Vraag

Traag internet (11Mbps download, 5.5Mbp upload)

  • 10 September 2019
  • 21 reacties
  • 390 Bekeken

Beste

Ik ben recent verhuist naar een nieuwbouw woning (2015) hier was alleen telenet aangesloten, een week geleden (7 dagen) zijn ze het komen installeren, alles werkt, maar recent heb ik toch gemerkt dat mijn download/upload snelheid serieus tekort kwam voor wat ik normaal zou moeten hebben, via http://proximus.be/internetsneheid zou ik toch gegarandeerd 45.3Mbps download en 14Mbps upload moeten krijgen, nu heb ik dit meermaals getest met meerdere speedtesters, en constant kom ik uit op rond de 10-15Mbps download en 5.5Mbps upload snelheid, ik heb het Tuttimus abonnement. (Maxi internet)

21 reacties

doe je de speedtest via een utp kabel verbonden aan de bbox want als je via wifi test kun daar minder op vertrouwen.
gegarandeerd 45.3Mbps wil zeggen

vectored > 50/15 en met DLM tot max 100/40
non Vectored >20/6 en met DLM tot max 50/10

NB: 50/15 is Vectoring-Basisprofiel in zone 2 (minus overhead > 45,3 Mbps)
Ja, ik heb dit via kabel getest.
Dan zal je best afwachten tot iemand van Proximus zelf eens nakijkt wat je lijn aankan en of die resultaten kloppen die http://proximus.be/internetsneheid aangeeft en mogelijk zijn voor je lijn.
Ofwel zit je op een repair profiel omdat er iets scheelt aan je binnenhuis installatie waar er bijvoorbeeld stubs kunnen op zitten !
Reputatie 7
Badge +4
Gegarandeerd 45 Mbps wil zeer waarschijnlijk zeggen: vdsl2 vectorised LP085 provisioning profile
Zie bistream refrence offer main body p.37 & annex 2C p.22
https://www.proximus.be/wholesale/en/id_bitstream_xdsl/public/access/regulated-services/bitstream-xdsl.html

Indien de betrokken snelheid niet gehaald wordt is er inderdaad of een probleem met de lijn of bent u (voorlopig) op een andere wijze (KVD/ROP) aangesloten bv. vdsl2 non vectorised met een LP288 provisioning profile (= een andere non vectorised KVD/ROP of LEX omwille van bv. capaciteitsproblemen in de andere vectorised KVD/ROP )
zelf al wordt om één of andere reden dit adres op andere wijze aangesloten dan zou de database op http://proximus.be/internetsneheid toch moeten kloppen en desnoods tijdelijk aangepast worden, dus ik denk veeleer aan een repair profiel naar aanleiding van zijn gemeten speedtest die dicht aanleunt bij een repair profiel op VDSL2/zone 2.
Daarom wachten we beter het nader onderzoek van Proximus zelf af, daar wij als buitenstaanders toch niet over de inside informatie beschikken en veeleer moet gokken.

PS: Eventueel als u over een Bbox3 van het merk sagemcom beschikt, het sagemtool gebruiken waar je inlogt als User met uw User paswoord (terug te vinden op een label op je bbox) voor bijkomende controle.
Het sagemtool kun je hier downloaden > klik hier
code:

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 18.296 kbps
Upstream current bit rate: 6.063 kbps

Downstream max bit rate: 18.296 kbps
Upstream max bit rate: 6.063 kbps

Downstream attenuation: 20,2 dB

Downstream noise margin: 5,8 dB
Upstream noise margin: 12,6 dB

Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: no

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: unknown
Estimated distance: 546 m

Proximus profile name: unknown
Proximus DLM profile: unknown
Proximus repair profile: unknown


net getest...
oei dat ziet er niet zo goed uit en heb ik verkeerd gegokt , best eens vragen aan de proximus medewerkers of er kans is dat je op korte termijn kunt aangesloten worden op een Gevectoriseerde VDSL2 ROP kunt aangesloten worden, dit kunnen ze navragen bij de specialisten ter zake.

ROP is een glasvezel straatkas die naast een KVD (telefonielijn verdeelkast) staat .
Nu is het wachten op een bericht van een medewerker..., toch bedankt voor de hulp 🙂
Reputatie 7
Badge +4
@Rhymezz , de resultaten van je lijn zelf meten allesinds goed en ik meet geen vertraginen. Wat je wel kan doen is een HappyHouse technieker ter plaatse laten langskomen. Dit is volledig gratis maar dan kan hij samen met jou eens de snelheid bekijken. Je kan deze aanvragen door op volgende te klikken:

Klik hier voor HappyHouse
Ik veronderstel dan dat je dan ook via deze technieker te weten kunt komen of je bv op een centrale aangesloten bent en in dit geval of de mogelijkheid bestaat om eventueel op een ROP glasvezelstraatkas (al dan niet vectorized) aangesloten te worden
Reputatie 7
Badge +4
@ Proximus
Ik begrijp dat de auteur met de snelheidtest op adres een minimale snelheid van 45 Mbps (vectorised?) gegarandeerd wordt, waarom haalt hij de facto dan slechts +/- 18 Mbps (non vectorised)?
Is deze aansluiting een non vectorised KVD/ROP (of een LEX) een tijdelijke oplossing (nabijgelegen KVD/ROP vol)?
Ik vermoed dat een Happy House technieker aan bovenstaande niet veel zal kunnen veranderen, correct?
Dat was ook mijn vraag @Proximus, juist boven uw bericht, maar de technieker kan wel weten of je nu bv niet op een rop aangesloten bent en ik denk ook dat hij wel persoonlijk met die dienst contact kan opnemen om verder inlichtingen te krijgen wat mogelijk is bv om op een ROP aan te sluiten indien dit nu niet het geval is, dit is toch vroeger ook gebeurd toen mijn pa de aansluiting aangevraagd heeft en die technieker heeft toch enige telefoons gepleegd met de betrokken dienst om dit te weten te komen, alleen weet ik niet of dit nu de taak is van een gratis happyhouse technieker of hangt het alleen van de goodwill af van de technieker zelf !
En als het toch een aansluiting is op een ROP dan moet hij zeker de zaak verder (laten) onderzoeken waarom die lage snelheid gehaald wordt en niet deze van de voorspelde VDSL zone2.
Reputatie 7
Badge +4
@Martin @M_016 De reden waarom ik een HappyHouse technieker wil laten langskomen is omdat de klant een snelheid gaat halen van 49.8 Mbps. Als de technieker ter plaatse komt kan hij dit aantonen aan mevrouw. Want mevrouw haar lijn meet perfect inorde. 😉
De snelheid wordt wel degelijk gehaald maar samen met mevrouw kan de technieker even zien wat er ter plaatse misloopt.
Door het sagemtool dacht ik dat mijn eerste gok verkeerd was maar dan zou het toch nog kunnen kloppen wat ik in eerste instantie veronderstelde ☺️ sagemtool zal waarschijnlijk dan deze toestand niet volledig herkennen.

Ik zou persoonlijk toch nog eens de bbox 👉 resetten in afwachting van de komst van de happyhouse technieker langskomt.
Reputatie 7
Badge +4
@ CharlotteD
dank u en houdt u ons op de hoogte
de verwarring is wat de voorhanden info betreft voor mij althans voorlopig helemaal compleet bv.
Downstream max bit rate: 18.296 kbps
Upstream max bit rate: 6.063 kbps
Downstream attenuation: 20,2 dB
Downstream noise margin: 5,8 dB
Upstream noise margin: 12,6 dB
Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: no
DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: unknown
Estimated distance: 546 m
Ik weet niet of het sagemtool altijd de juiste conclusie kan trekken bv kent hij alle profielen bv reparatie profielen enz … de ontwerper geeft ook aan dat sommige resultaten bij benadering berekend/geschat worden, sommige waarden kloppen wel met zone2....,
enfin ik ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn na de komst van de happyhouse technieker !
In ieder geval zoals ik reeds aangegeven heb zou ik de bbox toch eens resetten het kan nooit kwaad zelf al helpt het niet.

NB: Persoonlijk zou ik, indien ik in dit geval zou zitten, de bbox modem direct aankoppelen op de binnenkomende 2 draadjes van de introkabel zonder NTP/TF-2007 en zo eens te testen want toen de NTP defect was bij ons kregen we ook mat het sagemtool verwarrende resultaten, het kan natuurlijk ook nog altijd verderop in de introkabel zitten of zelf maar verbinding maken over één draad (capacitieve koppeling).
Zal is bbox resetten en kijken, bij geen verbetering zal ik een happyhouse technieker laten langskomen, als mijn lijn de juiste snelheid behaalt vind ik het raar dat ik dit niet krijg, we zullen zien 😉
bv door uitlezen van de lijnkaart waar je op aangesloten bent en dan kan er verderop iets verkeerd lopen, enfin wij kunnen alleen maar gokken en Charlotte kan natuurlijk beschikken over inside info en wij niet, trouwens zoals ik aangegeven heb was dit bij ons pa door een misaanpassing op de NTP/TF-2007 (vdsl splitter filter)
In dit geval zal het resetten natuurlijk ook geen oplossing brengen maar je kunt maar proberen hé op hoop van zegen.
Ja toch gelukt met de reset, van een 15Mbps naar een goede 38Mbps download en van 5 naar 9 upload... man man, vriendelijk bedankt voor alle hulp en info 🙂
Heel graag gedaan.
Moest na een tijd je snelheid toch weer terugvallen, dan toch best een gratis happyhouse technieker laten langskomen.

Klik hier voor HappyHouse

PS: Je zou nu ook de resultaten kunnen vergelijken met de voorgaande via het sagemtool.
code:

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 50.171 kbps
Upstream current bit rate: 10.794 kbps

Downstream max bit rate: 55.925 kbps
Upstream max bit rate: 13.836 kbps

Downstream attenuation: 20,5 dB

Downstream noise margin: 7,9 dB
Upstream noise margin: 7,3 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 561 m

Proximus profile name: unknown
Proximus DLM profile: unknown
Proximus repair profile: unknown


wat een verschil 😛

Reageer