Beantwoord

Tergend traag internet 12 mbps


Badge
Wij hebben al een paar dagen zeer traag internet.
Wij hebben internet comfort en op My proximus staat dat ik tot 92 mbps zou moeten halen.

Nu heb ik een paar keer een test gedaan nadat mijn zoon klaagde dat hij niet meer op de Ps4 kan spelen met Fortnite.
Met die test halen we gemiddeld 12 mbps.

Een ramp dus.

Iemand en suggestie?
Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Wim VL 23 July 2018, 18:58

Bekijk origineel

45 reacties

Badge +4
Heb je de modem al eens herstart ? stekker uit stopcontact voor een 10 tal seconden en weer laten opstarten.
Maar die 12 vind ik ook raar, lijkt bijna op een repair profiel....
Je kan ook de lijntest bellen op 0800 22424 en uw Tel nr ingeven, er wordt dan een test gestart op uw lijn.
uw decoder loskoppelen is niet nodig.
Reputatie 7
Badge +4
Misschien beperking omdat volume X overschreden werd?
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_bundle_used_up/particulieren/welkom-bij-support/myproximus-en-facturen/kosten-controleren/verbruik-opvolgen/uw-internetvolume-overschreden.html

Bv. Internet Maxi 500 GB/maand
https://www.proximus.be/dam/jcr:ca0cde95-9d54-4941-bd8f-1962dfbcf166/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/infofiche/Maxi_NL~2017-08-01-05-08-16~cache.pdf
Badge
Nee, volume niet overschreden. Heb gekeken, 158 van de 750 gebruikt.
Zal eens de modem herstarten. En anders eens bellen.
Hoe heb je de test gedaan via wifi-2.4 dan kun je daar niet veel staat opmaken best eens de test http://speedtest.net eens doen als met een laptop of pc verbonden bent met een netwerk utp kabel aan de bbox. en hoeveel haal je dan?
De minimum waarde die je zou moeten kunnen halen kun je hier opvragen
> http://proximus.be/internetsnelheid
als je bij de speedtest.net ook maar ongeveer 12 meer haalt zou je best het volgende eens uitvoeren:
- Bel 0800 22424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
- Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.
- De melding dat je het resultaat van de test zult zien, dit mag je negeren
Badge
Bij minimumwaarde staat 64,4 Mbps download - 13,8 Mbps upload.
Dus ben er ver van. De test heb ik gedaan met speedtest.net en ook met pxs.speedtestcustom.com.
Wel niet met kabel.
Sowieso is dat toch niet normaal dat je niet online kunt spelen op de ps4.
is die verbonden via wifi met het internet dan kan dit wel zeker op wifi-2.4 als je via wifi-5.0 zou kunnen verbinden dan heb je minder kans om problemen te ondervinden op voorwaarde ook dat je niet te ver van de bbox staat en geen al te veel muren tussen die het wifi signaal zou kunnen verzwakken.
Je zou bv ook de test eens op 5.0 kunnen doen met een smartphone bv als je dicht bij de bbox staat als je niet direct de test kunt uitvoeren met een ander toestel dat je via een utp kabel met de bbox kunt verbinden, dan ben je tenminste al zekerder dat het niet iets met de ps4 te maken heeft
Badge
Maar waar verander je die 2.4 en 5.0?
In die test kan ik niets vinden om te veranderen.
De PS4 staat pal naast de Bbox3.
Ik zal morgen de snelheid eens testen op de Ps4 zelf.
Maar de minimumwaarde van 64 mbps is dus dikke zever in ieder geval.
Badge +4
Dat is een zone 1 profiel met startprofiel van 70 Mbps (+- 64) en haalbaar met DLM naar 100 Mbps ( +- 92 ) weliswaar verbonden met kabel aan de modem en niet met wifi.

Heb je geen UTP kabel om eens een laptop ofzo rechtstreeks aan te sluiten aan de modem ?
Badge
Nee, heb geen kabel.
Die 2.4 en 5.0 is dat op de modem pagina dat je dat moet veranderen?
nee als je bijvoorbeeld een smartphone hebt die zowel op wifi 2.4 MHz kan werken en ook op wifi-5.0, dan kun je kiezen via welke wifiband je verbinding maakt met de bbox.
de bbox3 zendt twee wifi signalen uit (draadloze signalen) wifi-2.4-xxxx en ook wifi-5.0-xxxx.
als je kijkt op je smartphone welke wifisignalen binnen komen van de bbox dan moet je die twee daar zien tussen staan tussen al de andere wifisignalen die bv binnen komen van eventuele buren.
Als je de test doet met een smartphone dan kun je ook eventueel te weten komen of je de ps4 kunt al dan niet verdenken van de oorzaak van je trage verbinding.
Badge +4
Nee, heb geen kabel.
Die 2.4 en 5.0 is dat op de modem pagina dat je dat moet veranderen?

Ik denk als je de Bbox3 krijgt zit daar normaal gezien in de doos een korte blauwe utp kabel bij ?
Maar via wifi kan je met een Bbox3 nooit de volle snelheid halen van uw abonnement (100)
Het meeste via wifi die ik hier haal is iets van 43 Mbps op de 2,4 .
Ik dacht zelfs dat het hoogstens 50 Mbps was dat er via wifi kan gehaald worden.
Nog iets als je een bbox3 hebt van het merk sagemcom kun je zelf de lijnsnelheid uitlezen met het sagemtool. dat je hier kunt downloaden > Sagem BBox3Tool.0.13
Je kunt het op volgende manier weten of je een sagemcom hebt als je achteraan kijkt en de 4 gele utp poorten staan twee per twee opgesteld dan is het een sagemcom anders bij ene van technicolor staan de 4 poorten mooi naast elkaar en daarvan kun je de lijnsnelheid niet opvragen.
Je kunt natuurlijk ook proberen om de ps4 te verbinden met een utp kabel aan de bbox3 om te zien of je snelheid dan hoger is.
PS: op de bbox3 haal ik soms maar 15Mbps op wifi-2.4 en via wifi-5.0 is dit iets van 80Mbps
daarom dat je beter de snelheidstest doet via Wifi-5.0 (als je het niet kunt via een utp kabel) omdat wifi-2.4 bijlange niet zo betrouwbaar is die band is te druk bezet en krijg veel meer kans op storingen van naburige wifi-2.4 signalen.
Badge
Martin, waar vind je dat ergens. Zowel op laptop als tablet en smartphone en evt ps4. Heb nog nooit iets zien staan dat je kan kiezen tss 2.4 of 5.0.
bv bij windows 10 zie je onderaan recht in de taakbalk het volgende wifi icoon staan


als je daarop met de linker muisknop op klikt zie je de lijst met al de wifi signalen die binnenkomen en zou je ook die van je bbox3 moeten zien staan in de vorm van :
wifi-2.4-xxxx en ook wifi-5.0-xxxx.
Dan ben je normaal verbonden met één van deze twee en kun je ook kiezen op welke van de twee je wilt connecteren ….
Badge
Heb intussen opzoekingen gedaan,
Ps4 ondersteund geen 5.0. Dus daar kan ik al niet kiezen. Zelfde voor onze smartphone modellen, geen 5.0 ondersteuning. Op mijn samsung tablet zie ik ook maar 1 wifi signaal. Zal morgen eens de laptop checken.
Anders zoals ik hierboven beschreven heb op je laptop het sagemtool downloaden en instaleren en dan zie welke snelheid er binnen komt op je bbox dan ben je al zeker dat er niks mis met je verbinding met proximus.
je laptop moet niet met een utp kabel verbonden zijn aan de bbox om het sagemtool te gebruiken dus gewoon via wifi is ook goed.
Je kunt natuurlijk ook gewoon afwachten tot iemand van proximus hier morgen reageert en je lijnwaarden checkt of die nog in orde zijn!

NB: het is natuurlijk altijd beter voor spelcomputers dat je ze kunt verbinden met een utp netwerkkabel ipv over wifi, ook de latency is dan lager (reactiesnelheid), die belangrijk is bij sommige spelen....
Badge
Zijn LAN kabels en UTP kabels hetzelfde?
Zou de PS4 evt aansluiten met kabel.
Dat moet met een LAN kabel.
Is dat iets anders dan UTP?
Reputatie 7
Badge +4
Ja bv.
https://www.mediamarkt.be/nl/category/_netwerkkabel-501331.html
in principe hebt u er zo ééntje bij u BBox geleverd gekregen (een korte weliswaar)
Reputatie 7
Badge +6
Nathalie, kan je de snelheid eens testen met je computer door te surfen en een test te lanceren op http://speedtest.net/? Hoeveel haal je daar van snelheid? Zoals hier ook al eens voorgesteld, controleer ook via welke WiFi je computer verbonden is (2.4 of 5.0GHz). Afhankelijk van het resultaat van deze test, kijk je best even op volgende pagina om enkele tips om je WiFi te verbeteren.

Zoals Martin hier ook aanhaalt, met een kabel heb je altijd de beste verbinding. Zeker voor online gamers heeft dit een grote troef. ☺️ Dit haalt natuurlijk niet weg, dat je WiFi ook goed moet werken. 😉
Badge
Onze toestellen zijn verbonden via 2.4
Heb vanmorgen een test gedaan met de tablet dichtbij de Bbox terwijl alle andere toestellen afliggen (laptops,smartphones,PS4) en daar haalde ik gemiddeld 25 mbps.
Zal vanmiddag eens de test doen op de PS4.
Zou dat een groot verschil uitmaken om de PS4 te verbinden met een LAN kabel?
Reputatie 7
Badge +4
Beste, ik stel voor dat u toch een test doet met kabel indien mogelijk
Indien bv. uw tablet geen WiFi type n maar enkel type b ondersteunt zult u zeker niet hoger geraken
Zelf haal ik +/- 90% van de beloofde capaciteit via WiFi n 5Ghz op +/- 6 m van de modem
Uiteraard kan er een probleem zijn op uw lijn of kan de WiFi dekking niet ok zijn (verstoord door andere apparaten van u of van uw buren)
Indien de PS4 naast de Bbox misschien best kabel gebruiken, nee?
het beste is dat je de speedtest eens zou kunnen uitvoeren met je laptop verbonden aan je bbox3 via een utp netwerkkabel bv deze kabel die je proximus decoder met de bbox3 verbindt, zou je even kunnen gebruiken om de test te doen als je geen andere hebt of vindt, en dit best ook terwijl al je andere apparaten uitstaan of geen verbinding kunnen maken met de bbox je zou ook tijdelijk de wifi kunnen uitzetten op je bbox3 met het drukknopje dat je vooraan vindt op de bbox.

NB: in menselijke taal wordt met lan kabel of utp kabel of netwerkkabel eigenlijk het zelfde bedoeld.
> http://manuals.playstation.net/document/nl/ps4/settings/nw_settings.html
> https://www.playstation.com/nl-be/get-help/help-library/playstation-network--online/internet-connection/setting-up-an-internet-connection-on-playstation-4/ >
Je kunt je PlayStation 4-systeem verbinden met internet via een LAN-kabel (voor een bekabelde verbinding). Selecteer hiervoor de optie [Netwerk ] > [Internetverbinding instellen] en selecteer vervolgens [Een netwerkkabel gebruiken ].
Als je de optie [Eenvoudig] selecteert en de aanwijzingen op het scherm volgt, worden automatisch de standaardinstellingen gebruikt.
Als je je instellingen verder wilt aanpassen, bijvoorbeeld vanwege je netwerkomgeving, dan selecteer je de optie > [Aangepast].
Badge
Zal dat een groot verschil uitmaken met kabel?
dit zou inderdaad normaal gezien verschil uitmaken tov wifi-2.4. maar je moet eerst weten hoe het komt dat je internet snelheid die je gemeten hebt laag is om daarop deftig te kunnen antwoorden.
Als je lan snelheid bv gemeten verbonden via je laptop verbonden via lan kabel met bbox3 ook zo laag uitvalt dan gaat dit inderdaad niks uitmaken, maar dan moet de reden gezocht worden waarom dit zo laag is.
Als ik naar mijn verbinding kijk dan meet ik met mijn laptop op wifi-2.4 soms 25 soms 40 soms 60Mbps al naar gelang ik gestoord wordt op sommige momeneten door naburige wif signalen, maar met lan verbonden haal ik 90Mbps!
- nu juist nog eens gemeten > via wifi 2.4 = 30Mbps.
Badge
Toont nu zelfs maar 1,2 mbps meer .

Reageer