Vraag

Te hoog dataverbruik en vaste inlogmomenten

  • 8 August 2018
  • 7 reacties
  • 483 Bekeken

Sinds kort is het ons opgevallen dat bijna elke dag 's nachts automatisch ingelogd wordt en dagelijks voor ettelijke gigabytes wordt verbruikt. We hebben geen idee hoe dit komt of hoe we het kunnen verhelpen. We hebben wifipaswoord al gewijzigd en we hebben geen peer2peer programmas of dergelijke. Na onderzoek zag ik ergens dat het om een fout kan gaan? Kan iemand ons helpen? Bedankt

7 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Dag Pieter,
Kan je ons via deze link nog even de gegevens (klantennummer) doorgeven dan kunnen we dit voor je nakijken.
Mvg, Wilfried
Reputatie 7
Badge +6
Pieter, ik zie dat je via privébericht al heel wat info hebt gekregen. Als je geen idee hebt waar je verbruik vandaan komt, dan ik je de tip geven om je gebruik wat bij te houden. Als je dagen ziet waar er hoger verbruik ziet dan gemiddeld, denk dan terug wat je die dag gedaan hebt. Heb je bijvoorbeeld video's gestreamed, Netflix gekeken. Als je een gamer bent, controleer of je PS4, Steam of Origin geen game updates heeft gedaan. Over het algemeen is je verbruik vrij verspreid zie ik. Ter info, je gemiddeld maandelijks verbruik, ligt nog steeds onder het gemiddeld klantenverbruik hoor. 😉 Dus zeker niet om je zorgen over te maken.

Zoals mijn collega ook al gezegd heeft, moet je naar de 'inlogtijden' niet kijken. Elke 24u is er een start van een nieuwe sessie, dit is 's nachts. Dit is trouwens een 'virtueel' begin en einde, enkel en alleen om je verbruik per dag weer te geven.

Als je je hier echt in wil verdiepen, er zijn apps van derde die je op je toestel kan installeren die je verbruik monitoren. Dit is meestal wel per toestel. Maar gezien je computer vaak de grootverbruiker is, is het vaak voldoende om het enkel hierop te installeren.

Om af te sluiten nog even dit. Wegens privacy wetgeving heeft Proximus geen inzage in de details van je verbruik. Naar waar je verbruik gaat of van welk toestel dit komt, is voor ons niet zichtbaar. We kunnen je natuurlijk wel tips geven. 😉
Reputatie 6
Badge +3
Wat ook soms kan zijn, is dat je een back-up programma hebt ingesteld om op vaste tijdstippen je bestanden naar de cloud up te loaden. Synchronisatie van bestanden met Onedrive of Google Drive kan ook.
Bvb in windows 10
Open het Windows Startmenu
Ga naar Instellingen
Klik op Netwerk en internet
Kies voor Dataverbruik
daar kun je het verbruik van de app's controleren
Reputatie 7
Badge +6
Goeie tip Martin! Windows 10 blijft me soms verbazen!
Reputatie 6
Badge +3
Windows update is op zichzelf al een Peer to peer programma.
Eventueel de instellingen veranderen van windows update.
ja maar als je wilt up to date blijven moet je ze toch ooit eens binnen halen

Reageer