Vraag

probleem snelheid 5.0 wifi


Reputatie 4
Badge +1

Hallo,

Recent werd na een defect onze modem vervangen. We hebben nu een bbox 3V+.

Zoals te verwachten stond na het bezoek van de technicus de optie "One SSID" aan. Ik heb dit eerst geprobeerd zo te laten maar merkte dat surfen (op Android en Mac) niet bijster snel ging. Erger(lijker) werd het toen ik mijn Lenco internetradio inschakelde. Deze haperde de hele tijd omdat de verbinding verbrak en/of de audiobuffer leeg liep.

Daarop heb ik de One SSID-optie  uitgeschakeld en het wifi-netwerk terug opgesplitst in 2.4 en 5.0 GHz versies.

Maar verbonden met de 5.0 GHz wifi bleef de radio echter haperen. Het toestel staat ongeveer 3m van de bbox, zonder muren of meubels er tussen. Met de vorige modem werkte deze radio echter perfect en beter op 5.0 dan op 2.4 GHz (in de lijn der verwachtingen).

Vervolgens ben ik uiteraard de snelheden gaan meten (met verschillende toestellen en apps waaronder een gewone Wifi analyzer (Android) en de Proximus Home Optimizer (Android) maar ook via Chrome, Safari en Firefox (Mac). Daarbij stelde ik steeds vast dat de 5.0 snelheid beduidend trager is dan de 2.4 (steeds gemeten naast de modem). Snelheden van amper 15 Mbps (download) op 5.0 Ghz en iets meer dan 30 Mbps (download) op 2.4 GHz werden daarbij herhaaldelijk vastgesteld.

Ik heb geprobeerd manueel de 5.0 Ghz op verschillende kanalen te zetten. En ook geprobeerd de Bbox te herstarten. De 2.4 uit te schakelen. Alle andere apparaten van het netwerk te gooien voor de meting, een wifi extender uit te schakelen...enz...

Niets helpt. Na een herstart meet ik heel eventjes 60 Mbps waarna de snelheid meteen terugzakt naar de te lage waarden.

Nog even meegeven dat snelheidsmetingen via bekabeld netwerk wel de verwachte waarden van 75 Mbps en meer opleveren. Het is dus specifiek een wifi-probleem.

Wat is hier aan de hand? 5.0 GHz netwerk zou toch sneller moeten zijn? Ik geraak stilaan een beetje gefrustreerd omdat ik niet meer naar mijn internetradiotje kan luisteren. Ondertussen betaal ik wel de volle pot voor een abonnement wat qua snelheid en werking niet nakomt wat het belooft. Iemand tips of een idee?


18 reacties

@Sebastiaan_04 Aangezien je alle andere toestellen al ontkoppeld hebt zodat alleen de bbox3 nog wifi uitzendt en met één bepaald toestel de speedtest → http://pxs.speedtestcustom.com/ uitgevoerd hebt op wifi 5.0 . 

Zou je bvb nog kunnen eens proberen of een reset van de bbox iets oplost door 20 sec de verzonken reset knop achteraan ingedrukt te houden, ttz tot alle leds (behalve power led) uitdoven en dan loslaten.

Indien je nog geen hogere snelheden zou halen op 5.0 dicht bij de bbox kan je eventueel nog met een ander toestel eens de 5.0 wifi speedtest doen en als dit ook laag blijft zou het wel kunnen dat de bbox3v+ toch nog zal moeten vervangen worden

Maar dan wacht je best de beslissing af van iemand van proximus zelf als ze morgen hier de draad terug opnemen.

Voorlopig kun je tijdelijk zelf geen gratis happyhouse technieker aanvragen om bij je thuis de problemen te analyseren / op te lossen. → www.proximus.be/happyhouse 

Beste,

Het probleem komt me bekend voor.

Wij zitten hier ook al een lange tijd te sukkelen na het vervangen van de box door een nieuw model.

Ook al die One Wave uitgeschakeld.

WiFi kanaal aangepast en nog constant problemen en storingen. 

De decoder is ook reeds vervangen geweest.

Gisterenavond een telefonisch contact gehad met technische dienst van Proximus en nu donderdag komt er een technieker langs.

Ik ben benieuwd want wij zijn het ondertussen ook grondig beu.

Mvg

Ttt

@Ttt Aan de bbox3 zou het niet mogen liggen want heb al de bbox3V+ enkele jaren en nog geen problemen gehad.

Hoe is je decoder verbonden waarmee je problemen hebt want dat speelt natuurlijk ook mee als die niet rechtstreeks verbonden is met een utp netwerkkabel aan je bbox dan heb je uiteraard meer kans op problemen.

Om problemen eventueel op te lossen van bbox’en kun je zelf niet veel meer doen dan eens deze te resetten = 20sec verborgen reset knopje achteraan ingedrukt houden en dan lossen.

problemen met wifi@2.4Ghz dat gebeurt wel vaker door bv naburige wifi signalen van je bbox op de kanalen 1,  6 en 11 kunnen storen (maar dat heef dan weer niks te maken met de bbox zelf.)

Maar als er een technieker langskomt is er hoop :relaxed:

 

Beste,

Het is anders wel zeer toevallig dat de tv storingen zijn begonnen met de nieuwe versie van bbox?

Beetje te toevallig misschien ;)

En de verbinding is met een wifibridge van Proximus al jaren zonder één enkel probleem. 

Maar zal even afwachten na bezoek van de technieker.

Mvg

Ttt

 

Badge +4

Men zou eerder denken in de richting van de wifi-bridge , aan het sneuvelen of een compatibiliteits probleem met de BB ?

Beste,

Het is anders wel zeer toevallig dat de tv storingen zijn begonnen met de nieuwe versie van bbox?

Beetje te toevallig misschien ;)

En de verbinding is met een wifibridge van Proximus al jaren zonder één enkel probleem. 

Maar zal even afwachten na bezoek van de technieker.

Mvg

Ttt

 

is het niet sedert er op je bbox “one ssid” actief staat, heb je dit al gecheckt en eventueel eens uitgezet om te zien of het daar iets mee kan te maken hebben

maar je bent zeker niet de enige die met dit fenomeen afkomt 

→ https://nl.forum.proximus.be/proximus-pickx-7/wifi-booster-50868#post658209

Beste,

One ssid al uitgeschakeld.

Al de wifikanalen eens veranderd om te proberen allemaal zonder resultaat.

En ik weet ook wel dat een bekabelde verbinding de beste is maar het heeft altijd gewerkt voordien.

Als ik terug een oud exemplaar van bbox kon krijgen ik zou meteen weer veranderen.

Mvg 

Ttt 

 

Ik kan natuurlijk alleen maar zeggen, wat ik vaststel tussen mijn oude bbox3 van vroeger en die v+ van nu dat ik daar zeker niet van ondervindt dat die op wifi gebied en ook op ander gebied zou moeten onder doen, maat laar gewoon eerst de technieker zijn werk doen en zien wat hij beslist om u beter te kunnen dienen ...

Reputatie 6
Badge +3

@Ttt : De Wi-Fi Bridges hebben ook problemen. Ik heb al 1 defecte gehad waar alle lampjes uitgingen behalve het powerlampje. Er is ook een reden waarom Proximus ineens overgestapt is naar de booster. Enkel een reset van de bridge kan je nog proberen. Wanneer er een booster geplaatst wordt en je hebt geen storingen dan lag het aan jouw bridge. Dat is enkel maar het geval wanneer je enkel storingen hebt tijdens het TV kijken.

@Sebastiaan_04  :  Reset eens jouw netwerkinstellingen in jouw MAC : https://macreports.com/how-to-reset-network-settings-on-mac/ en voor Android : https://www.businessinsider.nl/how-to-reset-network-settings-on-android?international=true&r=US

Het is ook beter om de snelheid te testen in safe mode omdat je dan weet dat er geen achtergrond updates bezig zijn : https://www.digitaltrends.com/mobile/how-to-turn-safe-mode-on-and-off-in-android/ en voor MAC: https://support.apple.com/nl-be/HT201262

Dat is gewoon om te kijken of het probleem zich niet daar bevind. Heb je dan nog zo’n lage snelheden en heb je jouw bbox3v+ gereset dan is het een hardwarematig probleem.

Wat ik wel opmerk dat er wel meer problemen gemeld worden met de wifibridge de laatste tijd en het is zeker niet altijd om reden van bv de inschakeling van one ssid, die gaat natuurlijk wel al enkele jaren mee zouden ze om die reden stilletjes aan van hun pluimen verliezen, wie weet!

De  vlugste manier om snelheidstesten te doen is op 5.0 met meer dan één toestel dicht bij de bbox te testen en dan moet je ongeveer het zelfde kunnen halen wat je direct met een kabel verbonden kunt meten of uit het sagme tool uitleest als je een sagem bbox hebt en is het zeker niet altijd nodig om eerst die netwerk resets te doen, als je dan nog twijfelt of de verwachte snelheid niet haalt , kun je dit dan natuurlijk wel nog proberen of het iets uitmaakt!

Reputatie 6
Badge +3

Bij mij was dit puur hardwarematig het euvel kon zich een paar keer per avond voordoen, nadien was het definitief over en out enkel de power led ging nog aan. De vervang bridge is hier sinds 09/19.  Dus niet noodzakelijk gelinkt aan OneSSID.

 

Dat klopt maar dan heb je nog achtergrond update processen die ook een dip van de snelheid kunnen veroorzaken, maar dat mag niet zo’n grote dip zijn. In safe mode heb je dit niet. Voor de rest is dat wel een hele goede test. Hier wou ik het aanhalen als allerlaatste test om uit te sluiten of het probleem zich niet op de apparaten zelf bevind.

daarom dat ik meet meer dan één toestel vlug meet wat ik praktisch doe is met de laptop en smartphone dicht bij de bbox gaan staan dan doe ik de speedtest met laptop verbonden met een utp kabeltje aan de bbox bvb dan via wifi 5.0 en dan met de smartphone op wifi 5.0 en als deze resultaten ogeveer in grote orde de zelfde zijn weet ik dat het niet ligt aan iets dat op de achtergrond draait of en moet ik de moeite niet doen om bvb in safe mode of netwerk reset uit te voeren enz… zeker als ik een probleem bij iemand anders moet vlug proberen te achterhalen en niet dit te moet uitvoeren op hen laptop of pc dat bedoelde ik 

Reputatie 4
Badge +1

Ondertussen weeral enige weken verder (drukke tijd gehad).
Om dit topic af te ronden laat ik even weten dat een hard reset van de Bbox, zoals door Martin werd aangeraden, het probleem heeft verholpen. Ik heb nu terug mijn voorkeursinstellingen zoals vroeger: geen OneSSID maar een apart 2.4 en een 5.0 netwerk. Ik hou van zelf de controle te houden over wat ik thuis doe. Bovendien heb ik een range extender achteraan het huis en die is enkel verbonden met 2.4 zodat dit (zo denk ik toch) geen invloed heeft op het 5.0 netwerk.

Ik heb op de 5.0-wifi de voorbije 14 dagen vrijwel steeds down snelheden van 74 tot 82 Mbps gemeten. Mijn internetradio en ik klagen daar voorlopig niet meer over :-)

Voor mij dus opgelost.

Bedankt voor de feedback en blij te horen dat het terug goed werkt.

Hoe kan je het wifi netwerk 5.0 opnieuw zichtbaar krijgen op je laptop? Ik heb dat destijds uitgeschakeld maar wil het opnieuw gebruiken

Reputatie 7
Badge +4

@wimsun 

OneSSID deactiveren via Bbox LAN IP adres 192.168.1.1 als user met user password op de Bbox (sticker)

Op de OneSSID banner klikken om te desactiveren (en vice versa) & ok 

OneSSID gedesactiveerd = 1 WiFi 2.4 SSID en 1 andere WiFi 5.0 SSID

 

Op laptop windows eventueel netwerk & instellingen - WiFi - beschikbare netwerken nadien kiezen

@wimsun 

Wat algemene info :

Wat je voor alle zekerheid eens eerst zou kunnen proberen om te zien of het probleem zich nog voordoet als je "One SSID" op de bbox deactiveerd.

Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.

  • "One SSID" wil zeggen dat éénn en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" (of bij sommige bbox3 versies = "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx) i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

Bedankt. Ik heb de 5GHz terug kunnen zetten en hiermee ga ik nu met mijn laptop (gebruik ik meestal dicht bij modem) op internet. Hopelijk keert de snelheid van mijn internetverbinding dan terug. 

Reageer