Proximus vereenvoudigt en versnelt toegang tot wifi-hotspots

  • 22 October 2014
  • 21 reacties
  • 1162 Bekeken

930.000 geactiveerde wifi-hotspots in het Proximus-netwerk (van de 1,7 miljoen internetklanten)

- Proximus-klant kan automatisch verbinding maken met een wifi-hotspot van Proximus

zonder zich telkens opnieuw te moeten aanmelden via EAP-authenticatieprotocol zoals bij Telenet.

Maar het verschil met Telenet is dat waar mogelijk de authenticatie via de simkaart verloopt(eap-sim, nvdr),

dus hoef je zelfs niet eenmalig in te loggen met een gebruikersnaam en wachtwoord.


Op tablets of smartphones zonder simkaart of met een simkaart van een andere operator

zullen klanten wel nog eenmalig hun Proximus-aanmeldgegevens moeten invoeren (eap-ttls).

Zowat 70 procent van de huidige smartphones (iOS/Android) compatibel met EAP.

Op Windows-toestellen is minstens versie 8.1 vereist.


Het grote voordeel voor de eindgebruiker is dat die kan profiteren van 'seamless authentication':

de internetverbinding met het mobiele 3G- of 4G-netwerk wordt pas verbroken

van zodra de connectie met een wifi-hotspot helemaal draaiende is.


Waar tot nu toe maximaal 10 procent van de bandbreedte beschikbaar was voor gastgebruikers,

wordt dat binnenkort opgetrokken tot 100 procent van de lijnsnelheid

op voorwaarde weliswaar dat de eigenaar van de modem die bandbreedte niet zelf aan het opsouperen is.


Vanaf november is de snelheidsverhoging een feit voor alle 930.000 wifi-hotspots.

De EAP-authenticatie wordt vanaf midden november ingevoerd voor 700.000 hotspots.

De overige 230.000 worden in de eerste helft van 2015 met EAP uitgerust.



Proximus maakt Internet Overal nog toegankelijker

23-10-2014




Vereenvoudigde toegang tot het grootste draadloze internetnetwerk


Drie jaar na de start van de uitbouw van het grootste Wi-Fi-hotspot-netwerk in België, kunnen de “Internet Overal”-klanten van Proximus, alsook de Offcie&Go-klanten, vandaag - zonder meerkost - surfen op 930.000 Wi-Fi-hotspots in België, en 13 miljoen in de rest van de wereld. Vanaf november wordt het gebruiksgemak nog eenvoudiger.



Nog meer “Proximus Internet Overal”


Proximus investeert voortdurend in haar vaste en mobiele netwerk zodat de klanten op een eenvoudige en naadloze manier overal toegang hebben tot hun diensten en applicaties, zowel thuis als onderweg. Het gebruik van de verschillende netwerken loopt steeds meer door elkaar, zonder dat de gebruiker zich daar bewust van is.

“Internet Overal”-klanten van Proximus genieten, naast een optimale vaste internetoplossing, ook van een optimale mobiele internetervaring in België én in het buitenland. Dankzij de http://www.proximus.be/nl/id_cr_wifispots/particulieren/onze-producten/mobile/mobiel-internet-/gratis-wi-fi-hotspots.html" target="_blank kunnen klanten hun vaste internetervaring ook op verplaatsing beleven. Deze dienst, die deel uitmaakt van het http://www.proximus.be/nl/id_cr_int/particulieren/onze-producten/internet/internet-overal.html?ac_chn=cpc&ac_src=adwords&ac_aid=quality&ac_caid=cbu-internet&ac_cp=cbu-internet_nl&ac_cid=proximus%20internet%20overal&gclid=CPLe34LJwMECFbHHtAod3UoABw" target="_blank, werd in november 2011 gelanceerd, in samenwerking met het Spaanse bedrijf https://corp.fon.com/nl" target="_blank.

Toen waren er in België 100.000 toegangspunten, FON hotspots, en 5 miljoen in de rest van de wereld. Vandaag zijn er 930.000 Proximus Wi-Fi hotspots in België en kunnen de klanten ook de 13 miljoen toegangspunten in de rest van de wereld gebruiken.

Dankzij de samenwerking met Fon krijgen de Proximus-klanten zonder meerkost toegang tot het grootste Wi-Fi-netwerk ter wereld. Terwijl de meeste aanbieders van publieke hotspots zelf apparatuur installeren, wordt hier de toepassing geïntegreerd in de modems van Wi-Fi-internetklanten. Hun modem wordt dan een Wi-Fi hotspot. De klant kan zich dan gratis op dit semipublieke netwerk aanmelden, zonder de internetervaring van de eigenaar te verstoren. De toegang verloopt immers via een apart kanaal. Het delen van de Wifi-verbinding is dan ook volledig veilig.



Verdere verbetering van de gebruikservaring


Vanaf november wordt de gebruikservaring van de Wi-Fi hotspots nog sterk verbeterd. Er zijn 2 concrete verbeteringen:




  • De gebruiker krijgt automatisch toegang tot het Proximus Wi-Fi hotspots-netwerk, op basis van zijn Proximus sim-kaart , EAP Extensible Authentication Protocol, zonder nog een login of paswoord nodig te hebben. De EAP-SIM technologie is aanwezig in ongeveer 70% van de momenteel gebruikte smartphones, en in alle nieuwe iOS, Android en Windows Mobile 8.1 smartphones. De voorbije zomer hebben Proximus-klanten in de zone Gent de toegang via EAP uitgebreid getest op 10.000 actieve hotspots en zeer positief geëvalueerd. Proximus voert ze nu geleidelijk in: toegang met behulp van EAP zal in november al op 700.000 Wi-Fi hotspots mogelijk zijn, de resterende toegangspunten worden in de eerste helft van 2015 aangepast.
  • De gebruiker van de Wi-Fi hotspots krijgt meer bandbreedte, en daardoor wordt de verbinding ook sneller en meer stabiel: de servicekwaliteit wordt inderdaad op alle Proximus Wi-Fi hotspots dynamisch: ze wordt aangepast in functie van de bandbreedte op de modem, die niet is benut door diens eigenaar.


Gebruik: gemakkelijk en gratis


De dienst is gratis voor alle “Internet Overal”-klanten van Proximus alsook voor de Offcie&Go-klanten. De klant moet deze automatische toegang activeren via de http://www.proximus.be/nl/id_cr_mypxapp/particulieren/tot-uw-dienst/de-proximus-service/dichtbij-met-myproximus-/de-myproximus-mobiele-app.html" target="_blankapp op iOS en Android smartphones. Voor klanten met een mobiel abonnement in hun Proximus pack is registratie en gebruik van een login en paswoord dus niet meer nodig. Zij krijgen meteen klant toegang tot dit Wi-Fi-netwerk, en kunnen buitenhuis surfen zoals thuis. Hun compatibele smartphone of tablet schakelt transparant van het ene Proximus-netwerk over op het andere: wi-fi thuis, Wi-Fi Hotspots, 3G/4G.



Aanvulling op mobiel internet via 3G en 4G


Door de complementariteit van haar vaste en mobiele netwerk biedt Proximus echte convergentie aan: de toegang tot het internet via de Proximus-Fon Wi-Fi-gemeenschap is complementair met mobiel internet.



Proximus verkleint met ‘Internet Overal’ de digitale kloof


Eens te meer verlaagt Proximus aanzienlijk de drempel om overal eenvoudig toegang te krijgen tot het internet. De klant krijgt zo ook meer waar voor zijn geld.






21 reacties

Bron: surf naar ►datanews
Hoe werkt dat in feite?ik zou dat eens moeten proberen je weet nooit waar het goed voor is.Die inlog gegevens welke zijn dit?
De inloggegevens zijn nu nog altijd dezelfde als vroeger dus je fon login en paswoord die je bij de fon registratie ingegeven hebt.
@Elsa,


Is het laatste deel van de inlog dan niet veranderd naar @proximusfon.be??


Heb het onlangs gezien op My Proximus...


Heb nog niet kunnnen aanmelden bij fon...


Mvg


Artie
Inderdaad maar de oude methode werkt ook nog, ik weet echter niet hoelang het inloggen met de oude @belgacomfon.be nog zal ondersteunt worden. Je mag nu nog bijna in alle gevallen belgacom of proximus dooreen gebruiken net zoals bvb voor dit forum forum.proximus.be net zoals community.belgacom.be nog werkt en de pppoe login zowel werkt met @SKYNET en eveneens @PROXIMUS enz.... enz....


ik ga ze hier nu ook niet allemaal opnoemen ;-)
Reputatie 6
Badge +2
Ja Elsa, anders zit je volgende maand nog bezig met alles op te noemen.
Reputatie 4
Badge +1
Misschien wordt dit dan ook de oplossing die Belgacom/Proximus mij sinds half april 2014 belooft voor het problematisch inloggen met (sommige) Samsung S5 op 'TV Overal via FON Hotspot' ?


nb: thans 30% geslaagde logins niettegenstaande krachtige FON Hotspots met downstream >1Mbit/s
zoals ze hierboven zegge, 't is toch maar een


'Aanvulling op mobiel internet via 3G en 4G'


knipoog
Elsa ik heb mij infeite vroeger nooit op fon ingelogt.Dit heb ik eenmaal moeten doen toen ik nog bij telenet was en dan had ik daar een paar dagen geen internet,en heb ik hier fon moeten betalen voor enkele euro.
In tegenstelling tot het probleem S5 omtrent TV Overal over Fon , waar ik nog altijd niks van klachten over terugvind,

vind ik dit wel in verband met TV Overal connectie problemen met de Android versie 'Lollipop'.

De Proximus programmeurs zijn er van op de hoogte en zullen de aanpassingen doen zodat deze problemen tegen het einde van de maand opgelost zijn!
Heel spijtig dat dit opgedrongen wordt door de provider.


Al verschillende malen hun procedure gevolgd om uitgeschreven te worden maar nopes


Deze morgen weer vast gesteld dat in de rubriek van mijn BBox3 de FON weer ON stond


Men forceert dit dus steeds automatisch naar ON


Gelukkig staan hier wel WiFi op BBox allebei uit


Het delen van wifi voor prive en hotspot is voor de klant een achteruitgang want de wifi op alle types bbox echt ondermaats en als men dan nog eens gaat toelaten dat hotspot volledige snelheid krijgt waar gaat dit naartoe leiden


Waarom kon Proximus geen mogelijkheid geven aan de keuze modem zijnde een met modem/router/wifi en een enkel modem


De laatste met een uitgang voor aansluiten eigen router en een uitgang voor TV


Men zoekt het steeds te ver en men wilt zoveel mogelijk de klanten geven aan mogelijkheden wat resulteert in meer en meer problemen

gaat toelaten dat hotspot volledige snelheid krijgt



Dat klopt niet volledig,

hotspotters krijgen alleen de overschot van de capaciteit die jij op dat moment niet gebruikt dus jij krijgt altijd voorrang (Qos/GRE-tunnel).


Plus al wat de hotspotters gebruiken gaat niet van jou dataverbruik af maar wordt van hun datavolume afgetrokken.


Uw privé wifi is beveiligd en staat volledig los van het publiek gedeelte, dus loop je geen gevaar.


Eigenlijk moet je u daar toch geen zorgen over maken.


Enfin ik respecteer ieders mening en ik zeg maar wat ik er persoonlijk van denk.

Waarom kon Proximus geen mogelijkheid geven aan de keuze modem zijnde een met modem/router/wifi en een enkel modem



Dat kan je toch de meeste specialisten gebruiken toch een router achter hun brol bbox modem (zo als zij hem noemen) en dan kan je kiezen of je de bbox alleen als modem only gebruikt of dat je de modem laat werken zonder aan de instellingen te veranderen en de router eigenlijk voor alles gebruikt.
BBOX Fon uitschakelen


heb je ook al eens op de volgende manier geprobeerd om te zien of dit werkt :


Bel naar onze Wi-Fi Hotspots-lijn op het gratis nummer 0800 20 640 om de Wi-Fi Hotspot-functie van uw modem te laten deactiveren.
Ik gebruik die bbox3 zoal met modem erachter maar toch komt die hotspot altijd op ON in de rubriek


Blijkbaar is dit iets automatisch


Telenet is nog slechter op dat gebied Daar kan je nog minder zelf bepalen


Schakel je dan de Wifi uit op de bbox3 , in de veronderstelling dat je de router er achter als wifi access point gebruikt ipv van de bbox3.


Mss wordt fon dan na een tijd ook op je bbox3 uitgeschakeld ('k ben niet zeker maar je zou eens kunnen proberen)
Reputatie 7
Badge +1
Wat betekent dit?

















Global service status: Enabled
Captive portal service status: hotspot is up : running
EAP service status: EAP hotspot is down : disabled
De EAP hotspot is een nieuwe functionaliteit die wordt getest bij sommige modems en klanten.

Zelfs al is deze hotspot ingeschakeld, dan zal je zal hem niet kunnen gebruiken met je huidige FON-gegevens


zie wat er staat in dit verband in de TS tekst:



...Proximus-klanten in de zone Gent de toegang via EAP uitgebreid getest op 10.000 actieve hotspots ..

Reputatie 7
Badge +1
Bedankt! just curious...besluiteloos
Heb al van alles geprobeerd ook via da gratis nummer om FON te deactiveren


In de hoop dat alle gemaakte paswoorden ook zouden verdwijnen maar nikske


Gelukkig staat wifi uit want fon komt automatisch steeds terug op ON


Proximus heeft blijkbaar iets in hun software geplaatst dat dit moet activeren


Men wilt altijd maar zaken bijvoegen maar men zou beter eens zorgen dat de software van bbox3 stabiel wordt


Gisteren terug moeten herstarten De twee zaken wat nog aan bbox3 hingen konden niet meer connecteren met internet terwijl de router die erachter hangt gewoon zijn werk verder deed


Dat is spijtig genoeg al langer geweten en gekend dat je veel beter af bent met een router achter je bbox die je niet meer gebruikt.


Anders een een privé bericht sturen naar onze medewerkers en vragen dat zij je fon afzetten

Reageer