Vraag

Switch tussen Modem en Android TV box

  • 22 November 2022
  • 13 reacties
  • 647 Bekeken

Goedemiddag.

Donderdag wordt bij mij Fiber geïnstalleerd.

In mijn huidige setup (Telenet) heb ik een switch tussen de modem en mijn Android player.

Ik lees her en der, dat de Proximus Android TV box niet altijd werkt wanneer er een switch tussen de modem en de Android TV zit.

(de switch zou moeten compatibel zijn met IGMP). Klopt dit ? Of is er een kans dat dit zal werken met een switch die geen IGMP ondersteunt?


13 reacties

Reputatie 1

Beste,

ik had vroeger een gelijkaardige opstelling. Via plc’s vanuit de bbox naar een switch dicht bij de TV. Daar was de decoder (V5) op aangesloten, de TV, een Western Digital Media player en een Sonos playbar. Op een bepaald moment begon ik problemen te krijgen met het geluid van de TV (via de playbar). Ook al was de verbinding tussen de TV en de playbar met een optische kabel. Nadat de helpdesk van Sonos ingeschakeld was, hebben die de aanbeveling gegeven om het signaal van de bbox alleen te gebruiken voor de decoder en de rest draadloos te doen, indien mogelijk. Ik heb dan die switch verwijderd en het signaal van de bbox alleen gebruikt via de plc’s naar de decoder, en de rest draadloos te doen. Het probleem was wel degelijk opgelost. Zij gaven wel het advies om eventueel een switch aan te schaffen met IGMP snooping maar de beste oplossing was om niets tussen het signaal van de BBOX en de Decoder te zetten. Ondertussen heb ik ook een V7 decoder en de oplossing werkt nog steeds (maar wel met nieuwe plc’s). Vermits de rest ook werkt (draadloos) ga ik mij geen problemen op de nek halen door hier een switch (met igmp spoofing) tussen te zetten. Ik heb al problemen genoeg gehad voordat ik deftig tv kon kijken.

Ik zou zeggen probeer het eens, maar mij lijkt de kans op een goed werkende opstelling door een gewone switch te gebruiken, redelijk klein. 

Voor alle problemen die ik al gelezen heb op dit forum (en voor mezelf) komt steeds de opmerking om de bbox en de decoder rechtstreeks via een kabel aan te sluiten. 

@NicolasBE Inderdaad het is zeker aangeraden van een switch te gebruiken die IGMP snooping ondersteunt. 

Als toch om één of andere reden liever een switch gebruikt kan je dit uiteraard ook proberen en is het niet noodzakelijk dat je met een v7 decoder problemen gaat krijgen hierdoor, (sommigen wel anderen  weer niet afhankelijk ook van wat er nog allemaal aangesloten wordt) krijg je toch problemen, sluit dan als test  de v7 rechtstreeks aan op je bbox om vast te stellen of dit dan opgelost is, want vergeet niet dat er ook zijn die problemen ondervinden ook al is die aangesloten op de bbox rechtstreeks. Moraal van het verhaal met een v7 kunnen er bij bepaald opstellingen problemen optreden bij sommigen maar dan weer niet bij iedereen zelfs met een zelfde opstelling.
Uiteraard is het altijd het zekerste als met een utp kabel rechtstreeks op de bbox aangesloten bent die ondersteunt trouwens ook IGMP snooping.

Reputatie 6
Badge +2

Donderdag wordt bij mij Fiber geïnstalleerd.

In mijn huidige setup (Telenet) heb ik een switch tussen de modem en mijn Android player.

Ik lees her en der, dat de Proximus Android TV box niet altijd werkt wanneer er een switch tussen de modem en de Android TV zit.

 

Niks van aantrekken en gewoon proberen.

In tegenstelling tot de vroegere generaties decoders werkt de V7 aka Android TV Box als ieder ander apparaat dat met internet verbonden wordt, dus ook achter een switch.

Gewoon proberen en de problemen pas oplossen wanneer ze zich voordoen?

@philippe_d je bedoelt waarschijnlijk hiermee dat je met deze decoder Proximus TV kijkt via een pickx app op deze decoder, maar is dit dan via VLAN30 zoals de oude decoders of via VLAN10?

Reputatie 7
Badge +4

Proberen ja, zal het werken niet (altijd) gegarandeerd zonder IPMG snooping support van de switch

De Telenet TV box vermoed ik, functioneert voor (TV) multicast verkeer nog steeds via de coax --kabel/aansluiting op de HDW, nee?

 

 

Werkt de v7 decoder dan niet via TCP en niet via UDP?.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

ik verwijs naar de bemerking aangaande de Telenet TV decoders (die én op coax én op utp-kabel aangesloten zijn)

dus het is niet omdat de switch als dusdanig correct functioneert bij Telenet het ook zo (zonder IGMP snooping support) zal zijn bij Proximus decoders die enkel gebruik maken van utp-bekabeling 

multicast verkeer op een IP-netwerk is dacht ik altijd van het type udp bv.

UDP vs. TCP and Which One to Use for Video Streaming | Wowza

 

 

Normaal gezien wel maar waarom heeft de decoder dan internet nodig om te werken terwijl al de andere decoders niet om TV te kunnen kijken, er moet toch een verschil in werking zijn.
Het verschil begint uiteraard al dat de V7 een app gebruikt om TV te kijken.

Netflix bvb werkt ook via TCP en niet via UDP en hebben ook zo’n bandbreedte nodig zoals het voor de v7 decoder vereist is. Enfin er blijven voor mij zaken onduidelijk niettegenstaande al de uitleg die op internet vindt en allemaal richting udp wijst voor video streaming en netflix is toch video streaming in feite.

Wat hier al duidelijk ook naar bovengekomen is dat er zijn die geen problemen ondervinden als hun decoder achter een switch hangt zonder IGMP snooping en dan bij anderen moet IGMP aan gezet worden en dan zijn er weer die problemen melden en zelfs beweren dat ze IGMP snooping moesten uit zetten en dat het dan wel werkte, als ik mij niet vergis heb ik dit laatste op Userbase nog gelezen.

@NicolasBE zoals Philippe_D gezegd heeft niet te veel aantrekken van al onze uitleg hier, gewoon proberen:

Meten is Weten 🙂

Ik heb voor de zekerheid een Netgear switch gekocht met IGMP snooping. Maar met mijn IT achtergrond wil ik in een vrij moment wel eens de proef op de som nemen en ook wat experimenteren met een “oude” switch.

 

Extra vraag (misschien niet de correcte thread, maar soit):

In mijn pack zit er ook een vaste telefonielijn. Ik zie in de manual van de modem, dat er daar twee groene telefoon “punten” op zitten. Mijn modem zal echter in een kast met algemene delen hangen. (en het is niet voorzien om een extra kabel te “trekken” tot in de living voor het telefoon type) (UTP is weliswaar wel voorzien)

Worden IP telefoons ook ondersteund? (dus in principe kan ik een IP telefoon ergens in huis aansluiten op een UTP punt of switch die verbonden is met de modem) ?

Ter info: hier wordt de aansluiting met een  IP telefoon Maestro 3016 IP aansluiten  beschreven. (Je telefoon wordt automatisch ingesteld na ongeveer 30 minuten).

→ Telefoon aansluiten (proximus.be)

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

Normaal gezien wel maar waarom heeft de decoder dan internet nodig om te werken terwijl al de andere decoders niet om TV te kunnen kijken, er moet toch een verschil in werking zijn.
Het verschil begint uiteraard al dat de V7 een app gebruikt om TV te kijken.

 

in zwart-wit = unicast versus multicast 

bij multicast (bv. TV) wordt in principe alles door de bron aan iedereen in multicast aangeboden en dient de bestemmeling op basis van de beperkingen van zijn abo & zijn specifieke keuze het nodige eruit te selecteren (bv. TV kanaal)

bij unicast (bv. streaming app) wordt door de bron aan de bestemmeling enkel hetgeen op basis van de mogelijkheden van zijn abo en de door hem gemaakte selectie aangeboden (bv. film)

 

bv. via xdsl&4G is het niet mogelijk de 4G boost (nog geen multicast support) voor TV (decoder) te gebruiken (enkel via deel xdsl)

in principe is het evenwel perfect mogelijk de volledige xdsl&4G bandbreedte te gebruiken om naar Netflix te kijken (op basis van uw Netflix abo uiteraard)

&

bv. ik vermoed dat het normalerwijze mogelijk is de volledige xdsl&4G bandbreedte te gebruiken om op bv met behulp van de Pickx app in WiFi op een Iphone of Ipad naar live TV te kijken

 

maar bovenstaande wijkt mijns inziens enigzins af van de vraagstelling van de auteur (= gaat het al dan niet correct werken met een switch met of zonder ondersteuning van IGMP snooping tussen de internetbox en de decoder)

 

  • Dit is inderdaad de theorie unicast versus multicast, waarvoor dank trouwens om dit nog eens duidelijk uit te leggen.
    Maar waarrond het probleem draait en dit bij mij ook onduidelijk is ligt wel in het verlengde van IGMP snooping nodig bij de V7 en akkoord als je er van zeker bent en er van uit gaat dat de v7 net als alle decoders proximus TV via multicast gebeurt dan is er kans ik zeg wel is er een kans dat je kunt problemen krijgen na een switch zonder IGMP functie.
  • Waarom ik twijfel dat de V7 voor Proximus TV mss wel via unicast zou werken is omdat die Het internet signaal (dat normaal op VLAN10 zit) nodig heeft om PX TV te kunnen bekijken terwijl de andere decoders VLAN30 gebruiken voor PX TV.
  • Weet je soms ook waarom de V7 eigenlijk Internet nodig heeft om PX TV te kunnen kijken  terwijl die andere decoders dit n iet nodig hebben?
  • Ik ga ook van de veronderstelling uit dat als je opnames bekijkt dat dit ook via unicast gebeurt over VLAN30.

Terug naar de echte probleemstelling IGMP: Ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn van @NicolasBE zijn test met switch zonder IGMP en uiteindelijk ook met zijn aangeschafte switch met IGMP functie.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

ik heb geen decoder v7 van Proximus maar ga (zonder tegenbericht) ervan uit dat voor Proximus TV (nog) gebruik gemaakt wordt van multicast en dat voor de andere mogelijkheden voorhanden in androidTV (apps) op de Proximus android TV decoder gebruik gemaakt wordt van unicast

Reageer