Vraag

Spamfilter vs Spam, een verloren zaak?

  • 18 May 2023
  • 44 reacties
  • 632 Bekeken

De laatste weken krijgt mijn vrouw op haar skynet adres een overvloed aan  berichten dat haar pakje niet kan geleverd worden. Onnodig te zeggen dat we niets hebben besteld. Ik stuur die mails getrouw door naar verdacht@safeonweb en krijg dus evenveel ontvangstmails binnen.
Eerste conclusie is dus dat de Spamfilter van Proximus niet werkt, wat al eerder is aangehaald. Tenzij de spam die aan mij is gericht wel wordt gefilterd, want ik ben spamvrij 😁


Zelf een filter (regel) instellen tegen de spammails helpt ook niet. Het mailadres van de afzender is telkens een ander buitenlands mailadres. Uiteraard is “pakketje” in het onderwerp geen goed filterelement voor dat ene bericht als ze wel toevallig een online bestelling zou hebben gedaan. Anderzijds omdat bij de meeste (of allemaal?) de naam van mijn vrouw aan mekaar geschreven als deel van de afzender voorkomt (voornaamnaam <afzender@buitenland>) heb ik dit zo (voornaamnaam) ingesteld. Maar de spamfilter doet zijn werk niet.

Ook de mails van safeonweb moet ik handmatig blijven wissen, ondanks de ingestelde filter.
En na een tijdje kan je die filter ook niet meer bewerken en moet je hem wissen en opnieuw beginnen wil je iets anders proberen.


Nu is mijn vraag: stel ik ik iets verkeerd in de filter in of werkt die helemaal niet (programma)?
Ik denk er zelfs aan het skynetadres van mijn wederhelft volledig te wissen (met alle problemen van dien) maar soms zijn dat 6 mails per dag …. en iedere dag.


44 reacties

Inderdaad dat is mijn ervaring ook, zie eerdere berichten van mij.

Verplaatsen lijkt geen enkel probleem, doorzenden (safeonweb) lukt niet ongeacht het aantal woorden.

Ondertussen al een uurtje spamvrij.
Of het blijft duren?

 

@M_016 kan je dan niet  met meer instelbare (meer mogelijkheden) regels werken in een mail programma bvb op je laptop en daar regels instelt ipv in de webversie van PX mail of werkt dat niet goed?

Ik had ook goede resultaten door proximus mail binnen te trekken via google mail.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

Create an inbox rule on Outlook/Office 365 - IT Services (qmul.ac.uk)

maar zoals aangestipt heb ik de laatste maanden weinig of geen spam zodat er geen filters meer gezet werden (= ik probeer de Proximus “new” mail “handling rules”-mogelijkheden te begrijpen naar aanleiding van de spam-problemen van Mutie)

vandaar ook mijn vraag aan Proximus is het Proximus webmail spam handling proces zelflerend (bv.als ik manueel mails van afzender X of met een subject Y, Z-maal als spam bestempel, wordt dit vervolgens in Proximus webmail automatisch als spam behandeld?)

@M_016 kan je dan niet  met meer instelbare (meer mogelijkheden) regels werken in een mail programma bvb op je laptop en daar regels instelt ipv in de webversie van PX mail of werkt dat niet goed?

Ik had ook goede resultaten door proximus mail binnen te trekken via google mail.


Via Skynet kreeg ik spam in vlagen. Maanden niets, dan ineens op een week een 10 tal. dan weer langere tijd niets. Enz.
Of je goede resultaten voortkomen uit de filter van google mail is dus onduidelijk. Anderzijds kan je in gmail eigen filters instellen inclusief doorsturen. Dus dit is m.i. een goede tip!
 

@Martin

Create an inbox rule on Outlook/Office 365 - IT Services (qmul.ac.uk)

maar zoals aangestipt heb ik de laatste maanden weinig of geen spam zodat er geen filters meer gezet werden (= ik probeer de Proximus “new” mail “handling rules”-mogelijkheden te begrijpen naar aanleiding van de spam-problemen van Mutie)

vandaar ook mijn vraag aan Proximus is het Proximus webmail spam handling proces zelflerend (bv.als ik manueel mails van afzender X of met een subject Y, Z-maal als spam bestempel, wordt dit vervolgens in Proximus webmail automatisch als spam behandeld?)



Sinds 11:15 niks meer in de inbox (of andere map) binnen gekregen. 😀

Zou de filter nu eindelijk werken? (beperkt tot “subject contains” en  “discard”)

Ik vermoed heel erg dat het proces helemaal niet zelflerend is. Een PX  medewerker zou dat kunnen bevestigen.

Verder denk ik dat de spamregels  eigenlijk een soort van routines zijn, 1 handeling per regel. Een routine wordt dan doorlopen per inkomende mail in de inbox. Dit zou ineens kunnen verklaren waarom er een [stop meer regels] “vinkje” mogelijk is en regels hoger en lager kunnen verplaatst worden. 
Evenwel heeft dat weinig zin als de enige werkende mogelijkheden zijn [verplaats naar folder] en [verwijder]. [Zend door naar] werkt - toch bij mij - niet, dus ik kan niet eerst doorzenden en dan verwijderen. En omgekeerd heeft weinig zin 😎

Voila, een nieuwe <betreft>, nl “de opslag limiet is bereikt” en dus een nieuwe regel.
We doen voort.


Ook al mail gehad van bPost waarbij zowel het woord pakket in “betreft” voorkomt en verzonden door voornaamnaam van mijn vrouw
Zij zal sowieso nooit mail zenden naar haar skynet adres, dus maar 2 nieuwe regels aangemaakt op basis van “from”.
Het aantal regels is ondertussen uitgebreid tot 8, waarvan er 6  filteren op 1 woord in “subject”.
Hoeveel mails heb ik al niet meer gezien omdat de regels werken (met “discard”)? Ik heb er het raden naar, maar ik ben wel héél héél  dicht bij het definitief verwijderen van  het skynet mailadres. 😠

Alweer een update van mijn eigen:
Al ongeveer 24 uur spamvrij! 😀 Tis te zeggen, spam (als die nog toekomt op het mailadres @skynet) komt niet meer in de inbox of een andere map terecht maar wordt onmiddellijk definitief verwijderd. De huidige 8 filters lijken dus te werken (if subject contains (woord) then discard)

De spam wordt wel niet meer doorgezonden aan safeonweb.be. 😏 Dus verder gebeurt er al zekers niets  mee, noch met de spammers.

Voila, na een 10-tal dagen quasi spamvrij te zijn (spam was in de smartphone app heel even te zien en dan onmiddellijk discarded) vandaag weer iCloud spam 😔.

Ik zie niet waarom de filters _subject contains opslag_  en _subject contains icloud_ plots niet meer werken. Of zou het toch aan de hoofdletter (Opslag en iCloud) liggen?

 

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

Voor zover mij bekend is de filter niet hoofdlettergevoelig (CFP en CfP worden met regel if subject containts CFP to spam gezonden), andere voorbeelden (bv. cfp) heb ik tot op heden (over de voorbije periode) niet dienaangaande

 

Ik herhaal evenwel mijn vraag aan Proximus:: is de spamfilter “selflearning” = indien e-mails voor oorsprong X of m.b.t. onderwerp Y  Z-maal manueel door de gebruiker) naar spam-folder gestuurd worden,, zal de Proximus webmailfilter dit nadien automatisch al dan niet overnemen (zonder een een “regel” te moeten definiëren)?

 

Edit 

& ondertussen ook Call for Paper vervangen door call for paper to spam om een nog een eventuele bevestiging van regels “niet hoofdlettergevoelig” te zien  

Mijn ervaring is tot op heden in ieder geval dat er geen rekening gehouden wordt als je zelf de mails naar de spamfolder verplaatst.
Mss enkel is dit het geval als er genoeg mensen zijn die een welbepaalde mail in de spamfolder geplaatst hebben!

Ik herhaal evenwel mijn vraag aan Proximus:: is de spamfilter “selflearning” = indien e-mails voor oorsprong X of m.b.t. onderwerp Y  Z-maal manueel door de gebruiker) naar spam-folder gestuurd worden,, zal de Proximus webmailfilter dit nadien automatisch al dan niet overnemen (zonder een een “regel” te moeten definiëren)?

 

 

Het blijft me toch helemaal onduidelijk hoe de webfilter werkt.

Ik zit vorige en de komende week zonder  pc/laptop en ben beperkt tot de Smartphone.

 

Via de smartphone mailapp heb ik enkele spam-mails zien verschijnen in de inbox en onmiddellijk ook volledig verdwijnen. Dus de filters werken.

Maar deze (tot dusver enige) is er door geglipt en ik kan alleen maar vermoeden dat de filter hoofdletter gevoelig is. Een andere uitleg kan ik niet bedenken.

 

Mijn ervaring is tot op heden in ieder geval dat er geen rekening gehouden wordt als je zelf de mails naar de spamfolder verplaatst.
Mss enkel is dit het geval als er genoeg mensen zijn die een welbepaalde mail in de spamfolder geplaatst hebben!

 

 

Dat lijkt me een privacy issue,  bovendien wat voor de 1spam is, is geen spam voor de ander.

 

En  dan nog, mijn en ik denk ieders hoofdbekommernis is de echte spam. Die mail die je nooit zou mogen krijgen.

 

 

Daar had ik het uiteraard ook over, zoals die o.a. van Bpost, net zoals jij en vele anderen die ook krijgen en die ik ook naar de spamfolder verplaats.

@Mutlie Vermits beide adressen aan dezelfde mailbox gekoppeld zijn, zou de spamfilter op dezelfde manier moeten werken. Ik heb een ticket (IM12231375) aangemaakt naar de mensen van de backend zodat ze dit eens kunnen bekijken. 

@HadewychT

Is er al nieuws van de backend?

Het blijft toch eigenaardig dat mijn Gmail volledig spamvrij is en blijft. Hun filtermethode werkt want zelf heb ik geen filters op Gmail ingesteld.

En het is niet omdat ik sedert een tiental dagen quasi spamvrij ben dat het voor mij en het Proximus cliënteel naar de toekomst toe niet mag verbeterd/opgelost worden. 




Van het ticket IM12231375bij de mensen van backend heb nooit iets vernomen. Niks Nada.

Ik heb het probleem heel simpel opgelost: Ik heb het skynet mailadres van mijn vrouw gewist. 😎

Reputatie 7
Badge +4

@Mutlie Ik heb jammer genoeg geen feedback ontvangen over dit ticket en ben toen vergeten om nog eens aan te dringen bij de bevoegde dienst. Mijn excuses hiervoor. 

 

Tja, het is zo.
Ik vond dat ik het lang genoeg had aangezien om dagelijks 5-6 en soms meeer spammails door te zenden naar verdacht@safeonweb.be en dan de spammails, verzonden mails en ontvangstmeldingen (dus spam maal 4 ) naar de prullenbak te sturen en te verwijderen.
Als dat de enige mogelijke oplossing is …. 😕

Zaterdag heb ikzelf op mijn (nog actief) skynet mailadres voor de 1e maal ooit een pakketjesmail ontvangen. 😮
Heel vreemd. Voorlopig is het hierbij gebleven.

Kleine aanvulling:
Het is daar ook bij gebleven tot dusver. Ik mag me (voorlopig nog !!! ) spamvrij noemen. 😎

Reageer