Vraag

Problemen met Wifi?

  • 22 September 2023
  • 33 reacties
  • 439 Bekeken

@HadewychT @DaisyS 

Vandaag heb ik de tweede keer op korte tijd problemen met wifi waar anders alles vlot verloopt. Bij de meeste websites, apparaten of apps kunnen we (tijdelijk) geen verbinding maken ondanks dat alle lampjes op de b-box 3 normaal zijn.

Kunnen jullie zien of er ergens een probleem of storing is? Klantgegevens staan in het profiel.

Bedankt om na te kijken.


33 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@rsca_rsca Ik heb je lijnsnelheid nagekeken en zie dat deze al zeker sinds week 42 van 2023 op 85Mbps staat. Deze snelheid zal je echter weinig helemaal halen in testen, vermits er telkens wat ruimte nodig is voor technische zaken en voor je TV. De verschillen in snelheid kunnen te maken hebben met wat er op dat ogenblik allemaal gebeurt op je netwerk, de servers waar de testen gedaan worden, via wifi of kabel , eventuele storingen op wifi op dat ogenblik,… ongeveer 73Mbps is dan een heel normaal resultaat. 

@Martin 

Bekabeld komt het ongeveer overeen met het huidige. Vroeger stond er bij download dacht ik bijna 85 mbps in MyProximus en nu dus bijna 73 mbps. De initiële vraag: vanwaar dit verschil?

@Martin

Een hele tijd geleden waren de download- en uploadsnelheid in MyProximus hoger. Dus ik weet niet wat er veranderd is.

Mogelijk kunnen @DaisyS@HadewychT en/of @GeertC hier meer over vertellen.

maar wat geeft je speedtest komt dit ook overeen met wat je afleest op myproximus.

@Martin 

Een hele tijd geleden waren de download- en uploadsnelheid in MyProximus hoger. Dus ik weet niet wat er veranderd is.

Mogelijk kunnen @DaisyS, @HadewychT en/of @GeertC hier meer over vertellen.

Op mijn modem komt ook 100 toe

en op myproximus staat :
 

als ik een http://proximus.be/speedtest  doe 

Dus je ziet dat dit min of meer overeenkomt. (Decoder staat op dus daardoor is de speedtest download iets lager)

@rsca_rsca Er is niks aan je profiel aangepast, er komt 100 mbps binnen op je modem.

@DaisyS  @HadewychT  @GeertC 

“Er komt 100 mbps op de modem”. In MyProximus zie ik dit:

 

Vanwaar dit verschil? Voor alle duidelijkheid: ik ben héél tevreden! 😊

Bedankt @Mutlie en @Martin voor de duidelijke uitleg.

@Martin  @Mutlie 

Ik maak dus gebruik van een b-box 3 van het merk Technicolor. Werkt deze in samenhang met een V7c decoder? Want in een andere post is vermeld dat als m’n modem nog goed werkt er geen vervanging in deze nodig is.

@rsca_rsca

De bbox3 van Technicolor en bbox3 van Sagemcom werken zeker tezamen met de V7 alsook met de V7c het verschil is dat de v7c een ingebouwde  “wifibooster” (eigenlijk een access point) heeft, wat de V7 niet heeft.

Het enigste dat van tel is dat er voldoende wifi signaal binnenkomt van je bbox op de plaats waar je v7c decoder staat, als je hem draadloos wilt gebruiken. Komt daar echter niet genoeg wifi signaal binnen dan heb je toch nog een booster nodig die ergens halverwege tussen de bbox en de v7c decoder moet geplaatst worden.

Maar het is hoe dan ook sowieso altijd de beste manier om je V7c aan te sluiten met utp kabel, als dat natuurlijk praktisch haalbaar is.
Vandaar dat hier altijd aangeraden wordt bij problemen met decoders van ze even met utp kabel aan de bbox rechtstreeks aan te sluiten ipv draadloos over wifi om zo te kunnen vaststellen of het iets met je wifi verbinding te maken heeft.

Mijn vorige Technicolor en ondertussen vervangen door BBox3 Sagem (een maandje terug wegens wifi probleem) werkte alleszins - bekabeld - perfect samen met de V7 zonder de “c”. Ik zie geen reden waarom de “c” er niet mee zou samen werken. Uiteraard is bekabeld of via wifi iets anders en afhankelijk van de thuissituatie.

Even erbij vertellen dat mijn wifi (Technicolor) terug viel naar 10Mbps, terwijl dit nu normaal 35 Mbps  en (iets) meer is. Vandaar mijn vorige reactie 😎

@Martin  @Mutlie 

Ik maak dus gebruik van een b-box 3 van het merk Technicolor. Werkt deze in samenhang met een V7c decoder? Want in een andere post is vermeld dat als m’n modem nog goed werkt er geen vervanging in deze nodig is.

stoefers 🤣

@rsca_rsca op mijn bbox komt ook 100Mbps toe en de aangegeven waarde is :

en als →  speedtest krijg ik het volgende als resultaat=

 

@Mutlie

Ik ben héél tevreden hoor, was gewoon maar een vraag ☺️ Modem werd in gebruik genomen in oktober 2014.

Sommigen vinden die snelheden precies heel normaal 😏
Daarnaast, dat er 100Mbps bij jou binnenkomt lijkt me straf, dan zit je letterlijk op de verdeelkast.

Er zijn er veel die het met heel wat minder dan die 72 moeten doen, hoor 😐 En krijgen dan ook te horen dat dat een heel normale downloadsnelheid is.
 


Aan het serienummer (eerste 2 cijfers) kan je zien in welk jaa r de modem was gemaakt.

Dit staat in mijn account van Proximus:

Als ik een snelheidstest bekabeld doe komt het ongeveer overeen uit. Het is niet zoals @DaisyS eerder aangaf dat er 100 Mbps binnenkomt op de modem. Kan de leeftijd van de modem hier iets mee te maken hebben? @HadewychT 

@rsca_rsca 

Dan zal je een bbox3 van het merk Technicolor hebben (gele ethernet poorten zullen alle 4 aansluitend aan elkaar opgesteld staan)  en het Sagemtool werkt alleen met een bbox van het merk Sagemcom (4 gele ethernetpoorten staan per twee aansluitend aan elkaar opgesteld) .

@rsca_rsca Er is niks aan je profiel aangepast, er komt 100 mbps binnen op je modem.

 

@DaisyS  @HadewychT 

Vandaag moest de modem opnieuw gestart worden omdat er geen internet meer was. Is ons ‘profiel’ echter hetzelfde gebleven?

@Martin  bij het gebruik van deze Sagem tool krijg ik steeds de foutmelding “Can not connect to device”. Alles is correct ingevuld. Internet is bekabeld, niet via wifi.

 

@Martin  bij het gebruik van deze tool krijg ik steeds de foutmelding “Can not connect to device”. Alles is correct ingevuld. Internet is bekabeld, niet via wifi.

@rsca_rsca 

Ik herinner mij niet meer of ik je al voorgesteld heb om via het sagemtool eens te kijken welke snelheid je lijn haalt 
→ Sagemtool downloaden 

Daar dan Inloggen als User en het User password (vind je terug op een sticker van je bbox)  zo kan je direct zien welke snelheid je lijn haalt

@rsca_rsca Er is niks aan je profiel aangepast, er komt 100 mbps binnen op je modem.

 

@DaisyS  @HadewychT 

Vandaag moest de modem opnieuw gestart worden omdat er geen internet meer was. Is ons ‘profiel’ echter hetzelfde gebleven?

 

@rsca_rsca Er is niks aan je profiel aangepast, er komt 100 mbps binnen op je modem.

 

@DaisyS  @HadewychT 

Vandaag moest de modem opnieuw gestart worden omdat er geen internet meer was. Is ons ‘profiel’ echter hetzelfde gebleven?

Dag Martin, bedankt voor uw snelle reactie.

Dit is me nog maar 1 keer opgevallen deze week op een avond terwijl ik in de zetel zat met Iphone/Ipad. Youtube video op Ipad stopte en ik zag dat er geen Wi-Fi verbinding meer was dus keek ik op mijn Iphone en die zat ook op 4G. Lijkt me sterk dat de ISP op een avond terwijl veel end consumers actief zijn een nieuwe software/reboot zouden pushen. ‘s nachts merkt waarschijnlijk niemand daar iets van.

Wij zijn nog maar sinds september klant bij Proximus maar het is zeker niet zo dat het vaak voor lijkt te komen. Ik ben ook niet 100% zeker dat dat effectief 6 dagen geleden om 23u was maar zou best wel eens kunnen. Na automatische heropstart van de gateway werkte ook alles terug prima.

En heb je al een reset geprobeerd of dit helpt?

ik veronderstel toch dat je dit probleem meer voor hebt  dan om de 6 dagen dus ik zou mij niet blind staren op die uptime, bij mij staat hij nu op 11 dagen en het kan dan er ‘s nachts iets gepusht wordt van PX uit naar de bbox.

Ik heb zelf nog de hardware versie 1.0

  • Software Version

    8c.725A

  • GUI Version

    7.5.7.1

  • Hardware Version

    1.0

Ik vermoed een firmware crash, na te vragen bij Sagemcom/Broadcom. Indien de gateway herstart zullen alle verbindingen verloren zijn. 6 dagen geleden rond 23u is zeker de stroom niet uitgevallen of iets dergelijks.

 

 je DSL lampje zou ook continue moeten blijven branden.

Blijft je internetverbinding wel in orde op dat moment met een toestel dat verbonden is met utp kabel aan de bbox.

Als het na een herstart/reset van de bbox niet beter is kunnen de PX moderatoren maandag ook je lijn eens natrekken of er daar onstabiliteit vast te stellen is.

De verbinding kwam vanzelf terug tot stand, daardoor vermoed ik een automatische reboot. Maar dit is erg hinderlijk voor de eindgebruiker indien deze geen mobiele backup, of extender binnen bereik, heeft. Dit is het geval bij de tablet waarop ik Youtube aan het kijken was. Misschien toch extra logging aanzetten op onze gateway om dit op te volgen. Is dit probleem gekend? Bij Sagemcom?

In de GUI zie ik inderdaad uptime 6 dagen.

@ParticulierUitVosselaar 

heb je de bbox al herstart of gereset (als herstarten niet helpt) om vast te stellen of dit iets oplost. 

heropstarten = 10sec stroomloos

resettten = 20sec het resetknopje ingedrukt houden tot enkel nog het powerlampje nog oplicht en dan loslaten.

Reageer