Vraag

Probleem met Wi-fi tijdens online gaming

  • 21 December 2020
  • 3 reacties
  • 368 Bekeken

We hebben wifi uitvallen waardoor het onmogelijk is om online games op PS te spelen. Het begon allemaal met Smart Wi-Fi oftewel one SSID. We wonen in een appartement met drie slaapkamers en er zijn 18 apparaten aangesloten op wi-fi network. Eerder voor oneSSID lag de PS in de woonkamer die dicht bij de bbox is en  was PS via wifi verbonden met internet. We hadden nog nooit problemen ondervonden tijdens het spelen, zelfs geen enkele keer. Nadat we waren overgeschakeld op one SSID, begon het ons regelmatig uit online games te schoppen. We hebben verschillende herstarts en resets geprobeerd, maar er is niets veranderd, dus we begonnen PS aan te sluiten met de ethernetkabel in plaats van wi-fi. 

 

Toen wilden we Ps naar de kamer van mijn zoon verhuizen, die het verst van bbox verwijderd is. Omdat het bijna onmogelijk was om een ​​goede wifi-verbinding te hebben ( rond 10-12 Mbps) en er geen mogelijkheid is om in die kamer een ethernet-verbinding te maken, hebben we een wifi-booster besteld en deze in de tussenruimte geplaatst. De verbindingssnelheid nam opvallend toe tot ergens tussen (75 Mbps - 120 Mbps). Maar het probleem ging nog steeds door en het was echt vervelend om iets online te spelen. Ik heb hier op het forum veel topics gelezen en heb besloten om oneSSID uit te zetten om te zien of het het probleem oplost. Nadat ik een SSID had uitgezet, wilde ik de wifi-booster resetten om hem opnieuw te synchroniseren. Maar ik kon de booster niet resetten, wat ik ook deed. Ik las de instructies en keek naar video's. Ik heb de resetknop tien seconden, 20 seconden of voor verschillende tijdsduur ingedrukt, maar er gebeurde niets elke keer. Na een paar minuten begon de booster te werken zoals voorheen en ik zag dat one SSID automatisch weer actief werd. Nu kan ik niets doen en heb ik wat hulp nodig. Heeft iemand enig advies? Is het mogelijk dat een technieker bij ons langskomt om het probleem op te lossen?


3 reacties

heeft niemand enig idee of iets te zeggen ?

FYI:

Wat je voor alle zekerheid eens eerst zou kunnen proberen om te zien of het probleem zich nog voordoet als je "One SSID" op de bbox deactiveerd.

Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.

  • "One SSID" wil zeggen dat éénn en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" (of bij sommige bbox3 versies = "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx) i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

Reputatie 7
Badge +4

@minareci  Kan je aan de hand van deze tips nog eens bekijken of je je wifi kan verbeteren ? Indien dat niet helpt kunnen we inderdaad wel iemand ter plaatse sturen om dit na te kijken.

Reageer