Vraag

Subnet overlap bij fiber aansluiting

  • 10 July 2018
  • 2 reacties
  • 435 Bekeken

Hallo,

Gisteren werd bij ons op de firma een glasvezel aansluiting geplaatst, dus een witte modem en een zwarte router (one512). Een laptop aansluiten via een netwerk kabel op de router werkt zonder probleem (krijgt ip 192.168.1.277) en de speedtest geeft 463 mbit down en 93 mbit up (met boost optie). Werkt prima dus.

Onze firma gebruikt een Unify Security Gateway (USG) als router tussen het interne LAN netwerk en het WAN (proximus) netwerk. De WAN poort van de USG zouden we dus inpluggen op de one512 proximus router. Het probleem is echter dat we aan LAN kant hetzelfde subnet 192.168.1.x/24 gebruiken als de proximus router/modem, waardoor de USG router niet kan werken wegens IP overlap.

Helaas kan ik aan LAN kant geen ander subnet configureren (veel devices met fixed ip), dus zou de glasvezel modem/router moeten aangepast worden om bijvoorbeeld 192.168.0.x/24 op te zetten. Inloggen op de beheerpagina van de zwarte router (one512) laat me enkel de WiFi parameters configureren, geen DHCP subnet en range.
(Bij onze oude telenet aansluiting werd een vast public IP toegekend via het MAC adres van de USG)

De USG router laat connectie via de WAN poort toe als DHCP client, static IP of PPPoE.

Hoe zou dit probleem opgelost kunnen worden? Alvast bedankt!

2 reacties

De helpdesk kon helaas het subnet van de one512 niet aanpassen. Ik heb deze dan maar ingeplugd op een switch van het LAN netwerk in plaats van de WAN poort van de USG router. De DHCP service van de USG heb ik dan wel moeten uitschakelen, omdat de one512 deze rol overneemt.
Alles lijkt te werken, maar ik moet nog uitvissen hoe ik IP reservaties moet maken in de DHCP service van de one512. Dat kan ik niet zelf ingeven op de beheerpagina van de one512, daar zijn enkel WiFi parameters instelbaar.
Vervelend is ook dat de DHCP service van de one512 de hostnames van zijn clients niet opneemt in zijn eigen DNS service. Windows clients vinden elkaar via NetBIOS, Linux clients kunnen elkaar niet meer vinden via hostname.
Beste,

best eens naar de provisioning service desk eens bellen 080021512 zij gaan u kunnen helpen met u internet pro+ lijn. als zij u niet willen helpen laat me dan iets weten

Reageer