Beantwoord

Telefoonkabel max lengte VDSL2?

  • 23 April 2020
  • 9 reacties
  • 564 Bekeken

Geachte,

 

Wij zoeken een telefoonlijn te leggen in ons 10 jaar oud huis,  maar het probleem is dat we de energiebocht niet kunnen plaatsen in de kamer waar al onze netwerk apparatuur & patchkasten zitten.
(er ligt teveel kabels & buizen onder de chapé, te riskant)

Dus hebben we besloten om de energiebocht in de garage te laten komen.
De NTP alsook in de garage te laten komen.

We zijn echter aan het twijfelen wat het beste scenario is.
-Modem in de garage plaatsen en een ethernet kabel doortrekken naar de Netwerk kast laten lopen
of
-Telefoonlijn vanaf de NTP in de garage naar de netwerk kast laten lopen en de modem daar plaatsen (zo hebben we het beste bereik)

Indien ik voor de langere telefoon lijn optie ga, zou er verlies optreden als de afstand een 9tal meter is?
Of misschien cat5e gebruiken? We zouden een 100/20 profiel kunen krijgen.

foto:
punt A: Garage intro locatie & NTP locatie
Punt B: netwerk kast.


Ik dank jullie zeer voor uw tijd :)

 

icon

Beste antwoord door Charlotte.D 23 April 2020, 19:41

Bekijk origineel

9 reacties

pas maandag komen mensen terug op het forum die van Proximus zelf zijn, om dit na te trekken.

Voila, Rol Cat5e & RJ12 connectortjes aangekocht.
Aansluiting gevraagd bij de proximus klantendienst.
(beetje raar daar, ze zegde 22 mei. Maar op mijn papier staat geen datum op. Zou iemand dat hier kunnen nakijken? Dank u!)

PVC buizen van 50mm & Energie bocht gekocht!
En graven maar!
https://i.imgur.com/Mfmb7yf.jpg

https://i.imgur.com/nCAFPfx.jpg
https://i.imgur.com/SoFWwIR.jpg

@Martin 

Haha inderdaad, het bereik dat ik nodig had is puur voor de twist40 HD telefonen die we hebben.

De BBOX z’n router functies worden uitgeschakeld.

@Lansa ja dan kun je wifi uitzetten op je bbox want door die metalen kast zou niet veel wifi meer doorkomen :slight_smile:

@Lansa ik weet niet uit welk materiaal die patchkast bestaat maar als je de bbox/modem er in plaatst, speelt het materiaal een rol in hoeverre  het wifi signaal van de bbox/modem zal verzakt worden.


Hoi Martin,

 

Bedankt voor je reactie! De BBOX zou enkel dienen als Modem & DECT base station.
Routing & AP’s worden beheerd door een Ubiquiti Unifi netwerk (via PPPoE)

Het is een metalen patchkast.

@Lansa ik weet niet uit welk materiaal die patchkast bestaat maar als je de bbox/modem er in plaatst, speelt het materiaal een rol in hoeverre  het wifi signaal van de bbox/modem zal verzakt worden.

Reputatie 7
Badge +4

Je kan deze gebruiken, maar je oom gaat er best rekening mee houden dat een modem gratis in huur is bij Proximus. Dus als hij de modem niet meer gebruikt of zijn lijn opzegd, dit toestel eigendom van Proximus blijft. Als hij dit (alsook een decoder) niet gaat inleveren, worden daar kosten voor aangerekend. Los daarvan: je kan altijd via je modem interface inloggen en daar manueel je eigen login en paswoord invoeren nadat de installatie is gebeurd. Onthou gewoon dat een modem gratis in je pack zit :wink:

Optie B gaat volgens mij de beste keuze zijn (modem in patchkast), op deze manier kan alle bekabeling rechtstreeks op de modem worden aangesloten. Een gewone Cat5 kabel is hier voldoende voor. (De lengte van de kabel gaat hier geen invloed hebben op je snelheid.


Bedankt voor je reactie Charlotte! Zal het zo proberen dan!

Ik had wel nog een vraagje, deze BBox 3v+ heb ik gekregen van mijn Oom die naar telenet verhuisd is.
Zal dit een probleem geven als ik deze gebruik voor mijn toekomstige DSL provider?
O.A. zijn deze modems gelocked aan een pebaald proximus/scarlet account? :)

Reputatie 7
Badge +4

Optie B gaat volgens mij de beste keuze zijn (modem in patchkast), op deze manier kan alle bekabeling rechtstreeks op de modem worden aangesloten. Een gewone Cat5 kabel is hier voldoende voor. (De lengte van de kabel gaat hier geen invloed hebben op je snelheid.

Reageer