Stilaan verplicht overstappen naar Fiber

  • 21 January 2022
  • 12 reacties
  • 405 Bekeken

https://www.hln.be/binnenland/proximus-dwingt-eerste-klanten-naar-duurdere-glasvezel~a2f16c62/

 

Titel van het HLN-artikel is duidelijk, denk ik. PX-klanten worden wel compensaties beloofd gedurende een zekere tijd, maar er staat meer snelheid tegenover.
Eerst in Brussel, daarna in andere grootsteden.
Ik zal - met velen - nog even moeten wachten ;)


12 reacties

binnen enkele jaren worden de koperlijnen sowieso uitgefaseerd  maar we zijn nog niet zo ver :wink:

cfr Bipt → Proximus, de enige infrastructuuraanbieder van internet over koperlijnen (of telefoonlijnen), is nu volop bezig met de uitrol van zijn glasvezelnetwerk. Dit glasvezelnetwerk biedt veel voordelen (hogere snelheden, lagere onderhoudskosten, milieuvriendelijker,…) tegenover het kopernetwerk. In de zones waar Proximus zijn glasvezelnetwerk uitrolt, plant Proximus dan ook om maximaal 5 jaar later de diensten over koper stop te zetten, of kan Proximus al vroeger beslissen om de koperlijnen niet meer te vervangen bij beschadiging of bij werkzaamheden langs de weg. Deze stopzetting geldt eveneens voor de operatoren die in die zone diensten aanbieden over het kopernetwerk van Proximus.

zie ook samenvatting omtrent Fiber → Optische vezel  | PF

Reputatie 7
Badge +4

FYI

Tot wanneer fiber aanvragen? | Proximus Forum

+/- 5jaar na indienstname fiber in het betrokken lokale net 

&

Lorem ipsum (proximus.be) p.23 

= vrij beperkt aantal buitendienststellingen (welke straten effectief betrokken zijn is op basis van de betrokken info evenwel niet direct uit te maken)

 

 

Maar de Fiber aansluiting blijft daarom niet zolang gratis!!

Badge +4

Vind het jammer dat men niet echt weet van datum, als het hier bvb nog 4 a 5 jaar kan duren vooraleer ze eraan beginnen …. kunnen ze mss bij PX dan plannen om bvb eerst nog wat Ultravectoring te doen de komende 4 jaar ??? (of blijven steken op 100 Mbps , terwijl ze ergens anders al 5 jaar fiber hebben)

mss gaat het nog vlugger via → Fiberklaar   → Doe de check

Resultaat van Doe de check
“Helaas, voorlopig komen we nog niet naar jouw gemeente.”

:unamused:

In mijn gemeente ook niet :relaxed:

Reputatie 4
Badge +2

In mijn gemeente ook niet alhoewel dat mijn buren (politie commissariaat) het wel hebben.

zitten ze wel bij proximus 

het is mss een dedicate fiber verbinding zoals met bedrijven, dus geen GPON (shared fiber)

Badge +4

In mijn gemeente ook niet.

Reputatie 7
Badge +4

FYI

 

Indien direct of indirect (via derde partijen) gebruik gemaakt wordt van het Proximus netwerk betreft het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid “dedicated connexions”

 

&

Raadpleging BIPT dataopvraging vaste breedbandnetwerken - type aansluiting - snelheid - vooruitzichten | Proximus Forum

Vanaf 2023 dient blijkbaar info over de aangeboden snelheid, de gebruikte technologie en de vooruitzichten qua investeringen/aanpassingen binnen een periode van 3 jaar per adres te worden meegedeeld (en zou deze info dus aldaar ook voor elkeen vrij beschikbaar komen)

De vraag is en blijft evenwel waarom voor 2022 het BIPT vasthoudt aan het “begrip statische sector” wat geen enkel toegevoegde waarde biedt voor de “gewone gebruiker”

Ik kan bijna ook niet anders als.je geen fiber kunt aansluiten en een buur wel. 
iemand die in fiber geïnteresseerd kan gewoon af en toe eens choken natuurlijk.

persoonlijk lig ik er niet op te wachten aangezien ik met mijn 100/30 zeker toekom, maar iedereen heeft uiteraardander noden.

Reageer