Beantwoord

Spam in het drievoud

  • 6 January 2019
  • 51 reacties
  • 6832 Bekeken

Krijg sinds half december zowat dagelijks spam van (zogezegd) Lidl, Delhaize, Carrefour, Fanc (sic), Media Markt, Amazon, ...
Doet me denken aan https://nl.forum.proximus.be/internet-10/spam-40612
Frappante is dat ik de mails in het drievoud krijg, naar iedere alias een mail.
Het kan dus niet zijn dat ik ergens mijn email adres op een verkeerde plaats heb achtergelaten.
Ik vraag me af hoe die oplichters aan al mijn aliassen zijn geraakt.

Afzender is xxx@yyy.onmicrosoft.com (met yyy delhaize, carrefour, ...)
Andere afzender is papal@papal.zzz (met zzz een chaotische string)

Iemand gelijkaardige ervaring?
Hoe geraak ik hier van af?
Maar eigenlijk vooral hoe emailadressen bekend zijn geraakt (eentje ja, maar niet alle drie tegelijkertijd).
icon

Beste antwoord door GeertC 13 March 2019, 13:24

Bekijk origineel

51 reacties

Onze mail accounts hier thuis bij de verschillende familieleden lopen ook vol van deze brol mails en we zijn niet alleen wees maar gerust echt vervelend …..
Je kan dan best een filter instellen om deze mails direct te verwijderen: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_rules/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/functies-van-uw-mailbox/e-mail-filters-instellen.html
Bedankt voor de tip, maar mijn grootste bezorgdheid is toch hoe mijn aliassen zijn bekend geraakt (alle drie tegelijkertijd).
Ik ken ze natuurlijk niet allemaal maar alle trucks worden toegepast, om maar iets te noemen, als je ziet wat Microsoft en Google allemaal van gegevens op je computer verzamelt enz..... zo heb je ook Mozilla thunderbird bv die toegang krijgt tot je google mail accounts en ga zo maar door, natuurlijk beweren ze allemaal bij hoog en bij laag dat dit wordt gebruikt om verbeteringen aan hun toekomstige updates van programma's aan te kunnen brengen ….
Reputatie 1
Ik heb het zelfde probleem, vandaag kreeg zelf een mail zo gezegd van skynet. Moet iederéén een filter instellen, kan die niet op niveau van de mail sever geplaatst worden?
Normaal wordt er daar inderdaad met bepaalde methodes nagetrokken of het bv om spam/phishing gaat en aan filtering gedaan, maar dat er af en toe daar ene door glipt is niet zo abnormaal, daarom vraagt proximus ook om dergelijke mails door te sturen naar hen als je vermoed dat het om spam/phishing gaat
>
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_fraud/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/problemen-met-uw-mailbox/vermijd-phishingfraude-via-e-mail-sms-telefoon.html
Idem, op elk skynet account dagelijkse spam...
ik heb er vandaag al drie binnengekregen en zelf mijn security total, beveiligingssoftware detecteert deze ook niet als spam.
Reputatie 4
Badge +2
De enige goede oplossing in mijn geval was mijn emailadres veranderen, sindsdien geen spam meer.
maar hoelang gaat dit duren heb dit ook vroeger al eens gedaan maar blijkbaar vinden ze die vroeg of laat ook weer!
Deze ongewenste emails komen blijkbaar van een site in Nederland (m4rumail.com)
En dan in hun algemene voorwaarden maar verwijzen naar GDPR.
Zelfde probleem: sedert mid december mails van zogezegd Colruyt, Ikea, Skynet etc. Allemaal met een kortingscode. Afzender is xxxx@colruyt-mail.cf of yyyy@ikea-mail.cf etc; Wel altijd een reply to adres dat zelfde is nl. reply@nova-mailer.com

Heb eveneens in laatste 2 maand mails ontvangen (vandaag van Skynet zogezegd) die werden verzonden van pala@papal.zzzzzz met zzzzz een string van heel wat willekeurige letters/cijfers. Het rare is dat hoewel die nieuw binnenkomen ze altijd datum 26-11-2018 hebben
ik krijg die inderdaad ook allemaal binnen en niet alleen via skynet/proximus maar ook via Hotmail enz...
Reputatie 7
Badge +4
Het loopt de laatste weken inderdaad de spuigaten uit; voorgesteld wordt op niveau Proximus/Skynet betrokken afzender - cfr. onderstaande elementen - integraal te blokkeren
Return-Path:
Received: from mailgate121.isp.belgacom.be ([195.238.20.53])

[i]Message-ID:
reply-to:
Reputatie 2
Badge
Ik kreeg er ook weer binnen staat wel bij voor uit te schrijven maar ze komen zelfs binnen in postvak in lidl enz zijn al lang geblokkeerd uitschrijven via http://nova-mailer.com/ afzender "Essential CBD Extract" contact@cbd-be.cf steeds met .cf achteraan kan proximus die soms zelf niet blokkeren ?
Reputatie 7
Badge +4
Webformuliertje van abuse@proximus.com eens ingevuld om te zien wat ervan komt...
Correct nova-mailer is nu/voorlopig cbd. …
Ik vraag mij wel af waarom mijn info hierboven (vorige post) voor een deel verdwenen is (mijn e-mail adres zelf kwam er uiteraard niet in voor)
maar we wisten toch wat je bedoelde, da tis het voornaamste 😉
Dit gezegd zijnde er is niet veel tegen die spam mails te doen ik heb er al zoveel geblokkeerd maar komen toch na ee tijd weer opduiken (is het niet op het skynet account dan is het weer op oullook, hotmail, live.be of ander account) onbegonnen werk en ben er ook mee gestopt, gewoon deleten, maar is wel heel vervelend
Reputatie 7
Badge +4
Tja Martin, (voorlopig= tot op heden) geen last van op hotmail, telenet, …. enkel de laatste weken op skynet (en enkel een specifiek niet gebruikt - tenzij voor MyProximus - alias...)
Yahoo was vroeger een ramp maar ook dat is blijkbaar aldaar (voorlopig) van de baan
Dus misschien dient Proximus toch best eens 'de koe bij de hoorns te vatten" … (let's wait & see)
Reputatie 7
Badge +4
Marc, helaas zijn er meldingen binnengekomen van klanten die hetzelfde ondervinden met Gmail, Hotmail, …
De laatste dagen weer veel frequenter.

Grtjs, Charlotte
Reputatie 7
Badge +3
De enige goede oplossing in mijn geval was mijn emailadres veranderen, sindsdien geen spam meer.
Dat zal dan binnenkort weer het geval zijn hoor. Tenzij je op geen enkele website surft, nooit op linken op websites of mails klikt.
Ik krijg nu al een dikke maand geen mails meer voor kortingen op Delhaize enz. Ik had die allemaal weggeschreven als ongewenste mail.
Maar ik krijg sinds kort wel dagelijks die papal mails. Ik heb nu een filter bijgezet op mijn account, zoals hierboven in beste antwoord aangegeven werd. Maar vandaag kreeg ik wel een heel vieze mail. Ik ben er in getrapt, maar gelukkig werkte de link in de kader niet. Ik heb er een apart topic van gemaakt, om iedereen te waarschuwen.
Ik vond het wel vreemd dat Proximus mij een bericht in My Proximus zou gestuurd hebben. Dat is toch niet hun gewoonte.
Tja Martin, (voorlopig= tot op heden) geen last van op hotmail, telenet, …. enkel de laatste weken op skynet (en enkel een specifiek niet gebruikt - tenzij voor MyProximus - alias...)
Yahoo was vroeger een ramp maar ook dat is blijkbaar aldaar (voorlopig) van de baan
Dus misschien dient Proximus toch best eens 'de koe bij de hoorns te vatten" … (let's wait & see)

Ik weet ook niet welke middelen ze allemaal gebruiken , maar een feit is zeker dat ze veel midelen hebben, om aan je verschillende mailadressen van verschillende mailaccounts te komen, het voordeel is als ik zo'n mail zie binnenkomen op bv vijf (kan soms meer zijn) verschillende mailaccounts dat ik ook direct weet dat het op spammails gaat, want als ik bv mij geregistreerd heb bv bij gamma (ik zeg maar iets) dan kunnen er inderdaad mails binnenkomen die normaal zijn zoals reclame folder enz.... maar als er ene binnenkomt van gamma op laat ons zeggen 3 andere van mijn mailadressen van ander accounts dan is dit uiteraard niet meer normaal=verdacht en weet ik dat ik ze niet moet openen en best direct delete, 'k zou het natuurlijk liever anders zien want het blijft erg vervelend, want het neemt maar altijd toe.....
net weer één ontvangen via mijn proximus.be account (ook via gmail) van: Video streamen
met linken erin die verwijzen naar
http://nova-mailer.com/xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
enfin ik ga ze natuurlijk hier niet iedere keer posten er komen er dagelijks daarvoor veel te veel binnen
Reputatie 5
Badge +2
ik stuur zo ook direct door naar verdachte mails van safeonweb.be,
daar worden ze direct gecontroleerd en wordt er ook wat aangedaan, maar ik denk dat het hopeloos is omdat de afzenders steeds verschillend zijn en van verschillende landen komen, die van het videostreamen kwam van .gq, dus van equatoriaal guinea, dus begint er maar aan
Volgens mij kunnen ze daar inderdaad heel weinig tegen doen en ik heb al als test een email account gemaakt met een niet evidente naam en toch komen er na een tijd van spammails in terecht !!!
In ieder geval ik stuur er regelmatig door naar verdacht@safeonweb.be en wis ze daarna direct.
Reputatie 3
Badge +1
Ik denk dat het in dit geval spammers zijn die met bots werken, programmaatjes die automatisch mails mails versturen naar alle mogelijke letter-cijfercombinaties voor @skynet , @Hotmail etc hier is vrij weinig aan te doen, enkel melden bij safeonweb, wellicht dat die de gemeenschappelijke bron van de mails kunnen achterhalen hoewel de spammers ook niet gek zijn en het waarschijnlijk via vpn oid afgeschermd hebben

Reageer