Beantwoord

Probleem met ethernet poorten op bbox3

  • 20 November 2021
  • 29 reacties
  • 1287 Bekeken

Ik heb een probleem met mijn ethernet poorten op mijn bbox3.

Ik kan geen verbinding maken over ethernet met mijn pc’s, noch tv, hetzij mij NAS wel werkt. Wifi werkt ook.

De leds op de bbox3 modem branden oranje voor pc en tv.

Ik heb de modem al meermaals gereset, alsmede mijn tv decoder (v5c). Meestal werkt het dan tijdelijk weer voor enkele dagen.

Is hiervoor een blijvende oplossing aub ?

icon

Beste antwoord door DaisyS 22 November 2021, 15:27

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@petervl Ik heb je een nieuwe modem opgestuurd. Deze zal, normaal gezien, woensdag worden geleverd door Bpost.

Ik kan geen verbinding maken over ethernet met mijn pc’s, noch tv, hetzij mij NAS

Dan is het best dat je even per toestel eerst probeert

dus je maakt alle utp kabels los en steekt per toestel een utp kabel in

bv je steekt alleen je pc in de ethernet poort van de bbox om te zien of je dan verbinding kunt maken, als dat zo is weet je al dat die ethernet poort waar je pc instak wel werkt

enz…

als je ze allemaal apart werken dan kun je beginnen combineren 

bv weer eerst je pc en als dit dus werkt dan plug je bv je nas erbij om te zien of beide pc en nas goed blijven werken.

Je toestellen krijgen die allemaal een ip toegekend van de DHCP van je bbox of heb je ook toestellen waar je met een vat IP werkt .

ik veronderstel dat je de bbox al gereset hebt → Reset b-box/Internet box

Dat had ik nog niet geprobeerd, maar heb het deze avond eens gedaan.  Tot nu blijft de verbinding toch al een uurtje live.  Ga morgen de ganse dag de pc eens opzetten om een langdurige test te doen….

Alvast bedankt voor de tip Martin !

Reputatie 7
Badge +5

@KristofSey Ik heb je een nieuwe modem opgestuurd, deze zal donderdag geleverd worden door Bpost.

@HadewychT Dus als je bv de wifi naam / wifi wachtwoord / enz. zelf veranderd hebt dan wordt na een reset dit allemaal terug ingeladen dan?

Beste,

Ik heb een BBOX3.

Sinds kort zijn blijkbaar enkel ethernet poort 1 en 2 actief. Poort 3 en 4 zijn “down” hoewel er een LAN-kabel is aangesloten om PC’s te verbinden met de LAN-kabel.

Hoe kan ik poort 3 en 4 opnieuw actief maken? Ik heb reeds een aantal keer een harde reset geprobeerd. Wanneer ik de LAN-kabels die nu in poort 1 of 2 zitten probeer in poort 3 of 4 werkt het ook niet.

Alvast bedankt voor de hulp!

 

 

@KristofSey Je kunt dit niet zelf aan of uitzetten. Down duidt aan dat er geen data verkeer is van de bbox met het aangesloten toestel op die ethernet poort, ook de ledje op die poorten moeten knipperen als er dataverkeer is.

Reputatie 5
Badge +2

@Martin Inderdaad. Deze worden dan gewoon terug ingeladen na een reset of swap van de B-box.

Bedankt @Michael V ,

echter spijtig dat dit ook nog niet bestaat voor andere zaken die je zelf instelt zoals portforwarding enz…

ik veronderstel dat ook als je het login wachtwoord, om de bbox interface te benaderen, verandert dat dit ook niet opgeslagen wordt?

Toch nog een  klein vraagje: als ik op de nieuwe modem de standaard gateway wijzig naar mijn huidige gateway adres, alsook de SSID en paswoord voor wifi, heb ik dan kans dat al mijn apparaten (pc’s, ip camera’s, smartphone, etc) ook terug werken, zonder deze elk opnieuw geconfigureerd dienen te worden ?

Als je alles terug instelt zoals op je oude modem dan zit je uiteindelijk weer in de zelfde situatie, maar of dit een goed idee is, is wat anders, want vroeg of laat heb je kans dat alles weer default ingesteld staat op je modem en zeker al je om een of ander probleem je bbox moet resetten of er van proximus uit iets gepusht/reset moet worden om één of andere reden.

Ja, dat is inderdaad telkens het probleem bij een reset van de modem. Maar op die manier hoef ik dan ook niet alle apparaten afzonderlijk opnieuw te configureren. Ik vind de paswoord lengte nogal kort die Proximus standaard gebruikt. Alsook de standaard gateway die zo voor iedereen wel dezelfde is.

Natuurlijk is de standaard gateway wel maar van op uw lokaal netwerk bereikbaar, dus moeten ze wel eerst van buitenaf daarop geraken.

@Martin inderdaad, maar hoe krijg ik dan internet op deze poorten? Er branden geen ledjes en er is geen verbinding mogelijk. Zijn deze poorten dan defect? 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin Nee voorlopig zijn het enkel de wifi-gegevens die opgeslagen worden

@KristofSey Zou inderdaad wel kunnen, maar nu komt er niemand van PX meer langs op het forum in het weekend om eventueel te kunnen beslissen of er een andere bbox moet opgestuurd worden of niet?

Zelf kun je niet veel meer doen dan de bbox resetten, wat je al gedaan hebt.

NB: je kunt wel bellen naar de helpdesk 080022800 nu  en ook tijdens het weekend als je dit wenst.

Ok en bedankt @HadewychT om dit te bevestigen.

Reputatie 5
Badge +2

@LaurentH Is het nog steeds in orde?

Ik heb al de ganse week problemen met mijn internetverbinding (ethernet).

Heb maandag al contact gehad met de Proximus helpdesk en die hebben de lijn gecontroleerd en die zou perfect werken (WiFi, TV en telefoon werken trouwens wel). Mogelijk was het de kabel zelf tussen de bbox en mijn, ook vervangen, maar geen verschil. Ongeveer 15 minuten valt de verbinding weer weg. Kabel ook ingeplugd op de vier beschikbare poorten, hetzelfde resultaat.

Ondertussen is de pc al twee keer bij een hersteller geweest, waar hij wel zonder problemen online blijft. Maar thuisgekomen opnieuw hetzelfde resultaat, internet valt opnieuw weg na 15-20 minuten.

Wie weet raad? Zou het dan toch aan de b box zelf kunnen liggen?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Met vriendelijke groeten 

Laurent

 

 

ik veronderstel dat je de bbox al gereset hebt → Reset b-box/Internet box

Reputatie 7
Badge +5

@KristofSey Ik heb een meting gedaan van je diensten en zie geen problemen. Ervaar je nog storingen?

@DaisyS ja, wanneer ik de LAN kabel uit poort 3 aansluit op poort 2, heb ik wel verbinding. De kabels zijn dus ook niet stuk. Alles in poort 3 of 4 lukt niet terwijl dezelfde apparatuur wel verbinding maakt wannneer ik ze aansluit in poort 1 of 2…

Dag Martin,

Bedankt voor je snelle reactie :)

Ik heb die dingen al eens uitgeprobeerd: pc en decoder kan ik steken in eender welke UTP poort, geen enkele lijkt te werken (zelfs ook niet de UTP poort van de NAS)

Maar als ik dat met mijn NAS uit probeer, dan lijken ineens alle poorten (hetzij wel 1 per 1) wel te werken.

Soms duurt het meerdere uren alvorens de tv decoder terug een  signaal krijgt, en dan lijkt het allemaal opgelost te zijn (pc werkt dan terug wel over ethernet)

Mijn NAS werkt over PPPOE, maar dat zou los moeten staan van de ethernet poort.

Ja als je decoder alleen aangesloten op de bbox, op geen enkele poort werkt (zelfde met je PC) dan zou je toch denken dat de bbox eens moet vervangen worden, maar in het weekend komt niemand van de Prox forummedewerkers langs om een  beslissing te nemen wat er moet gebeuren. 

 

Mijn pc staat beneden en mijn decoder boven. Dus als ik nu tv wil kijken, moet ik streamen via mijn smartphone naar mijn tv. Het werkt wel, maar het is niet zo praktisch…

Hopelijk wordt dit probleem in de loop van de week opgelost wanneer de Prox forummedewerkers wel ter beschikking zijn.

Toch nog bedankt om mee na te denken over een mogelijke oplossing.

Reageer