Vraag

Statische IP adressen op BBox3

  • 11 September 2018
  • 4 reacties
  • 3469 Bekeken

De laatste tijd hebben we continu problemen met onze BBox3, telkens gaat het rode lampje van de WiFi branden: IP conflict. Om dit op te lossen heb ik in de DHCP instellingen van de modem statische IP adressen toegekend. Nu is het probleem dat ik nu 10 apparaten een statische IP heb gegeven, maar het lukt me niet er meer toe te voegen. Ik krijg geen error of dergelijke, en de optie is er voor een nieuwe aan te maken. Maar als je dan op 'OK' klikt en daarna de instellingen nog eens checkt staat hij er niet bij.

Met smartphones, tablets, laptops en pc's zit je natuurlijk snel aan meer dan tien apparaten. Hoe komt het dat ik geen extra statische IP's meer kan toevoegen? Best irritant want de IP conflicten blijven nu ontstaan. Het is iets minder dan voorheen maar toch gebeurt het nog dagelijks. De reden dat ik dit wil oplossen is omdat ik merk dat het internet vertraagt wanneer er veel IP conflicten zijn. We hebben ook twee extenders en wanneer deze een IP conflict krijgen hebben de apparaten die via de extender met WiFi verbonden zijn geen verbinding meer.

Verder vind ik eigenlijk dat die IP conflicten niet zouden mogen voorkomen. Vroeger hadden we dit ook niet.

4 reacties

kon je niet eventueel achterhalen via de bbox interface (http://192.168.1.1) welke toestellen een zelfde ip adres gekregen hadden.
kon je niet eventueel achterhalen via de bbox interface (http://192.168.1.1) welke toestellen een zelfde ip adres gekregen hadden.
Neen want de IP adressen staan er niet meer bij dan. Ik vind het wel echt abnormaal dat dit nu gebeurt, vroeger hadden we dat nooit. Hoe kan het zelfs dat de BBox twee apparaten hetzelfde IP adres geeft, dat lijkt me een fout van Proximus zijn kant. Het is niet moeilijk om in de software een stukje code te steken die dit verbied...
Als je via DHCP werkt dan worden er normaal gezien geen twee dezelfde IP adressen uitgedeeld, maar ben je 100 % zeker dat er geen enkel toestel contact maakt met de bbox waarbij deze niet ingesteld staat om automatisch via DHCP te werken en er zo conflicten ontstaan, ik heb dit eens voorgehad met een laptop die, om welke reden weet ik niet, ineens met een vast ip adres ingesteld stond waarschijnlijk bij het installeren van één of ander driver voor de netwerkkaart, of andere driver of software .... heb het nooit kunnen achterhalen wat de oorzaak was, enfin ik geef je dit maar mee omdat ik het al zelf voorgehad heb.
Reputatie 6
Badge +3
Indien je een Sagemcom BBox 3 hebt dan zou je ook de DHCP range kunnen aanpassen vanaf welk IP adres er automatisch adressen kunnen uitgedeeld worden. (buiten de statische IP adressen die je ingesteld hebt). Hier moet je ook bij My modem,DHCP,DHCPv4 Server daar kan je de IPv4 Pool Start en IPv4 Pool End IP adres aanpassen. Zodat deze nooit dubbel kunnen uitgedeeld worden. Om dit probleem op te lossen moet je echt op elk apparaat gaan kijken welk statisch IP adres er ingesteld is en een lijst opmaken. Het mac adres noteren. Het zijn die mac adressen die je op de static adresses lijst moet zetten. Normaal gezien stel je een statisch IP adres in buiten de DHCP range ofwel pas je die aan. (enkel mogelijk via Sagemcom BBox 3). De huidige DHCP range is momenteel: 192.168.1.2 - 192.168.1.63 en 192.168.1.64 - 192.168.1.127 (voor decoders,wifi-bridge's,plc-adapters,ruckuss). Indien je statische IP adressen instelt op apparaten buiten de DHCP range zou je geen conflicten mogen hebben van apparaten die automatisch een IP adres verkrijgen.

Reageer