Vraag

Statisch instellen van verschillende ip adressen

  • 7 June 2020
  • 9 reacties
  • 474 Bekeken

Voor een testfase van een iot project was het nodig om 3 raspberry pi’s een statisch ip adres toe te kennen. Dit deed ik in mijn thuisnetwerk. Hieronder een geanonimiseerde beschijving:

 

naam - mac-adres - gewenst ip

RPi1             A              X.X.X.20

RPi2             B              X.X.X.30

RPi3             C              X.X.X.40

 

De gewenste ip adressen zijn nog niet toegekend door de dhcp server van de bbox. De eerste twee devices gingen zonder probleem, het derde device gaf echter problemen. Toen ik dit device verbond met het netwerk en op de configuratie pagina keek, zag ik onmiddellijk dat RPi3 met mac adres C ip adres X.X.X.20 had ontvangen, terwijl dit statisch ingesteld stond voor RP1. Als ik dit device ip-adres X.X.X.40 wilde geven, kreeg ik telkens onderstaande fout.

 

 

Het feit dat RPi3 een ip adres krijgt van de dhcp server dat al statisch staat ingesteld voor een ander device lijkt mij op een software fout in de bbox. Mocht ik toch iets over het hoofd zien waardoor dit probleem kan worden opgelost dan lees ik het graag.

 

Met vriendelijke groet


9 reacties

heb bij mij hier iets eens geprobeerd met drie toestellen

laptop 2.4  IP10 mac10  / laptop 5.0  IP15 mac15 

smartphone  IP20 mac20

notepad    IP30 mac30

 

en dit werkt ,
maar vooraleer deze in mijn interface verschijnen moet ik wel even de verbinding van het toestel verbreken en dan terug verbinding maken, pas dan komt die te voorschijn met het fix ip

Reputatie 6
Badge +3

Klopt want dit refresht niet automatisch wanneer een apparaat niet meer verbonden is. Alles wat in het lichtgrijs staat is niet meer actief, klik hier met je linkermuisknop en vervolgens delete op de webinterface van de bbox3. Dan zou het moeten werken.

.

je moet ze zelf niet wissen maar het is mss wel een iets snellere manier.

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb toch wel problemen ondervonden wanneer ik dit niet deed, dan kreeg ik ook submit error omdat hij nog niet meer verbonden apparaat met een ander MAC adres zag. Bij wordt die niet echt van zelf opgekuist.

je moet inderdaad via de andere wifi inloggen en deze dan veranderen maar de methode door eerst te deleten is wel de vlugste als je geen verbinding maakt met dit toestel naar de bbox want anders kun je niet deleten.

Ik heb het ondertussen kunnen oplossen. Het punt waarop ik vooral fixeerde, is dat de dhcp server ip adressen uitdeelt die eerder al statisch waren ingesteld. (RPi1 & RPi2 waren een dag eerder ingesteld dan RPi3). Dit hoort helemaal niet zo te zijn, ook als deze devices offline zijn. Ik wilde dit vooral even melden aan proximus zelf, en werd voortdurend naar dit forum doorverwezen.

 

Hartelijk dank voor de vele hulpvaardige reacties.

Inderdaad daar heb je 100% gelijk in als een een statisch  ip adres mag de DHCP niet meer uitdelen, maar mss was een herstart van de bbox wel eens nodig en zou het probleem dan wel opgelost geweest zijn of mss pas opgelost na een reset, maar dan moet je opnieuw deze invoeren,

Reputatie 6
Badge +3

Spijtig genoeg gaat Proximus daar niets aan doen. Ik had het ook gevraagd zie dit antwoord: https://nl.forum.proximus.be/internet-10/niet-meer-geconnecteerde-apparaten-blijven-staan-in-b-box-3-webinterface-49604 Er is een verschil tussen de Sagemcom en Technicolor. Een reset lost dit op, maar dan verlies je ook instellingen, een reboot zou ook moeten werken net als het manueel verwijderen.

Maar ik heb dit met de bbox3v+ ook voor maar dan enkel en alleen als ik met statische adressen werk.

maar uit de list doen verdwijnen doe ik dan door op de ander wifi band te connecteren en terug op de originele in te loggen om zo niet te moeten wachten op de lange reboot van de bbox, zo werkt het bij mij ook.

Nu zal er wel een reden zijn dat ze al jaren geleden aangaven om de bbox te herstarten !!!!

Reageer