Vraag

Snelheid Internet fiks omlaag na verandering abonnement

  • 20 May 2016
  • 3 reacties
  • 457 Bekeken

Tot 6 mei 2016 haalden we snelheden over het Internet van minimaal 15,2/2,0 download en maximaal 27,7/3,8Mbps in upload .
Op vrijdag 6 mei laten we ons bestaand abonnement op Internet/TV/GSM overzetten naar een "Internet Maxi Pack" in het Proximus Center in Halle. Op zaterdag 7 mei stellen we vast dat ons abonnement is aangepast zoals gevraagd, maar de snelheid over het Internet drastisch naar beneden is gegaan: amper 5Mbps in download en 0.99Mbps in upload (zie foto in annex - gemeten over UTP direct verbonden met de BBox3). Telefoon naar de Helpdesk met het antwoord dat de lijn regelmatig wordt getest en het binnen de 14d in orde komt. Maandag twee keer gebeld naar de Helpdesk om een verstaanbare uitleg te krijgen. De lijn blijkt in orde te zijn. Een afspraak met een technieker wordt gemaakt voor woensdag 11 mei. Hij kijkt die dag in de databases via z'n laptop en zegt dat we maximaal 12Mbps zouden moeten hebben in download (als de TV-decoder in stand-by staat, anders zakt de snelheid met 6Mbps) en de upload zou tot 3.8 moeten gaan. Hij probeert een aantal mensen te bereiken, schrijft tenslotte een mail en vraagt voor nazicht van de databases. Netto resultaat: maximaal 12Mbps in download (met de TV-decoder in stand-by) en nog steeds maximaal 0.99Mbps in upload. De lijntest (http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/speedtest-internet-connectie.html?v1=shorturl&v6=internetsnelheid) blijft nog steeds tonen dat we maximaal tot 27.7/3.8 en minimaal 15.2/2.0 Mbps zouden moeten halen (zie foto in annex). Ondertussen krijgen we wel een tevredenheidsenquete om in te vullen en een oproep en een SMS met de vraag of alles in orde is gekomen. Helaas, neen.

Wat moet er nog allemaal gebeuren om alles terug in orde te krijgen? Graag advies.

Bedankt,
Daniel
lijn: 02XXXXX [Edit Wim: gelieve geen telefoonnummers online te plaatsen omwille van privacy, bedankt.]

3 reacties

Volgens de lijn test in de foto die je meestuurt zit je in zone 3
dwz 16,5/2 Mbps en als de DLM zijn werk doet en er in slaagt om bij verhoging de lijnen stabiel te houden zou je tot 30/4 Mbps kunnen halen.
Eens dat vectoring actief wordt op je lijn, zal dit 30/5 Mbps worden en dan zal de DLM je proberen te verhogen tot 60/5 Mbps

Als de DLM je na een drietal weken nog niets van verhoging gegeven heeft zou je hem zelf kunnen proberen te triggeren door te bellen naar 0800 22 424 . Dan afwachten of er na enkele weken of de DLM je kan verhogen en als dit niet lukt zal je verder moeten onderhandelen met de technische helpdesk 0800 22 800 (7/ tot 22u) wat ze eventueel kunnen doen voor u
Ik heb gebeld naar 0800 22 424 en de procedure opgevolgd. Volgens deze procedure zou ik na het ontkoppelen en terug aankoppelen van de decoder op het stroomnet een dataoverzicht moeten zien op mijn TV. Niet dus. Zelfs na een derde poging zie ik niets van gegevens op het TV-scherm. Uit andere reacties op het forum aangaande de DLM blijkt dat het DLM een automatisch systeem is (geen manuele input) waar men vier, zes tot acht weken (en zelfs 4 maanden tot 7 maanden) moet op "wachten" om terug te kunnen vallen op verhoogde snelheden (zoals die voordien waren voor de abonnementsverandering). Hoe zit dat dan met het abonnement? Ik betaal voor een Internet Maxi, maar als 's avonds de TV-decoder aan staat, is het intriest om iets te versturen of te downloaden op het Internet. Piekwaarden van maximaal 5Mbps download en nog geen 0.9Mbps in upload zijn ondoenbaar. Voor een file van 5MB duurt het ongeveer 45 seconden alvorens dat die via (skynet)mail is verstuurd. Ondertussen een online krant raadplegen is onmogelijk.

Is er enig ander advies dat ik kan opvolgen om terug op "full speed" te kunnen internetten?
Moest ik u zijn zou ik toch ook ondertussen eens contact opnemen met de technische dienst 0800 22 800 (7/7 tot 22u) zodat ze daar eens je lijn kunnen monitoren en eventueel kunne vaststellen waar het verkeerd loopt.

Je schrijft:
DLM blijkt dat het DLM een automatisch systeem is (geen manuele input) waar men vier, zes tot acht weken (en zelfs 4 maanden tot 7 maanden) moet op "wachten

Maar ondertussen is er wel één en ander veranderd en reageert de DLM veel vlugger dan vroeger dikwijls na een 7 tal dagen of na 14 tal dagen, als hij uw lijn wel kan verhogen wel te verstaan want als ze niet stabiel blijft tijdens een verhoging zal het niet lukken.

Reageer