Vraag

Sinds nieuwe BBOX V3+ en fiber geen verbinding meer met camera's via 4G of externe WIFI


Hallo, 

Sinds Proximus bij mij thuis fiber aangesloten heeft en een nieuwe BBOX V3+ werken mijn camera beelden remote niet meer. Ik krijg de beelden nog wel via mijn eigen WIFI/LAN netwerk te zien maar dus niet meer op mijn GSM. Als ik de app open (ACC Mobile) dan vindt hij de gateway niet meer. Heb in de app al alles opnieuw ingesteld, maar geen oplossing. De poorten 80 en 443 staan open. Het heeft vroeger altijd perfect gewerkt, dus frustratie…

Alle hulp/info is dus welkom.


This topic has been closed for comments

18 reacties

je hebt de zelfde port forwarding (port mappoing) ingevoerd als vroeger en dan eens de bbox 10 sec zonder stroom gezet.

Ik kan mij niet herinneren dat ik bij mijn vorige BBOX iets gedaan heb met port mapping, is ook al sinds 2014 geleden dat die camera’s geinstalleerd zijn, en hebben altijd top gewerkt.  Bij de BBOX V3 dus ook (nog) niets van mapping gedaan,  behalve de poorten opengezet. BBOX heb ik al eens gereset en nu nog eens, maar dit helpt niet. Hij herkent gewoon de gateway niet meer op de app van mijn GSM. 

Ik geef je toch ter info mee wat hier al gepost geweest is ivm instellingen voor ip camera’s:

Voorbeeld van thuisnetwerk dat via een router op internet is aangesloten.

Router (= bbox3V+)  heeft Extern Ip adres gekregen van Internet Provider(=proximus) : bv  94.176.24.118
Laptop (via wifi) heeft van router inter Ip adres gekregen: 192.168.1.15
Internet Ip camera heeft van router intern Ip adres gekregen: 192.168.1.14
en tweede camera: 192.168.1.16

De router is eigenlijk de 'schakel' tussen een thuisnetwerk en het internet. 
Alle apparaten op een netwerk communiceren via een zogenaamd IP adres,
Waarmee een apparaat zichtbaar is voor andere apparaten op het netwerk.
Iedere router krijgt van zijn internet provider,
een eigen IP adres toegekend 'extern IP adres'.
Hiermee communiceert hij met alle andere op internet aangesloten apparaten.
De router deelt vervolgens zelf weer andere IP-adressen uit aan
alle apparaten binnen je thuisnetwerk, de Laptop aangesloten via wifi heeft bv.
het adres 192.168.1.15 toegekend gekregen 'intern IP adres'.
Binnen het thuisnetwerk, kunnen alle apparaten op basis van
het interne ip adres met elkaar praten.
Zo kan je bijvoorbeeld vanaf de laptop de camera bekijken,
door in de browser van de Laptop het interne ip adres 192.168.1.14 in te typen. 
Neem je uw Laptop nu mee naar buiten en maak je via een ander wifi netwerk
of via mobiel internet (3G/4G) verbinding, dan werkt dit niet meer.
Het ip-adres 192.168.1.14 bestaat immers niet binnen het andere netwerk.
Om dit werkend te krijgen, zul je specifiek moeten verwijzen naar jouw eigen thuisnetwerk,
en daar binnen naar de betreffende camera, hier komt het 'externe ip adres' bij kijken.
Zo lang je verbinding hebt met internet, kun je namelijk wel communiceren
met de router op je thuisnetwerk, deze is namelijk ook direct verbonden met internet.
Dit doe je via het 'externe ip adres', bijvoorbeeld 94.176.24.118 (WanIp adres van router).
Nu heb je wel verbinding met de router, maar deze weet natuurlijk nog niet 
voor wie je aanvraag bedoeld is .
Je zult de router dus moeten vertellen naar welk apparaat de aanvraag
verzonden moet worden: dit doe je via 'port forwarding'. 

Poortnummers

Alle apparaten maken gebruik van 'softwarematige poorten'
om tegelijkertijd verschillende typen verbindingen te maken.
Om deze verschillende soorten van communicatie uit elkaar te houden,
heeft elke 'soort' communicatie zijn eigen poort. 
Voor het merendeel van de communicatie wordt poort 80 gebruikt:
wordt gebruikt voor het opvragen van een website (via het HTTP protocol).
In feite kun je op deze manier ook contact maken met een IP camera.
Op het moment dat je, binnen het thuisnetwerk, het 'interne ip adres'
van de camera in een browser invoert, dan wordt er eigenlijk op poort 80
verbinding gemaakt met de camera die eigen 'webserver software'
aan boord heeft, die je nu in de browser een webpagina laat zien met instellingen. 
Je kan de camera ook op een andere poort instellen, bijvoorbeeld poort 2200.
In principe kun je elk poortnummer kiezen, aangeraden is om altijd een getal tussen
de 1024 en 49151 te kiezen, binnen deze range zitten geen functionele verschillen.
Als je dan het interne ip adres van je camera in een browser in typt,
krijg je ineens geen verbinding meer, omdat er standaard
verbinding wordt gemaakt op poort 80.
Om aan te geven dat je verbinding wilt maken op poort 2200,
typ je in de browser: 192.168.1.14:2200.
Nu kun je ook gebruik maken van poortnummers om vanaf het internet buitenshuis,
verbinding te maken met een IP camera op je thuisnetwerk.
In het geval van meerdere cameras, geef je elke camera zijn eigen poort nummer:

- Camera 1 op 192.168.1.14 poort 2200
- Camera 2 op 192.168.1.16 poort 2201

Instelling die je in de router moet maken heet 'port forwarding.
In feite vertel je tegen de router dat elke verbinding van buiten,
die binnenkomt op poort 2200, doorgestuurd moet worden naar camera 1,
en elke verbinding die binnenkomt op poort 2201, naar camera 2. 
Dan pas kan je van buitenshuis verbinding maken, door het externe IP adres
gevolgd door het poortnummer in te voeren in een browser.
Via 94.176.24.118:2200 zul je nu verbinding krijgen met camera 1,
en via 94.176.24.118:2201 krijg je verbinding met camera 2.
 

1. De camera op een ander poortnummer instellen

het interne ip adres van de camera in een browser invullen,
en inloggen om naar de netwerk settings te gaan. 
Verander de 'http port' naar het gewenste poortnummer 2200,
dit kan elk nummer zijn tussen de 1024 en 49151 zijn,
De camera opnieuw laten opstarten, daarna is de camera
alleen nog te bereiken op het ingestelde poortnummer.
Typ dus het interne IP adres opnieuw in de browser,
om in te loggen op de camera (192.168.1.14:2200). 

2. Port forwarding instellen op de router. 

Je moet in ieder geval beginnen met inloggen op je eigen router.
Dit kan door het interne ip adres van je router ('gateway') in te voeren in een browser.
In veel gevallen is dit adres 192.168.0.1 of 192.168.1.1, dit is standaard voor o.a.
Netgear, Linksys, Asus, 3Com,  Zyxel, Belgacom BBox2.  
Indien dit adres niet overeenkomt met uw router, dan kun je dit makkelijk op Google vinden.
Speciaal: Apple: 10.0.0.1 (deze configureer je echter met de 'Airport Utility' en niet via de browser)
In de meeste gevallen zul je nu om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd worden.
Bij veel fabrikanten is de standaard gebruikersnaam 'admin' en het wachtwoord ook 'admin' of '1234'.
Zoek dit  desnoods op in de handleiding, soms staan deze gegevens ook onder op de router zelf. 
Na het inloggen kom je op een webpagina met instellingen van de router.
Hier kan het even zoeken zijn naar de instellingen voor 'port forwarding',
soms simpelweg 'forwarding' genoemd.
Bij Linksys routers staat het vaak onder 'Applications and Gaming'.
Je ziet er bijna altijd (een aantal van) de volgende opties: 
'External port': vul hier het poortnummer van de camera, bijvoorbeeld 2200 in
'Internal port': vul hier ook het poortnummer van de camera in, bijvoorbeeld 2200
'IP address': vul hier het interne ip adres van de betreffende camera in, bijvoorbeeld 192.168.1.14
'Protocol': selecteer hier 'both' of TCP

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

Ik vermoed dat bovenstaande bij het gebruik van de mobiele app niet direct nodig is

Signing In with the Avigilon Cloud Services Platform

bv. managing site connections

 

→ 

mogelijks is het extern IP adres gewijzigd en/of dient de app best eens te worden verwijderd en opnieuw geïnstalleerd om opnieuw extern toegang de krijgen 

er wordt blijkbaar standaard gebruik gemaakt van de poort 443 of 8443

 

toegegeven ik ken deze apparatuur niet & mogelijks is er meer kennis van zaken dienaangaande op userbase.be

 

 

 

Er is inderdaad ook grote kans dat het externe WAN IP adres van de bbox veranderd is aangezien het om een aansluiting gaat nu over fiber en een andere bbox3V+ die geplaatst geweest is.

Ook is er niet altijd DDNS nodig, sommige beveiligingscamera's kan je koppelen aan een online service van de fabrikant en zo kan je eender waar jouw camera bekijken, zonder te werken met dyndns.
In de camera software wordt dan het Wan IP adres doorgeven aan hen in feite.

er wordt blijkbaar standaard gebruik gemaakt van de poort 443 of 8443

Maar ik veronderstel dat je dan toch port mapping voor die poorten moet ingeven!

ACC - TCP/UDP Ports for Connecting ACC Mobile 2 to ACC Gateway (avigilon.com)

Ook eens kijken of Remote Access niet actief staat in de bbox en deze ook uitzetten.

Reputatie 7
Badge +4

ACC Mobile - Avigilon

  • Directly connect to ACC 6 sites or ACC 7 sites not connected to Avigilon Cloud Services by specifying an IP address or hostname, port, and ACC credentials for each one

Als poort 443 open staat in MyProximus zou bovenstaande normalerwijze toch moeten werken

Ik herinner mij ook dat er vroeger (mss is het nu ondertussen al opgelost) bij de bbox van sagemcom een probleem was als je poort 443 wilde open zetten/gebruiken, omdat  RA op de bbox configuratie staat ingesteld op 443 en als oplossing gegeven werd om een andere externe poort bvb 8844 te nemen en dan intern 443 te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +5

@Samuel Verreth Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we even je lijn na.

@DaisyS : is in orde gebracht. Ik denk dat mijn lijn wel ok zou moeten zijn. Maar toch bedankt om  het even te checken!

Heb de app dus gedelete en terug geinstalleerd, maar nada. Hij vindt gewoon de gateway niet. Ik werk met een no-ip, maar dat heeft er volgens mij niets mee te maken. 

Dit is voor mij ook allemaal niet zo’n gekend terrein. Mijn installateur heeft dit indertijd geinstalleerd. Het is gewoon vervelend dat bij een nieuwe bbox je spullen niet meer correct werken. Mijn installateur laten komen kost weer geld terwijl dat dit pre-fiber tijdperk allemaal feiloos werkte. je zou toch verwachten dat fiber, een nieuwe bbox etc een veel beter ervaring geeft, maar dat is het dus niet echt. Tot zover mijn frustraties… en nu geduldig verder zoeken naar een oplossing komen.

Moet ik poorten mappen? En wat moet ik daar dan invullen? De IP adressen van de camera’s komen ook niet overeen met de IP adressen als ik inlog op mijn bbox.  (ze werken wel, want ik zie ze op mijn ipad die geconnecteerd is via mijn WIFI netwerk). Standaard poort is idd 443, die staat open. 

Remote access staat op off.

 

Reputatie 7
Badge +4

Vraagjes:

 

Wat gebeurt er/ziet u indien u uw smartphone 4G gebruikt en in de webbrowser uw publiek IP adres ingeeft gevolgd door :443

bv. 

What Is My IP Address - See Your Public Address - IPv4 & IPv6

xxx.xxx.xxx.xxx:443

 

Hebt u het betrokken publieke IP adres (of de NoIP info) ingevuld in de app

 

Ik vermoed niet dat u met de app port forwards zult moeten instellen

Advies.voorstel

vraag eventueel raad op het forum userbase.be - mogelijks zijn er aldaar mensen die de betrokken apparatuur kennen- indien u niet verder geraakt vooraleer uw installateur te raadplegen

 

Nog iets vreemds ondekt: als ik een Port Forwarding test uitvoer, dan zegt ie dat poort 443 en 80 gesloten zijn, terwijl die in mijn instelling op low staan… 🤔 snap er niets van.

Ondertussen heb ik de gegevens gevonden om de Port Mapping in te vullen. Ik had destijds een foto genomen toen mijn installateur die ingegeven heeft. Alles proper ingevuld en gesaved. Ik was bijna in hoera stemming, maar helaas wordt de gateway nog steeds niet gevonden. 

Nog iets vreemds ondekt: als ik een Port Forwarding test uitvoer, dan zegt ie dat poort 443 en 80 gesloten zijn, terwijl die in mijn instelling op low staan… 🤔 snap er niets van.

@Samuel Verreth heb je poort 443/80  wel open gezet via myproximus

of bedoel je dat je in de bbox zijn firewall op lage beveiliging gezet hebt.

Bij zo’n poorttest moet er ook een service draaien achter de bbox die kan antwoorden op die poorttest.

Martin, heb ze open gezet in MyProximus. Ook al eens de firewall op lage beveiliging gezet,  maar terug op medium nu. Wat bedoel je met een ‘service draaien achter de bbox’?

Om het in het kort uit te leggen: Als je een bbox hebt en je hebt niks aangesloten van servers dan kan je die poorten zoals bvb poort 80 open zetten voor de bbox en als je dan een poorttest applicatie  er op los laat zal hij aangeven dat die poort 80 niet open is, niettegenstaande je ze voor de bbox open gezet hebt omdat er niks op die poort regeert (geen service verleent).

Maar als je nu bvb een webserver zou draaien hebben die op je bbox  aangesloten is en je doet terug een poorttest op 80 dan regeert die webserver aangezien hij op poort 80 draait (service verleent) dus zal de poorttest aangeven dat poort 80 open is.

Of nog een ander voorbeeld je hebt een mail server draaien en je hebt geen port mapping  ingevoerd in de bbox dan zal je poorttest ook aangeven dat deze poort die de mail server gebruikt niet open is omdat hij de mailserver niet ziet, aangezien hij de weg niet vindt naar die server, of wat op het zelfde neer komt dat je die zou aangesloten hebben op je bbox..

Een poortscanner stuurt een pakket netwerkgegevens naar een poort om te controleren, dus in geval van een webserver die op je bbox hangt zal die de status van poort 80 op die server controleren om te zien of deze luistert = open is.

Reputatie 7
Badge +5

@Samuel Verreth Dit lijk me toch een probleem met port forwarding.

Even melden dat alles werkt. Ik vermoed dat het te maken had met de port mapping. Die velden waren allemaal leeg, heeft dit te maken met de nieuwe BBOX die geinstalleerd is, ik vermoed van wel. Ik had die mapping een aantal weken geleden gedaan en toen werkt dat nog niet. Nu heb ik ook mijn app eens volledig gedelete en terug ingesteld en de gateway werd direct herkend en dan de verschillende camera’s ook. Ben content ;-)