Vraag

Snellere internetverbinding?

  • 25 November 2020
  • 15 reacties
  • 386 Bekeken

Hi iedereen,

Ik vroeg me af of er een manier is om eens te horen bij Proximus technische dienst zelf voor een snellere internetconnectie. Ik heb afgelopen maanden al enkele keren met de klantendienst gebeld, maar dan krijg ik een vrij simplistisch antwoord terug dat er niets aan gedaan kan worden. Momenteel krijg ik gegarandeerd 27/4, maar ik vind dit aan de lage kant voor 2020 en zeker als ik maar 200m van de kerk en van het centrum woon.

 

Kan er eventueel iets aan gedaan worden qua upgrade of mits met bijbetaling? Fiber is altijd welkom als ik aangesloten kan worden, maar ik ben al superblij met 50Mbps down :)

 

Mvg,

 

Duncan

 


15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Kijk na wat de gegarandeerde internetsnelheid is op uw adres bij voorkeur als nieuwe klant

Speedtest internet connectie | Proximus

Uw snelheid wordt bepaald door de afstand tot de straatkast (KVD/ROP) of eventueel gebouw telefooncentrale (LEX/LDC), de kwalititeit van de distributiekabel (bv. diameter koperparen), de technologie (adsl, adsl2+, vdls2, vdsl2 vectorised, fiber) en de bezetting van de koperparen/fiber GPON (aantal klanten)

Ik vermoed dat u aangesloten bent op basis van

of een non vectorised vdsl2-lijn met startprofiel 20/6 down/up (LP 266)

of een vectorised vdsl2-lijn met startprofiel 18/2 (LP196)

waarbij “de DLM “” (Dynamic Line Management sytem) uw snelheid verhoogd heeft op basis van resultaten van automatisch lopende testen (de snelheid wordt geoptimaliseerd tot een niveau X zodat de klanten aangesloten op dezelfde distributiekabels elkaar niet hinderen)

Indien u beschikt over een BBox3 type Sagem kan de Sagemtool u meer info geven m.b.t. uw lijn (als user met het user paswoord voorhanden op de Bbox)

Geen DLM | Proximus Forum

belangrijke parameters zijn:

current/max bit rate in Mbps

noise margin en dB (» 10 dB verhoging in principe nog mogelijk)

profile name

distance in m

DLM profile/ROP compatible/modem compatible/vectorised : yes/no

 

kijk eens wat je gegarandeerde max snelheid is → http://proximus.be/internetsnelheid 
vergelijk beide als klant en als nieuwe klant.

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Het is de verzwakking van je lijn die bepaalt welke max snelheid die je kunt halen hoe langer je lijn hoe meer verzwakking hoe kleiner je max snelheid wordt.

bovenop je basis snelheid kan dan het automatisch meetsysteem (DLM) proberen om die snelheid te verhogen als dit de stabiliteit van je lijn en die van de anderen die in de zelfde distributiekabel zitten niet in gedrang brengt. 

Wat is DLM (Dynamic Line Management)

als je de speedtest doet http://speedtest.net die niet uitvoeren over wifi maar wel als je met PC/laptop aangesloten bent over netwerkkabel aan de bbox.

 

@M_016 @Martin alvast bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik heb de gevraagde dingen eens gedaan en ik krijg de snelheid 210/23 te zien ( lol :rofl: ), maar volgens MyProximus profiel krijg ik 27/3.7 en via Speedtest kreeg ik 21/3.4 te zien (via kabel en vaste pc uitgevoerd)

 

Ik snap dat dit nog te begrijpen is als je vrij afgelegen woont, maar in het centrum van een gemeente is niet echt afgelegen. Alee, vind ik toch :thinking::relaxed:

 

Sagem tool
Speedtest via Proximus website
Speedtest
Snelheid via MyProximus

 

mvg,

Duncan

die snelheden die jij hebt is nog VDSL over koperlijn

DLM is niet actief maar je moet je in ieder geval niet veel mee aantrekken van je VDSL over koperlijn blijkbaar ga je kunnen aansluiten op fiber dus dan heb je zeker snelheid genoeg :relaxed:

check ook eens  eens hier als fiber naar je toe komt → Is fiber bij mij thuis beschikbaar

dat zou daaruit ook moeten uitblijken dat ze bezig zijn met fiber in je buurt

check ook eens  eens hier als fiber naar je toe komt → Is fiber bij mij thuis beschikbaar

dat zou daaruit ook moeten uitblijken dat ze bezig zijn met fiber in je buurt

Hah, was dat maar waar :)

Volgens Fiber pagina heb ik het nog niet. Er is ook geen lijn naar binnen getrokken in de afgelopen 5 jaar, dus … ¯\_(ツ)_/¯

Toen ik naar de klantendienst had gebeld, zeiden ze wel dat fiber ergens voor volgend jaar staat ingepland en dat ik moest uitkijken naar een brief van Proximus in de komende maanden, maar geen idee of dit echt is ...

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat fiber op uw locatie gepland is maar dat door de covid-19 lockdown er vertraging opgelopen is (midden 2021?)

Uw lijnprofiel is 30/4 non vectorised u bent dus vermoedelijk rechtstreeks aangesloten op apparatuur in het gebouw van de vroegere telefooncentrale (LEX of LDC), die zich blijkbaar op +/- 600 m bevindt

In principe zou u meestal/frequent toch een snelheid van +/- 90% van dit profiel 30/4 (bruto → netto omwille van de “overhead” voor bv. foutcorrectie)

Een snelheid van 22.8/3.4 komt eerder overeen met een profiel 25/4, misschien kan een Proximus medewerker (met een technisch profiel) op dit publieke forum de situatie nader bekijken

Ik vrees evenwel dat u met de huidige infrastructuur op basis van de bovenvermelde cijfers niet meer dan 30/4 zult kunnen halen in afwachting van glasvezel in uw buurt

 

 

 

@DuncanA  het is inderdaad zo dat als je op http://proximus.be/internetsnelheid  fibersnelheden ziet staan dat dit niet voor direct is maar dat ze er mee bezig zijn, eens je kunt aansluiten op fiber wordt je normaal gezien daarvan ook op de hoogte gebracht.

Je kan altijd eens proberen op de DLM te triggeren daar kan je geen kwaad mee doen als volgt 

Zelf een lijntest (en DLM  triggeren) initiëren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart .
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM getriggerd wordt.

 

  • - Het kan natuurlijk ook via de klantendienst
    Proximus factuur bij de hand nemen.
    - Onder "internet" staat naast je abonnement je telefoon-/lijn nummer (kan fictief TF-nummer zijn dat eruit ziet als een telefoonnummer).
    - Bellen naar de klantendienst op 0800 22800.
    - Indien je telefoonnummer gevraagd wordt, geef dit lijn nummer in.
    - Kies nu voor optie 1 (vaste lijn) > 4 (storing) > 2 (internet).
    - Nu krijg je de helpdesk, die kan je lijn (laten) nakijken dus ook of DLM actief is.

Louter ter info: voor iemand die in een appartement woont kan ook nog dit slecht nieuws te zien krijgen!

 

Reputatie 6
Badge +2

Ik snap dat dit nog te begrijpen is als je vrij afgelegen woont, maar in het centrum van een gemeente is niet echt afgelegen. Alee, vind ik toch :thinking::relaxed:

 

@DuncanA 

Of je nu dicht bij een centrum woont, of in een afgelegen boeregat heeft er niets mee te maken. Bepalend is:

  1. hoever je van de ROP woont (je kan in een afgelegen plek vlak voor de ROP wonen, dan krijg je 100 mbps, of in het centrum wonen, maar 1km van de ROP :frowning2: )
  2. of de ROP waarop jij aangesloten bent vectoring ondersteunt.

 

 

Sagem tool

 


Hieruit blijkt dat jouw ROP geen vectoring ondersteunt.

Het nadeel van dicht bij het centrum te wonen, is dat jij waarschijnlijk ook dicht van een Proximus telefooncentrale woont (600m volgens de tool) en dat je waarschijnlijk het VDSL2 signaal krijgt vanuit de centrale, en niet vanuit een ROP (straatkast). :frowning2:

Je zit dus héél waarschijnlijk in “zone 3” (non-vectoring):

  • het lijnprofiel is hier 16.5/2 Mbps.
  • DLM heeft jouw lijn al verhoogd naar het maximum 30/4 Mbps.

Indien jouw ROP wèl vectoring zou ondersteunen, dan zou je hogere snelheden zien:

  • je zou starten met 30/10 Mbps (lijnprofiel “zone 3” vectoring).
  • DLM zou jou nog verder kunnen verhogen tot maximum 60/15 Mbps :relaxed:

Conclusie

Bel naar de Helpdesk/storingen (0800 22800 > 1 > 4 > 2) en vraag een lijntest aan. Vraag ook bevestiging waarom jouw lijn geen vectoring profiel krijgt.

 

@philippe_d Thanks voor de uitleg :grinning:

Is connectie vanuit de centrale in theorie beter of slechter dan vanuit ROP?

 

Ik las onlangs dat Proximus het uitrollen van Fiber gaat versnellen. Aangezien Proximus speedtest pagina aangeeft dat ik 210Mbps kan krijgen, hoop ik dat mijn adres mee in de planning staat van volgend jaar :innocent:

https://tweakers.net/nieuws/175130/proximus-geeft-1-komma-5-miljoen-vlaamse-huizen-komende-jaren-glasvezelaansluiting.html

@DuncanA heb je eigenlijk al de test gedaan zoals ik hierboven reeds voorgesteld heb?

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart .
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM getriggerd wordt.

vanuit de centrale is vectoring niet altijd mogelijk, maar nu even praktisch, hoeveel uitleg er hier ook mag gegeven wordt hier door de forumleden, het is van Proximus dat je moet te weten komen hoe de vork juist in de steel steekt, want met onze theorie alleen wordt dit niet opgelost als er een oplossing is moet die van Proximus komen .

@DuncanA heb je eigenlijk al de test gedaan zoals ik hierboven reeds voorgesteld heb?

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart .
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM getriggerd wordt.

Hey Martin,

Ik was dit vergeten te doen :rolling_eyes: maar heb het zojuist gedaan. :grin:

In het kort uitgelegd is de bedoeling van een ROP eigenlijk om de lengte van de lijn (distributiekabel) korter te maken door een stuk ervan te vervangen door een glasvezel tot aan de ROP (Rop is uitgerust met Lijnkaarten en wordt ook vectoring techniek toegepast)  en zo worden de lijnen korter en kan je hogere snelheden halen 

Reageer