter koperpaar bv.) en de bezetting van deze kabel (aantal klanten met koperparen in deze kabel)
Vermits u een profiel 30/10 hebt zou u op een PC rechtstreeks verbonden op de Bbox met utp/ethernet-kabel en alle andere toestellen uitgeschakeld bv. decoders, meestal/normaal /frequent +/- 3*90% = 27 Mbps moeten halen
DLM = no u bent verbonden op het startprofiel
DLM = yes het Dynamic Line Management systeem heeft op basis van automatisch lopende testen uw snelheid aangepast (boven startprofiel) tot een lijnprofiel X
vermits de noise margin down 17.4 dB bedraagt is het niet uitgesloten dat het volgende lijnprofiel 40/10 zou kunnen gehaald worden (er is geen profiel type 35/10 bij mijn weten)
de maximaal haalbare snelheid X wordt bepaald door de lengte van de Proximus distributiekabel, de kwaliteit van deze kabel (diameter koperpaar bv.) en de bezetting van deze kabel (aantal klanten met koperparen in deze kabel)
Dat zou ik inderdaad ook verwachten, maar helaas. Alle andere toestellen zijn afgekoppeld op het moment van de speedtest via belgacom. ik heb ook al met verschillende toestellen geprobeerd waar ook drivers en windows up to date waren. Hoe kan ik voor het profiel 40/10 actie ondernemen?
Best wachten op een reactie van een Proximus medewerker op dit publieke forum
Eventueel kunt u mocht een dergelijke reactie vandaag uitblijven met uw klantnr in de hand bellen naar 0800 22424 (= machine) in een poging (over een paar dagen?) een beter resultaat te bekomen
Het is niet uitgesloten dat een verhoging van 30/10 naar 40/10 niet haalbaar is (mogelijke storingen tussen klanten onderling)
Waarom u met een profiel 30/10 slechts 21 Mbps met enkel 1 toestel aangesloten op Bbox via kabel haalt is mij evenwel een raadsel; dit lijkt eerder op een profiel type 25/x Mbps
Beste,
Momenteel haal ik een snelheid bekabeld rechtstreeks achter de modem van 20.8Mbps down en 8.4Mbps up. De Sagem B-box tool geeft volgend profiel 30/10 weer
Dat is niet normaal. Met een modem profiel van 30/10, zou je toch een netto snelheid van 28/8 moeten kunnen halen
Hoe kan ik voor het profiel 40/10 actie ondernemen?
40/10 zal er niet inzitten (35/10 voor zover dit profiel bestaat).
Maar zelf kan je daar weinig aan doen, DLM is een volautomatisch process. Tenzij een Proximus technieker hierbij een handje helpt…
Het probleem is het “zone 3” 8d profiel (spectrum tot 8MHz wordt gebruikt).
Indien Proximus jouw lijn op 17a zou zetten (bandbreedte tot 17MHz wordt gebruikt) dan zou de “max. bit rate” aanzienlijk verhogen.
Gebruikers in “zone 2” starten op 50/15, en DLM kan dit nog verhogen tot 100/40 (theoretsich), in de praktijk zie ik op die afstand meestal max 85/30 of 85/35
Misschien best de reactie van een Proximus (technisch georiënteerde) medewerker op dit forum afwachten
LP135 = 30/10 is van toepassing voor afstanden tussen 700 en 100m en/of voor “loop attenuation” tussen 0.7 en 1.0 dB
= bv. op een afstand van 659 m maar met een “loop att” van 0.8 dB wordt door Proximus geen startprofiel LP085 50/10 Mbps gegeven
De praktijk kan lichtjes anders uitdraaien het is niet alleen de lengte maar eerder de verzwakking maar de SNR kan een nog meer bepalende factor zijn
De praktijk kan lichtjes anders uitdraaien het is niet alleen de lengte maar eerder de verzwakking maar de SNR kan een nog meer bepalende factor zijn
SNR speelt geen rol voor het startprofiel (wel voor DLM).
LP135 = 30/10 is van toepassing voor afstanden tussen 700 en 100m en/of voor “loop attenuation” tussen 0.7 en 1.0 dB
= bv. op een afstand van 659 m maar met een “loop att” van 0.8 dB wordt door Proximus geen startprofiel LP085 50/10 Mbps gegeven
30/10 is van toepassing voor afstanden <1700m èn een “loop att @800Hz” tussen 0.7 en 1.0 dB. Laat die “en/of” maar vallen!
50/15 is van toepassing voor afstanden <1200m èn een “loop att @800Hz” tussen 0.4 en 0.7 dB
De kolon “indicative distance” is géén paramater maar een indicatie van de afstand die overeenkomt met de “loop attenuation”. In de praktijk wil dat dus zeggen dat afstand geen rol meer speelt voor het toekennen van het start profiel (“Line profile”).
Inderdaad maar we haalden vroeger het startprofiel niet bij ons en na het vervangen van de introlijn door Proximus dan wel omdat SNR dan hoger werd, dit bedoelde ik hiermee.
correct @philippe_d de of was er teveel aan
de én van toepassing voor én loop attenuation én loop length (cfr pt 19)
voor “standaard” gebruikte distributiekabel vermoed ik dat beide tot hetzelfde resultaat (startprofiel) leiden en er enkel verschillen zullen optreden bij oudere types van kabels of kabels met koperparen met andere (kleinere) diameter
ja en normaal dacht ik ook eerst wat kan die intro kabel nu te maken hebben met te laag SNR waardoor ik mijn basis profiel niet haal.
Zou dit nog eens nagekeken kunnen worden door iemand van Proximus alsjeblieft?
@mpiessens kan u uw lijnnummer of klantennummer toevoegen aan uw forumprofiel? Dan kunnen we uw lijn langs hier ook eens natesten
@mpiessens kan u uw lijnnummer of klantennummer toevoegen aan uw forumprofiel? Dan kunnen we uw lijn langs hier ook eens natesten
@YorickP ; bij deze mijn forumprofiel aangepast, alvast bedankt voor u reactie.
Momenteel is 30 het hoogste dat uw lijn aan kan. Ik zal een quality test laten uitvoeren om te zien of het profiel verhoogd kan worden.
Momenteel is 30 het hoogste dat uw lijn aan kan. Ik zal een quality test laten uitvoeren om te zien of het profiel verhoogd kan worden.
Beste,
Hebt u dit ondertussen al kunnen bekijken ?
Ik zie zelf niet onmiddellijk een oorzaak waarom de snelheid tot nu niet verhoogd is. Ik heb dit doorgegeven naar een specialist voor verder nazicht.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.