Beantwoord

SPAM

  • 10 March 2019
  • 43 reacties
  • 2621 Bekeken

  • Practitioner
  • 34 reacties
Sinds enkele maanden is de hoeveelheid Spam heel erg in opmars. Heel wat emails mails per dag. En aan het aantal meldingen te merken op het forum ben ik zeker niet alleen. Er zijn nu zelfs spam mails waar mijn vast telefoonnummer in opduikt.

Ik heb nu al in proximus webmail regels aangemaakt die alle mail uit Equatorial Guinea (.gq), de Centraal Afrikaans republiek (.cf) en Gabon (.ga) blokkeren. Ook mails met in het afzenderveld papal@papal, freebies4u.co, appe.info, mail.accessorize, professorlinchpin.com en nog een reeks gaan er uit.
Bijna al die afzenders doen zich voor als aanbieders van Fnac, Carrefour, Lidl, bPost enz.

Normaal zou de Spamfunctie zelflerend moeten zijn zodat gelijkaardige mails weggefilterd worden, maar dat is helemaal niet het geval.

Proximus heeft het mailadres abuse@proximus.be afgeschaft en nu zou je voor elk spam geval een formulier moeten invullen. Dat is uiteraard onmogelijk bij te houden. Daarom de vraag : laat Proximus zijn klanten in de steek ? Zeker omdat Gmail en outlook.com blijkbaar geen problemen hebben met het verwijderen van SPAM.

Wie weet raad?
icon

Beste antwoord door YorickP 26 March 2019, 16:40

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

43 reacties

Reputatie 1
Ik kan dat helaas bevestigen. Bovendien beste Proximus werkt het invulformulier op jullie site helemaal niet!
ik weet niet echt de reden dat er de laatste week bij mij nu ineens geen meer binnenkomen en dan zou ik normaal denken dat het Proximus is die ze filtert maar dat kan dan ook weeral niet want dan zouden ze bij u en anderen ook niet meer mogen binnen komen wat duidelijk wel nog het geval is, kortom ik snap er niks meer van hoe dit dan bij mij nu al meer dan een week gestopt is, en vroeger stopte dit soms ook een paar dagen maar dan was het daarna weer volle bak.
Reputatie 5
Badge +1
Ik kan alleen maar bevestigen dat op het mailadres van mijn vrouw de spam mails als regenbuien blijven binnenkomen. Zondagnamiddag alles weer opgekuisd, netjes alles doorgegeven met formulier abuse aan Proximus. Deze morgen weer een tiental, waarvan er 8 in spam file terecht komen( adressen reeds eerder gekregen en als spam aangegeven), nu een tweetal met nieuwe adressen die in de normale mail terechtkomen. Eigenaardig is, mails ontvangen op 10 03 en gedateerd 01 03 . Weer netjes doorgegeven met info uit header van waar ze verstuurd worden via abuse formulier .
Maar buiten een bevestiging van ontvangst , geen info.
Zou het te overwegen zijn hier de ombudsman over te informeren, zodat er toch feedback kan komen of Proximus er echt mee bezig is om zoiets op te lossen. Dit wordt een echte te gortig !
Info : in het gmail adres GEEN spam ....
Ro
Info : in het gmail adres GEEN spam ....
Op welke manier kijk je of er geen spam mails zijn, want niet alle mail app(licatie)s halen die binnen maar kun je ze wel zien staan in de spam/junk folder als je kijkt via http://gmail.com
Reputatie 5
Badge +1
Martin, sorry , maar zo "onkundig" zijn wij nu ook weer niet ...
In de folder van spam in gmail staat NIKS in .
Mijn vraag was niet om de onkunde te bewijzen van iemand, waarom zou ik dit doen trouwens daar win of heb ik niks aan en leer ik ook niks mee bij, het is gewoon om eens te weten of bij anderen zoals u, het net is zoals bij mij, dat ik in mijn spam/junk folder ga kijken er daar wel spam in staat die ik niet zie op mijn laptop in de spam/junk folder van mijn mail app (dus goed tegenhouden geweest is).
Dus sorry Ro dat was niet om te bewijzen dat ik veel meer weet dan wie dan ook want het is net anders om ik leer nog alle dagen heel veel bij .
NB: Het zou ook kunnen geweest zijn dat je bedoelde met "in het gmail adres GEEN spam " dat je daarmee bedoelde dat Gmail de spam heel goed tegenhoudt en dus niet door komt in de mail app en vandaar kwam mijn vraag of je er ziet op de site, mss bergrijp je zo beter waarom ik die vraag gesteld heb.
Na meer dan een week geen spam binnengekregen te hebben, is er vandaag ene van lidl doorgekomen.
Return-Path:
Received: from mailgate104.isp.belgacom.be ([195.238.20.36])
by mailfep006.skynet.be
(InterMail vM.8.04.03.28.4 201-2389-100-182-103-20180124)
with ESMTP
id
Received: from li1815-127.members.linode.com (HELO coupons-shopping.com) ([172.104.239.127])
by mx101.skynet.be with ESMTP; 11 Mar 2019 06:33:41 +0100
MIME-Version: 1.0
from: "Lidl"
subject: Confirmer votre code coupon
Sender: mail@lidl-be.onmicrosoft.com

http://coupons-shopping.com/
https://link.epicgames.com/
Dit gegeven - en de ervaring bij anderen, waaronder ikzelf - laat mij toch eerder vermoeden dat niet proximus iets heeft gedaan (doet?) maar dat de spammers bij jou (en anderen) even een pauze hebben ingelast. Mogelijk omdat je (iemand) tot nu toe niet hebt (heeft) toegehapt ben je (is die iemand) in gewoon een andere mailinglist terechtgekomen? Zou een mogelijke reden kunnen zijn. 😏

Ik kan topicstarter gs en motivator ro 100% gelijk geven. Wanneer (of als ?) Proximus daadwerkelijk iets doet zou het dan niet interessant zijn daarvan iets meer dan een ontvangstbevestiging te vernemen? Nu lijkt het erop dat die ontvangstbevestiging automatisch wordt verzonden en de aangifte in hun spam folder verdwijnt :D
Want geef toe, wat gebeurt er van de kant van Proximus?
Ter bijkomende info: reageren op die mails heb ik nog nooit gedaan, ik open ze zelf niet, dus die reden kan ik al uitsluiten.
Reputatie 7
Badge +3
Werner 1752,

Heb je al via deze link geprobeerd?

https://www.proximus.com/nl/abuse/form

Groeten Geert
Reputatie 7
Badge +4
We zijn wel degelijk bezig met een onderzoek en proberen zo snel mogelijk een oplossing te hebben. Ondertussen kan je de spam melden via

https://www.proximus.com/nl/investors/regulatory-information/abuse.html. Alle extra voorbeelden kunnen helpen om de oplossing te vinden. Alvast bedankt voor jullie geduld hieromtrent.
Toelichting bij deze bovenstaande link.
Daar wordt eigenlijk het volgende gevraagd, om een Mail te sturen naar:
rtir-ift@csirt.proximus.com
met als Onderwerp: Service Abuse

Voor de inhoud van de Mail wordt het volgende gevraagd:
Please fill in the information below as correctly as possible.
-Your full name:
-Company name:
-Telephone:
-Headers:
-Evidence URLs:
-Logs or other evidence of abuse:
-
-Comments:
Werner 1752,

Heb je al via deze link geprobeerd?

https://www.proximus.com/nl/abuse/form

Groeten Geert



Geeft error 404
We zijn wel degelijk bezig met een onderzoek en proberen zo snel mogelijk een oplossing te hebben.
.....



Dat is het nu het type antwoord dat de nagel op de kop slaat ;)
Jullie doen iets (zeggen jullie voortdurend) maar we merken het niet.

Bovendien is jullie formulier in mijn ogen (en dat van anderen?) ook niet gebruiksvriendelijk en/of gemakkelijk, toch als doorsnee-gebruiker-niet-IT-er.
Verdacht@safeonweb.be is daarin simpeler. De mail forwarden, dat is alles. Kan het eenvoudiger? Qua resultaat zie ik van hun ook niet veel, dat mag ook gezegd.
je moest ook alleen maar je mail forwarden naar abuse@proximus.com is dat nu afgeschaft ?
Bij mijn weten wordt op dit forum al lang aangeraden een webformulier in te vullen.

We moeten nu een mail sturen naar rtir-ift@csirt.proximus.com? Ik lees alleszins niet dat we verdachte mail mogen "doorzenden" noch "forwarden" maar lees wel duidelijk (op de website "https://www.proximus.com/nl/investors/regulatory-information/abuse"): Your selection will generate a mail to our abuse team, please provide all the included info to help us help you.
Dus info via een mail die gegenereerd wordt en die je moet aanvullen met info, en niet via doormailen van de verdachte mail.

Als ik het verkeerd voor heb, dan graag duidelijke informatie in begrijpelijk Nederlands.

En daarbij: de link die nu die error 404 geeft (https://www.proximus.com/nl/abuse/form) vraagt de mail door te zenden in gif, jpg, jpeg, png, txt of msg met een maximum bestandsgrootte van 2MB. Daar moet ik telkens weer eerst uitzoeken hoe ik een mail doorzend in één van die vormen. Vandaar dat ik dat niet doe tenzij de mail zogezegd van skynet/proximus zelf afkomstig is. Al die spammails omzetten naar jpg, komaan zeg.
Het belangrijkste is nog altijd dat Proximus binnenkort een oplossing biedt net zoals gmail dit doet en daarvoor heb ik nog niets moeten doorsturen naar gmail en zij slagen er zo wel in 🤔
Hoop doet leven 😃
Ben akkoord met vele anderen hier dat dit nu lang genoeg geduurd heeft en dat er al voldoende informatie is gegeven door verschillende mensen. Dat Proximus hiervoor elke individuele mail nodig heeft lijkt me sterk, inderdaad Gmail heeft dat blijkbaar niet nodig. Als zelfs de abuse pagina nu al 2 dagen uit de lucht is geeft dit niet echt vertrouwen in de competentie van een telecombedrijf. Dat men voor het onderzoeken van spam vraagt om een jpg van een mail door te sturen is belachelijk, dat is gewoon een foto, daarmee gaat alle belangrijke informatie om de mail te kunnen traceren verloren. Forwarden van de mail zoals bij safeonweb is de enige nuttige methode.
Misschien is het tijd om ombudsman in te schakelen of aan een journalist te vragen hier eens dieper op in te gaan, buiten de mensen die hier naar het forum komen zijn er wellicht duizenden die in stilte deleten tegen de sterren op, en zichzelf onterecht verwijten iets fout gedaan te hebben.
je moest ook alleen maar je mail forwarden naar abuse@proximus.com is dat nu afgeschaft ?

Kijk eens naar jouw (2e) antwoord hier (vlak vóór mijn reactie): https://nl.forum.proximus.be/internet-10/verdachte-mails-46183

😉 😉
ik weet niet welk antwoord je juist bedoelt, heb ik dan ergens gezegd dat abuse@proximus.com afgeschaft is ?
want dit is uiteindelijk mijn vraag naar Proximus toe of ze dit zouden willen bevestigen indien afgeschaft.
Dit emailadres is inderdaad jammer genoeg niet meer in gebruik.
Bedankt WenzelR om dit te bevestigen,

spijtig genoeg kan ik dit niet meer corrigeren op mijn antwoord hier:
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/verdachte-mails-46183
waar staat "Je mag deze mail doorsturen naar abuse@proximus.com of...……"
ik weet niet welk antwoord je juist bedoelt, heb ik dan ergens gezegd dat abuse@proximus.com afgeschaft is ?

Neen, maar je hebt wel zelf geschreven dat je niet via het e-mailadres moet doorsturen maar een formulier moet invullen:
je moet het niet via het e-mailadres versturen maar wel dit formulier invullen: https://www.proximus.com/nl/abuse/form
en dan worden de mails nagekeken door het fraude team van Proximus.

Je post, die je nu wil wijzigen in dat specifieke topic (zie vorige post), heb je zelf verbeterd in het topic, en naar die verbetering verwees ik. 😉
Hallo …….

Je mag dit formulier invullen: https://www.proximus.com/nl/abuse/form en dan worden de mails nagkeken door het fraude team van Proximus.
Groeten
Geert

Ja maar dat was omdat Geert gepost had van het door te sturen naar zijn opgegeven link die nu ook al niet werkt ondertussen 😄
Maar een officieel antwoord/bevestiging dat het mailadres afgeschaft was had ik nog niet gekregen wat nu het geval is 👍