Vraag

Storing 5GHz verbinding Bbox 3+ met wifibridge.


  • Apprentice
  • 9 reacties

Hallo,

De Bbox is vervangen geweest door blijvende wifiproblemen. Ondanks de plaatsing van wifi extended.

De wifi is nu ok nadat we een tp link wifi mesh hebben geplaatst.

Nu nadat de bbox is vervangen hebben we storingen op de tv. Die is verbonden via een wifibridge en die hebben we al vele malen gereset zonder resultaat.

Al vele keren bbox gereset, kabels gewisseld zonder resultaat.

Getest met een kabel van bbox naar decoder en dan zijn er geen storingen op tv.

Die problemen zijn begonnen na vervangen van de bbox.(de decoder is ook reeds al vervangen geweest)

Een kabelverbinding is natuurlijk altijd het beste maar voordien nooit een probleem gehad.

Volgens mij zit de storing op het 5GHz.

Kan men die veranderen van kanaal?

Heb gekeken via de router maar blijkbaar geen mogelijkheid.

Kan ook in de nieuwe Bbox zitten want internet valt soms ook weg en leds blijven blauw branden op bbox.

Met vorige bbox was dat geen probleem.

Mvg.

 


17 reacties

mss id de reden van je problemen dat in je bbox One SSID actief staat om dit te weten te komen dat het deze reden is zou je die kunnen eens deactiveren om te zien of je probleem dan weg is.

One SSID deactiveren:
dat kun je gewoon via de bbox3 zijn web GUI, door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,
en kan je normaal later altijd terug activeren indien je dit wenst nadt je bvb  de reden van de storing hebt kunnen opsporen.

Woordje uitleg:

One SSID wil zeggen dat beide wifi banden onder de zelfde wifi-naam (SSID) uitgezonden worden,
dus zowel wifi 5.0 als wifi 2.4 wordt uitgezonden onder één en de zelfde naam, namelijk "wifi-2.4-xxxx".
Daarom zie je op je toestellen de wifi naam "wifi-5.0-xxxx" niet meer toekomen.

Toestellen die vroeger op SSID = "wifi-5.0-xxxx" ingesteld stonden moeten nu op SSID "wifi-2.4-xxxx" ingesteld worden.

Hallo Samuel,

I.v.m. die resetten die je had doorgestuurd.

Die hebben we al meerdere keren doorgevoerd (had ik allemaal al opgezocht via Google bij proximus site)

En we kunnen niet bezig blijven hé.

Gisterenavond laat op de avond een 10tal seconden op het tv scherm geen verbinding aanwezig en na knop van WSP een paar seconden te hebben ingedrukt een paar seconden later weer beeld.

En mij zoon kwam beneden en zei me dat het internet ook weer uitlag. 

Voor mijn part zit het in die modem bbox.

Mvg.

Hallo Samuel,

Als ik in het forum lees zijn er veel problemen met de laatste versie van de bbox. Die hardware was waarschijnlijk van de goedkoopste die te krijgen  was. 

Spijtig want wij betalen maandelijks gemiddeld 155€ per maand voor Proximus. Wel te veel als het constant problemen zijn natuurlijk. Zonder een mogelijke definitieve oplossing 🤔

moest je de kans hebben van de bbox direct te verbinden met een voorlopige losse lange utp kabel zou je al kunnen uitsluiten of de  wifi bridge hierin  partner speelt !

Anders moet proximus eens een technieker sturen om alles een te analyseren of je kunt die ook zelf den gratis bezoek aanvragen natuurlijk > http://proximus.be/happyhouse

Reputatie 7
Badge +4

Het feit dat je geen problemen hebt als je de tv aansluit via kabel wijst er inderdaad al op dat het probleem zich op de wifiverbinding bevindt. Weet je of de ‘link quality’ op de wifibridge groen blijft ? 

Ik heb je wifiverbinding uitgetest en de 5 GHz verbinding test goed. Heb je de mogelijkheid om je modem (een beetje) te verplaatsen ? Uit die meting blijkt ook dat hij soms problemen heeft omdat het signaal gestoord wordt door obstakels. Dat kan een muur zijn vb. Hiervoor kan het helpen als je de modem een beetje kan verzetten. 

Je kan dus best zo vaak mogelijk verbinden met je 5.0-verbinding ipv 2.4. Kan je laten weten of je dan nog problemen hebt ?

Als dat niet helpt kunnen we bekijken of we je modem moeten omruilen of iemand ter plaatse sturen. 

@Martin Happy House is op de moment nog niet mogelijk. Enkel de ‘gewone’ interventies zijn terug hervat. 

inderdaad nu zie ik dat de link voor de aanvraag van een analyse er niet meer is, maar eigenlijk duidelijk staat er niet vermeld dat de happyhouse technieker niet meer mogelijk is voor het ogenblik.

Reputatie 7
Badge +4

@Ttt  De laatste dagen merk ik allesinds geen storingen meer op je lijn, Op 01/05 is er inderdaad een onderbreking geweest en sindsdien geen onderbrekingen. Heb je de voorbije dagen nog onderbrekingen gehad? 

Reputatie 6
Badge +3

Het probleem kan ook liggen aan de TP-Links (voor het geen internet te hebben). Onkoppel deze eens voor een 10 tal minuten uit het stopcontact en steek deze weer in. De Wi-Fi Bridge is hypergevoelig voor storingen wanneer er een onvoldoende sterk Wi-Fi signaal is. Soms kan je de Wi-Fi bridge met een iets langere UTP-kabel wat verplaatsen tot dat de link quality groen brandt.  

:thinking: Wat is wifi toch een mooie oplossing als het werkt toch :slight_smile:

Hallo Samuel,

Een complete uitval momenteel niet meer gehad maar kleine storingen tijdens het tv kijken nog af en toe.

Door die One SSID uit te schakelen is dit wel beter. Maar naar mijn mening is het toch de nieuwe Bbox die voor de storingen zorgt. Voordien (met de oude bbox)was er geen tv storing en was de verbinding tussen bbox en decoder op dezelfde manier met een wifibridge. En dit was toch al enkele jaren zo zonder storingen. Toch raar allemaal. En blijkbaar zijn we toch niet de enige.(op het forum te lezen)

Alvast bedankt om de lijn te controleren.

Toch nog even vermelden dat tijdens het uitvallen van het internet de blauwe led van(internet) op de bbox blauw blijft branden.

Mvg.

Reputatie 7
Badge +4

@Ttt Ik heb je lijn uitgemeten en zie alvast geen storing. Je spreekt over kleine storingen tijdens het kijken, wat voor storingen zijn dat dan juist? 

Hallo Samuel,

Storingen in beeld.

Blokjes en haperingen in geluid.

Beeld dat blijft stilstaan.

De wifibridge is volgens mij in orde.

Heb toen al eens geprobeerd met Devolo's en toen kwamen soms dezelfde soort storingen.  Toen ook de develo's opnieuw gereset enzo...maar hetzelfde. Dit allemaal nadat de bbox is vervangen geweest.

 

Mvg.

 

Hallo,

Deze ochtend weer maar eens prijs 🤨.

Totaal geen internet en alle led's branden blauw. Weer maar eens alles gereset en voorlopig werkt het weer. Blijkbaar voor Proximus de enige bestaande oplossing 🤔. Hopelijk geen problemen als onze zoon zijn examen moet doen online.

Want dat zou een ramp zijn.

Is het niet mogelijk om terug een oud type bbox te verkrijgen. Voor de vervanging geen problemen gehad.

 

Mvg,

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@Ttt  Het probleem zal zich inderdaad tussen modem en decoder bevinden, aangezien de modem net is vervangen lijkt mij de kans toch klein dat hier nog een defect zal zijn (het kan natuurlijk altijd). Ik zou je dus willen vragen om eerst nog eens alle toestellen volledig te herstarten volgens deze procedure: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_restart_global_restart/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/hoe-herstart-u-uw-toestellen-voor-internet-en-tv.html . 

Indien dat geen oplossing geeft eens je wifi bridge resetten en opnieuw synchroniseren. Zie:  https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wfb_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-wi-fi-bridge-resetten.html

Alvast bedankt voor de tip.

De One SSID is uitgeschakeld en inderdaad onmiddellijk minder storing op de tv.

Maar later op de avond ineens geen internet meer. Toen ik ging kijken naar de Bbox waren al de led's nog gewoon blauw dus normaal ok.

De wifi werkte nog maar helemaal geen internet meer.

Zou de storing dan toch niet in de Bbox zitten?

Na ongeveer een 10 tal minuten was er weer tv en internet.

Zeer raar allemaal.

En dit gebeurd geregeld op onregelmatige tijdstippen.

Mvg.

 

@Ttt je zou via http://mymodem  (daar inloggen al User met het Userwachwoord dat je op een sticker van de bbox vindt.)
eens kunnen kijken naar de Uptime van je internet als dit zich voordoet.

Maandag kunnen de Proximus medewerkers ook eens je lijn op fouten controleren.

Reputatie 7
Badge +4

Kan je dit inderdaad even testen zonder draadloze connectie tussen de toestellen? Gewoon even een netwerkkabel verbinden? Als je daar geen problemen mee ondervind, zal dit probleem ook niet aan de Bbox gelegen zijn (zoals Samuel eerder al aangaf).

Reageer