Beantwoord

Snelheden Wifi extender/PLC adapter

  • 13 October 2017
  • 15 reacties
  • 3163 Bekeken

https://www.proximus.be/nl/id_cr_wireless_solutions/particulieren/producten/toestellen/toestellen-voor-internet-en-tv/draadloze-oplossingen.html

Welke snelheden leverd de PLC adaptor voor zowel wireles als LAN?
Welke wireless adaptors worden er ondersteund?
is deze duo-band of single-band?

deze info is niet terug te vinden op de site heeft iemand het antwoord?
icon

Beste antwoord door AndyR 13 October 2017, 21:30

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hoi Gunther,

De PLC beschikt over een 1000Mbps poort, niet elke PLC heeft Wi-Fi. Enkel de Wi-Fi Extender beschikt over Wi-Fi, hier is enkel single band 2.4Ghz ondersteund. 5 Ghz is mogelijk, maar dit ondersteunen we echter niet op dit moment. De Extender beschikt ook over een 1000Mbps poort. We spreken hier wel over de recente modellen, namelijk de v2. Enkel degene die verkocht worden in onze shops worden ondersteund. Is dit antwoord afdoende?

Groeten, Andy
Bedankt AndyR voor je snelle antwoord
bij deze heb ik me een starterskit aangekocht
Reputatie 5
Badge +3
Geen enkel problem Gunther, indien je nog met vragen zit weet je ons altiijd te vinden!
Reputatie 6
Badge +3
De PLC adaptor zijn rebrands van Devolo. De bedrade zonder wifi heeft een bruto snelheid van 500 Mbit/s voor TV. Dit zijn speciaal voor Proximus ontworpen adaptors. Standaard zit er in de Devolo PLC adaptors fast ethernet poorten. Maar dit kan aangepast zijn. Met behulp van Devolo Cockpit software kan je de snelheid achterhalen, ikzelf heb geen wireless extender plc adaptor: https://www.devolo.be/fileadmin/user_upload/Downloads/Software/Cockpit/software-devolo-cockpit-windows-v4-3-3.exe Wanneer er een forumbezoeker hierover beschikt kan hij de Devolo Cockpit draaien om de snelheid te weten. Op de website van Devolo kan je informatie datasheets downloaden: https://www.devolo.nl/service/downloads/ bij WiFi. Voor de dLAN 1200+ kan je het hier terugvinden: https://www.devolo.nl/fileadmin/user_upload/Products/dLAN-1200plus-WiFi-ac/Documents/PDF_NL/Gegevensblad-dLAN-1200_-WiFi-ac-nl.pdf Wat een wireless snelheid van maximaal 300 mbps heeft voor 2,4 Ghz en voor 5 Ghz maximaal 867 MBPS en is concurrent wat wil zeggen zowel 2,4 Ghz als 5 Ghz band tegelijkertijd.
"De bedrade zonder wifi heeft een bruto snelheid van 500 Mbit/s voor TV"

uiteraard niet alleen voor TV ook voor IP internet want als je die aan de bbox koppelt heb je zowel het internetsignaal als het TV signaal dat over deze adapters getransporteerd wordt.
Reputatie 6
Badge +3
Daarin heb je volkomen gelijk Martin. Ik gebruik het enkel voor TV, dat was de reden waarom ik het zo vermelde. Het was misschien wel wat verwarrend.
En die doorvoersnelheden van adapter naar adapter kunnen wel in de praktijk veel lager uitvallen, het hangt voornamelijk af van je elektrische installatie, en eventuele net bevuilers die er op hangen, dus de snelheid die iemand haalt kan hoger of lager zijn dan wat een ander weer haalt en daarom moeilijk om af te gaan op een meting van een ander.
Al zijn die van proximus nu wel voorzien van de betere Homplug AV2 norm met QoS wat dan weer van belang is als je ze zowel voor TV en IP signaal transport gebruikt.
Al heb je voor de overdracht van een Proximus HD TV stream niet veel nodig natuurlijk.
Het is niet de eerste die met plc adapters storingen in beeld krijgen, al mag je niet veralgemenen en kan het ook meevallen uiteraard.
Proximus wifif bridges zijn ook het overwegen waard maar daar geldt weer de gouden regel dat je het eerst zou moeten kunnen uittesten in je eigen praktische situatie
Reputatie 6
Badge +3
Nogmaals bedankt Martin voor je aanvulling en correctie en uitgebreide informatie. Inderdaad je moet nog met andere factoren rekening houden. Je zou inderdaad de mogelijkheid moeten hebben om het uit te testen alvorens je tot een aanschaf overgaat. Je hebt inderdaad altijd factoren die voor storing kunnen zorgen.
Reputatie 2
Badge
De PLC adaptor zijn rebrands van Devolo. ....Op de website van Devolo kan je informatie datasheets downloaden: https://www.devolo.nl/service/downloads/ bij WiFi. Voor de dLAN 1200+ kan je het hier terugvinden: https://www.devolo.nl/fileadmin/user_upload/Products/dLAN-1200plus-WiFi-ac/Documents/PDF_NL/Gegevensblad-dLAN-1200_-WiFi-ac-nl.pdf Wat een wireless snelheid van maximaal 300 mbps heeft voor 2,4 Ghz en voor 5 Ghz maximaal 867 MBPS en is concurrent wat wil zeggen zowel 2,4 Ghz als 5 Ghz band tegelijkertijd.

Enkele vraagjes in dit verband:
- Ik denk er over om over te stappen naar proximus voor internet en tv. Aangezien de telefoonaansluiting niet in de living is heb ik dus zo'n plc nodig. Ik heb echter reeds een https://www.devolo.be/producten/dlan-1200-wifi-ac-starter-kit-powerline/. Dat is dus eigenlijk hetzelfde als wat proximus verkoopt als ik jouw uitleg goed lees. Kan ik deze dan gebruiken?
- Ik zou dan msch wel nog een extra adapter nodig hebben. Nu kost zo'n starter kit bij proximus 99€ en jij zegt dat dat een 1200+ is. Kan ik die dan combineren met mijn devolo? Een extra devolo wifi adapter kost immers meer ergens anders (zon 110€.. ).
Dat zou moeten inderdaad werken maar met PLC's kun je nooit op voorhand weten of ze zullen werken alleen als je ze in de praktijk kunt uittesten in de stopcontacten waar je ze uiteindelijk wilt plaatsen.

ter bijkomende info: je zou ook met één wifi bridge (die proximus ook verkoopt) kunnen werken die je plaatst waar de decoder staat om die erop aan te sluiten.
Hoeveel extenders kan ik koppelen op een bbox?
Stel dat ik de extenders tijdelijk wil inschakelen bij mijn schoonouders thuis (nadat ze reeds bij ons thuis gekoppeld werden), kan dit eenvoudig via dezelfde installatieprocedure, of moeten deze eerst een factory reset krijgen?
Deze vraag klinkt misschien raar, maar ik zou dit binnenkort willen doen omdat we (uitzonderlijk) zonder ons 2-jarig dochtertje op reis gaan, ze blijft dan een week bij mijn schoonouders logeren, en ik zou daar tijdelijk de wifi willen verbeteren om probleemloos te kunnen Facetimen met het thuisfront.
het aantal is niet direct gelimiteerd en je instelling gebeurt dan op dezelfde manier zoals die bij je thuis.
Dank voor de snelle reactie.
Misschien nog een vraag, koop ik best de extenders van proximus zelf of werken die van Devolo even goed of zelfs beter? (ook kwestie van eenvoud van configuratie e.d.)
Reputatie 2
Badge
Ik heb momenteel twee devolo PLC's 1200+ (de snelle). De electrische leiding tussen de twee adapters is eenzelfde stroomkring en slechts een 10 tal meter uit elkaar. (van bureau met adsl aansluiting naar de living). De Devolo Cockpit geeft tussen 500 en 800 Mbps. Toch krijg ik als ik tv wil kijken regelmatig blokjes in het beeld. Als ik een rechtstreekse verbinding leg met een ethernet kabel dan werkt het zonder problemen , ook op het UHD test kanaal 996. netflix enzo via de PLC werkt wel zonder problemen.
Proximus winkel had me gezegd dat het wel zou werken. Niet dus...
Wat nu? Proximus laten langskomen?
Dat kun je nooit met 100% zekerheid voorspellen dat dit zonder probleem gaat werken niet met PLC's en ook niet met de wifi bridges bv. dat moet je praktisch ondervinden door ze een geruim tijd in dienst te hebben. Het elektrisch net (stoorsignalen die erop zitten van verschillende afkomst) speelt daar een grote rol in. TV signalen die er over lopen daarvan zal je vlugger fouten zien, dan bij de IP-internet verbindingen want als er daar een pakketje van wegvalt wordt die opnieuw verstuurt wat niet het geval is bij je IP-TV signaal....
PLC's die de homeplug AV2 norm ondersteunen zoals die onder ander die Proximus verkoopt hebben al betere performanties, maar nogmaals op voorhand ben je nooit zeker of je al dan n iet problemen gaat ondervinden.

Reageer