Beantwoord

Proximus tv geeft blokjes via PLC

  • 20 August 2018
  • 8 reacties
  • 1216 Bekeken

Reputatie 2
Badge
Toen ik overschakelde naar proximus had ik eerst wat inlichtingen ingewonnen aangezien mijn adsl aansluiting niet in dezelfde kamer toekomt als waar ik tv wil kijken. In de winkel verzekerde men mij dat ik mijn Devolo PLC 1200+ die ik al had zonder problemen kon gebruiken. De electrische leiding tussen de twee adapters is eenzelfde stroomkring en slechts een 10 tal meter uit elkaar. (van bureau met adsl aansluiting naar de living). De Devolo Cockpit geeft tussen 500 en 800 Mbps. Toch krijg ik als ik tv wil kijken regelmatig blokjes in het beeld. Als ik een rechtstreekse verbinding leg met een ethernet kabel dan werkt het zonder problemen , ook op het UHD test kanaal 996. netflix enzo via de PLC werkt wel zonder problemen.
Proximus winkel had me gezegd dat het wel zou werken. Niet dus...
Wat nu? Proximus laten langskomen?
Of moet ik die vervangen door proximus PLC?
icon

Beste antwoord door Martin 21 August 2018, 11:14

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Betere PLC zult u waarschijnlijk niet vinden maar.... ik lees adsl …. u dient er rekening mee te houden dat van een signaal x Mbps er in werkelijkheid slechts y% overblijft (ik haal met PLC Devolo 1200 + op een ander circuit +/- 80%)
HD: +/- 8 Mbps nodig & SD: +/- 4 Mbps
Dus blokvorming aan hieraan te wijten zijn
Welke adsl (of toch vdsl2 ?) snelheid hebt u op uw adres?
https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/internetabonnementen/speedtest-internet-connectie.html#/input

P.S.
Met utp-kabel zult u dit uiteraard niet hebben (= goedkoopste & bedrijfszekerste wijze maar uiteraard om bv. esthetische redenen niet altijd mogelijk)
blokvorming kan hieraan te wijten zijn heb dit ook voorgehad zelf al haalde ik een snelheid (speedtest.net) over de plc's van 70-Mbps maar dat wil voor IP-TV signaal nog niks zeggen. Heb uitleg gedaan in ander post aan TS!
Er gaat uiteraard niks boven netwerkkabel (ik heb trouwens niet voor niks de plc's en wifi-bridge de deur uitgezet 🙂 ) maar ja niet altijd even praktisch om dit op een deftige manier uit te voeren.
ADSL kan het niet zijn volgens de uitleg van TS!
Reputatie 2
Badge
Hoi,

Bedankt voor julie antwoorden. Van de details van x% etc ben ik op de hoogte en Ik bedoelde inderdaad VDSL ipv ADSL.
Als ik een computer aansluit op mn modem krijg ik tegen de 100Mbps.
Als ik een ethernet kabel van mijn decoder naar de modem leg heb ik geen blokjes.
Als ik de devolo cockpit gebruik om de snelheid van de PLC's te meten krijg ik tussen de 500 en 800 Mbps.
Bestanden downloaden, netflix , gamen gaan perfect via de PLC.
Enkel live of opgenomen proximus TV geeft deze blokjes. SD Signaal af en toe , HD signaal regelmatig en UHD signaal (testkanaal 996) erg vaak.
Als ik het aantal Mbps voor de verschillende signalen hierboven lees zou de bandbreette van de PLC's geen probleem mogen zijn en ligt het eerder aan de stabiliteit van het signaal.


Ik had nog gehoopt dat proximus PLC's wat 'secret sauce' zouden hebben die de gewone devolo 1200+ niet heeft, maar dat ziet er dus niet naar uit..

Wel jammer dat Proximus zowel in hun winkels als op hun website gewoon de PLC's enzo als oplossingen naar voor schuiven. Ze zouden op zijn minst ergens de mogelijkheid moeten aanbieden te testen of alles naar behoren werkt alvorens je klant te maken. Zeker aangezien ik specifiek had geinformeerd naar de betrouwbaarheid van deze oplossingen.

Eerst maar eens iemand laten langs komen om me uit te leggen waarom wat ze hebben voorgesteld niet werkt en alternatieven voor te stellen... Misschien dat ze me een Bridge kunnen lenen om uit te proberen. Ik ga er in elk geval niet op voorhand voor betalen....

D.

P.S. Martin, welke andere post bedoel je?
Andere post 👉 klik hier
daar staat mijn antwoord ook:Dat kun je nooit met 100% zekerheid voorspellen dat dit zonder probleem gaat werken niet met PLC's en ook niet met de wifi bridges bv. dat moet je praktisch ondervinden door ze een geruim tijd in dienst te hebben. Het elektrisch net (stoorsignalen die erop zitten van verschillende afkomst) speelt daar een grote rol in. TV signalen die er over lopen daarvan zal je vlugger fouten zien, dan bij de IP-internet verbindingen want als er daar een pakketje van wegvalt wordt die opnieuw verstuurt wat niet het geval is bij je IP-TV signaal....
PLC's die de homeplug AV2 norm ondersteunen zoals die onder ander die Proximus verkoopt hebben al betere performanties, maar nogmaals op voorhand ben je nooit zeker of je al dan n iet problemen gaat ondervinden.

Als ik u was zou ik eens beroep doen op een gratis bezoek van een happy house technieker die eens kan uitpluizen wat er aan de hand is en ook mogelijk voor een oplossing kan zorgen.
Die kun je zelf aanvragen 👉 http://proximus.be/happyhouse
Je kan eventueel eens proberen de plc's in een ander stopcontact te steken en zeker de plc's niet voeden via een verleng stekkerdoos, maar er kunnen uiteraard storingen zitten die je IPTV signaal vlugger kunnen storen dan de dan een IP internetsignaal.
Wat zegt de speedtest.net over je plc's gemeten, waarschijnlijk zal dit ook hoog genoeg zijn.
Reputatie 2
Badge
Voor diegenen die op zoek zijn naar antwoorden:
Vandaag een 'happy house' man over de vloer gehad. Die heeft voorgesteld de wifi-bridge te gebruiken en die blijkt perfect te werken hier. Ook op het UHD test kanaal 996. Voor mij is dit dus een goede oplossing.
D.
Reputatie 2
Badge
Heb wel nog een vraagje over de bridge n dit draadje... https://nl.forum.proximus.be/proximus-tv-7/wifi-bridge-vraag-45527
Vraagje hierover: heeft de happy house man apparatuur bij om te testen of een wifi-bridge kan helpen (ik zit ongeveer met hetzelfde probleem)? Eventueel powerlines?
Of geeft hij enkel advies en moet je dan zelf verder (ik zou het zonde vinden als ik powerlines of een wifi-bridge aanschaf en het zou dan niet helpen...)?

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +4
De Happy House-technicus heeft normaliter steeds toestellen bij.

Reageer