Vraag

Proximus aansluiting?

  • 22 September 2020
  • 23 reacties
  • 3942 Bekeken

Is op onderstaande afbeelding wat aangeduid is een aansluiting van Proximus? Kan hier de bbox-modem op aangesloten worden? Dit bevindt zich in de woonkamer.

 

 

Bedankt voor de reacties!


23 reacties

Is onderstaande een aansluiting van Proximus?

 

 

Da aansluiting van proximus = de intro komt binnen op een intro aansluitdoos van proximus (kan een NTP-2007 zijn, in oude gebouwen kan het een klemmenblok zijn) bv in de garage (waar de andere nutsvoorzieningen ook normaal staan zoals gas en elektriciteit en water)

dan loopt van deze intro aansluitdoos uit, je binnen bekabeling met telefonie draad verder en kan deze bv uitkomen op een telefoonaansluitpunt zoals in je foto hierboven (met 5pennen waarop men vroeger een telefoon stekker met 5 pinnen op aansloot. Nu werkt men meer met RJ11 stekkers.

zie ook → De aansluiting van je telefoontoestellen en vaste lijn controleren | Proximus

meer bepaald : naar Klassieke vaste lijn

 

Bedankt @M_016 en @Martin voor de informatie. Het zou een oudere aansluiting zijn en er zou een wifi booster nodig zijn om snel genoeg internet te kunnen krijgen.

Een NTP-2007 is niet aanwezig. Maar zoals ik het begrijp zou dat geen probleem mogen zijn?

Reputatie 7
Badge +4

 

Een WiFi booster (of WiFi repeaters, CPL met WiFi , ….) zijn nodig om uw WiFi bereik uit te breiden 

Indien een NTP2007 (of een oudere versie) niet/nergens aanwezig is zal een Proximus-technieker deze zeker willen installeren als hij moet komen

NTP = Network Termination Point Proximus

NIU = Network Interface Unit Telenet

 

In principe kunt u er eventueel zonder (zelfs indien u een vaste telefoon wenst op voorwaarde dat deze op de Bbox3v+ aangesloten wordt en gebruik gemaakt wordt van VoIP)

 

 

 

 

Bedankt @M_016 en @Martin voor de informatie. Het zou een oudere aansluiting zijn en er zou een wifi booster nodig zijn om snel genoeg internet te kunnen krijgen.

Een NTP-2007 is niet aanwezig. Maar zoals ik het begrijp zou dat geen probleem mogen zijn?

Als je dat zelf zou aansluiten kan je dit zonder TF2007 VDSL Filter werken, indien je geen vaste telefoon wilt aansluiten op je lijn of ook kan het zonder filter indien je de telefoon aansluit  rechtstreeks op de bbox3V+ dit is dan een Voip aansluiting.
Maar als een technieker komt zal hij uiteraard wel een NTP/TF2007 aansluiten omdat dit de normale manier van werken is.

zie ook → vaste-lijn-Voip-lijn

Indien een technieker een NTP/TF2007 zou aansluiten, is dit zonder bijkomende kosten?

@Martin   Bedankt voor jou reactie. Men heeft me verteld dat in de berging van de desbetreffende woning Proximus hun installatie nog zou moeten hangen waarna hun diensten beschikbaar moeten zijn. Alleen maar een informatieve vraag: wordt dit via een verhuisopdracht t.w.v. € 59 gedaan door de desbetreffende technieker?

Voor een nieuwe aansluiting die een technieker komt doen zit dit daar inbegrepen en is de plaatsing van een NTP/TF2007 zonder bijkomende kost.

best dat je hiervoor een officieel antwoord van een ⌘-medewerker afwacht, als die hier de draad opneemt

Is de plaatsing van een NTP/TF2007 dan op dezelfde plaats als (en in plaats van) de aansluiting die ik op de afbeelding liet zien?

Als dit het punt is waar de proximus lijn binnenkomt dan zal die inderdaad daar gezet worden een inbouw van de NTP2007 en daarop pluggen ze dan de TF2007 in.

→ lijnaansluiting

Reputatie 7
Badge +3

@rsca_rsca 

https://www.proximus.be/nl/id_cr_install_int_tv/particulieren/r-orphans/installatie-van-je-internet-tv.html

“Hij installeert of vervangt de Proximus-aansluiting”

via deze link vind je wat er inbegrepen is bij een installatie/verhuis, het plaatsen/vervangen van stekkers hoort er dus bij. 

groeten

Tina

Dus bij een verhuis bijvoorbeeld is ‘Installatie van een Proximus-contactpunt’ (zoals de plaatsing van NTP/TF2007) inbegrepen?

Zoals eerder gezegd zou het een oudere aansluiting zijn. Bij het nagaan van de theoretische internetsnelheid van de internetverbinding kwam ik op het volgende uit:

Maximumsnelheid beschikbaar voor 59% van de lijnen met jouw configuratie
45,6 Mbps download - 5,6 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
27;9 Mbps download - 3,8 Mbps upload

Is dit het maximaal haalbare?

Reputatie 7
Badge +4

Deze plaatsing NTP2007 met DSL splitter door een technieker is inbegrepen

De minimum snelheid die u gegarandeerd zult halen op us adres indien u PC/laptop aangesloten is met ethernet/utp-kabel op de Proximus modem/router (Bbox3) en met alle andere apparaten uit (bv. decoder) is 30/4 Mbps down/up (bruto waarde → netto waarde zonder headder +/- 90%)

De kans voor een snelheid 50/6 Mbps voor lijnen in uw buurt is 60% ( 6 op de 10 buren zullen dit halen)

=

de DLM (Dynamic Line Management system) kan in functie van de resultaten van automatisch lopende testen in stappen verhogen (30→  40 → 50) 

dit kan op een paar dagen maar kan ook langer (weken) in beslag nemen 

dit in de optiek om een zo hoog mogelijke snelheid te bieden zonder dat de klanten waarvan de koperparen zich in dezelfde distributiekabel bevinden elkaar niet zouden storen

bij storingen of interventies kan de snelheid eventueel ook tijdelijk terugvallen op de gegarandeerde minimumsnelheid

@rsca_rsca Dus bij een verhuis bijvoorbeeld is ‘Installatie van een Proximus-contactpunt’ (zoals de plaatsing van NTP/TF2007) inbegrepen? 
Inderdaad

Zoals eerder gezegd zou het een oudere aansluiting zijn. Bij het nagaan van de theoretische internetsnelheid van de internetverbinding kwam ik op het volgende uit:
Maximumsnelheid beschikbaar voor 59% van de lijnen met jouw configuratie
45,6 Mbps download - 5,6 Mbps upload
Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
27;9 Mbps download - 3,8 Mbps upload
Is dit het maximaal haalbare?

De gegradeerde snelheid (basis snelheid) zou je zeker altijd moeten kunnen halen
De Maximale snelheid is iets waarvan je nooit zeker bent van die te kunnen halen.
De DLM is een automatisch meetsyteem dat alle lijnen in een distributiekabel polt/monitort en de stabiliteit van al deze lijnen in het oog houdt, dus ook uw lijn, en al die lijnen moet qua stabiliteit in orde blijven, dus als de DLM uw basissnelheid in stappen probeert te verhogen, zal hij ook de andere lijnen in het oog houden, blijven die allemaal stabiel , dan probeert hij een volgende stap enz tot aan de Maximumsnelheid . Zelfs al haal je een hogere snelheid dan is het nog niet zeker dat je die gaat behouden aangezien er bvb klanten kunnen bijkomen om maar iets op te noemen enz…
De DLM zou normaal gezien binnen een 2 weken een verhoging moet kunnen verwezenlijken, maar dat kan zelf korter of veel langer duren.

Bijkomende info:
Woordje uitleg over DLM → klik hier 

Bedankt voor de reacties. Is er ooit kans dat de snelheid boven 50/6 Mbps uit zal komen (aangezien het hier blijkbaar een oudere aansluiting betreft)?

Er zijn nog veel oudere aansluitingen, net zoals bij ons thuis bvb,  dus is er inderdaad kans dat de DLM die snelheid nog kan verhogen .

Reputatie 6
Badge +2

Is de plaatsing van een NTP/TF2007 dan op dezelfde plaats als (en in plaats van) de aansluiting die ik op de afbeelding liet zien?

 

De kans is héél klein (ik denk zelfs onbestaand) dat de Proximus lijn binnenkomt op het punt dat je op de afbeelding liet zien: een binnenkomende Proximus kabel kan je onmogelijk aansluiten op zo’n Niko RJ45 inbouwdoos.

De Proximus lijn zal volgens mij elders in de huis binnenkomen (kelder? omgeving tellerkast? buitenmuur straatkant?) .. en van daaruit (met een UTP kabel) door de vorige eigenaar of elektrieker aangesloten zijn aan de Niko inbouwdoos.

Ik zou toch nog even verder zoeken in de woning waar de intro zou kunnen zitten.

De NTP zal op deze plaats komen (als die er al niet is), en dan kan de UTP kabel op de NTP aangesloten worden.

maar ze kunnnen toch die NTP daar zetten op die plaats, op mijn appartement is dit toch zo uitgevoerd geweest.

Reputatie 7
Badge +4

Dit is een 2*RJ45 utp/ethernet stopcontact of eventueel een 2*RJ11 telefoonstopkontakt

Proximus contactdoos is een NTP2007 (bestaat als opbouw of inbouw)

http://users.belgacom.net/rrd/BgcNTP-2007-doos.jpg

 

Eventueel kan een RJ45→ RJ11 overgang gebruikt worden en de utp kabel als telefoniekabel gebruikt worden maar nomaal moet er elders een NTP2007 contactdoos komen (die doorgelust wordt)

@rsca_rsca als je geen vast telefoon gebruikt kan je zelf direct (met bijgeleverde rj11<>rj11 kabeltje) je bbox modem aansluiten met een rj11 stekkertje (zelfs zonder NT2007 en zonder TF2207)

TF 2007 kan ook een zwartte van kleur zijn

In het kader van een eventuele verhuis had ik via deze weg enkele informatieve vragen:

Onderstaand apparaat op de eerste foto bevindt zich in een gemeenschappelijke ruimte (op het gelijkvloers) van enkele appartementen waar zich ook meters van nutsvoorzieningen bevinden. Volgens de website van Proximus is fiber op het desbetreffende adres beschikbaar. Men heeft me laten weten dat Proximus aangesloten kan worden in de woning.

1- Heeft onderstaand apparaat te maken met fiber? Wat doorstreept is op de foto bevatte o.a. het UTAC-nummer.


2- Kan het zijn dat de b-box 3 op onderstaande wandcontactdoos moet worden aangesloten?
 


3- Wat dient er door de technieker in dit verband gedaan te worden bij een verhuis via Proximus t.w.v. € 59?

Bedankt voor de info!

  1. is inderdaad een fiber modem zie ook → Proximus Fiber: bbox - Userbase

→ fiber modem - Userbase

  1. als dit een RJ45 vrouwelijke stekker is met 8 lammellen en die verbonden is aan de uitgang van de fibermodem dan kan daar de bbox3 aangesloten worden met zijn WAN poort.

Reageer