Vraag

slimme wifi en 2.4 en 5

  • 24 August 2020
  • 12 reacties
  • 1593 Bekeken

Hallo, 

Ik heb nu al enkele maanden een bericht van proximus op mijn gsm "activeer slimme wifi". 

En dan nog iets van stel iets in voor 2,4 of 5 op de apparaten.

Kan iemand mij uitleggen wat dat allemaal precies betekent van die slimme wifi?

En ook wat dat is van dat 2 4 en 5 gedoe?

Ik snap er niks van, o ja, zijn daar kosten aan verbonden?

Ik vind proximus goed, maar soms maken ze het toch een beetje moeilijk, voor mij toch.

Maar pas op he,  ik blijf een super tevreden proximus klant!!


12 reacties

@GUIDO_03  

  • "One SSID" wil zeggen dat één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" (of bij sommige bbox3 versies = "Wifi-home-xxxx") i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

One SSID kun je ook deactiveren (indien One SSID / slimme wifi reeds zou actief staan):
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.

En het goede nieuws is dat het je niks kost :relaxed:

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn diverse berichten en commentaren hieromtrent op dit forum terug te vindenhet best

One SSID = 1 SSID voor én WiFi 2.4 band én WiFi 5.0 band (naam van het type WiFi-2.4-xxxx of WiFi-home-xxxx)

OneSSID = uw Bbox kiest de op dat moment best beschikte band en het best geschikte kanaal

 

U kunt bv. OneSSID activeren of deactiveren via uw Bbox LAN IP adres 192.168.1.1 als user met uw user password voorhanden op uw BBox

Gewoon op de OneSSID banner klikken en bevestigen met OK 

 

Uiteraard zijn er geen kosten aan verbonden en hoeft u deze OneSSID niet te activeren. U kunt perfect blijven werken met 1 SSID-2.4-xxxx voor WiFi 2.4 en 1 SSID-5.0-xxxx voor WiFi 5.0

Als u tevreden bent, waarom zou u iets wijzigen? U kunt het eventueel proberen en indien u  niet tevreden zou zijn kunt u OneSSID terug deactiveren op dezelfde wijze

Bij OneSSID kunnen er problemen opduiken met sommige oudere apparaten  (bv. beveiligingscamera’s op WiFi 2.4) 

OneSSID of slimme WiFi is bv. al sinds jaar en dag actief op Telenet HGW (modem/routers), maar ook aldaar is het voor de gebruiker mogelijk om 2 SSID 1 per WiFi-band te creëren (1 voor 2.4 en 1 voor 5.0)

Succes

 

@GUIDO_03

ik was nog iets vergeten uit te leggen in mijn originele uitleg hier

→  https://nl.forum.proximus.be/internet-10/slimme-wifi-en-2-4-en-5-51180?postid=661495#post661495

ivm je vraag:

En dan nog iets van stel iets in voor 2,4 of 5 op de apparaten.

Het is inderdaad zo als op een bepaald apparaat ingesteld werd om verbinding te maken met de wifi-5.0-xxxx wifiband (5.0 GHz) dan moet je nu de wifi-2.4-xxxx kiezen aangezien de wifi band die de bbox uitzendt (als slimme wifi actief staat) ook deze naam gekregen heeft namelijk wifi-2.4-xxxx ipv wifi-5.0-xxxx.

en zoals reeds gezegd kan de wifi ssid  bij One SSID actief ook "Wifi-home-xxxx" zijn

bij mijn bbox3v+ is dit nog als One SSID naam = “wifi-2.4-xxxx”

 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin WiFi-2.0-xxxx moet zijn WiFi-2.4-xxxx

Reputatie 6
Badge +2

Je kunt ook doen zoals ik. Ik heb geen problemen en laat dat bericht maar staan. Ondertussen is mijn iPad slim genoeg om te kiezen welke verbinding goede resultaten geeft. Dat wil zeggen in mijn living ver van de modem kiest hij voor public WiFi afkomstig van een onderbuur (moet maar door een betonnen plafond), waar mijn apparaten staan zoals PC en TV kiest hij voor 5.0 MHz omdat het dicht is bij mijn modem en dat is daar de snelste verbinding.

@Martin WiFi-2.0-xxxx moet zijn WiFi-2.4-xxxx

je moet me wel de tijd geven om  mij tekst die ik getypt  nog eens te overlopen  :slight_smile:

bedankt om er mij op te wijzen.

@Cvanloon ik gebruik ook slimme wifi niet en zelf met recente apparatuur kun je hier problemen mee ondervinden ook na firmware updates …

Natuurlijk kun je het wel eventueel eens proberen en indien alles goed werkt ja dan kun je het zo laten en is er wel een probleem terug uitschakelen zo simpel is het eigenlijk.

Reputatie 6
Badge +2

Als alles goed werkt zonder slimme WiFi is het dom om te willen veranderen, je hebt het zelf ondervonden.

Dat zou ik niet dom noemen eerder eens willen experimenteren om vast te stellen hoe  goed/slecht en hoe slim dit wel werkt,  en aangezien het zo simpel is om het terug uit te zetten riskeer je toch niets, uiteraard doet ieder daar zijn eigen goesting mee en als je liever niet experimenteert of het niet wilt te weten komen wat het doet of eventueel voordelen bied voor je geval, dan laat je gewoon alles zoals het was….

Dag Martin,

Ik heb momenteel 2 tv's draadloos,laptop draadloos, 2x smartphone en 1x alarmsysteem via kabel op box. Alles werkt perfect, maar..… .

Ik heb ook een auto die ik met wifi kan verbinden om applicaties te updaten. Wat ik raar vind is dat als de auto op de oprit staat dat de wifi van de auto allerlei netwerken vind van de buren, maar mijn netwerk niet en dat is op dat moment het korts bij mijn auto. Raar he,

Als ik mijn auto in de garage plaats dan kan ik wel verbinding maken via wifi, maar het downloaden is ontzettend traag.

Heeft dat er iets mee te maken?

 

Reputatie 6
Badge +2

De auto (met chauffeur) gaat vreemd. 😀 Misschien is uw huis zeer goed geïsoleerd en die van de buren niet.

@GUIDO_03 inderdaad dit zou een reden kunnen zijn dat je met bouwmaterialen zit die meer het signaal dempen of je bbox staat mss verder opgesteld in huis tov je wagen die op de oprit staat en deze van de buren staat dan mss weer dichter tov van je oprit...

Reageer