Beantwoord

Tergend traag internet 12 mbps


Badge
Wij hebben al een paar dagen zeer traag internet.
Wij hebben internet comfort en op My proximus staat dat ik tot 92 mbps zou moeten halen.

Nu heb ik een paar keer een test gedaan nadat mijn zoon klaagde dat hij niet meer op de Ps4 kan spelen met Fortnite.
Met die test halen we gemiddeld 12 mbps.

Een ramp dus.

Iemand en suggestie?
Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Wim VL 23 July 2018, 18:58

Bekijk origineel

45 reacties

Badge
Net gebeld naar 080022424. Maar zie niet direct iets gebeuren.
Badge
Zodra mijn zoon stopt met youtube kijken op 2de verdiep toont de test weer rond de 25.
Badge
Zie je pas de resultaten van de lijntest nadat je de modem herstart misschien?
Reputatie 7
Badge +4
Nathalie, een herstart van je modem zelf kan zeker nooit kwaad, maar ik zie dat dit een halfuurtje geleden is gebeurd. Wat ik wel zie is dat er geen kabel is verbonden met je Bbox en een PC. Dus de speedtest ga je niet via kabel uitvoeren. Ik zie 2 decoders verbonden op LAN 3 en LAN 4, waarvan Ă©Ă©n decoder op RTL HD staat. De snelheid die de modem gaat uitsturen is 99Mbps, wat heel goed is. Dus als je de speedtest wenst uit te voeren, doe je dit best zonder andere toestellen op de Bbox aangesloten, enkel Ă©Ă©n pc met rechtstreekse kabel op de Bbox. Grtjs, Charlotte.
Reputatie 7
Badge +4
Dus de door Px op de modem aangeboden downloadspeed is als ik het goed begrijp = 99 Mbps
De decoder op RTL HD verbruikt reeds +/- 8 Mbps
Ik heb mijn modem eigen eens op WiFi n 2.4 GHz gezet en haal +/- 40 Mbps en op WiFi b 2.4 GHz haal ik slechts +/- 4 Mbps telkens op +/- 6 meter van de modem

P.S.
https://www.computeridee.nl/downloads/netwerken/inssider/
Om op PC/laptop eventueel de bezetting van de WiFi kanalen in uw buurt te bekijken (en desgevallend eventueel indien nodig op uw modem/router aanpassingen door te voeren, automatische keuze door de modem/router volstaat evenwel meestal)
Toont nu zelfs maar 1,2 mbps meer .
Is dit gemeten via laptop verbonden met utp ?
als je de speedtest doet en je decoders staan in standby dan heeft dit geen gevolg op de speedtest.
maar als je de test doet via utp lan kabel zet gewoon je wifi op de bbox af en leg de lan kabels los op je bbox, zo ben je zeker dat er geen invloed komt van iets anders dan is alleen je laptop aangesloten die de speedtest doet. Dit moet eerst zo in orde zijn vooral verder te gaan via wifi-b of wifi-n of weet ik veel, er moet zo weinig mogelijk parameters meespelen want anders blijf je aan alles twijfelen.
Aangezien ze bij Proximus je lijsnelheid kunnen uitlezen waarop je bbox synchroniseerd mag je dus wel degelijk er van uitgaan dat het probleem al daar niet zit en anders bij twijfel kun je het nog altijd later zelf verifieren via het sagemtool, waarvan ik de link reeds meegegeven heb, om te downloaden op je laptop (uitgaande van het feit dat je wel degelijk een sagemcom bbox3 hebt.

Tenslotte moest het volgens u toch niet in orde lijken te zijn kun je nog altijd een gratis happyhouse technieker aanvragen die kan langs komen om het eens uit te vissen waar er eventueel zouden kunnen problemen zijn. Die kun je hier aanvragen >
http://proximus.be/happyhouse

bbox3 sagemcom herken je zo aan de gele poorten (2 per 2 naast elkaar) :


bbox3 technicolor herken je zo aan de gele poorten (4poorten naast elkaar):

Badge
Hallo,
Ben net terug van Mediamarkt. Z on utp kabel gehaald met de bedoeling de ps4 aan te sluiten op de Bbox3.
Vroeg dat daar aan een verkoper, en die zei dat als ik dat doe ik nog amper verbinding ga kunnen maken met mijn draadloze toestellen (laptop, smartphone en tablet) wanneer er met de psr zal gespeeld worden.
Klopt dat? Enige oplossing volgens hen:veranderen naar telenet.
Badge
Amai, waar zie je of je op wifi b of wifi n zit?
Het is sowieso een sagemcom, kan dat zien op de app wifi analyzer.
Heb zelfs specifiekvom gevraagd toen we die gingen halen want ik weet dat je met deze van technicolor niet op de ps4 kunt spelen. Iets met NAT type.
Badge
Als ik mijn laptop met een kabel wil verbinden moet ik dan gaan prutsen aan instellingen of zo?
Ga eens zo een happy house vragen, zeker?
Iemand die weet of dat klopt wat ze in mediamarkt beweren?
mss was dit een student verkoper 😉 hangt juist af van je totale bandbreedte en dit zou meer of min kloppen als je via wifi werkt met je ps4 want dan zullen de andere toestellen die ook via wifi verbonden zijn op wifi-2.4 daar meer last kunnen van hebben
je zou eerst en vooral moeten zeker zijn van je speedtest hoeveel je haalt met utp zoals in de uitleg die ik hier juist boven gedaan heb
> https://nl.forum.proximus.be/internet-10/tergend-traag-internet-12-mbps-45109/index2.html#post611519
Trek je u voorlopig niets aan van die wifi-b of wifi-n dit zijn wifi standaarden die al dan niet door je wifi kaart van je laptop bv. kunnen ondersteund worden
Reputatie 7
Badge +4
Dag Nathalie, dat klopt zeker niet, je internet is meer dan voldoende snel om de playstation en nog een resem andere apparaten tegelijk van internet te voorzien. Je hoeft bij het installeren van de kabel normaal gezien niets te veranderen van instellingen. MVG, Wim
Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad, indien u effectief 99 Mbps kunt binnenhalen op uw Px-modem/router, zult u bij Telenet Internet Fiber 100 niet meer halen (= niet beter af zijn)
Met een verbruik van 150 GB (zie hierboven) op 3 weken (?) = +/- 10 GB/dag -> raming 2u/dag = piekverkeer +/- 5 GB/uur = 5000*8/3600 Mbps = +/- 10Mbps
Eventueel te 150 GB, 3 weken en 2 uur te corrigeren voor een betere benadering

Opm.:
per actieve decoder HD: +/- 8 Mbps in rekening brengen
Netflix HD: +/- 25 Mbps in rekening brengen
...
&
in de mate van het mogelijke gebruik maken van WiFi n/ac 5 GHz (daar waar geen kabel kan/mag); eventueel gebruik van PLC overwegen daar waar WiFi teveel storingen (te ver van modem, ....) zou ondervinden
https://www.proximus.be/nl/id_cr_wireless_solutions/particulieren/producten/toestellen/toestellen-voor-internet-en-tv/draadloze-oplossingen.html
Als ik mijn laptop met een kabel wil verbinden moet ik dan gaan prutsen aan instellingen of zo?
Ga eens zo een happy house vragen, zeker?
Iemand die weet of dat klopt wat ze in mediamarkt beweren?

normaal gezien staat je lan kaart (daar waar je uw utp kabel op aansluit) op je laptop op automatisch ingesteld en krijgt hij de instellingen van de bbox.
Dat kun je direct ook controleren eens je aangesloten bent met je utp kabel aan de bbox dan
moet je kunnen surfen naar de bbox zijn interface > http://192.168.1.1

TIP: Als het enigssinds mogelijk is werk altijd met netwerkkabel ipv dradloze oplossingen.
natuurlijk is dit niet altijd vrij gemakkelijk in de praktijk te realiseren.
In ieder geval ik heb mijn draadloze oplossingen zoals PLC of wifibridge buiten gesmeten en vervangen door utp kabel die ik in bestaande buizen er bij doorgetrokken heb, maar zoals ik al zei 't is niet altijd evident 😉
Badge
De ps4 vebinden met kabel is mogelijk vermits die naast de modem staat.
Maar zou niet willen dat wij dan niet meer online geraken met onze laptops/ tablet.
Dat is dan ook geen oplossing.
Want eigenlijk is het enkel op de ps4 dat we het meeste last ondervinden en niet echt op de andere toestellen.
Dus de ps4 aansluiten met kabel op de bbox 3 zou geen problemen mogen geven met de andere draadloze toestellen?
Je hebt bandbreedte genoeg (lijnsnelheid groot genoeg) op je Proximus lijn (werd door mensen van het proximus team hier al gepost) dus dit zal geen probleem zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Voorgesteld wordt:
- eerst vandaag of morgen te kijken wat uw internetsnelheid is met alles uitgeschakeld met uitzondering van 1 laptop aangesloten op uw modem in utp-kabel
- vervolgens in een 2e faze nadien kijken wat er gebeurt met een laptop aangesloten in WiFi (bij voorkeur WiFi n/ac 5 GHz of eventueel WiFi n 2.4 GHz) indien de PS4 gebruikt wordt aangesloten wordt in utp-kabel op de modem: welke snelheid detecteert u op uw laptop?
- in een 3e faze zoals faze 2 maar met eveneens een TV-decoder in UTP-kabel aangesloten en een (U)HD) TV actief gezet
- enz.
Mocht er toch nog een probleem zijn (groot aantal gelijktijdige grote gebruikers en/of geen WiFi n/ac onderteund), is mijns inziens een oplssing uw Bbox3 modem/router "als modem only" te gebruiken en achter de Bbox een eigen router te hangen (dewelke diverse types verkeer kan onderscheiden/prioritiseren/regelen)
Voorgesteld wordt evenwel stapsgewijze tewerk te gaan
@Natahlie, Als de PS4 gemakkelijk kan aangesloten worden met utp (zoals aangegeven werd) waarom dan nog proberen via wifi aan te sluiten, geeft voor spelcomputers zeker geen voordelen en zal voor de andere apparaten zeker geen groter nadeel geven die aangesloten zijn via wifi het is juist het omgekeerde als de ps4 via wifi aangesloten wordt zal die meer invloed hebben op de andere apparaten die ook via wifi aangesloten zijn..
* Het is ook niet het spelen zelf dat veel bandbreedte vraagt maar het downloaden van games zelf.
Reputatie 7
Badge +4
?
Martin het is warm en wordt laat maar ik dacht niet te hebben geschreven de PS4 via WiFi te testen
eerst vandaag of morgen te kijken wat uw internetsnelheid is met alles uitgeschakeld met uitzondering van 1 laptop aangesloten op uw modem in utp-kabel
- vervolgens in een 2e faze nadien kijken wat er gebeurt met een laptop aangesloten in WiFi (bij voorkeur WiFi n/ac 5 GHz of eventueel WiFi n 2.4 GHz) indien de PS4 gebruikt wordt aangesloten wordt in utp-kabel op de modem: welke snelheid detecteert u op uw laptop
Ik denk dat iedereen die dit leest zal denken dat het voor ons beiden te warm en te laat aan het worden is 😄 ik hoop dat Nathalie nog het bos door de bomen ziet staan â˜ș
En ik denk dat ik het inderdaad beter aan u verder overlaat want het epistel wordt op den duur te lang als we beiden zo doorgaan en ook minder overzichtelijk wordt voor Nathalie ook.
U kennende zul je dit zeker tot een goed einde leiden samen met Nathalie.
PS: nu ga ik de ventilator opzetten zodat ik wat kan afkoelen â˜ș
en was nog effen vergeten erbij te zeggen dat je natuurlijk niet gezegd hebt van via wifi te testen.....dat was niet de bedoeling van mijn uitleg.....
Badge
Nathalie was hier eventjes aan het flippen met al dat chinees en wiskunde 😖
Ik verbind eerstdaags de ps4 met kabel en kijk of dat beter is.
Bedankt voor de moeite in ieder geval...

Reageer