Vraag

Router settings

  • 7 January 2018
  • 16 reacties
  • 5803 Bekeken

Ik heb recent een Blue Sound Vault 2 aangesloten (vie ethernetkabel) op mijn Proximus netwerk.
De controller van die Bluesound op mijn Mac valt voortdurend uit.
De support van Bluesound geeft mij onderstaand advies.

Ik wil graag stap per stap uitleg hoe ik dat advies moet realiseren. Want ik heb al geprobeerd om op 193.168.1.1 in te loggen, maar voor mij is dat moeilijker dan chinees !

Dit schrijft Bluesound:
""
Thank you for your patience and sending us the log file. This was helpful in determining the crashing issue.

We would like you to confirm some settings on your router, these settings will also have an explanation to clarify what they address.

Router Settings:

Multicast (mDNS) Enabled - Required for Bluesound Player Discovery

DHCP Server Enabled - Required to assign IP Address to each Bluesound Player (please assign a DHCP reservation for your player)

Wireless Security WPA/WPA2 - We recommend WPA2 Security for best results

Wireless Channel - 3, 8 OR 11 - Priority over other devices within the network(to prevent interference)

DHCP Reservation on the IP Address of the Player(If Wireless) - To make a more reliable connection

16 reacties

ter info: Als je moet inloggen op de interface van je bbox3 dan kan dit als volgt surf naar 192.168.1.1 en daar inloggen als user met paswoord dat op sticker van je bbox staat.
Het 193.168.1.x adres zit in een ander subnet dan dit van je bbox 192.168.1.x
De DHCP van de bbox zal een ip adres toekennen in het zelfde subnet als van je bbox2.
In het ander geval moet je zelf een adres toekennen aan je Bluesound bvb 192.168.1.200.
Aangezien je met utp kabel werkt vallen de drie laatste regels (voor wifi) weg in je bovenstaande bericht.
193.168..... is een typfout want 193.x.y.z is geen non-routable IP adres ...
https://en.wikipedia.org/wiki/Reserved_IP_addresses
kan niet goed volgen, dat moet toch geen routeerbaar adres zijn want hij zit toch op het lan netwerk met zijn bluesound?
Een bekabelde verbinding met het netwerk vereist geen installatie,
sluit u de speler aan op uw bbox3 (thuisnetwerk) met behulp van de utp netwerkkabel.
Op zijn LAN = Local Area Network zitten geen routeerbare adressen ... dat is wat ik net zei 193.0.0.0 is GEEN non-routable adres ttz GEEN LAN adres, alles wat achter de bbox-3 zit is LAN ... Je hebt trouwens en in principe maar Ă©Ă©n enkel routable IP adres, namelijk dat wat je van Proximus krijgt om je WAN te contacteren tenzij men er meerdere "gekocht" heeft ... IMHO

Zie ook NAT ...
"....This is where NAT (RFC 1631) comes to the rescue. Network Address Translation allows a single device, such as a router, to act as an agent between the Internet (or "public network") and a local (or "private") network. This means that only a single, unique IP address is required to represent an entire group of computers. ..."

en bij CISCO
"... Q. What is NAT?
A. Network Address Translation (NAT) is designed for IP address conservation. It enables private IP networks that use unregistered IP addresses to connect to the Internet. NAT operates on a router, usually connecting two networks together, and translates the private (not globally unique) addresses in the internal network into legal addresses, before packets are forwarded to another network.
As part of this capability, NAT can be configured to advertise only one address for the entire network to the outside world. This provides additional security by effectively hiding the entire internal network behind that address. NAT offers the dual functions of security and address conservation and is typically implemented in remote-access environments...."
Reputatie 7
Badge +4
Ter info
https://support.bluesound.com/hc/en-us/articles/200387457-Accessing-the-Bluesound-Vault-s-Internal-Storage-From-a-Computer
193 -> 192
Dat is inderdaad zo, maar volgens mij is er geen probleem of zou het geen probleem mogen zijn, want de speler krijgt automatisch een non-routeerbaar adres van de bbox zijn DHCP als hij die aansluit aan de bbox3/router/modem.
PS: er is hier iemand terug uit verlof en mijn reactie was op het vorig bericht 😉
Zie wat M_016 hierboven schrijft ...

Je kan vanuit je LAN geen LAN adres met 193.0.0.0 benaderen want dat is geen LAN adres en je hebt er geen routing entry voor, mocht dat al helpen. Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen dat IP domein 193.0.... een WAN adres is ?
Als men dus inlogt op 193.168.1.1 dan gaat men naar "de wereld", via NAT, om in te loggen, daarom zeg ik dat het een typfout is ... en dat het (zoals M_016 zegt) 193 => 192 moet zijn ... nieuwjaarsrecepties nog niet verdampt ?
Maar ik bedoel dat dit niet ter zaken doet dat de bbox hem toch een 192.168.1.x gaat geven maar naast elkaar praten is precies ook heel plezant 🙂 Mss moeten we juist wat meer recepties bijwonen om wat meer te kunnen relativeren 😃

Mijn beste en gezonde wensen trouwens voor 2018.
Reputatie 7
Badge +4
@Martin
Ik vermoed dat er een vast intern adres moet toegekend worden aan de bluesound (DHCP reservation), nee?
volgens wat ik hierboven reeds beschreven heb en op de support pagina terug te vinden is:
"Een bekabelde verbinding met het netwerk vereist geen installatie,
sluit u de speler aan op uw bbox3 (thuisnetwerk) met behulp van de utp netwerkkabel"

Maar niets belet van een zelf vast ip toe te kennen aan de bluesound (ook hierboven reeds aangehaald)
of door adres reservation kan ook, desnoods alle opties eens proberen indien het niet direct werkt of wilt werken en ook soms nodig van de bbox eens te resetten na een instelling erin veranderd te hebben ......
Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad Martin (quick guide network= ethernet kabel)
www.bluesound.com/wp-content/uploads/2015/07/BLS_QSG_VAULT2.pdf
-> laatste firmware actief?
-> is het probleem gekoppeld aan "eigen lokale muziek" of aan "internet radio"? = een lokaal of een "internet"-probleem?
-> eventueel advies Bluesound opvolgen, ethernet-kabel loskoppelen, 2.4 GHz Wifi gebruiken en
bv. 192.168.1.200 via Bbox toekennen zoals bv. aangekaart in onderstaande oude post
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/instellen-van-een-vast-ip-adres-op-bbox3-35073
Als er een 2.4 wifi- kaart inzit want ik dacht dat er ook versies zonder deze kaart waren.
.....Proximus krijgt om je WAN te contacteren tenzij men er meerdere "gekocht" heeft ... IMHO

Je moet ze niet aankopen je kan er bv.een tweede opstarten......
This means that only a single, unique IP address is required to represent an entire group of computers. ..."

Proximus kan bv ook om die reden CGNAT toepassen om de zelfde reden .....
Als er een 2.4 wifi- kaart inzit want ik dacht dat er ook versies zonder deze kaart waren.

Persoonlijk zou ik eerst zonder wifi proberen dus via netwerkabel om weer andere supplementaire parameters bijkomen die roet in het eten te gooien en eens het met netwerkkabel werkt zou ik dan de stap naar wifi zetten, enfin ieder doet er uiteraard mee wat hij niet laten kan 😉
Beste Martin, en anderen,

Het lijkt mij dat jullie er niet uit geraken.
Hoe dan ook, jullie uitleg is voor mij nog altijd moeilijker dan chinees.

Kan er iemand mij een eenvoudige uitleg geven? Ik bedoel: niet voor een tienjarige die goed met computers overweg kan, maar voor een gewone gepensioneerde 🙂
Eigenlijk heb je contact op je MAC via de controller maar het probleem is dat deze regelmatig uitvalt,
De controller van die Bluesound op mijn Mac valt voortdurend uit
dus komt het erop neer om de reden te vinden waarom!, spijtig genoeg heb ik geen ervaring met MAC en laat ik het liever over aan de ander specilisten hier op het forum die daar wel ervaring mee hebben.
En aangezien mijn nieuwjaarsrecepties nog niet verdampt is zou ik nog meer onzin verkopen 😉 😄 😃

Reageer