Beantwoord

problemen 2.4G BBox3


hallo, sinds vandaag hebben we problemen met het 2.4G netwerk van de BBbox3, het 5.0 netwerk werkt perfect, het 2.4G netwerk maat connectie je kan je pagina 1 maal laden maar een tweede pagina openen/ het refreshen van je huidige pagina is not done, terwijl alle geconnecteerd lijkt, zowe op mobiele telefoon, tablet als pc, gebruik je netwerkkabel werkt alles perfect en neem je de 5.0 werkt het ook allemaal perfect (5.0 kan mijn vaste pc wel niet aan, laptop wel) iemand sugesties wat het uvel zou kunnen zijn ???
icon

Beste antwoord door ThomasP 19 May 2016, 10:03

Bekijk origineel

29 reacties

probeer eens het 2.4 wifi kanaal op kanaal 1 of 6 of 11 om te zien of één van deze wel goed werkt.
surf hiervoor naar => wifi kanaal instellen
Reputatie 7
Badge +6
De dag van vandaag is bijna alles wifi. Bijna alle apparaten werken op de 2.4 omdat dit de 'standaard' wifi frequentie is waar alle wifi apparaten mee kunnen werken. Heel deze wifi 'band' is als het ware verzadigd van de verschillende wifi apparaten welke elkaar beginnen te gaan storen. De ene wifi gaat namelijk de andere gewoonweg wegduwen. Dit is zeer vaak het scenario op drukke plaatsen of in flatgebouwen. De 5.0 wifi is een wat recentere technologie waar niet alle apparaten op kunnen werken. Hier zitten dus minder apparaten op waardoor je wat meer 'ruimte' krijgt en vaak beter gaat kunnen surfen.

Gelukkig kan je op beide wifi's wat gaan 'finetunen' door het kanaal te wijzigen zoals Elsa hier reeds aanhaalt. Kijk zeker even op haar link of op die van de Proximus support pagina.
Reputatie 7
Badge +1
Met mjn nieuwe b-box3 (Sagemcom) zet ik op 5;0Ghz wat ik er kan op zetten nl. tablet, smartphone, Smart TV. Met mijn PC, laptop en GoogleCast1 kan dat blijkbaar niet (adapter niet geschikt),maar mijn PC is toch ook met UTP verbonden en daar maakt het niks bij uit dus. Ik ben heel tevreden over de 5,0Ghz Wifi, want die haalt amper minder dan mijn LAN-verbinding sedert ik op vectoring zit (100/20). Maar ook de 2,4Ghz Wifi is behoorlijk snel.
Je wifi 2.4 is nu inderdaad de wifi-n en bij de bbox was dit de tragere wifi-g norm met ongeveer max 20Mbps met 2.4 wifi haal ik met mijn laptop 65Mbps
De dag van vandaag is bijna alles wifi. Bijna alle apparaten werken op de 2.4 omdat dit de 'standaard' wifi frequentie is waar alle wifi apparaten mee kunnen werken. Heel deze wifi 'band' is als het ware verzadigd van de verschillende wifi apparaten welke elkaar beginnen te gaan storen. De ene wifi gaat namelijk de andere gewoonweg wegduwen. Dit is zeer vaak het scenario op drukke plaatsen of in flatgebouwen. De 5.0 wifi is een wat recentere technologie waar niet alle apparaten op kunnen werken. Hier zitten dus minder apparaten op waardoor je wat meer 'ruimte' krijgt en vaak beter gaat kunnen surfen.

Gelukkig kan je op beide wifi's wat gaan 'finetunen' door het kanaal te wijzigen zoals Elsa hier reeds aanhaalt. Kijk zeker even op haar link of op die van de Proximus support pagina.




dank je thomas, maar kanaal wijzigen heb ik dus ondertussen al geprobeerd en het blijft een probleem, deze ochtend zag ik dat ik verbinding hat bij mijn wireless instellingen maar geen internetconnectie...
Reputatie 7
Badge +6
Stond je computer toevallig in 'slaapmodus' of in stand-by? 'Beperkt internet' is een melding dat je computer verbonden is met de bbox maar geen internetconnectie geeft. Vaak door de 'slaapmodus' van de computer. Een herstart vd computer is vaak een oplossing. Soms is een herstart van de bbox3 nodig maar meestal niet.

Als de 5.0 beter voor je werkt, raad ik aan alle apparaten die hierop kunnen, hierop aan te sluiten.
Congestie van je 2.4Ghz band ... je systeem krijgt niet snel genoeg een geldig IP nummer via DHCP (bbox) en je OS kent dan een intern nummer toe van het type "169.254.x.y", uit het hoofd .. een "microsoft" hulp IP nummer waar men niets kan mee aanvangen ... vandaar de boodschap "beperkt internet" ..
FWIW
@Koen,
heb ik ook soms voor de melding "beperkt internet", zelf al heeft die al een IP van de DHCP gekregen, dan lukt het weer na een reset van de wifi netwerkadapter, of via windows wifi troubleshoot problem, maar dan zie ik dat die pas na een reset uit te voeren van de netwerkadapter het terug in orde krijgt. Gelukkig valt dit maar sporadisch voor en trouwens hen ik ook af en toe voor op wifi-5.0, had dit zeer uitzonderlijk voor mat windows 8 maar nu frequenter sedert Windows 10.
Reputatie 7
Badge +1
Je wifi 2.4 is nu inderdaad de wifi-n en bij de bbox was dit de tragere wifi-g norm met ongeveer max 20Mbps met 2.4 wifi haal ik met mijn laptop 65Mbps ik op mijn PC zo'n 47,2/5,70Mbps; Met mijn Tablet op 5,0Ghz zo'n 86/6,5Mbps. Met LAN 91,4/5,65Mbps
Maar dat variëert.
met mijn S4-mini haal ik ook 86 Mbps maar dat is ook op 5.0
heb alle apperaten die kunnen hierop aangesloten, maar boven kan ik maar de 2.4 ontvangen en andere apparaten kunnen het niet .... dus heb even zitten googelen en op : http://computertotaal.nl/internet-thuis/5-tools-voor-wifi-netwerk-63104 heb ik een tooltje gevonden om te scannen iedereen zit blijkbaar op 1 en 6, (heb mijnen dus nu om te proberen op 11 gezet.)

Kan ook op de bbox kiezen voor 20 en 40 MHz iemand die weet wa het verschil is?

mijn toestellen heb ik allemaal al eens heropgestart inclusief de bbox3..
ikzelf heb android tablet / tf en win xp en win 7 (xp omdat machines enkel tot dan werken maar dit is geen pc die perse op internet hoeft via wireless)
waar kan je ergens op de bbox3 kiezen voor 20 of 40 Mhz of is dat alleen bij de sagemcom dat je dat kan.
20 Mhz is standaard bandbreedte maar je kan 40 Mhz ook kiezen zodat je snelheid kan verdubbelen maar dat werkt niet altijd op adapter kaarten even goed en je zal vlugger door naburige wifi signalen gestoord worden ook aangezien de kans vergroot dat er meer ander kunnen binnen je grotere 40 Mhz bandbreedten kunnen overlappen.
blijf problemen ondervinden :(
zal eens kennissen aanspreken die in de it zitten en vragen of ze eens willen kijken wat het euvel is ben enige die op kanaal 11 zit en het is gewoon niet stabiel zelfs al ligt de pc aan en staat alles dat hij niks mag uitschakelen voor energiebesparing en hij blijft gewoon aan hij gaatn niet in slaapstand, enkel het scherm maar dat is het dan hdd en proceeor ed blijven gewoon werken net als alle randapperatuur bij mijn weten.
waar kan je ergens op de bbox3 kiezen voor 20 of 40 Mhz of is dat alleen bij de sagemcom dat je dat kan
als je bij de 2.4GHz klikt en dan bij toegangspunt waar je de naam kunt wijzigen de mode en het kanaal, na het kanaal staat er hoeveel MHz

het is een sagemcom V2
bij de Technicolor heb je die mogelijkheid niet blijkbaar:

Reputatie 4
Badge +2
En zo is het met de Sagemcom
Reputatie 2
Badge
@koen_073: Probeer het eerst eens met de modem 1 minuut van het stopcontact te halen en dan weer op te starten.

Nog altijd geen soelaas ? Heb je een Android tablet/smartphone ?
Installeer dan eens deze app:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer
Na mijn upgrade van BBOX2 naar BBOX3 had ik opeens ook problemen met mijn 2.4GHz Wifi.
De b.v. tool analyseert voor jou welke kanaal het beste is. Bij mijn BBOX3 heb ik die dan van 1 naar 12 gezet. Sindsdien geen problemen meer.
Hij heeft dit al gecheckt met een wifi analyser en op een ander kanaal gezet zonder resultaat.
Kanaal 12 is nochtans niet aan te raden want verschillenden hebben daar problemen over gemeld, ik zou hem niet hoger zetten of 11 enfin als je geen problemen ondervindt kan je hem laten staan natuurlijk.
Onder windows 10 (of w8) kan je ook de "wifi analyser" universele app installeren die ook gratis is.
En inderdaad bij alle soorten problemen met bbox is het altijd het eerste wat je moet doen ids de bbox 5seconden zonder spanning zetten om te laten rebooten, wat ook in veel gevallen nodig is als je bepaalde instellingen veranderd heb en ze blijkbaar niet direct lukken.
Natuurlijk bij het probleem hier met "geen internet access" helpt dit nu wel niet bij mij maar heb het toch geprobeerd door te rebooten uit gewoonte ;-))
Reputatie 3
Badge +1
Je wifi kan ook gestoorde worden door andere factoren dan wifi signalen. Helaas is de lijst enorm groot :s

een kleine opsomming van potentiele stoorzenders:

- babyfoon
- microgolfoven
- elektriciteitmeters
- grote elektromagnetische velden (wasmaschines, grote waterpompen)
- (slecht geaarde) TL lampen
- draadloze camera's
- Video transmitters
- straalzenders
- enz...
Er bestaat ook zoiets als draadloos ;)



:8
PC staat 6m van de BBox, in dezelfde ruimte, tussen bbox en pc mogelijke stoor toestellen:
Tv (bravia dus flatscreen (geen beeldbuis, zou nog erger zijn))diepvries achter het muurtje waar tv tegen staat, frigo en microgolf (die niet aanstaat bij deze tests) en dat is het zo beetje... het is een rijwoning, buren aan de twee kanten hebben denk ik wel een kleine dus babyfoondingen kan ook wel... maar we spreken hier over 6 meter echt wtf
ok bij de bbnox staat ook vlak naast (andere kant) decoder, PS3

tl lampen, zijn hier niet zijn allemaal leds dat ik gestoken heb... ook geen andere metalen voorwerpen zoals verwarmingen of dergelijke in de weg tussen de twee toestellen.
ik weet niet hoe ik dit kan doen, maar het beste antwoord is niet wat hier vanzelf op verschenen is maar wel dit :

Je wifi kan ook gestoorde worden door andere factoren dan wifi signalen. Helaas is de lijst enorm groot :s

een kleine opsomming van potentiele stoorzenders:

- babyfoon
- microgolfoven
- elektriciteitmeters
- grote elektromagnetische velden (wasmaschines, grote waterpompen)
- (slecht geaarde) TL lampen
- draadloze camera's
- Video transmitters
- straalzenders
- enz...


heb mijn bbox aan de andere kant van tv gezet (dus 1 meter aprox divhter, weg van mijn ps3 en decoder zonder tv ertussen nu en alles werkt nu best wel ok, dus het gaat over stoorzenders en niet over kanaal, btw als ieder ander kanaal die al gebruikt word door slechts 1 andere persoon gebruikt wordt zou het toch geen probleem mogen zijn, om met 2 op hetzelfde kanaal te zitten anders zijn die paar mogelijke kanalen wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig ...
Het probleem is niet dat er meerdere echt op het zelfde kanaal zitten zoals kanaal 1, 6 of 11 zoals aangeraden wordt,
(waardoor de snelheid wel kan dalen),
maar omdat de meesten zich niet aan die regel houden en zich bv op kanalen zetten die er tussenin liggen die wel storend werken dan, plus nog het probleem dat je met die wifi analysers die je kan downloaden niet geschikt zijn om stoorzenders weer te geven zoals microgolfovens, bayfoons, geschakelde voedingen en ga zo maar verder ......om maar niet te zeggen dat bijna alles de wifi band kan storen, maar als je ziet dat je geen overlappende (buiten 1.6 en 11) kanalen ziet met die wifi analysers dan moet je inderdaad in de richting denken van stoorbronnen
Daarom dat ik hier op het forum ook al dikwijls naar deze blog verwezen heb => http://bgctv.skynetblogs.be/#wifistoorbronnen
Sinds wanneer is dat een regel om de kanalen 1,6 of 11 te gebruiken ? sinds fabrikanten hun routers standaard op die kanalen zetten misschien ? .. als ik een probleem heb met die kanalen en 2,4 Ghz band constipatie, dan zet ik mijn wifi router op een andere set kanalen die minder storing krijgen .. einde verhaal.

Reageer