Vraag

Prijs gewonnen Proximus


Reputatie 2

Hallo,

Ik was mijn dagblad aan het lezen toen  plots er een scherm verscheen dat ik de prijswinnaar was van een Samsung Galaxy. Is dit werkelijk van Proximus????

Ik ben er niet op ingegaan 

 

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben er niet op ingegaan 

U hebt groot gelijk, weggooien die handel (phishing) & uiteraard niet van Proximus

Hallo,

Ik was mijn dagblad aan het lezen toen  plots er een scherm verscheen dat ik de prijswinnaar was van een Samsung Galaxy. Is dit werkelijk van Proximus????

Ik ben er niet op ingegaan 

dat zij mails die al langer de ronde doen en er wordt bv een klein bedrag gevraagd als tussenkomst voor de verzending, ik krijg die regelmatig binnen.

Trouwens als je niet meegedaan hebt aan één of andere wedstrijd waarom zou je dan iets gewonnen hebben, denk ik dan.

Reputatie 6
Badge +3

De juist terminologie is SCAM. Het misbruiken van een bekend bedrijf om mensen te overtuigen er toch op te klikken. Wanneer men achter een gebruikersnaam en wachtwoord vraagt dan spreekt men over PHISHING. Soms is ook gewoon om op een SPAM lijst terecht te komen. Die lijsten worden dan doorverkocht. Dan worden de SCAMMERS betaald , soms wordt er doorgelinkt naar andere websites wat weer inkomsten genereerd voor de SCAMMERS. Zeker niet op ingaan. 

Eigenlijk is dit dagelijkse kost geworden als je ziet hoeveel er zijn die phishing en scam mail binnen krijgen, veel vroeger kreeg je er meer binnen dat je het groot lot gewonnen had maar natuurlijk op den duur is dit door iedereen gekend en loopt daar bijna niemand meer in, daarom moeten ze het eens op een andere manier proberen hé, al zal op den duur toch iedereen dit wel door hebben, maar kunnen ze dan wel weer wat anders bedenken en zo blijven we maar bezig hé :slight_smile:

Reputatie 6
Badge +3

Ik ben hier professioneel mee bezig ICT-Security, spijtig genoeg na vele campagnes openen gebruikers  toch nog mails valse facturen en voeren hun mail log-in gegevens in om dit te bekijken (er is totaal geen document) , omdat het van bekende personen komt. Voor die prijzen mails daar lopen minder mensen in.

Ja eigenlijk wordt er nochtans op alle media hiervan genoeg verwittigd.

Reputatie 6
Badge +2

Zopas nog eentje gehad zogezegd van DHL die mij zeiden dat mijn pakje klaar was voor verzending, dat ik gewoon allerlei informatie moest inbullen en binnen de 24 uur nog 2.95 euro bijkomende vrrzendingskosten moest betalen. 

Ja als ik hier moet posten hoeveel ik van die malafide mails binnenkrijg dan gaan ze moeten een server bijzetten om die allemaal kunnen op te slaan :relaxed:

Reputatie 6
Badge +3

Mensen zijn jammer genoeg minder alerter door het thuiswerken. Dat is ook een nadeel. Je moest eens weten hoeveel bedrijven nog slachtoffer zijn van PHISHING en andere bedrijven bestoken met PHISHING mails. Ook Corona wordt misbruikt.

ja inderdaad de ene mens is op dat gebied alerter dan de andere en misbruik volledig uitsluiten zal ook wel een utopie blijven...

Reputatie 6
Badge +3

Momenteel kijk ik vanuit welke landen er wordt ingelogd en een reset uitvoeren van het wachtwoord.  Of door te kijken in de logbestanden van de proxy, maar daar ben je niets mee wanneer de gebruiker haar of zijn VPN uitschakelt. (daar is een oplossing voor, maar jammer genoeg moet dit eerst goedgekeurd worden door de hogere directie) Dat is de enigste aanpak die je kan doen. Om het nog moeilijker te maken voor de PHISHERS is met 2 factor authentificatie werken buiten het wat je weet: gebruikersnaam+wachtwoord en wat je hebt: SMS met een autorisatie code, een app die een autorisatie code genereert die je moet ingeven alvorens je kan inloggen. Dat laatste word binnenkort ingevoerd in het bedrijf waarvoor ik werk. Klopt volledig uitsluiten is een utopie, je kan enkel maar het proberen te verminderen door informatiecampagnes te doen.  

Ik ondervind dat er velen afhaken van die twee staps authentificatie, ze vinden het gewoon te veel gedoe, eerst inloggen en dan nog eens via de smartphone, vraagt veel te veel tijd volgens hen, maar ja dan boet je natuurlijk ook in aan veiligheid , iemand die al eens goed tegen de lamp gelopen heeft zal dit wel wat minder een gedoe vinden :slight_smile:

Reputatie 4
Badge +2

Graag een reactie van Proximus:

 

die heb ik ook al een maand geleden ontvangen maar ik heb mijn prijs nog altijd niet ontvangen :slight_smile:

Ik heb de mail zelf niet geopend want daar reken ze ook op! 

Proximus is van deze praktijken op de hoogte, net zoals andere bedrijven trouwens waarvan hun naam misbruikt wordt.

Reputatie 6
Badge +3

Je wint echt niets, als je doorklikt dan kom je terecht op een pagina waar een abonnement van 75€ per maand wordt verkocht. Dus in plaats van een gsm gewonnen te hebben betaal je 1800€ voor deze GSM

 

Merk op is géén reclame van Proximus maar van bedriegers.

Hetzelfde zie je ook voor Orange….

Volgende websites  hebben deze ergelijke reclame : HLN ,  Liveleak en ….?

Dergelijke mail nooit open doen is altijd het veiligste, dan ga je ook niet op een link klikken die je veel geld kan kosten ,

het is ook niet altijd een groot bedrag dat je kwijt bent soms vraagt men alleen een tussenkomst in verzendkosten, maar zelf dan nog als je hem niet opent dan ben je niks kwijt.

Reputatie 6
Badge +3

De personen achter deze campagnes maken gebruik van aanbiedingen van webhosters over spotgoedkope domein extensies die soms maar 0,45 EUR  voor 1 jaar kosten zoals .xyz. Wanneer je 10 domein namen registreert moeten ze maar 4,5 EUR investeren. Reclame inkomsten is de grootste inkomstenbron van websites. Aan de hand van het publiek IP adres wordt de inhoud aangepast van de webpagina, deze informatie wordt gewoon doorgestuurd door je web browser. Met die vragenlijsten verdienen de scammers ook geld namelijk het aanleveren van nieuwe mail adressen voor marketing campagnes en intussen krijgen de mensen die dit ingevuld hebben ongewenste mail.

Op den duur herken je toch zo’n mails direct en dan ga je ze toch ook niet meer openen.

Reputatie 6
Badge +3

Er zijn nog altijd mensen die er jammer genoeg in trappen met het woord “gratis”. Ik had het over de pop-up’s die verschijnen wanneer je aan het surfen bent. Soms komt dit ook via mail binnen.

ja leren kost geld zeggen ze dan, iemand die heel veel achter een computer op het internet zit gaat zomaar niet op alles en nog wat klikken, ‘t is met alles zo hoe meer je met iets geconfronteerd wordt hoe minder er je natuurlijk gaat inlopen, maar zorgen dat er niemand nog gaat inlopen is onmogelijk dat weet ik ook wel.

Reageer