Vraag

Spam of hackpoging (?) onder de naam van Proximus

  • 10 September 2020
  • 8 reacties
  • 756 Bekeken

Bijna vanzelfsprekend heb ik geen contact gezocht met Proximus, vandaar dat ik onderstaand mailbericht verdacht vond. Moest ik toevallig wel contact gehad hebben met een PX medewerker was ik er in getrapt. het ziet er bedrieglijk echt uit.

 

 

De link leidt naar een vreemde website (scripturaengage of zoiets)
Ik heb het gemeld aan verdacht@safeonweb.be en wou het ook doorsturen aan Px, maar waarom maken ze het zo moeilijk terwijl safeonweb toch zo simpel gaat (mail doorzenden)??

Beste klant,

 

Voor een betere dienstverlening vragen we u om niet langer uw klacht naar het adres abuse@proximus.com te sturen.

Indien u contact wenst op te nemen met de Proximus internet & fraude dienst maak dan gebruik van ons webformulier op: https://emea01.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.proximus.com%2Fnl%2Fabuse&data=02%7C01%7Cian.verhoeven%40proximus.com%7Cdc1366e7692f45e8d4ad08d644b8fc46%7Ce7ab81b21e844bf79dcbb6fec01ed138%7C0%7C0%7C636771958628040440&sdata=67RKL5bqoo%2BuFXtFWoAnVbPf%2Bi2RFDb6JoHrfRkuDWY%3D&reserved=0

 

Met vriendelijke groeten,

 

Het Proximus internet & fraude team


8 reacties

TBI: → https://overheid.vlaanderen.be/nieuws/opgelet-voor-frauduleuze-proximus-sms

→ https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_fraud/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/problemen-met-je-mailbox/vermijd-fraude-via-e-mail-pop-up-web-sms-telefoon.html

→ https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_phishing/particulieren/blog/news/gouden-tips-van/phishing-wat-hoe-herkennen-facebook-email.html

 

Reputatie 7
Badge +4

Dankjewel voor het melden. Ik heb het doorgestuurd voor onderzoek.

Dat zeg ik ook juist dat het moet gemeld worden en niet alleen op dit forum trouwens en of ik het nu ken of niet ken zo gemakkelijk laat ik me er toch niet meer inluizen het is voldoende dat je weet dat er fraude bestaat op ontelbare manieren en dit moet eigenlijk al uw alertheid ver genoeg gestimuleerd hebben; want je zegt het zelf eigenlijk, als je het nog niet wist en je zou zo’n mail ontvangen hebben dan moet je eigenlijk al zelf uit kunnen maken of dit een fabuleuze mail is of niet, want als je moet wachten tot je het ergens verneemt kan het al te laat zijn!

En ik denk trouwens dat er niemand is die al deze frauduleuze mails en andere trucen kent, dus er verwittigde man is er twee waard :slight_smile:

Reputatie 6
Badge +2

Deze mail kende ik nog niet, en nu wel. Dat is voor mij OK, en ik ben zeker dat ik niet alleen ben.

Het is juist wat ik bedoel je mag dat zoveel keer verwittigen dat je wilt er komen toch altijd nieuwe en er zullen er toch altijd weer inlopen, maar dat wil totaal niet zeggen dat ik beweer dat het niet goed is om te melden, ik wou alleen aanhalen dat ik dit al verschillende keren gemeld heb en anderen ook (zie meldingen van anderen op socials ) dus dat Proximus daar zeker van op de hoogte is of die mail nu al van over twee maand al gekomen is of recent beide werden al door velen gemeld,, maar als ik persoonlijk zie da het al gebeurd is door vele anderen dan vind ik het voor mij persoonlijk niet meer de moeite om het zelf nog eens te herhalen, dit wou ik dus zeggen niet meer en niet minder. 

Dus heb ik hier zeker niet willen insinueren dat melden van fraude zinloos is, verre van…..

Reputatie 6
Badge +2

Proximus heeft wel graag dat wij allemaal mailen, en liefst met een abonnement dat zij verkopen. Mails ontvangen doen ze niet graag, en heb daar nog nooit een goede uitleg voor gezien. Ooit heb ik eens gelezen “dat ze dan te veel mails gaan krijgen”. Met Proximus communiceren blijft dus moeilijk vooral omdat ze het eenvoudigste middel afraden. Hun wachtrijen zijn te lang en de weg vinden naar hun formulier is niet simpel en leidt vaak naar hun telefoon. Dus nog eens een poging : zorg er voor dat de klanten kunnen mailen naar Proximus en zorgt voor kortere wachtrijen. Dus eigenlijk voor minder problemen. Dus voor software die beter is. 
En bedankt aan Mutlie om deze phishingaanvallen te melden. Zo zijn er weer wat mensen verwittigd. 

Tja, weet je, oude bekende (methode) of niet, het is wel een nieuwe email (van gisteren).
Dus als de oude sendbox uitgeschakeld is (of wat PX ook doet met spammers) dan is het toch een nieuwe verzender die zeer waarschijnlijk weer wat nieuwe slachtoffers gaat maken.
En als wij het niet melden ….


Het is an de andere kant toch ook zo dat PX mij niet heeft verwittigd dat er mogelijk verdachte mail op komst is waar we niet op moeten reageren. De bank daarentegen stuurt me zoveel van die verwittigingen dat het meer spammen is dan waarschuwen :rofl:
Straffe is dan nog dat ik vanwege mijn bank (of beter vermeende bank) nog geen phishing mails heb gezien, maar wel vanwege banken waar ik zelfs geen klant ben :joy:

Dat is inderdaad een oude bekende dus ze zullen al lang hiervan op de hoogte zijn bij proximus heb het vroeger trouwens ook al doorgestuurd.

Reageer